Hop til indhold

Har brug for et god råd?


Dorte
 Share

Recommended Posts

Var lidt i tvivl om, hvor jeg skulle poste denne tråd, men det endte med at blive her

 

Som bekendt blev Liva steriliseret i mandags og skal have taget stingene på torsdag. Alt går fint. Hun er ikke interesseret i såret. Hun sover lidt mere i løbet af dagen, men det tror jeg nu mere skyldes, at jeg insisterer på at hun skal have skærm på om natten, og at hun ikke kan finde ud af at sove med den på.

 

Mit dilema er, at jeg har meldt os til apporttræning (www.karmdal.dk). Jeg har mailet lidt med dem for at høre hvilke forkundskaber, der evt. kræves. De oplyser, at der startes helt fra bunden, så der bliver jo nok ikke de store løbeture første gang. Nok mere lidt rør ved apporten osv.

 

Der er første træningsdag onsdag, altså dagen før stingene skal fjernes. Jeg har tre valgmuligheder:

 

1.

Vi bliver væk - ikke rigtig en løsning for mig

 

2.

Jeg dukker op uden hund

 

3.

Liva kommer med, og vi deltager i så meget, vi kan.

 

Jeg hælder mest til 3'eren, men vil gerne høre hvad I andre synes.

Link til indlæg
Del på andre sites

2 eller 3.

 

Kunne du ikke mærke på stingene og hvis hun måske er lidt øm, så tage hende med og kig, og lær, og snus til aporten.

 

Hun kan jo også lærer at holde aporten på komando.

 

 

Hvis hun ikke er øm, så kan i vel sagtens deltage i alt (bare ikke lange løbe turer) så længe du er opmærksom på liva? Måske lige mærke lidt og se om hun ømmer sig.

 

 

Men ta hende da med og lyt til hvad de har at sige, og fortæl at hun har sting og derfor ikke skal løbe. Hvis de ikke acceptere det, er det et skod sted :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Klart 3, når hun får fjernet stingene er det jo fordi såret er helet!!

 

Selvfølgelig skal hun ikke spurte rundt, men der er jeg sikker på at du ville kunne vurdere hvad der er bedst for Liva.

 

Held og lykke med træningen:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har været til lydighedsprøve med en tæve med sting på maven. Jeg ringede til dyrlægen og spurgte om det var ok, og han sagde god for det, bare hun ikke skulle springe.

Og selvfølgelig sprang hun over hegnet ind til det andet hold :lol: Heldigvis holdt syningen ;-)

 

Hvad jeg ville sige var - jeg synes godt du kan tage hende med :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå det endte med at vi tog afsted - og fik en dårlig oplevelse :(

 

Det viste sig at være gammeldags jagttræning - eller jeg håber ihvertfald det var gammeldags, ellers har jeg ondt af de mange jagthunde.

 

Vi skulle lære hundene at konsekvensapportere. Træneren lagde ud med at fortælle, at vi skulle være sikker på, at hunden apporterede hver eneste gang og "så kunne lysten komme senere". Allerede her tænkte jeg "så for satan" - i min verden kommer lysten først.

 

Nå, men vi skulle så i gang. Det gik ud på at give hunden dummyen i munden og den skulle holde dummyen fast uden at tygge i den. Hvis hunden ikke ville det, skulle vi tvinge dummyen ind i munden og holde fast om hovedet med kommandoen "hold fast".

 

Se det var Livsen jo slet ikke med på. Så jeg skulle bare holde mere fast på hende ...

 

Jeg gik pænt hjem bagefter og kommer ikke igen. Desværre skulle der betales, inden træningen gik i gang, så det var en dyr "trænings"-time

 

Torsdag var vi så til første træning efter ferien hos DCH. Det gik bare rigtig godt; feltsøg = ingen problemer, apport = ingen problemer, spring = ingen problemer, lineføring = kunne være bedre, men stadig acceptabelt. Det gik så godt, at vores nye trænerføl lige skulle høre om jeg havde overvejet konkurrence :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå det endte med at vi tog afsted - og fik en dårlig oplevelse :(

 

Det viste sig at være gammeldags jagttræning - eller jeg håber ihvertfald det var gammeldags, ellers har jeg ondt af de mange jagthunde.

 

Vi skulle lære hundene at konsekvensapportere. Træneren lagde ud med at fortælle, at vi skulle være sikker på, at hunden apporterede hver eneste gang og "så kunne lysten komme senere". Allerede her tænkte jeg "så for satan" - i min verden kommer lysten først.

 

Nå, men vi skulle så i gang. Det gik ud på at give hunden dummyen i munden og den skulle holde dummyen fast uden at tygge i den. Hvis hunden ikke ville det, skulle vi tvinge dummyen ind i munden og holde fast om hovedet med kommandoen "hold fast".

 

Se det var Livsen jo slet ikke med på. Så jeg skulle bare holde mere fast på hende ...

 

Jeg gik pænt hjem bagefter og kommer ikke igen. Desværre skulle der betales, inden træningen gik i gang, så det var en dyr "trænings"-time

 

Torsdag var vi så til første træning efter ferien hos DCH. Det gik bare rigtig godt; feltsøg = ingen problemer, apport = ingen problemer, spring = ingen problemer, lineføring = kunne være bedre, men stadig acceptabelt. Det gik så godt, at vores nye trænerføl lige skulle høre om jeg havde overvejet konkurrence :-D

 

Kan kun føle med dig efter den oplevelse, som desværre ikke er ualmindelig i jagthundekredse. Jeg ville nu nok tage til træning alligevel og så bare sige fra overfor de ting jeg ikke mente var rigtige. Du kan jo vise dem at du godt kan få din hund til at apportere på din måde !

Jeg har gået til reæning med mine hunde under lignende forhold. Bl.a er de alle rigttig gode i dæk under forstyrrelse.

På et hold blev vi den første aften bedt om at dække hundene af og gå tyve meter væk. Der blev ikke spurgt om hundene overhovedet kunne dække og hvis de rejst sig eller værre flyttede sig skulle man fare tilbage under højlydt kommanderen om helst smide hunden tilbage i dæk

Jeg ignorerede da blot ordren om at gå tyve meter væk og sørgede for god kontakt. Når sidemanden så kom farende efter sin hun gik jeg roligt ind til min og roste den for at blve.

Mine hund lader sig i dag ikke disstrahere at hverken løbende eller råbende mennesker; men stler på at når jeg mener det er ok så gør den gså.

Jeg kan ikke når jeg træner alene skabe tilsvarende svære forhold; men det kræver jo at man selv ved hvad og hvoradn man skal/vil gøre og så en vis portion mod for at ignorere instruktøren.

Hvis ikke pågældende instruktør kan acceptere at du melder fra overfor nogle af hans metoder og accepterer at du prøver andre metoder, må det være ham der beder dig om at forlade holdet og så bør du jo have dine penge igen !

 

:vinken: Venlig hilsen

 

Steen Stenild www.tacora.dk

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...