Hop til indhold

Træningssteder for små racer


Gæst Vivi
 Share

Recommended Posts

Inspireret af tråden om en lille pomeranier-hvalp, der fik et chok på træningspladsen, hvor den skulle have fri leg med større racer, kunne jeg tænke mig en tråd med anbefaling af træningssteder hvor der udelukkende benyttes bløde metoder, også kaldet naturnære.

Steder hvor hundene bliver inddelt i størrelser, så de små ikke bliver tromlet. Steder hvor der er få hunde på hvert hold, så der kan tages individuelle hensyn.

 

Jeg kender til to gode steder, som jeg selv har prøvet og dermed kan stå inde for:

 

Lumsås (Nordvestsjælland) : http://www.gladevuffer.dk Størrelsesinddeling og max 6 hunde pr. hold.

 

Århus: http://www.positivtraening.dk Størrelsesinddeling og max 6 hunde pr. hold.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er mig med den lille pomeranian hvalp.

Jeg skal i dag starte ved positivtræning, og igår var træneren hjemme ved mig for at møde min hund. Hun var helt fantastisk. Jeg ser utrolig meget frem til her kl 10. Det virker virkelig som om et helt fantastisk sted. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst P. Borg

Jeg træner selv hvalpe (godt nok i det midtjyske).

 

Hvis jeg var dig ville jeg nævne det overfor træneren.

 

Når jeg starter nyt hvalpehold opdeler jeg 'lege-timen' i store og små hvalpe de første 2 til 3 gange. Herefter samles hele holdet til 'lege-timen', dvs. både store og små hvalpe i én skøn sammenblanding. Og det går over al forventning både for hvalpene men lige så meget for hvalpeejerne. For jo, ejerne med små hvalpe kan godt være lidt ømme omkring deres hunde. Og de ser gerne sammenstødene med større hunde som en stor katastrofe :wink:

 

Men ved at lade små hvalpe og store hvalpe lege hvert for sig i starten, får de 2 holds hunde lært hinanden godt og grundigt at kende. Når så de sættes sammen - ja, så leger de små hvalpe stadig med de små hvalpe, som de kender fra tidligere og omvendt så leger de store hvalpe med de store hvalpe som de kender. De store hunde gider ikke jage efter de små hvalpe for de kan ikke løbe hurtigt nok og omvendt gider de små hunde ikke løbe efter de store hvalpe, for de løber for hurtigt. Men sjovt nok så er der ofte en af de større hvalpe som lægger sig helt fladt og endda til tider på ryggen for at en lille hvalp med i legen.

 

Der er selvfølgelig grænser for hvor mange hvalpe man sætte sammen på én gang. De små hvalpe kan lettere overskue et lille hold og de bliver ikke så let overrumplet af de store hvalpe.

 

Dette er min grundlæggende holdning og jeg kan blive ved med at komme med gode argumenter for at store og små hunderacer får leget så meget som muligt sammen mens de er hvalpe. En DcH-afdeling har gerne er skøn sammenblanding af racer i alle mulige størrelser - så det vil jeg anbefale. Og de bruger (så vidt jeg ved) kun positive indlæringsprincipper.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 5 months later...
Gæst Chavez06

Hej Vivi

 

Jeg har et hold kun for små racer, et hold kun for store racer og 2 blandede hold. Jeg deler altid hvalpene op i frikvarterene, sådan at der er kontrolleret leg, med de hvalpe som leger godt samme.

 

Det er vigtigt at de små racer kan få lov til at løbe rundt og lege, uden at hvalp og ejer hele tiden skal være nervøs for at den bliver trampet på eller mulet. Men det er også vigtigt at de store racer frit kan lege, uden at ejerne hele tiden stopper dem, i frygt for at de lander oven på en lille race.

 

Det er selvfølgelig en god ide at lære de større hvalpe, at være blide ved de små racer. Selvfølgelig er det også en god ide at de små racer vænner sig til store hunde, men som med alt andet, skal det være under kontrol og uden at hvalpens grænser bliver overskredet.

 

Træning for små racer: www hundensven dk (og store racer)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Jeg kan helt klart anbefale www.happyhound.dk som ligger ved Karise.

 

Bella har tre folde, som hun bruger til inddeling af hundene, så når de leger bliver de sluppet løs, efter hvem der passer bedst sammen.

 

Hun bruger dem også under træning, så hvis man evt. har en stor stærk hund (selvom det var træningspladser til små hunde, der blev spurgt til ;-) ) man kæmper med, kan man komme ind i en af foldene og få lidt ro på hunden og armene, så det bliver en positiv oplevelse at komme til træning, og man ikke går hjem med en øv fornemmelse i maven, fordi man ikke har fået noget ud af træningen, af at stå og "kæmpe" med sin hund. Dette har jeg selv til tider stor glæde af ;-)

Der kommer også nogle til "træning" med hunde, som ikke kan med andre. De går i en fold for sig selv, og kan langsomt arbejde sig tættere på de andre hunde, og i sikkerhed bag indhegningen, så der ikke lige pludselig kommer en hund farende i hovedet på den.

 

Hun går meget op i at tænke på hvert enkelt individ og dettes behov. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tilskriver mig også positivtraening.dk - tror efterhånden jeg har sendt 5 chihuahuaejere hendes vej :-D

 

Og mht. leg - så mener jeg helt klart at opdelt leg er et must.. Også selvom man som småhundeejer kan blive kaldt "øm" over for sin hund..

Men jeg har set resultatet af en hund som blev rendt over sidste træningsdag - da alle hunde skulle lege sammen "i en kæmpe dejlig flokleg" - han gik fra glad hund, til panisk angst for goldens, labrador og generelt hunde som kom bagfra..

 

Derfor - positivtraening.dk hvis du bor i Århus! :lol: (eller Ekaterinas hvalpehold - hehe)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Vivi

 

Jeg har et hold kun for små racer, et hold kun for store racer og 2 blandede hold. Jeg deler altid hvalpene op i frikvarterene, sådan at der er kontrolleret leg, med de hvalpe som leger godt samme.

 

Det er vigtigt at de små racer kan få lov til at løbe rundt og lege, uden at hvalp og ejer hele tiden skal være nervøs for at den bliver trampet på eller mulet. Men det er også vigtigt at de store racer frit kan lege, uden at ejerne hele tiden stopper dem, i frygt for at de lander oven på en lille race.

 

Det er selvfølgelig en god ide at lære de større hvalpe, at være blide ved de små racer. Selvfølgelig er det også en god ide at de små racer vænner sig til store hunde, men som med alt andet, skal det være under kontrol og uden at hvalpens grænser bliver overskredet.

 

Træning for små racer: www hundensven dk (og store racer)

 

Er der flere indhegninger så opdelingen er sikker? For jeg har på mit første træningssted oplevet opdeling til frikvarter uden indhegning, og de glade unghunde af store racer, var altså hurtige til at spæne rundt og vælte ind i de små :???: Min hunds frikvarter foregik derfor hurtigt på arm, efter trænerens anbefaling. Det var jo lidt ærgerligt.

 

Hvor mange hunde er der på hvert hold?

Der hvor jeg går, www.gladevuffer.dk , er der kun plads til 6 hunde, og det er rigtigt godt for min hund. Især da hun var mindre kunne hun godt li at have lidt styr på hvor de andre befandt sig, så opførte hun sig mere fri.

-Men omvendt er det selvfølgelig ekstra ærgerligt hvis flere er forhindrede i at komme til en træningdag.

Men jeg foretrækker nu alligevel de små hold :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chavez06

Der er max 10 hvalpe på mine hold og der er ikke indhegning men mure og bygninger rundt om pladsen. Jeg har trænet hvalpe og unghunde på den plads i et år og den er helt perfekt. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Der er max 10 hvalpe på mine hold og der er ikke indhegning men mure og bygninger rundt om pladsen. Jeg har trænet hvalpe og unghunde på den plads i et år og den er helt perfekt. :5up:

 

Jeg kan se i begge er under uddannelse, hvor langt er i kommet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chavez06

Min uddannelse tar 2 år og vi har været igang i 6 mdr nu.

 

Jeg har trænet og arbejdet med hunde i 5 år nu, men jeg er glad for at jeg er begyndt på uddannelsen. Godtnok ved jeg allerede meget af det vi bliver undervist i, men når vi kommer længere hen i uddannelsen kommer vi ind på de emner som jeg ikke har erfaring i.

 

Man holder heldigvis aldrig op med at lære nyt om hundeadfærd, -biologi, m.m. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Min uddannelse tar 2 år og vi har været igang i 6 mdr nu.

 

Jeg har trænet og arbejdet med hunde i 5 år nu, men jeg er glad for at jeg er begyndt på uddannelsen. Godtnok ved jeg allerede meget af det vi bliver undervist i, men når vi kommer længere hen i uddannelsen kommer vi ind på de emner som jeg ikke har erfaring i.

 

Man holder heldigvis aldrig op med at lære nyt om hundeadfærd, -biologi, m.m. :5up:

 

Ja det er rigtigt, læringen stopper ikke, den er livslang :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...