Hop til indhold

Store racer - hvor gamle?


Gæst Tessa&Molly
 Share

Recommended Posts

Uha, det varierer meget fra race til race. Der er stor forskel på hvor længe en "almindelig stor" hund kan leve og hvor længe en "gigant race" lever.

 

Gigantracerne såsom Irsk Ulvehund, Grand Danois, Mastifferne m.m. er desværre ikke så heldige. Nogle siger at de lever 6-8 år, andre 7-9 og igen andre 8-10, alt afhængigt af hvilken kilde du vælger at sætte din lid til.

 

En schæfer, rottweiler osv bliver ofte noget ældre.

 

Lidt vagt svar... men igen: det kommer helt an på hvilken race du tænker på.

 

På den personlige front, har jeg haft en schæfer som barn/teenager der blev 13 år og jeg har haft en dejlige grande-pige der kun blev 7.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som Nanett skriver så varierer det meget.

 

For at perspektivere, kan jeg sige, at berneren lever gennemsnitligt 7,1 år ifølge en dansk undersøgelse. hvis de ikke bukker under for en sygdomme (kræft fx), kan man forvente omkring de 10+ et par år - dog har jeg hørt om bernere der er blevet 17 år :-D Og min opdrætter har en berner der fylder 10 år her den 12., der er frisk som en 6-årig, som hun selv beskriver det :blink:

 

En anden race, som minder en del om berneren, er tornjakken. Den er lidt mere spinkel, men ca. samme størrelse. Her kan man forvente at den bliver omkring 14-15år!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tessa&Molly

Tak...

 

Jeg tænker nok specielt på racerne schæfer og labrador, hvilket jeg selvfølgelig ikke tænkte på at skrive.. Troede måske lidt naivt at der var sådan en generel gennemsnitsalder.. Det var vist blondinen i mig igen.. Sorry..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...