Hop til indhold

Stamtavle eller ej?


Gæst Mette Nielsen
 Share

Recommended Posts

Det kommer dælme an på, hvad man vil bruge hunden til ... og hvordan opdrætter er ... der findes gode opdrættere der går op i sundhed hos deres hunde uden stamtavle - og der findes opdrættere der avler på revl og krat - og får tavle på skravlet .... Men det er nok mere typisk omvendt.

 

Generelt vil jeg sige, at der er en masse ting der er lettere at undersøge, når man køber en hund med tavle - man ved hvem forældrerdyrene er - og bedsteforældrerne - og deres forældrer ... man har mulighed for at tjekke sundhed i de forskellige led ... Den mulighed har man ikke, hvis man køber en hund uden tavle ... endvidere er der den hage, at man, hvis man køber en hund af en moderace skal passe ekstrameget på, hvad man køber - Der er nogen der har set en let måde at lave penge på det - og taberne i det hele, bliver det stakkels hunde - og de købere der tror de lige kan spare 2-3-4000 ... og så kommer man til at købe en hund der enten er avlet på nogle ikke så sunde forældredyr eller som er smuglet ind fra et østland og som har haft en modbydelig start på livet ...

 

Men egentlig vil jeg mene, at det allervigtigeste er ikke tavle eller tavle ikke - men opdrætter - og når man køber hund - så er det min bedste overbevisning, at man skal have en god mavefølelse, når man er ude og se hvalpen - og man skal se moren til hvalpene og også gerne faren ... og så skal man spørge og spørge og spørge opdrætteren - en ordentlig opdrætter bliver bare glad over, at du er en engangeret hvalpekøber som stiller krav til dem der skal levere din kommende hvalp ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa.

 

Tavle eller ej, det er der mange meninger om.

 

Men jeg må indrømme, at jeg går stærkt ind for stamtavler! Der er visse regler for hvad der må blive avlet på, blandt andet HD og AD for mange af de store racer, som er disponeret for dette. Derudover der der sygdomme, som PRA der eksisterer hos retrieverne. Hundene bliver blinde, hvis de lyder af denne sygdom. Problemet ved den sygdom, er at den nedarves ressesivt, så selvom forældredyrene ikke lyder af sygdommen, kan de godt være bærere af den. Og hvis de begge bærer den, vil gennemsnitligt 25% af hvalpene være raske, 25 vil lide af sygdommem og 50% vil være bærere (ligesom forældredyrene).

 

En hund, som ikke har stamtavle kan man jo logisk nok ikke tjekke for disse lidelser, men hvis den har stamtavle, kan man netop undersøge det.

 

Derudover stilles der også visse krav, så hvis du vil have en racehund, som er racetypisk både af udseende, egenskaber og temperament er en stamtavle næsten en nødvendighed.

 

For at gå over i den anden ende af skalaen (tavlefrie hunde), så er der mange forskellige slags her. Men man kan kun bedømme opdrætteren og de hunde, som denne ejer. Derudover er der, som Freudika skriver, mange problemer med import af racehunde.

http://www.minmops.dk/default.htm

Se linket der hedder DR1.d.17.04.2006

Så jeg vil stærkt råde dig til at undersøge hvilke sygdomme den race du har set dig varm på, lider af og bagefter besøge opdrættere (der avler med tavle) og udspørge dem omkring deres hundes levealder og eventuelle sygdomme. Og selvfølgelig undersøge temperamentet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anja mosevangen

Hej

 

Vi var slet ikke i tvivl, vi ville have en hund med stamtavle.

Vi ville kunne se hvilken forældre der var brugt, ville kunne se om der var arvelige sygdomme i familien.

Og så har vi planer om en gang at skulle avle på hende, bare et enkelt kuld :D

 

og ja så nu når vi har fået os en rigtig fin hund med papirer så vil vi udstille hende og der er de jo nødvendige!!! :)

 

Men først og fremmest var det for at vi kunne være så sikre som mulig på at få en ordentlig raceren hund uden arvelige skavanker. vil ikke med god samvittighed avle på en race hvis ikke jeg var sikker på det var for at fremme racens kvalitet.

 

Så for os var det vigtigt!!!! også selvom det kostede over dobbelt så meget!!!

 

men mine forældre har altid haft hunde uden papirer, dejlige hunde uden tvivl, men de er heller ikke typen der går ud og udstiller eller avler. de skal bare have en stille og dejlig hund. tit har de fået hunde der har været omplaceret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min eneste fortrydelse omkring tavler er, at der ved de små selskabshunde (Gruppe 9) ikke er nogen avlsrestriktioner - hverken udstillingsmæssigt eller sundhedsmæssigt - og så er DKKtavlen egentlig ikke det papir værd den er skrevet på - og så er vi igen tilbage til, at man skal stole på opdrætter ...

 

Det passer ikke 100%. -Nu tjekkede jeg bare lige hurtigt, men papillon/phalene har avlsrestriktion for sygdommen PRA: http://dansk-kennel-klub.dk/0/594

 

Men har kun tjekket den og mopsen - som ikke havde nogle avlsrestriktioner :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Hvor vigtigt er det egentlig at have en hund med stamtavle?

 

Jeg tror ikke, at man kan stille sådan et spørgsmål og få et brugbart svar - for vigtigheden mht stamtavlen er jo forskellig fra person til person.

 

Jeg er selv til stambogshunde og heste - primært for at have sikkerheden i, at dyret er renracet. Har hunden ikke en stamtavle, kan man ikke vide sig sikker mht. om der et eller flere led ude er iblandet en anden race.

 

Problemet med 'ikke racerene hunde' er at man ikke har kinamands chance for at vide hvilke behov den pågældende hund har fra starten af - det kan man med de renracede.

 

Jeg har et par gange oplevet nogle virkelig ikke gennemtænkte hunde - fx. en cavalier(som er en forholdsvis rolig og ikke så arbejdskrævende race) blandet med en gravhund (meget aktiv race, med store behov) Hvalpene lignede cavalier og blev solgt primært som selskabshunde.... ikke fair over for hverken hunde eller købere :(

 

En anden ting i debatten med/uden stambog er sygdomme - billige raceblandinger er sjældent testet/undersøgt for arvelige sygdomme.

 

Jeg har ikke det fjerneste imod hunde/heste/katte uden stambog/blandinger, men jeg kan se problematikken i det i forhold til købere og hundene.

 

Jeg har mødt de dejligeste hunde uden stambog - det er ikke stambogen der gør en hund til hvad den er :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Min eneste fortrydelse omkring tavler er, at der ved de små selskabshunde (Gruppe 9) ikke er nogen avlsrestriktioner - hverken udstillingsmæssigt eller sundhedsmæssigt - og så er DKKtavlen egentlig ikke det papir værd den er skrevet på - og så er vi igen tilbage til, at man skal stole på opdrætter ...

 

Nu ved jeg ikke om cavalier går ind i den gruppe, men der er altså også avlsrestriktioner - i hvert fald hjerte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi købte hund uden stamtavle :)

 

Nu er han en dalmatiner og de er jo rimelig nemme at gætte racen på og vi har da også set moderen. For os betyder papirerne ingenting, jeg har også ser racehunde med papirer på arvelige sygdomme så nogen egentlig garanti mod sygdom er et stykke papir jo ikke.

 

Men jeg har alt respekt for dem der vil avle at de bruger de bedste og sygdoms frie dyr.

 

Men i sidste ende er det jo et spørgsmål om man har tillid til dem man køber hunden af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min eneste fortrydelse omkring tavler er, at der ved de små selskabshunde (Gruppe 9) ikke er nogen avlsrestriktioner - hverken udstillingsmæssigt eller sundhedsmæssigt - og så er DKKtavlen egentlig ikke det papir værd den er skrevet på - og så er vi igen tilbage til, at man skal stole på opdrætter ...

 

Det passer ikke 100%. -Nu tjekkede jeg bare lige hurtigt, men papillon/phalene har avlsrestriktion for sygdommen PRA: http://dansk-kennel-klub.dk/0/594

 

Men har kun tjekket den og mopsen - som ikke havde nogle avlsrestriktioner :(

 

Det er rigtigt - det er under KSS - klubben for små selskabshunde at der ingen restriktioner er ... Papserne har deres egen specialklub - og det samme har CKCS'erne

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi købte hund uden stamtavle :)

 

Nu er han en dalmatiner og de er jo rimelig nemme at gætte racen på og vi har da også set moderen. For os betyder papirerne ingenting, jeg har også ser racehunde med papirer på arvelige sygdomme så nogen egentlig garanti mod sygdom er et stykke papir jo ikke.

 

Men jeg har alt respekt for dem der vil avle at de bruger de bedste og sygdoms frie dyr.

 

Men i sidste ende er det jo et spørgsmål om man har tillid til dem man køber hunden af.

 

Og lige nøjagtigt dét, kan godt tåle en gentagelse ...

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig er det meget vigtigt med en stamtavle. Det jeg vil bruge min hund til, kræver en tavle. Men jeg vil også vide hvem der er forældre, bedsteforældre og så videre.

Da jeg skal bruge min hun til diverse konkurrencer er det derfor vigtigt der ert tavle på ham

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vel meget afhængigt af hvilken race der er tale om.

 

Jeg tænker ikke at tavlen giver den store sikkerhed. Jeg tænker at den sikkerhed jeg kan give mig selv og min hund er opdrætters omgang med sine hunde. Opdrætters forstand på bløde opdragelses metoder, opdrætters forstand på foder og aktivering.

Og her tror jeg at en godkendt dkk opdrætter vs en hvilken som helst anden kan gøre det lige godt/skidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min eneste fortrydelse omkring tavler er, at der ved de små selskabshunde (Gruppe 9) ikke er nogen avlsrestriktioner - hverken udstillingsmæssigt eller sundhedsmæssigt - og så er DKKtavlen egentlig ikke det papir værd den er skrevet på - og så er vi igen tilbage til, at man skal stole på opdrætter ...

 

Kan jeg ikke helt forstå.

Pudel hører også med i gruppe 9 (hvilket er mig en gåde) og der er avlsrestrektioner, bl.a. med hensyn til løse knæ.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min eneste fortrydelse omkring tavler er, at der ved de små selskabshunde (Gruppe 9) ikke er nogen avlsrestriktioner - hverken udstillingsmæssigt eller sundhedsmæssigt - og så er DKKtavlen egentlig ikke det papir værd den er skrevet på - og så er vi igen tilbage til, at man skal stole på opdrætter ...

 

Kan jeg ikke helt forstå.

Pudel hører også med i gruppe 9 (hvilket er mig en gåde) og der er avlsrestrektioner, bl.a. med hensyn til løse knæ.

 

Jeg fik da vist også lavet det om til, at det var de racer der hører under KSS (de hører alle under gruppe 9 - men repræsenterer ikke hele gruppe 9)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mette Nielsen

Hej alle.

Tak for jeres mange svar. Kan se der er en del delte meninger, men kan godt se det er det mest sikre, at købe en med stamtavle. Så er man sikret en ren race.

Har ingen planer om at avle, men udstilling har jeg ikke helt fast besluttet mig for endnu. Det kan jo være jeg får lyst til udstilling og konkurrencer, og så er en stamtavle jo en nødvendighed.

Det gav lidt at tænke over.

Mvh Mette

Link til indlæg
Del på andre sites

Min eneste fortrydelse omkring tavler er, at der ved de små selskabshunde (Gruppe 9) ikke er nogen avlsrestriktioner - hverken udstillingsmæssigt eller sundhedsmæssigt - og så er DKKtavlen egentlig ikke det papir værd den er skrevet på - og så er vi igen tilbage til, at man skal stole på opdrætter ...

 

Kan jeg ikke helt forstå.

Pudel hører også med i gruppe 9 (hvilket er mig en gåde) og der er avlsrestrektioner, bl.a. med hensyn til løse knæ.

 

Jeg fik da vist også lavet det om til, at det var de racer der hører under KSS (de hører alle under gruppe 9 - men repræsenterer ikke hele gruppe 9)

 

Hvad betyder KSS?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle.

Tak for jeres mange svar. Kan se der er en del delte meninger, men kan godt se det er det mest sikre, at købe en med stamtavle. Så er man sikret en ren race.

Har ingen planer om at avle, men udstilling har jeg ikke helt fast besluttet mig for endnu. Det kan jo være jeg får lyst til udstilling og konkurrencer, og så er en stamtavle jo en nødvendighed.

Det gav lidt at tænke over.

Mvh Mette

 

Ja, det kan du godt sige.

Når du har besluttet dig for hvilken race, du vil have, så kan du på Dansk Kennelklubs hjemmeside finde en liste over opdrættere. Du kan også finde en liste over hvilke hvalpe der er født og snart skal hjemmefra.

Så kan du klikke på moderens -eller faderens- registreringsnummer, og så kommer du ind i hundeweb-registret. Og der kan du se oplysninger om udstillingsresultater, helbredsresultater, prøveresultater osv.

Og du kan se det samme for hvalpe fra tidligere kuld.

 

Prøv selv:

http://www.hundeweb.dk/

 

Der mangler bare nogle billeder af hundene. Men dem kan du finde ved at klikke på "opdrættervejviser" på samme side. -Helt ude til venstre. Mange opdrættere har hjemmesider, hvor du kan se deres hunde.

 

Men det er KUN hunde med stambog i Dansk Kennelklub, du kan finde her.

DRU (Dansk Racehundeunion) har ikke noget tilsvarende.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Gæst Hodkinson

Jeg vil have hund med tavle netop for at sikre mig at den hund jeg nu har købt er 100% den race jeg vil have.

 

da jeg valgte at købe mine med tavle var det også lige så meget for at jeg havde alle muligheder dvs at de kunne bruges til udstilling osv.

Det er jo altid rart at have mulighederne.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...

Jeg har et spørgsmål.

Jeg har to chihuahuas med stamtavle, må jeg får efter dem hvalpe med stamtavle, eller skal vi first til hundeustilling.

Jeg kender ikke dansk lov :confused:

 

Tak for hjælpen :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har et spørgsmål.

Jeg har to chihuahuas med stamtavle, må jeg får efter dem hvalpe med stamtavle, eller skal vi first til hundeustilling.

Jeg kender ikke dansk lov :confused:

 

Tak for hjælpen :D

 

Det kommer an på hvilken klub de er i? Hos DRU er der ikke avlsrestriktion på chihuahuaer, så hvis de begge er i DRU kan du i princippet avle løs..

Hos DKK skal man udstille og opnå mindst en 2. plads tror jeg det er..

 

Under alle omstændigheder synes jeg man bør udstille inden man avler.. Hvis man ikke tilfører en race noget godt, så kan jeg faktisk ikke helt se hvorfor...

Link til indlæg
Del på andre sites

En gammel tråd efterhånden, så undskyld at jeg tager den frem igen, men det kunne jo tænkes, at andre stod med samme spørgsmål og den blev læst i genne endnu en gang. Og spørgsmålet som sådan uddateres jo aldrig.

 

Selv sværger jeg til hunde med stamtavle, af ganske de andre grunde som stort alle andre af samme overbevisning. Man har muligheden for at gå tilbage i sin hunds aner, og undersøge dybest set alt hvad man kunne finde interessant. Eksempelvis fandt jeg en gang hunde tilbage i 32. led bag min egen, hvor de stadig figurerede med billeder (her ramte vi 1930-1945). Slægtsforskning på lavt plan.

 

At man vælger at opdrætte under DKK syntes jeg også i en vis grad signalerer seriøsitet (selvom det modsatte desværre også ses), eftersom man frivilligt underlægger sig en mængde regler, der skal overholdes for at man kan få lov at stambogsføre.

 

Samtidig kan jeg undre mig over, hvad opdrættere der sælger hvalpe uden tavle og til en pris der ligger ca. 3.000 under DKK hunde vælger at spare på i hvalpenes opvækst? De der har haft et kuld selv ved, at det ikke er en pengemaskine at være opdrætter. Ofte skal man tage fri et par uger i løbet af forløbet, og man skal åbne sin dør for potentielle hvalpekøbere, der skal bydes på kaffe og kage. Forældredyrene skal for mange racers vedkommende sundhedstjekkes, en parring koster som regel en hvalps pris og besøg hos dyrelægen både før og efter parring såvel som efter fødsel skal også regnes med.

 

Som DKK selv påpeger i deres "Før du køber hund" video, koster en stambog under 500 kr. (husker ikke den eksakte pris), så det er altså ikke den, der alene forklarer den meget lavere pris. Så er det måske ormekurene eller chipning der spares på? Jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke kender forklaringen på prisforskellen, men kan undres over den.

 

Ingen tvivl om, at jeg altid ville købe en hund med DKK stambog, men nu er jeg også så fanget af diverse grene inden for hundesporten, og sætter pris på en god titel, at jeg ville være ærgerlig over ikke at kunne efterfølge de aktiviteter, der kan udføres med en stamtavle hud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...