Hop til indhold

Bur træning


Lonny
 Share

Recommended Posts

Jeg er ved at træne Baldur til at blive glad for et transportabelt bur, og jeg følger retningslinierne fra en dvd der hedder "crate games".

 

På sin viis går det rigtig godt, han har god fart på når han går ind i buret og han er glad for at være der. Det er så meningen at han skal have et "ok" ord for at forlade buret og et signal for at gå ind i buret. For at træne dette så skal jeg altså have ham til at gå ind i buret og ud igen, så han kan lære signalet for hhv. ind og ud af buret.

Men det er så her mit "problem" opstår...

 

Han vil simpelthen ikke ud af buret igen....

Altså jeg er jo overlykkelig for at han er blevet så glad for buret, men det er altså lidt besværligt når han nu ikke vil ud igen :lol:

 

ps. Under hele træningen der står buret åbent, så han kan gå ud og ind præcis som det passer ham, men det passer ham så åbenbart bedst at blive derinde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Da vi legede denne leg til hvalpeagility fik man en superlækker godbid mens man var inde i buret og en knap så lækker een for at komme ud igen. Men man fik altså stadig godbid for at komme ud...

 

det ved jeg ikke om du allerede gør? Men jeg skal vist have fat i den dvd, alle taler jo så varmt om den ;-) og Karla og jeg skal igang med seriøs burtræning sådan ca helst igår...

Link til indlæg
Del på andre sites

Da vi legede denne leg til hvalpeagility fik man en superlækker godbid mens man var inde i buret og en knap så lækker een for at komme ud igen. Men man fik altså stadig godbid for at komme ud...

 

det ved jeg ikke om du allerede gør? Men jeg skal vist have fat i den dvd, alle taler jo så varmt om den ;-) og Karla og jeg skal igang med seriøs burtræning sådan ca helst igår...

 

Han får frikadelle inde i buret og almindelig tørfoder for at komme ud, men måske skal jeg gøre godbidden for at komme ud lidt bedre end den er nu?

 

Og jeg kan helt klart anbefale dvd'en :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Han får frikadelle inde i buret og almindelig tørfoder for at komme ud, men måske skal jeg gøre godbidden for at komme ud lidt bedre end den er nu?

 

Og jeg kan helt klart anbefale dvd'en :5up:

 

Jeg tror også du skal skrue op for lækkerheds-faktoren på gufferen, når Baldur skal ud igen, for det lader til, at han ikke helt synes, at det er lige så fedt at komme ud igen og blive mødt af tørfoder...og ellers synes jeg, at det er ret morsomt, at dyret ikke vil gå ud :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror også du skal skrue op for lækkerheds-faktoren på gufferen, når Baldur skal ud igen, for det lader til, at han ikke helt synes, at det er lige så fedt at komme ud igen og blive mødt af tørfoder...og ellers synes jeg, at det er ret morsomt, at dyret ikke vil gå ud :mrgreen:

 

Jeg kunne heller ikke rigtig lade være med at grine, han ignorerede mig totalt, for derefter lige at rejse sig og mule tæppet så det lå helt rigtigt, og så lagde han sig ellers ned og begyndte at vaske sine fødder :lol:

 

Men jeg må jo nok gøre godbidden for at komme ud lidt bedre, men den må jo bare heller ikke blive så god at han ikke vil være i buret.... Men jeg må jo bare prøve mig lidt frem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nemlig lige præcis den dvd, og den er rigtig god :5up:

 

Man skal bare ignorere at hun siger at de første 3 steps skal tages i én træningsssession, Baldur kan i hvertfald ikke arbejde i en time i træk...

 

 

Er det ikke efter samme princip som en almindelig fremsendelse til et felt, på et tæppe til Kørekort Til Hund ol ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke efter samme princip som en almindelig fremsendelse til et felt, på et tæppe til Kørekort Til Hund ol ?

 

Jeg har ikke taget kørekort til hund, så jeg er ikke helt klar over hvordan det foregår.

 

Men det er en targit øvelse, præcist som med en tæppe øvelse. Hun giver så bare en masse tips til hvordan man får hunden til at syntes at buret er det bedste i verden, så du forhåbentlig ender med en hund der bliver i buret ligegyldigt hvad der sker, også selv om døren er åben.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke efter samme princip som en almindelig fremsendelse til et felt, på et tæppe til Kørekort Til Hund ol ?

 

jo det er det :-D... vi har leget "spæn ind i bur" til hvalpeagility og "spæn hen til felt" til træning.... men vi mangler ligesom de næste skridt som er "forhold dig roligt i bur" .... man skulle jo nødig gå glip af noget mener Karla :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

jo det er det :-D... vi har leget "spæn ind i bur" til hvalpeagility og "spæn hen til felt" til træning.... men vi mangler ligesom de næste skridt som er "forhold dig roligt i bur" .... man skulle jo nødig gå glip af noget mener Karla :rolleyes:

 

 

Nej og det skal man da ikke fortænke damen i. Jeg fik da næsten helt ondt, da de i videoklippet begyndte at smide med bolde foran det arme dyr, der sad i bur. Det er vist en af de ting, der liiiiiige skal øves lidt før vaps ikke spæner afsted efter de herlige bolde :mrgreen:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men jeg må jo nok gøre godbidden for at komme ud lidt bedre, men den må jo bare heller ikke blive så god at han ikke vil være i buret.... Men jeg må jo bare prøve mig lidt frem.

 

Hej Lonny

 

Nu har jeg ikk noget bur til min hund, men har haft et lignende problem med et vis værelse vi havde i det andet hus vi boede i. Han ville under ingen omstændigheder gå ind i dette rum - ved ikk hvorfor - så vi måtte til at træne en form for "burtræning", det lykkedes også at få ham ind, men derefter ville han så heller ikk ud igen når han først var gået ind - noget med et tæppe han fandt komfortabel. Det jeg gjorde var ikk at gøre godbidden mere interessant, men MIG selv. Jeg fandt noget legetøj som han er helt vild med at lege med, og det begyndte jeg så at "skabe" mig som en åndssvag med :-D Efter en lille uge med "værelses træning" fik jeg ham til at komme ud af værelset når jeg kaldte.

Ved ikk om du kan bruge det, men det var da et forslag :-)

 

Mvh Khaki

Link til indlæg
Del på andre sites

Men jeg må jo nok gøre godbidden for at komme ud lidt bedre, men den må jo bare heller ikke blive så god at han ikke vil være i buret.... Men jeg må jo bare prøve mig lidt frem.

 

Hej Lonny

 

Nu har jeg ikk noget bur til min hund, men har haft et lignende problem med et vis værelse vi havde i det andet hus vi boede i. Han ville under ingen omstændigheder gå ind i dette rum - ved ikk hvorfor - så vi måtte til at træne en form for "burtræning", det lykkedes også at få ham ind, men derefter ville han så heller ikk ud igen når han først var gået ind - noget med et tæppe han fandt komfortabel. Det jeg gjorde var ikk at gøre godbidden mere interessant, men MIG selv. Jeg fandt noget legetøj som han er helt vild med at lege med, og det begyndte jeg så at "skabe" mig som en åndssvag med :-D Efter en lille uge med "værelses træning" fik jeg ham til at komme ud af værelset når jeg kaldte.

Ved ikk om du kan bruge det, men det var da et forslag :-)

 

Mvh Khaki

 

Idéen er rigtig god, men ved at bruge et legetøj, så tror jeg altså at Baldur pludselig vil være meget mere interessert i at være uden for buret :blink:

 

Men jeg bruger legetøj for at belønne ham efter at have været inde i buret, og det er jo helt klart også en måde at få ham ud på. Dette gør så bare ikke at han kan blive derinde særlig længe.

 

Men tak for forslaget :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Idéen er rigtig god, men ved at bruge et legetøj, så tror jeg altså at Baldur pludselig vil være meget mere interessert i at være uden for buret :blink:

 

Men jeg bruger legetøj for at belønne ham efter at have været inde i buret, og det er jo helt klart også en måde at få ham ud på. Dette gør så bare ikke at han kan blive derinde særlig længe.

Men tak for forslaget :5up:

 

Kunne man ikke starte med at dække Baldur af inde i buret...hvis han altså kan dækkes af. Først kort tid, så lidt længere osv...sådan efter samme system som alene-hjemme-trænings-tingen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne man ikke starte med at dække Baldur af inde i buret...hvis han altså kan dækkes af. Først kort tid, så lidt længere osv...sådan efter samme system som alene-hjemme-trænings-tingen...

 

Han skal frivillig selv vælge at gå derind, det er en del af selve træningen, så jeg kan ikke dække ham af, da det så ender med at blive en dobbelt kommando.

 

Men han ved udemærket at hvis han kommer ud før han har fået lov, så forsvinder legetøjet :blink: Men han ligger jo helt anspændt og venter på hvornår han får lov at komme ud, og denne anspændthed vil jeg ikke have at han forbinder med buret, så derfor er det vigtigt at det meste af træningen foregår med godbidder, så han får en afslappet følelse med hensyn til buret. Det skal jo gerne ende med at han kan ligge der i længere tid ad gangen.

 

Hele formålet med burtræningen er, at buret skal med når vi skal ud og træne eller andre steder hvor Baldur kan finde på at blive nervøs. På denne måde har han altid et trygt sted, og derfor er det vigtigt at han forbinder buret med afslapning.

 

Men han kan som sagt sagtens blive derinde, det er jo netop det der er problemet :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...