Hop til indhold

Hvalpeleg, eller....

bernerazuro
 Share

Recommended Posts

Min søster og hendes kæreste overvejer at overtage en tæve, labrador(blanding) fra en af mine veninder. Der er dog en enkelt komplikation, da de kun kan overtage hende, hvis vi kan passe hende, når det er nødvendigt.

Problemet er, at første gang labben mødte Møffe herhjemme havde de det fedt sammen, løb rundt og legede. Dagen efter skulle hun så til dyrlægen, fordi hun havde blærebetændelse, formodede vi - og ganske rigtigt. Jeg kørte hende og havde Møffe med i bilen, fordi han jo ikke kan være alene hjemme endnu. Møffe var på bagsæddet med veninden og labben var i bagagerummet. Inden hilste de på hinanden, det gik ganske fint så vidt jeg husker.

Da vi var færdige hos dyrlægen, fik labben kæmpet sig op på forsædet mens vi kørte og Møffe var overtræt her og begyndte at humpe hende.

Fejlen var så, at vi tog dem hjem til mig igen. Og her kunne de ikke sammen, eller rettere Møffe ville lege, mens labben hver gang leg begyndte, tog fat i læbe, ører eller hals på Møffe og hev til, mens hun begyndte at knurre - på en rigtig ubehagelig måde, jeg kan slet ikke finde ud af, hvad der foregår, om hun vil lege, eller om hun egentlig tager fat for at tage fat.. :confused: Det skal siges, at der ikke er nogen sår efterfølgende, men det er nok til at Møffe piver - og hun reagerer sjældent på denne piven, om hun overhovedet gør :(

Min søster og svoger kom så herned i går for at møde hende uforpligtende, og det var det samme igen, så vi var ned til at holde dem adskilt.

Var der mad i sigte, var der ingen problemer, de kunne sidde ved siden af hinanden, søge et godbidssøg sammen og sådan. Og de kunne sove i ske, det gjorde de den dag, efter dyrlægen. Møffe lå og sov og hun gik over og puttede hos ham.

Spørgsmålet er så... Vi kan jo ikke helt finde ud af, hvad der foregår i hovedet på hende, vi tænker at hun forbinder Møffe med stress, da hun stresser hurtigt op - rigtig hurtigt, hvis man hilser lidt for overstadigt på hende, kører hun op fx. Og nu har de jo kørt i bil sammen, som nok har været en mindre stress-oplevelse for hende og været til dyrlægen sammen.

Men er der en rimelig god mulighed for at lære dem (eller hende) at enes ordentligt og kunne være i samme stue? Uden at labben skal sætte sig i øret på Møffe og knurre.

Forresten, så har vi hørt hende legeknurrer, det lyder ikke på samme måde :???: Men det var med et menneske vi hørte det..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Nu er jeg ikke ekspert, men alle de hunde min lille berner hvalp leger med stopper øjeblikkeligt, når han piver.

Jeg ville heller ikke lade ham lege med nogen, der ikke respekterede hans hundesprog(kender ingen voksne hunde,der ville være så hård ved en hvalp)

Er han for træls(min altså) knurrer de af ham og så stopper han for det meste - nogen gange skal man jo lige prøve igen:blink:.

Personligt ville jeg have svært ved at sige ja til at passe en hund, som min egen havde det svært med, men om det kan ændre sig, kan jeg jo ikke sige.

Er spændt på hvilke andre svar du får fra de mere erfarne;-).

V.H.

Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan det have noget at gøre med, at hun har ubehag pga. blærebetændelsen?

Det tænker jeg også? Kan det være fordi han har været ude på leg mens hun har ondt?

Kan huske da Dolph kom herhjem, Bitten gad ham ikke før han var blevet lidt ældre og mere rolig - det kan være labben bare ikke gider hvalpe..

Men at hun ikke reagerer på piven synes jeg er lidt en alarmklokke - for ligemeget hvor møghamrende irriterende Dolph har været, så har Bitten altid accepteret piven som et tegn på at en pinning er blevet forstået..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Nu er jeg ikke ekspert, men alle de hunde min lille berner hvalp leger med stopper øjeblikkeligt, når han piver.

Jeg ville heller ikke lade ham lege med nogen, der ikke respekterede hans hundesprog(kender ingen voksne hunde,der ville være så hård ved en hvalp)

Er han for træls(min altså) knurrer de af ham og så stopper han for det meste - nogen gange skal man jo lige prøve igen:blink:.

Personligt ville jeg have svært ved at sige ja til at passe en hund, som min egen havde det svært med, men om det kan ændre sig, kan jeg jo ikke sige.

Er spændt på hvilke andre svar du får fra de mere erfarne;-).

V.H.

Sille

Problemet er bare, at det langt fra altid er Møffe der starter. Nogle gange har de fx søgt mad på græsset eller Møffe har ligget og hvilt, hvor hun så er kommet over og har taget fat i hans øre eller andet :???:

Jeg vil heller ikke passe hende, så længe forholdet er sådan her, der skal arbejdes med det inden, og nu skal der gå noget tid før Møffe skal møde hende igen, hvis det bliver til noget..

Kan det have noget at gøre med, at hun har ubehag pga. blærebetændelsen?

Så er det bare underligt, at de legede godt den første dag? For der havde hun også blærebetændelse og det var dagen derefter hun kom til dyrlægen :???:

Det tænker jeg også? Kan det være fordi han har været ude på leg mens hun har ondt?

Kan huske da Dolph kom herhjem, Bitten gad ham ikke før han var blevet lidt ældre og mere rolig - det kan være labben bare ikke gider hvalpe..

Men at hun ikke reagerer på piven synes jeg er lidt en alarmklokke - for ligemeget hvor møghamrende irriterende Dolph har været, så har Bitten altid accepteret piven som et tegn på at en pinning er blevet forstået..

Glemte vidst at nævne, at labben kun er 4½ måned gammel, så hun er også kun ude på leg - nu, når bare det ikke er Møffe åbenbart. Vi var nede i parken med hende, hvor hun legede med en anden hund, det gik helt fint :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske han er for lille til hende?

Jeg tænker om hun kan magte sådan en lille interessant en............

og når så legen begynder er det for meget?

Men, i kan jo prøve at gå en tur om et par dage og så se det an, for hvis det "bare" er blærebetændelsen der er årsagen...............

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hun ikke er ældre så leger hun! Muligvis voldsomt, muligvis synes hun bare at hans vamsepels er fed at holde i, eller hun synes det er fedt at kanøfle ham lidt.

Hvalpe i den alder kan man ikke regne med følger reglerne for hundesprog til fulde. Især ikke hvis hun ikke har haft kontinuerlig kontakt med mange forskellige hunde?

Ligesom små børn kan de nogle gange godt virke lidt onde i sulet uden at det betyder noget:blink: Men det skal selvfølgelig styres og kontrolleres.

At de legede sammen godt første gange kan være fordi hun ikke kendte ham så godt der og efterfølgende prøver hun så mere og mere sin egen formåen af, nu hun kender ham godt;-)

Så jeg ser ingen som helst hindring i at de på sigt kan passes sammen, men derfor skal der jo være andre muligheder for pasning end dig, du kan måske ikke altid;-)

Men jeg tipper, de bliver verdens bedste venner og jo mere de er sammen med styret samværd, jo bedre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krusty

Uden at være ekspert vil jeg sige at det er stress.

Allister udviser lidt samme mønster når han stresser op. Springer simpelthen op på ryggen af Elliott og bider sig fast mens han knurrer helt vildt. Det er kun ment som leg, men en ret usund legeadfærd som jeg stopper fordi jeg ved at det skyldes at Allister stresser. Allister stresser meget over hurtige bevægelser og gør det derfor primært hvis Elliott eller andet i nærheden bevæger sig hurtigt.

Jeg tror du har helt ret i din formodning om at stressen ved bilturen har "tricket" denne adfærd af, og at det nu derfor går ud over Møffe når hun stresser op.

Jeg er dog sikker på at de sagtens kan lære at være sammen, hvis I er opmærksomme på denne adfærd og får hende afledt.

Find ud af hvad det er der tænder hende af? Er det når Møffe løber, hvis han gør, eller hvis nogen forlader stuen, nogen går forbi udenfor, en hund gør i det fjerne, osv? Det kan være en lille ting som vi egentlig slet ikke forbinder med hundene, men som hun reagerer på.

Umiddelbart forstår jeg det sådan at hun er midt i en omplacering og er lidt vel meget ude nye steder lige øjeblikket. Måske vil det mindske hendes stress, alene hvis hun får et fast hjem og lidt mere ro på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha, nu har jeg jo vildt dårlig samvittighed over, at jeg ikke nåede at opdatere jer, inden vi tog på ferie :oops::oops::oops::oops:

Men Mille, som hun hedder, har fået nyt hjem, hos en, som min veninde lærte at kende gennem noget familie. Vedkommende har haft hunde før, så det er god sandsynlig for, at hun får det godt der :-D

Min søster og svoger valgte at sige nej til Mille, da de tænkte lidt nærmere over deres fremtid indenfor de næste år :-)

Men tusind tak for jeres svar alle sammen - utroligt så hjælpesomme folk er herinde! :kys:

Link til indlæg
Del på andre sites