Hop til indhold

Hjælp en nybegynder....


Gæst Gry
 Share

Recommended Posts

Gry er 10 uger i morgen... og får prøvet lidt af hvert. :-) Hun er glad og legesyg - aktiv og meget nysgerrig.

 

Jeg har følgende spørgsmål:

 

Hun tisser stadig indenfor... :-( Til trods for at vi efterhånden kender hende så godt, at vi ved hvornår hun skal. Og alligevel - selv når vi mener at hun har tisset af (2-3-4 gange i haven), så kommer hun ind og leverer... :???:

 

Vi har to meget aktive børn - som er meget højrøstede, og som ikke helt har forstået vigtigheden af at lade Gry være i fred. Umiddelbart tror jeg, at det er derfor, hun ikke er helt renlig. - Altså at det skyldes frustrationer og forvirring hos Gry, når vi irettesætter vores børn. MEN hvorfor siger hun ikke selv til? - Vi skal altid tage hende ud for at tisse, og hun siger ikke selv til. :?: Hvordan lærer vi hende det??

 

Et andet spørgsmål går på utøj.... :( Her til aften havde jeg Gry ude på hendes første rigtige gåtur... - Det tog 26 min inkl. snuserier, pauser mv. - Jeg håber ikke at jeg var for hård ved hende.... - Hun gik/løb super fint og fik lov til at snuse - og løbe som hun havde lyst til.

 

Nå, men tilbage til spørgsmålet... Hun kløede sig hvert andet øjeblik... - og meget... :-( På børn kan man se lus i håret, men kan man kæmme en hund på samme måde?? - Er der en let måde at konstatere, om der er lopper eller noget? Vi har været på camping i ferien - og der legede hun med en anden hundehvalp, som boede sammen med en kat, som rendte ude på pladsen, så helt teoretisk kan hun have fået det derfra. :confused:

Kan vi godt give hende noget mod lopper mv., når hun ikke er ældre??

 

Det var godt nok et lidt længere indlæg, men jeg skal jo også forklare mig... :lol: Det sidste spørgsmål, kan I nok ikke hjælpe mig med.... Men hvordan lærer vi hende fra at skulle op i sengen?? - Okej, det kender jeg godt svaret på... men hvor længe skal vi høre hende pive?? - Og hvornår kræver det at vi gør noget?? - Skal vi bare "holde ud"? - Eller er vi så onde forældre??

 

Med børn er jeg ikke i tvivl... men jeg kan endnu ikke skelne Gry's "gråd".

 

Vi glæder os rigtig meget til at hun skal starte til hvalpetræning... så får vi forhåbentlig også svar på nogle af vores spørgsmål! :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

med hensyn til renlighed og sige til. Du kan ikke regne med at hun er renlig endnu. Mener at fysiologisk har de færreste hunde 100% blærekontrol før de minimum 16 uger - nogle ældre endnu. Men derfor kan man godt være "heldig" ;-) at de er renlige før.... Karla var fx omkring de 11-12 uger - mens andre hvalpe først er 100% renlige i 6-7 mdrs alderen...

 

Nogle hunde lærer aldrig at "sige til" - ikke dermed ment, at de bliver ved med at være urenlige, de holder sig bare indtil chnacen for at komme ud byder sig - men siger altså ikke selv til... Så om hun kommer til det, er ikke til at sige...

 

at klø sig KAN være en overspringshandling hos hvalpe, hvis de ikke kan overskue situationen, men det kan selvfølgelig også være tegn på utøj. Du kan kæmme hende med en fin kam, stående på hvidt papir - loppernes ekskrementer vil du ihvertfald kunne se, da de er som små sorte "korn"... Jeg er ikke sikker på, hvornår de må få pipetterne til nakken, tror faktisk det først er fra omkring 12 uger? men er ikke sikker. Prøv at søge på frontline eller bayvantic på nettet, så kan det være du finder det. Ellers kan du ringe og spørge hos dyrlægen imorgen :-).

 

Med hensyn til sengen kan jeg ikke hjælpe dig - vi valgte den nemme løsning - tog hende op i sengen :mrgreen: det stoppede alt piveri på et sekund :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi skal altid tage hende ud for at tisse, og hun siger ikke selv til. :?: Hvordan lærer vi hende det??

 

. Men hvordan lærer vi hende fra at skulle op i sengen?? - Okej, det kender jeg godt svaret på... men hvor længe skal vi høre hende pive?? - Og hvornår kræver det at vi gør noget?? - Skal vi bare "holde ud"? - Eller er vi så onde forældre??

 

Med børn er jeg ikke i tvivl... men jeg kan endnu ikke skelne Gry's "gråd".

 

Altså vores næsten 12 uger gammel hvalp har heller ikke lært at give signal når han skal tisse endnu, han gør det ved nr. 2. På trods af at vi har gjort som der står i diverse bøger :blink: Men alle hvalpe er nok bare ikke renlig lige hurtige, lidt ligesom børn. Mine forældres hund var renlig fra dag 1, andre går der flere måneder. Så der er nok ikke andet end at blive ved :-D Altså med mindre hun har en urinvejsinfektion, det kan gøre at de tisser meget. Men ved ikke om hun tisser ekstremt?

 

Det med sengen, det tog os 3-4 nætter, men det var kun med 10 min piben. Nu ligger han sig bare til at sove. Det er dog som regel lidt når han har været ude og morgentisse (5-6 tiden), der vil han gerne op at putte, men han piber ikke mere end max 2 gange.

Vi sørger altid for at "putte" vores hvalp, som regel hvor han ligger i kurven, hvor en af os nusser ham ligeså stille, til han er faldet helt til ro. Dette brugte vi lang tid på det første stykke tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Et andet spørgsmål går på utøj.... :( Her til aften havde jeg Gry ude på hendes første rigtige gåtur... - Det tog 26 min inkl. snuserier, pauser mv. - Jeg håber ikke at jeg var for hård ved hende.... - Hun gik/løb super fint og fik lov til at snuse - og løbe som hun havde lyst til.

 

Nå, men tilbage til spørgsmålet... Hun kløede sig hvert andet øjeblik... - og meget... :-( På børn kan man se lus i håret, men kan man kæmme en hund på samme måde?? - Er der en let måde at konstatere, om der er lopper eller noget? Vi har været på camping i ferien - og der legede hun med en anden hundehvalp, som boede sammen med en kat, som rendte ude på pladsen, så helt teoretisk kan hun have fået det derfra. :confused:

Kan vi godt give hende noget mod lopper mv., når hun ikke er ældre??

 

Jeg tror, det er fordi, hun ikke har vænnet sig til at have halsbånd på endnu. Elvis gjorde det samme de første par uger, når vi gik tur. Og jeg er sikker på, at det "bare" var halsbåndet, han syntes var skideirriterende :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror, det er fordi, hun ikke har vænnet sig til at have halsbånd på endnu. Elvis gjorde det samme de første par uger, når vi gik tur. Og jeg er sikker på, at det "bare" var halsbåndet, han syntes var skideirriterende :mrgreen:

 

Det ville også være mit bud - sådan reagerer Hector nemlig også af og til og det er haldbåndet :-)

 

Mht at hvalpen ikke siger til...

Hector er en rigtig udehund og han foretrækker at være ude, så han begyndte selv at pibe ved døren når han ville ud og lege/hvile i haven den første uges tid herhjemme og så har han deraf fundet ud af at det virker = nu piber han ved døren når han skal tisse også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ville også være mit bud - sådan reagerer Hector nemlig også af og til og det er haldbåndet :-)

 

Mht at hvalpen ikke siger til...

Hector er en rigtig udehund og han foretrækker at være ude, så han begyndte selv at pibe ved døren når han ville ud og lege/hvile i haven den første uges tid herhjemme og så har han deraf fundet ud af at det virker = nu piber han ved døren når han skal tisse også.

 

 

I morges søgte Gry faktisk også mod køkkendøren, og ned på græsset for at tisse... :-P - Har lov at håbe på at det er et skridt i den rigtige retning.

 

I øvrigt hvad sengen angår, så tager vi kampen - og nu kommer hun kun op sidst på natten - mellem 5 og 6 - og det er i orden, for det plejer ungerne også at gøre!! ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...