Hop til indhold

Hvor meget vand pr dag??


Gæst TRM
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige læst en besvarelse fra en dyrlæge til en person med en cocker/beagle blanding, og her skriver dyrlæge at hunden drikker mellem 50 og 80 ml vand om dagen.

Hunden her drak mellem 300-350 ml mener jeg, hvilket jo så er for meget.

 

Men - hvor meget drikker jeres hunde i den størrelse?

 

Jeg spørger fordi min egen hvalp drikker mellem 500-800 ml om dagen (ja sgu!!), og det virker jo helt vildt i forhold til.

 

Skal lige siges, at hun ikke har blærebetændelse, det er tjekket.

Men hun har stadig udflåd/betændelse bagi, som dyrlægen mente vi skulle vente med at kigge nærmere på, til efter hendes første løbetid (hun har været på to pillekure grundet det, uden effekt overhovedet).

 

Men når hun så drikker så meget, så bliver jeg jo bekymret....igen!

Der er flere små-ting med hende, så vi skal have en tid til at blive gennemtjekket igen, men tænkte jeg lige ville høre jer herinde, om hvor meget jeres hunde ca. drikker pr dag?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg har lige læst en besvarelse fra en dyrlæge til en person med en cocker/beagle blanding, og her skriver dyrlæge at hunden drikker mellem 50 og 80 ml vand om dagen.

Hunden her drak mellem 300-350 ml mener jeg, hvilket jo så er for meget.

 

Men - hvor meget drikker jeres hunde i den størrelse?

 

Jeg spørger fordi min egen hvalp drikker mellem 500-800 ml om dagen (ja sgu!!), og det virker jo helt vildt i forhold til.

 

Skal lige siges, at hun ikke har blærebetændelse, det er tjekket.

Men hun har stadig udflåd/betændelse bagi, som dyrlægen mente vi skulle vente med at kigge nærmere på, til efter hendes første løbetid (hun har været på to pillekure grundet det, uden effekt overhovedet).

 

Men når hun så drikker så meget, så bliver jeg jo bekymret....igen!

Der er flere små-ting med hende, så vi skal have en tid til at blive gennemtjekket igen, men tænkte jeg lige ville høre jer herinde, om hvor meget jeres hunde ca. drikker pr dag?

Hvilken race er det?

 

Jeg måler ikke hvor meget mine hunde drikker, de har altid fri adgang til frisk vand :)

 

Hvad fodrer du med?

 

Tørfoder skal jo suge vand i maven, og der går en del vand til :)

 

Mine bliver fodret med hjemmelavet mad, der er en tråd om det under Foder :)

 

Og her drikker de ikke ret meget :)

 

Det er godt for hundens fysik, det hjemmelavede mad, det er ikke så krævende at fordøje som tørfoder og fx også BARf er :)

 

Kan du ikke få at vide hvad hun fejler?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en bullterrier på kun 17 uger.

Hun har været i behandling flere gange siden hun var 8 uger gammel (fik medicin med fra avler), men det virkede ikke.

Vejer godt 10 kg.

 

Ja, Diva har skam også friskt vand hele dagen - det er først i dag jeg har målt hvor meget der rent faktisk kan være i hendes skål (efter jeg læste det indlæg), og sådan en drikker hun ca. 2 af om dagen (så sommertider må det være 1 liter vand hun kommer op på at drikke).

 

Der stod at de 50-80 ml vand om dagen var inkl. det vand der var i foderet.

 

At hun så drikker mellem 500-800 ml om dagen, der er altså kæmpe forskel.

 

Hun får tørfoder, hvalpefoder selvfølgelig.

Og nej, jeg går ikke over på barf, det har jeg ikke mulighed for (enten er man millionær eller også skal man have en fryser, jeg har kun fryseboks i køleskabet).

 

Ikke andre der har en ide om hvor meget deres hunde drikker?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en bullterrier på kun 17 uger.

Hun har været i behandling flere gange siden hun var 8 uger gammel (fik medicin med fra avler), men det virkede ikke.

Vejer godt 10 kg.

 

Ja, Diva har skam også friskt vand hele dagen - det er først i dag jeg har målt hvor meget der rent faktisk kan være i hendes skål (efter jeg læste det indlæg), og sådan en drikker hun ca. 2 af om dagen (så sommertider må det være 1 liter vand hun kommer op på at drikke).

 

Der stod at de 50-80 ml vand om dagen var inkl. det vand der var i foderet.

 

At hun så drikker mellem 500-800 ml om dagen, der er altså kæmpe forskel.

 

Hun får tørfoder, hvalpefoder selvfølgelig.

Og nej, jeg går ikke over på barf, det har jeg ikke mulighed for (enten er man millionær eller også skal man have en fryser, jeg har kun fryseboks i køleskabet).

 

Ikke andre der har en ide om hvor meget deres hunde drikker?

 

Jeg vidste ikke at hvalpe kun måtte drikke de 50-80 ml i døgnet ; men jeg ville nok mene det ville være mere , når der er tale om tørfoder.

Min vovse drikker meget nok 2 ltr ell. mere ; men han er så også voksen og vejer 54 kg. Hans kost er også tørfoder og en gulerod bliver også klemt ned.

God bedring med din dejlige vovse.

Amber

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var ikke en hvalp der var omtalt i det indlæg, det var en voksen hund, men ikke mange kg tungere end hvad min hvalp er nu - vandmængden må jo næsten have noget med størrelsen at gøre ;)

 

Men skidt skidt, vi hører dr. dyr når vi skal have tjekket alt det andet :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Det var ikke en hvalp der var omtalt i det indlæg, det var en voksen hund, men ikke mange kg tungere end hvad min hvalp er nu - vandmængden må jo næsten have noget med størrelsen at gøre ;)

 

Men skidt skidt, vi hører dr. dyr når vi skal have tjekket alt det andet :roll:

Nej, for en hvalp skal spise meget mere tørfoder :)

 

Jeg barfer ikke, jeg fodrer med hjemmelavet mad, på brune ris, grøntsager og kød eller fisk :)

 

Det er lettere optageligt og derfor godt til hunde/hvalpe som er syge og har svært ved at få energi nok til at bekæmpe sygdommen :)

 

Og man kan lave så lidt af gangen at man ikke skal bruge så meget fryserplads :)

 

Har i ikke fået at vide hvad hun fejler?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var ikke en hvalp der var omtalt i det indlæg, det var en voksen hund, men ikke mange kg tungere end hvad min hvalp er nu - vandmængden må jo næsten have noget med størrelsen at gøre ;)

 

Men skidt skidt, vi hører dr. dyr når vi skal have tjekket alt det andet :roll:

 

Ups...undskyld...den voksne hund var smuttet for mig :wink: og ja , størrelsen har en betydning.

Amber

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en meget meget lang historie jeg ikke lige orker at skrive nu, hun har bla. noget permanent indvendigt (hvorfor hun har det, ved jeg ikke, det havde hun også inden jeg fik hende), og det kan være det der gør, at hun fejler noget konstant.

 

Der har været flere bud på hvad det kunne være hun fejlede, men dem afskrev dyrlægen sidste gang, hvorfor vi denne gang skal gennemtjekkes på andre måder (går jeg udfra, jeg er ikke dyrlæge).

Link til indlæg
Del på andre sites

50ml, det er kun ½ dl, det lyder da utroligt!

Jeg har svært ved at måle, for her er 3 vandskåle, og de er fælles med katten. -Men det kunne være lidt interessant at måle en dag.

 

Min Toffi på 2 kg kan gå en hel dag uden at drikke, hun drikker ofte først hen på aftenen :shock: Jeg ved det fra når vi er på dagsture, hvor jeg ofte tilbyder hende vand, og det har bare ingen interesse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Det er en meget meget lang historie jeg ikke lige orker at skrive nu, hun har bla. noget permanent indvendigt (hvorfor hun har det, ved jeg ikke, det havde hun også inden jeg fik hende), og det kan være det der gør, at hun fejler noget konstant.

 

Der har været flere bud på hvad det kunne være hun fejlede, men dem afskrev dyrlægen sidste gang, hvorfor vi denne gang skal gennemtjekkes på andre måder (går jeg udfra, jeg er ikke dyrlæge).

 

Ok, ja det kan jeg godt forstå du ikke orker :cry:

 

Men nu ved du det med at maden kan hjælpe hende, spørg hvis du er interesseret :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
50ml, det er kun ½ dl, det lyder da utroligt!

Jeg har svært ved at måle, for her er 3 vandskåle, og de er fælles med katten. -Men det kunne være lidt interessant at måle en dag.

 

Min Toffi på 2 kg kan gå en hel dag uden at drikke, hun drikker ofte først hen på aftenen :shock: Jeg ved det fra når vi er på dagsture, hvor jeg ofte tilbyder hende vand, og det har bare ingen interesse.

 

Ja, det er alt for lidt, og hvalpe skal have meree tørfoder og dermed mere vand, men det må være mere end det der står der :)

 

Derudover er hunde meget forskellige, det med at putte dem i faste kasser går ikke ;)

 

Ligesom man ikke skal regne med foderposers vejledende mængdeangivelsr, man skal se på sin hund, se på dens adfærd :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hey, jeg tror, der er en trykfejl i indslaget fra dyrlægen. Det må være 50-80 CL (centiliter) altså 0.5 til 0.8 liter.. DET lyder mere passende for en hund i cockerstørrelse...

Og det er jo, hvad din egen hund osse drikker.

 

Jeg aner ikke, hvad Silke drikker. Der er dage, hvor hun ikke rører sin vandskål, og der er dage, hvor hun drikker måske halvdelen. Jeg tror, den rummer omkring en liter.

 

Men hun drikker tit og ofte af umålelige kilder, som vandpytter, fyglebadet, mosen og diverse snuskede vandløb... ALT smager bedre end hanevand.

 

---Hvis din hund har en kronisk infektion, så kan det være, at hun drikker og tisser mere end hun ellers ville.. Men jeg synes altså ikke, det lyder SÅ vildt.

 

Det, der også spiller ind, er hvor meget hun rører sig. Vi ved jo, at hunde hovedsagelig sveder gennem munden. Det gør de jo ved at halse samtidig med en kraftig spytproduktion, som får dem til at savle. Og dertil går der altså en del væske. Både til fordampningen fra munden og til det spildte savl.

Derfor ser vi jo også at hunde, der har løbet stærkt eller leget, kan tømme en hel vandhane når de kan komme til det.

Hvalpe og unghunde rører sig vel naturligt mere end en voksen hund, --og derfor drikker unge hunde mere.

 

Din unge hund skal ENDELIG have fri adgang til vand. Uanset hvad en dyrlæge har rådet en anden hundeejer til. Alene det, at den anden hund er voksen gør en stor forskel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

ja, altid fri adgang til frisk og rent vand fra en skål der jævnligt gøres rent :)

 

Tørfoder suger vand uanset om hunden drikker eller ej, det reagere som en svamp, og det er meget pinefuldt for en hund ikke at kunne drikke tilstrækkeligt !

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ikke lige tid til at svare mere uddybende - må komme senere, MEN jeg vil godt lige slå én ting fast: Hun har adgang til FRISK vand døgnet rundt!!

 

Bare lige så det er slået fast, her i huset er der ikke noget der hedder drikke-tider, ligemeget hvad andre mennesker så har af holdninger (desuden blev den anden hund heller ikke rådet til at have drikke-tider som en skriver, det skrev dyrlægen intet om!!).

 

Og ja, klart en hund drikker mere når den motionerer - det gør vi andre jo også ;)

 

Nå, jeg bliver nødt til at smutte igen, men dejligt med så mange svar :)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 9 months later...

hi hi godt der er andre end mig der kan "jogge i spinaten" og svarer på gamle indlæg :-D

 

Hvis der er nogle der syntes tråden stadigvæk er interessant så kan jeg sige, at da Alto var hvalp fik vi at vide af dyrlægen at en schæfer kunne/måtte drikke op til 1 liter vand pr. 10 kilo hunden vejede.

Jeg ved ikke om schæfere drikker mere end andre, men det er da en rettesnor der er nem at huske.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige læst en besvarelse fra en dyrlæge til en person med en cocker/beagle blanding, og her skriver dyrlæge at hunden drikker mellem 50 og 80 ml vand om dagen.

Hunden her drak mellem 300-350 ml mener jeg, hvilket jo så er for meget.

 

Men - hvor meget drikker jeres hunde i den størrelse?

 

Jeg spørger fordi min egen hvalp drikker mellem 500-800 ml om dagen (ja sgu!!), og det virker jo helt vildt i forhold til.

 

Skal lige siges, at hun ikke har blærebetændelse, det er tjekket.

Men hun har stadig udflåd/betændelse bagi, som dyrlægen mente vi skulle vente med at kigge nærmere på, til efter hendes første løbetid (hun har været på to pillekure grundet det, uden effekt overhovedet).

 

Men når hun så drikker så meget, så bliver jeg jo bekymret....igen!

Der er flere små-ting med hende, så vi skal have en tid til at blive gennemtjekket igen, men tænkte jeg lige ville høre jer herinde, om hvor meget jeres hunde ca. drikker pr dag?

 

Må ærligt indrømme at jeg ikke tænker meget over det..:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...