Hop til indhold

Så er det "gudhjælpemig" sket igen...


Amanda1996
 Share

Recommended Posts

Gæst Priceman
og dog... det er kun dem med "kød" på der bliver nævnt :blink:

 

Ja for det passer ind i den "generelle" holdning som mange har til visse bredhovede og bredmundene hunde.

 

Ironi kan være anvendt.:rolleyes:

 

Marianne Bløndal Skriver.

 

Det værste i den sammenhæng er, at vi fornægter rovdyret i hunden.

Hvis bare vi forholdt os til fakta, ville vi få meget større mulighed for at gribe ind.

Men vores ofte konfliktsky omgang med hunden er som benzin til bålet– her er meget at lære.

I hundens verden stoppes uønsket adfærd prompte, ellers vanker der, man har respekt for overhovederne og efterkommer disses regler. Det skal ikke tolkes som om hundene er voldelige og alt kører efter kæft trit og retning, nej faktisk fungerer en flok uden de store sammenstød i velsagtens 95% af tiden, men når der siges fra og grænsen er nået, så diskuteres der ikke.

Ved ikke at lade hundene være de rovdyr, de er og behandle dem i overensstemmelse hermed, skabes der frustrationer, og hundene reagerer i forhold hertil.

Jævnligt har vi her henvendelse om hjælp til træning på grund af manglende tolerance og aggressivitet i forhold til andre hunde. Denne adfærd er jo ret almindelig hos vore hunde, det handler om at lære at styre egen hund, således at man kan nå at stoppe udfaldene i opløbet – ikke ved brug af en godbid, men ved brug af det direkte og indirekte kropssprog.

Det handler om at være mentalt foran og ikke være bange for at vise muskler, såfremt dette bliver nødvendigt. Nøjagtig som i hundeflokken.

Det er da heldigvis de færreste hunde, der vender sig mod deres ejer, men de findes.

Man bliver i et split sekund en del af opgøret og kan meget let risikere at blive bidt og alt det der med diverse gode råd og opskrifter på, hvordan man undgår at blive bidt, det overlader jeg trygt til nogle meget få elitesoldater udstyret med diverse selvforsvarsremedier, den holder ingen steder i den almindelige virkelighed. Bare det at blive tromlet ned af f.eks. en Amstaff, som bruger noget a’la "karate-teknik", hvor forbenene banker overkroppen bagud, lynhurtigt efterfulgt af bagbenene i underlivet

.
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 862
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det skrev jeg absolut ikke! Læs lige mit indlæg igen, jeg skrev at den var opdrættet til at være vogter, på intet tidspunkt skrev jeg noget om dens baggrund som kamphund!

 

Undskyld, jeg var vist lidt for hurtig dèr. Kan godt se at du ikke skrev hvad jeg troede du skrev men jeg fornemmede bare at du ikke mente det var en kamphund.

 

Du ser det fra en ejers synsvinkel, jeg ser det fra den anden side. Hvis et menneske eller en anden hund kommer i klammeri med en ambull, vil den angribe/ forsvare sig som en kamphund der er blevet brugt som vogterhund. Resultatet vil blive stort set det samme som hvis det var en amstaff, i forhold til hvis det havde været en lab eller en schæfer.

 

Anyway er det en kedelig situation der er opstået, for selv småting havner på forsiderne i pressen nu og det gør jo at det fylder meget, også herinde. Jeg frygter lidt at folk, der ikke selv har hund, vil komme til at se anderledes på hunde sådan generelt og at tolerancen (som i forvejen ikke altid er særlig høj) vil blive mindre. :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld, jeg var vist lidt for hurtig dèr. Kan godt se at du ikke skrev hvad jeg troede du skrev men jeg fornemmede bare at du ikke mente det var en kamphund.

 

Du ser det fra en ejers synsvinkel, jeg ser det fra den anden side. Hvis et menneske eller en anden hund kommer i klammeri med en ambull, vil den angribe/ forsvare sig som en kamphund der er blevet brugt som vogterhund. Resultatet vil blive stort set det samme som hvis det var en amstaff, i forhold til hvis det havde været en lab eller en schæfer.

 

Anyway er det en kedelig situation der er opstået, for selv småting havner på forsiderne i pressen nu og det gør jo at det fylder meget, også herinde. Jeg frygter lidt at folk, der ikke selv har hund, vil komme til at se anderledes på hunde sådan generelt og at tolerancen (som i forvejen ikke altid er særlig høj) vil blive mindre. :(

 

Det er helt i orden :-D

 

Men jeg tror stadig at du misforstår mig lidt :blink:

 

jeg ser det skam både fra ejer og andres synspunkt, det jeg forsøgte at sige, men åbenbart uden af få det formuleret særlig forståeligt var:

 

Hvis man nu går og tror, at en Amstaff og en Ambull reagerer på samme måde fordi at de jo begge er kamphunde, så har man et problem... De fleste Amstaff's duer ikke som vagthunde, da de er for glade for mennesker, men en Ambull er en glimrende vagthund! Hvis man nu tror at der ikke er nogen forskel og så bare går direkte ind til en Ambull, så har man altså (måske) et stort problem, hvor det samme problem højst sandsynlig ikke ville opstå med en Amstaff.

 

Og på samme måde, hvis man som ejer tror at de 2 hunde skal behandles ens, og at man bare kan have sin Ambull gående uden at advare f.eks. postbudet om at der er løs hund.

 

Og omvendt, så tror jeg ikke at en Ambull (jeg skriver tror, da jeg ikke kender racen så godt igen) tænder lige så let på hunde af samme køn som en Amstaff gør. Og hvis man så tager opfattelsen fra en Ambull og overfører til Amstaff'en, så har man igen et problem, da man så ikke er opmærksom på at de fleste Amstaff's lider af egetkønsaggressioner.

 

Så det jeg prøvede at sige var, at det kan være farligt at sætte så mange forskellige hunde ind under samme kategori, hvis det betyder at folk tror at de skal behandles ens.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er helt i orden :-D

 

Men jeg tror stadig at du misforstår mig lidt :blink:

 

jeg ser det skam både fra ejer og andres synspunkt, det jeg forsøgte at sige, men åbenbart uden af få det formuleret særlig forståeligt var:

 

Hvis man nu går og tror, at en Amstaff og en Ambull reagerer på samme måde fordi at de jo begge er kamphunde, så har man et problem... De fleste Amstaff's duer ikke som vagthunde, da de er for glade for mennesker, men en Ambull er en glimrende vagthund! Hvis man nu tror at der ikke er nogen forskel og så bare går direkte ind til en Ambull, så har man altså (måske) et stort problem, hvor det samme problem højst sandsynlig ikke ville opstå med en Amstaff.

 

Og på samme måde, hvis man som ejer tror at de 2 hunde skal behandles ens, og at man bare kan have sin Ambull gående uden at advare f.eks. postbudet om at der er løs hund.

 

Og omvendt, så tror jeg ikke at en Ambull (jeg skriver tror, da jeg ikke kender racen så godt igen) tænder lige så let på hunde af samme køn som en Amstaff gør. Og hvis man så tager opfattelsen fra en Ambull og overfører til Amstaff'en, så har man igen et problem, da man så ikke er opmærksom på at de fleste Amstaff's lider af egetkønsaggressioner.

 

Så det jeg prøvede at sige var, at det kan være farligt at sætte så mange forskellige hunde ind under samme kategori, hvis det betyder at folk tror at de skal behandles ens.

 

Og så tænker jeg - mon ikke at det i virkeligheden er nogle af alle de blandingsudgaver der findes efterhånden som er den største udfordring - tænk bare hvis man blander ovenstående hunde - får man så i virkeligheden en hund der er kanon god til både mennesker og artsfæller - eller får man en der er agressiv over for "alle" :( - det er selvfølge "worst case" - men måske ikke helt utænkelig....desværre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så tænker jeg - mon ikke at det i virkeligheden er nogle af alle de blandingsudgaver der findes efterhånden som er den største udfordring - tænk bare hvis man blander ovenstående hunde - får man så i virkeligheden en hund der er kanon god til både mennesker og artsfæller - eller får man en der er agressiv over for "alle" :( - det er selvfølge "worst case" - men måske ikke helt utænkelig....desværre.

 

Se det tror jeg netop også er et af vores største problemer, nemlig at man blander på tværs af "brugsegenskaber", og ender med en hund som man dybest set ikke ved hvordan vil reagere...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Se det tror jeg netop også er et af vores største problemer, nemlig at man blander på tværs af "brugsegenskaber", og ender med en hund som man dybest set ikke ved hvordan vil reagere...

 

Pablo er jo sådan en(halvt cane corso)...har vist før udtrykt min stolthed over at have en hund som både var en fantastisk arbejdshund og stædig som en terrier..men jeg mener absolut heller ikke det er en hund for alle...og han kunne jo ligeså have været faldet rigtigt uheldigt ud...skal lige siges at jeg havde fået at vide han var ren da jeg købte ham...

 

Er glad for han ikke er kommet i de forkerte hænder...

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så tænker jeg - mon ikke at det i virkeligheden er nogle af alle de blandingsudgaver der findes efterhånden som er den største udfordring - tænk bare hvis man blander ovenstående hunde - får man så i virkeligheden en hund der er kanon god til både mennesker og artsfæller - eller får man en der er agressiv over for "alle" :( - det er selvfølge "worst case" - men måske ikke helt utænkelig....desværre.

vi har sådan en :blink: faren ambull og moren ambull/amstaff.

 

Kanon familie hund, glad for alle fremmed (for meget faktisk, kæmper stadigvæk med han hopper glad op af folk :roll:). Skraldemanden er sjoveste, han giver altid hundekiks gennem lågen.

Meget nysgerrig, tålmodig og godmodig.

Intakte hanhunde der skaber sig får et skrald igen, hvor vidt overfaldet og 2 andre uheldige episoder på 4 dage er svært at sige, men alle hanhunde reagere voldsomt på hans fremtoning og/eller hans mandige duft :-)

 

Ellers er vi enige, blandinger ad diverse racer er et stort problem, selvom man nok aldrig finder ud af det, mistænker jeg alt for mange til at være blandinger af pitt's, ulovlig importeret.

Link til indlæg
Del på andre sites

vi har sådan en :blink: faren ambull og moren ambull/amstaff.

 

Kanon familie hund, glad for alle fremmed (for meget faktisk, kæmper stadigvæk med han hopper glad op af folk :roll:). Skraldemanden er sjoveste, han giver altid hundekiks gennem lågen.

Meget nysgerrig, tålmodig og godmodig.

Intakte hanhunde der skaber sig får et skrald igen, hvor vidt overfaldet og 2 andre uheldige episoder på 4 dage er svært at sige, men alle hanhunde reagere voldsomt på hans fremtoning og/eller hans mandige duft :-)

 

Ellers er vi enige, blandinger ad diverse racer er et stort problem, selvom man nok aldrig finder ud af det, mistænker jeg alt for mange til at være blandinger af pitt's, ulovlig importeret.

 

Som stampe skrev, du kan være heldig at få alle de gode sider fra de 2 hunde du blander, men du kan altså også være uheldig at få alle de dårlige sider. Om du er det ene eller det andet ved du så ikke før hvalpen er blevet en voksen hund.

 

Problemet er jo nok heller ikke nær så meget blandingerne, som det at folk ikke tænker over at det er det der er risikoen ved en blanding, og de derfor ikke er forberedt på de evt. problemer der kan opstå.

Tit vælger de jo ikke hvalp ud fra hvordan den kommer til at være når den er voksen, men udfra hvor sød hvalpen ser ud nu...

Link til indlæg
Del på andre sites

Som stampe skrev, du kan være heldig at få alle de gode sider fra de 2 hunde du blander, men du kan altså også være uheldig at få alle de dårlige sider. Om du er det ene eller det andet ved du så ikke før hvalpen er blevet en voksen hund.

 

Problemet er jo nok heller ikke nær så meget blandingerne, som det at folk ikke tænker over at det er det der er risikoen ved en blanding, og de derfor ikke er forberedt på de evt. problemer der kan opstå.

Tit vælger de jo ikke hvalp ud fra hvordan den kommer til at være når den er voksen, men udfra hvor sød hvalpen ser ud nu...

Jeps, det er jeg også helt enig i :-D vist også det jeg skrev .

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror heller ikke at vi er uenige, jeg prøvede bare at sige at Cujo nok havde fået de bedste sider :blink:

nåå jo jo :blink: ja vi er nok "sluppet" godt fra det, også lidt det jeg ville med mit indlæg, og selvfølgelig også at man kan aldrig være sikker som i også nævner, ligesom nogle blandinger af forskellige racer kan give nogle yderst forvirret hunde med "underligt" aktivitets behov eller hvad man skal sig..damn jeg er elendig til at forklare mig...:damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

nåå jo jo :blink: ja vi er nok "sluppet" godt fra det, også lidt det jeg ville med mit indlæg, og selvfølgelig også at man kan aldrig være sikker som i også nævner, ligesom nogle blandinger af forskellige racer kan give nogle yderst forvirret hunde med "underligt" aktivitets behov eller hvad man skal sig..damn jeg er elendig til at forklare mig...:damn:

 

Så er vi to der ikke kan finde ud af at formulere os på skrift i denne tråd :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst bell-ami

Lad os sige at man inførte et forbud imod kamphunde/muskelhunde, hvem skal så vudere hvad er hvad, poltikerene? som et aner den ene eller anden forskel. skal ansvaret ligges over på politiet, som ikke har tiden til det eller for den sags skyld viden om det., eller dyrlægerne, skal de så gå ind og være dommer og aflive deres gode kundes hunde, trods det de måske ved at deres kunder passer deres hunde ordenligt, er det ikke en meget stor opgave og ligge på et menneske.Det tror jeg bliver en umulig opgave.

 

Og hvor går grænsen? skal alle blandnings hunde så også aflivets, jeg har selv en labrador blandning, hvor jeg ikke kender faren til, så der kunne i principet være kamphund i hende, uden jeg ved det. Det vil jeg selvføgle blive ked af, da jeg er mest til blandninger. Da jeg har set for meget inavl, selvom avlsforbundene er blevet meget bedre til at lave rene racer uden inavl. men hvor langt skal vi gå. En skrev at men skulle stoppe anoncer i guloggratis, blåavis og andre af disse steder. Det vil jeg personlig være meget modstander af, for så bliver det slut med blandninger og jeg vil personlig ikke gå ud og købe en hund for flere tusinde, med fine papir, da jeg ikke har noget at bruge dem til, så vil hele bruge de penge som jeg spare på hunden til andre ting, dyrlæge, lejetøg, hundetræning osv.

 

Det er måske rigtigt nok, at de forhindre nogle af de forkerte at få hund, hvis man skal ud og give flere tusinde, men på den anden side er der mange familier der hele ikke vil have råd, selv om de måske kunne give hund , det perfekte hjem. så er det igen de forkerte der bliver straffet.

 

Jeg er personlig meget imod forbud, men jeg erkender at vi er ved at få et stort problem, her hjemme. Og nej jeg har ikke den perfekte løsning på problemmet.

 

Jeg tror at , hvis vi kunne for en gang skyldt føgle USA eksempel på dyrpoliti, kunne være godt bud, nogle som har recurerne til at tage ud til folk og føgle op på de sager som politiet ikke har tid til , kunne hjælpe, for i mange tilfælde er det hunde , som er nogle steder, hvor de ikke har det godt. Hos folk ,som bruger dem til potens forlænger, jeg ved godt at nogle af sagerne er det gode hunde mennesker, men langt de fleste tilfælde er det ubehalige mennesker hunde der angriber.Så jeg tror at hvis der er dyrpoliti, til at opsøge og sørge for at mennesker har deres hunde på en ordenlig måde, vil minske tallet af overfald ,også er andre tybe hunde end muskel/kamp hunde.

 

Løsning vil selvføgle ikke fjerne alle overfald, men helt ærlig den eneste måde men kunne sikker sig det var at forbyde alle hunde i Danmark, Så vil jeg iherfald ikke bo her mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Forbud er ikke vejen frem, for lad os nu bare sige at amstaffen blev forbudt...så ville det ramme alle de seriøse avlere og ejere af tavlehunde, og ikke så mange andre...for det er de eneste man kan bevise er amstaff-ejere...

 

Dem som vil kan jo enten bare registrere deres hvalp som noget den ligner mens den endnu er så ung at racen alligevel ikke kan fastslås,...og ellers bare lade være med at registrere deres hunde...

 

Som mange andre er inde på, så er der allerede en udmærket hundelov som bare skal håndhæves...

Link til indlæg
Del på andre sites

Spørgsmålet er så også om et forbud vil have nogen effekt om 8-10 år, idet at de uansvarlige mennesker jo bare vil have anskaffet sig en anden race...

 

Ja - enten dét, eller også vil der pludseligt være en voldsom stigning af Lab / Boxer blandinger :roll:

 

Et forbud afhjælper jo ikke problemerne, det kriminaliserer blot de mennesker der på nuværende tidspunkt ejer og avler på pågældende hundetyper på hensigtsmæssig og reel vis.

 

Jeg er ikke fan af kamphunde-racerne, jeg begriber ikke i min vildeste fantasi hvad folk vil med de hunde... Ja faktisk forstår jeg overhovedet ikke hvad de skal her i DK... men jeg mener bare ikke at forhastede forbud og lovændringer afhjælper situationen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja - enten dét, eller også vil der pludseligt være en voldsom stigning af Lab / Boxer blandinger :roll:

 

Et forbud afhjælper jo ikke problemerne, det kriminaliserer blot de mennesker der på nuværende tidspunkt ejer og avler på pågældende hundetyper på hensigtsmæssig og reel vis.

 

Jeg er ikke fan af kamphunde-racerne, jeg begriber ikke i min vildeste fantasi hvad folk vil med de hunde... Ja faktisk forstår jeg overhovedet ikke hvad de skal her i DK... men jeg mener bare ikke at forhastede forbud og lovændringer afhjælper situationen.

 

Vi har jo alle vores meninger om de forskellige hunderacer, og det skal vi jo også have, ellers var der jo ikke nogen grund til at lave så mange forskellige :blink:

 

Men jeg tror som sagt heller ikke at et forbud vil ramme mange andre end dem der har stamtavle på deres hunde, da det kun er her det kan bevises hvilken hund det er...

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har jo alle vores meninger om de forskellige hunderacer, og det skal vi jo også have, ellers var der jo ikke nogen grund til at lave så mange forskellige :blink:

Ja det er vi da :-)

 

Du må ikke misforstå mig - jeg har mødt masser af søde Amstaffer og des lige, og lige så mange yderst fornuftige og sympatiske ejere, der altid har snor på, indhegnede haver osv osv osv.

Mine hunde har sågar fået lov til at lege med et par stykker - dog ikke tæver, med en enkelt undtagelse!

 

Problemet med at have hunde for hvem det falder så utroligt naturligt at være samkøns agressive er, at man ALDRIG kan have 100% kontrol over enhver situation.

Det er super fint at man tager sine forholdsregler, men jeg er stadig bange for "den dag det går galt" og hunden stikker af fra haven/river sig løs - hvilket er hvad der sket de to gange Stella har været på kant med en staffy.

 

Og netop derfor har jeg svært ved at se formålet med disse racers eksistens!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er vi da :-)

 

Du må ikke misforstå mig - jeg har mødt masser af søde Amstaffer og des lige, og lige så mange yderst fornuftige og sympatiske ejere, der altid har snor på, indhegnede haver osv osv osv.

Mine hunde har sågar fået lov til at lege med et par stykker - dog ikke tæver, med en enkelt undtagelse!

 

Problemet med at have hunde for hvem det falder så utroligt naturligt at være samkøns agressive er, at man ALDRIG kan have 100% kontrol over enhver situation.

Det er super fint at man tager sine forholdsregler, men jeg er stadig bange for "den dag det går galt" og hunden stikker af fra haven/river sig løs - hvilket er hvad der sket de to gange Stella har været på kant med en staffy.

 

Og netop derfor har jeg svært ved at se formålet med disse racers eksistens!

 

Jeg kan udemærket godt forstå at du har set dig sur på dem (men ligefrem ikke at kunne se formålet med deres eksistens :blink:) og jeg bliver da personligt også skidesur over at folk ikke er mere ansvarsbevidste!

 

Jeg vil efter kønsmodning ikke lade mine hunde lege med andre hunde af samme køn, og så er jeg egentlig ligeglad med hvor søde og rare de har været overfor alle andre hunde indtil nu... Idet at min race netop kan have det meget svært ved at møde dominerende hunde af samme køn, og jeg ikke er hundesagskyndig nok til at se hvornår en anden hund dominerer ( ihvertfald ikke hurtigt nok til at forhindre et slagsmål), så er min holdning "better safe than sorry".

 

Jeg har netop anskaffet mig 2 hunde, fordi at så har de hinanden og behøves ikke at lege med andre, da jeg overhovedet ikke ser nogen grund til at løbe den risiko der er forbundet med det!

 

ps. Jeg kan godt holde mine hunde og min have har et hegn der er 180 cm højt :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...