Hop til indhold

Hjælp til valg af foder til hund med sart mave.

Gæst Miss_menelli
 Share

Recommended Posts

Gæst Miss_menelli

Igen bevæger jeg mig ud i foder junglen på jagt efter det perfekte foder til min lille mand. Jeg har bevæbnet mig med masser af håndbøger og kort, så jeg tror jeg er velforberedt og kan finde rundt i den tætte jungle.

Men jeg tager fejl, gør jeg!

På vejen møder jeg en mand iført trope tøj, briller og en lommebog, der mener lige præcis hans foder er det bedste - Det indeholder nemlig laks, der er godt for pelsen. Det giver sunde led - Det kan jeg vel nok forstå!

Fantastisk tænker jeg, manden har nok ret - Lige indtil jeg bliver revet væk af en mand med hvid kittel, maske og stetoskop om halsen.

"Næ, nej" siger manden - Du skal bruge mit foder - Det indeholder nemlig ikke korn produkter som er hårdt for hundens mave, og som ikke har nogen energi mæssig betydning. Han mener jeg skal bruge hans foder, der ikke indholder korn, men MASSER af protein. Og så spiser alle hans gæster det!

Jamen hvis manden siger det, er det jo nok rigtigt - Han ser trods alt meget overbevisende ud.

Straks efter render jeg i en dame med store øreringe, en fritte på skulderen og stort hår. Hun mener de dumme mænd ikke aner noget som helst - "Næ, nej" siger hun - Du må kun fodre med råt. Du er da vel ikke så dum, at du ikke kan forstå, at det er det der er bedst for din hund?!? Ulve har jo kun levet af råt i mange tusinde år!! Så det må jeg vel kunne forstå!

Jeg løber nu skrigende væk, og direkte ned til det store jungle marked, hvor jeg straks tager en pose pedigree under armen og farer hjemad - Det var jo det jeg fik med til hunden i første omgang, så han tager nok ikke skade af det, indtil jeg igen tager mod til mig og bevæger mig ud i junglen igen!!

HJÆLP! Næste gang tager jeg haglgevær og granater med for at beskytte mig mod bedrevidende, selvmodsigende og ubehjælpsomme fodersælgere!

Jeg skal jo bare bruge noget foder til en mellem stor Golden/samojede blanding, med sart mave og lidt trist pels, der ikke koster en formue.

Derfor beder jeg nu om gode råd, så jeg er velforberedt næste gang jeg bevæger mig ud i junglen :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten

Velkommen i hundeverdnen hvor der er lige så mange foder "religioner" som der er hundejere :blink:

Jeg håber I finder det foder der passer jer - men må nok tilstå at hvis det er en hund med sart mave, skal du nok ikke forvente du får den billigeste sæk foder.

Selv fodrede jeg min ene hund med halvt tørfoder og halvt hjemmelavet (kogte ris, hvidt kød og grøntsager).

God jagt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville gå til dyrlægen og så ville jeg købe enten Royal Canin Hypoallergenic eller Hills I/D (mener det er den), men det kan dyrlægen hjælpe dig bedre med..

Held og lykke:-)

Mht Royal Canin har jeg gode erfaringer med deres Intestinal, som var det eneste Lucki kunne tåle efter hans maveoperation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Doktor Dyr. foreslog ligepræcis Hills og RC - Men så kommer vi op til den lokale dyrehandel der foreslår Orijen, Hennes og Acana.

Og vores træner foreslår Barf :shock:

Alle tre har hver deres tilgang og viden indenfor foder, og alle tre har bestemte produkter på hylderne.

I hvertfald skal Bamse ikke have Pedigree meget lægere - Han tager på af det, hvis vi ikke nærmest sulter ham, kæpme bløde pøller, og træls pels.

Så søger råd her, hvor folk har gjort deres egne erfaringer, og ikke får profit ud af at komme med gode råd (dejligt folk vil dele ud af deres viden)!!

Mht. prisen, så behøver det bestemt ikke ligge i Pedigree prislejet - Bare helst heller ikke 700kr. for 7-10 kg - Vi skal jo også gerne selv, have lidt at spise :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Doktor Dyr. foreslog ligepræcis Hills og RC - Men så kommer vi op til den lokale dyrehandel der foreslår Orijen, Hennes og Acana.

Og vores træner foreslår Barf :shock:

Alle tre har hver deres tilgang og viden indenfor foder, og alle tre har bestemte produkter på hylderne.

I hvertfald skal Bamse ikke have Pedigree meget lægere - Han tager på af det, hvis vi ikke nærmest sulter ham, kæpme bløde pøller, og træls pels.

Så søger råd her, hvor folk har gjort deres egne erfaringer, og ikke får profit ud af at komme med gode råd (dejligt folk vil dele ud af deres viden)!!

Mht. prisen, så behøver det bestemt ikke ligge i Pedigree prislejet - Bare helst heller ikke 700kr. for 7-10 kg - Vi skal jo også gerne selv, have lidt at spise :blink:

Jeg ville gå med på RC eller Hill's

Måske din hund egner sig til Barf - men det er ikke sikkert, ikke alle hunde fungere optimalt på det.

Måske du skal prøve dig lidt frem, uden at ekspermetere alt for meget.

Selv om jeg feks fodrede med hjemmelavet og min hund fungerede på det. Ved jeg også godt at det ikke betyder at alle andre hunde vil fungere godt på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ah ja Intestinal (kunne ikke huske navnet:lol:)

Men ja, jeg ville jo vælge at lytte til dyrlægen fremfor de andre.. Men beslut dig for at lytte til EN og vælg fra det.. Jeg har selv været det meste af junglen igennem og det er ikke sjovt:???:

Og nå ja.. pedigree er junkfood.. det ville jeg aldrig fodre med *S*

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Jeg ville gå med på RC eller Hill's

Måske din hund egner sig til Barf - men det er ikke sikkert, ikke alle hunde fungere optimalt på det.

Måske du skal prøve dig lidt frem, uden at ekspermetere alt for meget.

Selv om jeg feks fodrede med hjemmelavet og min hund fungerede på det. Ved jeg også godt at det ikke betyder at alle andre hunde vil fungere godt på det.

Det var lige præcis mine tanker!

Vil ikke skifte foder for tit, det har hans mave i hvertfald ikke godt af.

Jeg må indrømme jeg heller ikke helt har modet til at gå i gang med Barf, er nervøs for ikke at gøre det rigtigt og ikke være konsekvent nok i fodringen.

Dog får han tomater og lidt andet grønt i maden som fyld, bare fordi det er lidt mere lækkert (for mig i hvertflad) og tomaterne virker jo fantastisk mod forhudsbetændelse.

Kunne måske godt supplere med ris og kylling hvis det er noget folk har gode erfaringer med. Så sammen med RC og Hill's kunne det måske være løsningen!

For god ordens skyld må jeg hellere nævne at hans problem er, at han kaster op hvis han spiser eller drikker for meget, og hans pels ikke fejler andet end den er lidt mat og pjusket.

Men det er vist også tegn nok på, at foderet ikke er godt nok!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Undskyld - spørger lige dumt :oops: men hvilke type foder har du prøvet til Bamse? - Det kunne jo være, at han bare ikke kan tåle Pedigree men sagtens kan tåle et "normalt" kvalitetsfoder :???:

Det er vist ikke et dumt - Men ret relevant spørgsmål :mrgreen:

Han blev hos tidligere ejer fodret med billigste foder fra fakta :confused: Hun var lige gået over til pedigree da vi fik ham, og mente det var bedre til ham??

Herudover fortalte hun at han var blevet opereret pga. hans opkast, men kunne ikke engang fortælle præcist for hvad - Og dyrlægen kunne ikke hjælpe os med en afklaring, da vi ikke engang kunne få at vide hos hvilken dyrlæge han var blevet opereret.

Vi har som alle andre hundejere der besøger svigermor og mor, prøvet at give godbidder i form af menneske mad (kogt/stegt mad) og det kom op igen næsten med det samme!

Ud over det har vi ikke prøvet andet, og jeg tror hel ærligt heller ikke han er så sart endda, når bare det er noget ordentligt foder.

Men da vi ikke kender hele hans "foder historie" vil vi hellere være safe than sorry.

- Læs pylret menneske mor!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan jeg ligesom forholde mig til, er ret, øøøøh omsorgsfuld :engel: - selv :blink: :oops:

Jeg tror altså, jeg ville lægge ud med at prøve RC Intestinal, da det er specielt udviklet til maveopererede hunde - bare for at få styr på maven, og så evt. langsomt prøve at blande op med noget andet :neutral:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kender jeg slet ikke noget til :engel::engel::engel::engel:

Jeg selv har fundet ud af at foder har en betydning - og kan godt forstå at du er forvirret. Dette kan jeg ikke hjælpe med.........

men til gengæld vil jeg da lige nævne (hvis ikke det er blevet nævnt) at du kan købe foder over nettet (zooplus.uk.co, mener jeg det er) til langt mindre penge end i DK, HVIS de har fodderet altså :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har gode erfaringer med Healthy Paws...

Det er en jungle at begive sig ud i foderverden. Og der er ligeså mange meninger som der er mærker. Du skal bare finde et foder som er letfordøjeligt, som din hund fungerer på og som kan spises.

Vi har skiftet meget med Oscar, af samme grund. Men bliver ved healthy paws - lidt endnu i hvert fald.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fodrer med hjemmelavet og tørfoder - som tørfoder bruger jeg i øjeblikket Royal Canin Hypoallergenic - som er noget af det tørfoder Karla synes allerbedst om. Hun er endda villig til at arbejde for det på træningspladsen :shock: Måske skyldes dette, at det ikke er hendes primære foderkilde?

Nå...

Vi har haft gode erfaringer med Eaglepack, Olivers, Kingsmoore og som sagt R/C hypoallergenic.

De tre første kan du få prøveposer af på hjemmesiderne, jeg har en prøvepose R/C jeg gerne vil sende til dig, hvis du smider din addresse til mig :-) Men den er ikke nok til at du kan bedømme hvordan han vil trives på det, kun nok til at du kan se om han kan lide det ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Det var lige præcis mine tanker!

Vil ikke skifte foder for tit, det har hans mave i hvertfald ikke godt af.

Jeg må indrømme jeg heller ikke helt har modet til at gå i gang med Barf, er nervøs for ikke at gøre det rigtigt og ikke være konsekvent nok i fodringen.

Dog får han tomater og lidt andet grønt i maden som fyld, bare fordi det er lidt mere lækkert (for mig i hvertflad) og tomaterne virker jo fantastisk mod forhudsbetændelse.

Kunne måske godt supplere med ris og kylling hvis det er noget folk har gode erfaringer med. Så sammen med RC og Hill's kunne det måske være løsningen!

For god ordens skyld må jeg hellere nævne at hans problem er, at han kaster op hvis han spiser eller drikker for meget, og hans pels ikke fejler andet end den er lidt mat og pjusket.

Men det er vist også tegn nok på, at foderet ikke er godt nok!!!

Det har jeg haft gode erfaringer med, men jeg ville aldrig starte det op selv. Jeg har haft en dyrlæge ind over som gør meget i den slags :-D

Men jeg kan give dig dyrlægens tlf.nummer hvis det er - Min egen hund fik ændret på sammensætningen og mængden i starten indtil vi fandt det der var bedst til netop hende.

Hvordan spiser han? Jeg tænker på om han kaster maden i sig - jeg har set andre hunde der ikke kunne håndtere det så godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Men jeg kan give dig dyrlægens tlf.nummer hvis det er - Min egen hund fik ændret på sammensætningen og mængden i starten indtil vi fandt det der var bedst til netop hende.

Hvordan spiser han? Jeg tænker på om han kaster maden i sig - jeg har set andre hunde der ikke kunne håndtere det så godt.

Mht. hvordan han spiser, så spiser han ret langsomt når vi overholder foder tiderne.

Og det er faktisk når han er sulten og kaster sig over maden, at det går galt.

Hmm... Det havde jeg faktisk ikke tænkt over før nu. Kunne være det ikke er foderet, så meget som det er det, med at spise for hurtigt, der er problemet.

Vil lige prøve at have helt faste foder tidspunkter den næste uges tid og se hvordan det går.

Du må gerne sende mig dyrlægens nr. Det kan i hvertfald ikke skade at høre hvad han/hun har at sige!!

De tre første kan du få prøveposer af på hjemmesiderne, jeg har en prøvepose R/C jeg gerne vil sende til dig, hvis du smider din addresse til mig :-) Men den er ikke nok til at du kan bedømme hvordan han vil trives på det, kun nok til at du kan se om han kan lide det ;-)

Jeg har lige bestilt prøve poser, på Olivers, Hill's, (skal afhentes hos min dyredoktor), kingsmoor og så på RC, så det behøver du ikke.

Men tusind tak for tilbudet!

Hælder nok mest til Olivers eller RC, da jeg synes det er nogle pæne kommentare det for med fra folk herinde.

Men vi må se om Bamses kræsne gane, kan lide de prøver vi får :lol:

Tak for alle besvarelserne - Føler mig noget bedre klædt på til et foderskift allerede - Tænk sig at det kan være så svært - Tænker ikke engang så meget over, hvad jeg selv spiser :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. hvordan han spiser, så spiser han ret langsomt når vi overholder foder tiderne.

Og det er faktisk når han er sulten og kaster sig over maden, at det går galt.

Hmm... Det havde jeg faktisk ikke tænkt over før nu. Kunne være det ikke er foderet, så meget som det er det, med at spise for hurtigt, der er problemet.

Vil lige prøve at have helt faste foder tidspunkter den næste uges tid og se hvordan det går.

det er ihvertfald hørt om før, ligesom der også er nogle hunde der ikke fungerer / kaster op hvis deres maver får lov at blive helt tomme... men, det er nok næppe grunden til den matte pels og de store bløde bæer ;-)

Du må gerne sende mig dyrlægens nr. Det kan i hvertfald ikke skade at høre hvad han/hun har at sige!!

hun er en hun :mrgreen: og hedder Gudrun Frantsen

Jeg har lige bestilt prøve poser, på Olivers, Hill's, (skal afhentes hos min dyredoktor), kingsmoor og så på RC, så det behøver du ikke.

Men tusind tak for tilbudet!

Hælder nok mest til Olivers eller RC, da jeg synes det er nogle pæne kommentare det for med fra folk herinde.

Men vi må se om Bamses kræsne gane, kan lide de prøver vi får :lol:

Tak for alle besvarelserne - Føler mig noget bedre klædt på til et foderskift allerede - Tænk sig at det kan være så svært - Tænker ikke engang så meget over, hvad jeg selv spiser :blink:

hehe nej :lol: men du skal heller ikke spise det samme dag ind og ud, så på det punkt er det måske ok, at vi tænker lidt mere over hvad vores vappere får... Redigeret af Amocca
fejl i citater
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Renésj

Fie har meget sart mave og kastede gult galde op tidligt morgen meget ofte før i tiden..

Derudover var afføringen ofte slimet :-(

Efter vi er gået overtil RC´s hypoallergenic, er alle disse ting forsvundet.

Foderet er godt nok ikke billigt, men tror den højere pris tjener sig ind i forhold til antallet af dyrlægebesøg omkring maven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Mange tusind tak for alle de gode input!!

Lige en lille opdatering - Vi fik afhentet en prøvepose på RC i Fredags.

Og nu har vi så fundet ud af at det slet ikke behager vovsen!?!?!

Bæstet spiste pænt uden om samtlige RC piller, og åd kun hans Pedigree ;-)

Han røre slet ikke skålen hvis vi kun hælder RC op til ham - Så det er nok ikke lige det foder vi skal købe 15 kg af!!

Derimod var Henne Pet food noget der røg ned - Er bare ikke helt vild med det foder, uden at kunne sætte fingeren på hvad det er. Måske fiske lugten?? :mrgreen:

Bamse har ikke kastet op de få dage vi har været konsekvente med foder mængden og tidspunkterne, så det ser ud til at virke!! Det åbner jo så op for endnu flere foder muligheder....

Er dog gået fra tanken om at fodre med hjemmelavet mad - Tror ikke jeg har mod på det før jeg i hvertfald har fundet det rigtige basis foder.

Vi afventer nu prøve poser på Hill's, Fromm, Olivers, Kingsmoor og Nutra Nuggets, så må vi se om der er noget af det der behager Herren.

Tusind tak for hjælpen indtil nu!! Altid rart at få nogle gode input og erfaringer fra andre!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Pedigree smager nok anderledes end meget godt foder, da det er fyldt med sukker. Derfor kan det godt være svært at vænne hunden til noget andet foder :) Bare lige så I er obs på det :)

Gad vide om der så også er meget sukker i Henne Pet Food? Det røg nemlig ned!

Har tænkt tanken, at han bare er for vant til Mc. D foder, men vil lige se an hvordan det går med de andre foderprøver og så håbe på det kun er RC han ikke kan lide.

Ellers må han komme på en detox kur :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gad vide om der så også er meget sukker i Henne Pet Food? Det røg nemlig ned!

Har tænkt tanken, at han bare er for vant til Mc. D foder, men vil lige se an hvordan det går med de andre foderprøver og så håbe på det kun er RC han ikke kan lide.

Ellers må han komme på en detox kur :mrgreen:

Henne ligger i en anden liga end pedigree, men smager måske bedre end RC. Jeg ved ikke om det er coated - så det er fedtet - ligesom RC. Ellers kan det også være det, der gør han ikke vil spise det :)

Link til indlæg
Del på andre sites