Hop til indhold

Paaaniiiiik - har brug for hjælp ASAP


Lykkeliv
 Share

Recommended Posts

Gæst Aussies for ever

Du skriver hun er på vej i løbetid og spørger om det kan være grundet -

 

Meget sandsynligt, utrolig mange melder ikke deres hunde til prøver omkring løbetider fordi deres præstation bliver mere ustabil.

 

Hvis du er nervøs for hvordan hun vil tackle fællesdækken til prøven og/eller være til gene for de øvrige, så kan du vælge at hoppe denne øvelse over og stadig have føleles af succes (dog måske uden det røde bånd).

 

Jeg ville nok træne denne øvelse intens de næste par dage - også tredjedagen give hende en god tur i skoven istedet for.

Med træne intens mener jeg små bitte intervaller som trænes med succes og høj motivation, f.eks. 5 sekunder, så 10 sekunder, så 5 sekunder.

Næste gang 5 sekunder, 15 sekunder, 10 sekunder osv. osv.

hvert eneste step SKAL være med succes, fornemmer du uro hos hende, går du straks tilbage således at du kan afslutte med success.

 

(Uro kan være at hun lægger ørene tilbage/frem, ændre vægt mv.)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 94
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Tak skal du have for dit forslag - men hun er, som sagt, ikke træningmæt og synes stadig lydighed er sjovt! :-)

Faktisk - så har vi ikke træning / tricks som ikke er lydigheds orienteret! Eller jo, men meget få... Og de er også indlært med henblik på noget lydigheds-agtigt!

 

Da vi trænede i søndags, havde jeg store røde gummistøvler på. Dem virkede hun ret utryg ved og rejste sig da jeg gik tilbage til hende, og gik plads med længere afstand end normalt!

Nu slår det mig, dem havde jeg også på forrige gang vi gennemgik lydigheds programmet. De er lidt store og klodsede - gad vide om jeg har sparket til hende / trådt på hende uden at opdage det!? Hun er ret blød, det kunne i princippet være nok.

Men hun ville da have pevet, og jeg ville have hørt det... Tror jeg!

 

Hm...

 

Væk med de store grimme røde gummistøvler - det er et forsøg værd :5up: Det kan også være de bare siger underlige lyde - tæt på hende, men ikke på dig jo!!

 

jeg har selv oplevet en sikker øvelse gå fuldstændig i smadder pga. en lille ting som mig selv der tog et lille cha-cha trin (åbenbart) samtidig med kommandoen blev leveret :roll: Dette resulterede i at jeg spassede fuldstændig rundt når vi trænede efterfølgende - at jeg ikke kan gå ordentligt skal ikke ødelægge øvelsen ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du siger jo, at du rent faktisk ikke stoler på hende mht. den dæk-øvelse... Og når du står på afstand, så udviser du 100% garanteret signaler og evt. fært, selvom du måske ikke selv er klar over det! Og det kan måske være det hun reagerer på...

 

Så mit råd vil være: STOL på din hund, og tænk dæk-øvelsen som var det den øvelse hun er allerbedst til ;-)

 

Og så vil jeg også foreslå at holde træningsfri 2-3 dage inden prøven, og istedet sulte hende lidt for bane-lydighed, men kun lave en smule almindelig lydighed på gåturene... Det har jeg også ret gode erfaringer med :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skriver hun er på vej i løbetid og spørger om det kan være grundet -

 

Meget sandsynligt, utrolig mange melder ikke deres hunde til prøver omkring løbetider fordi deres præstation bliver mere ustabil.

 

Hvis du er nervøs for hvordan hun vil tackle fællesdækken til prøven og/eller være til gene for de øvrige, så kan du vælge at hoppe denne øvelse over og stadig have føleles af succes (dog måske uden det røde bånd).

 

Jeg ville nok træne denne øvelse intens de næste par dage - også tredjedagen give hende en god tur i skoven istedet for.

Med træne intens mener jeg små bitte intervaller som trænes med succes og høj motivation, f.eks. 5 sekunder, så 10 sekunder, så 5 sekunder.

Næste gang 5 sekunder, 15 sekunder, 10 sekunder osv. osv.

hvert eneste step SKAL være med succes, fornemmer du uro hos hende, går du straks tilbage således at du kan afslutte med success.

 

(Uro kan være at hun lægger ørene tilbage/frem, ændre vægt mv.)

Tak skal du have for dit gode råd, jeg tænker også at det er planen at vi træner med 100% succes og forstærkning nu her de næste dage og så holder fri lørdag med skovtur og eventuelt et lille spor.

 

Det var i aftes vældigt svært for mig ikke at gå for hurtigt frem, fordi hun for 14 dage siden var en hund der kunne blive liggende selvom jeg tossede rundt og lavede sprællemænd imens hendes bedste legekammerat vimsede omkring foran hende. Jeg må bare acceptere at det ikke er sådan længere, og tage den derfra. Det gør jeg i dag og fredag.

 

Føler jeg det er håbløst søndag trækker jeg hende fra fællesdækken. Hun ville ikke løbe over og forstyrre de andre og heller ikke spurte rundt med 110 i timen. Hun vil gå hen mod mig og sætte sig på plads - alt andet ville overraske mig voldsomt! Men jeg har det dårligt med at være "hende der ødelægger det for andre" og gå derind vel vidende at det er hvad der vil ske.

Link til indlæg
Del på andre sites

Føler jeg det er håbløst søndag trækker jeg hende fra fællesdækken. Hun ville ikke løbe over og forstyrre de andre og heller ikke spurte rundt med 110 i timen. Hun vil gå hen mod mig og sætte sig på plads - alt andet ville overraske mig voldsomt!

 

I så fald ville jeg også træne intensivt, i korte intervaller og med focus 100% på succes, frem tid og så videre -og UDEN de røde gummistøvler :blink:, de næste par dage.

 

Og på søndag, må du så vudere ud fra resten af prøven om du føler at I har "styr på tingene" eller om du ville trække hende fra fællesdækken, for at undgå en evt. negativ oplevelse = at øvelsen mislykkedes, fordi hun ikke kan magte den.

 

Held og lykke med det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du siger jo, at du rent faktisk ikke stoler på hende mht. den dæk-øvelse... Og når du står på afstand, så udviser du 100% garanteret signaler og evt. fært, selvom du måske ikke selv er klar over det! Og det kan måske være det hun reagerer på...

 

Så mit råd vil være: STOL på din hund, og tænk dæk-øvelsen som var det den øvelse hun er allerbedst til ;-)

Jamen :megaked: Det VAR jo hvad jeg tænkte første gang det gik galt, for det VAR den øvelse hun var bedst til! Suk!

 

Nej, jeg ved hvad du mener! Jeg skal forsøge at ændre min tankegang :-)

 

Og så vil jeg også foreslå at holde træningsfri 2-3 dage inden prøven, og istedet sulte hende lidt for bane-lydighed, men kun lave en smule almindelig lydighed på gåturene... Det har jeg også ret gode erfaringer med :blink:

Dagen før gør jeg trænings-fri - ikke før. Hun er så ung og usikker endnu, at træningsfri nemt kan give usikkerheder.

Var hun ældre og 100% sikker i alle øvelserne, så var det en rigtigt god idé tror jeg - hun ville være mere tændt for endeligt at have fået lov. Men som hun er nu, tør jeg ikke. Det er også som om hun er blevet mere usikker på hvad hun skal ovenpå det her hormon-fis hun er igennem!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen :megaked: Det VAR jo hvad jeg tænkte første gang det gik galt, for det VAR den øvelse hun var bedst til! Suk!

 

Nej, jeg ved hvad du mener! Jeg skal forsøge at ændre min tankegang :-)

 

 

Dagen før gør jeg trænings-fri - ikke før. Hun er så ung og usikker endnu, at træningsfri nemt kan give usikkerheder.

Var hun ældre og 100% sikker i alle øvelserne, så var det en rigtigt god idé tror jeg - hun ville være mere tændt for endeligt at have fået lov. Men som hun er nu, tør jeg ikke. Det er også som om hun er blevet mere usikker på hvad hun skal ovenpå det her hormon-fis hun er igennem!

 

Men så er det også super vigtigt, at du udelukkende udviser at du stoler på hende - for hun er sikkert også ekstra opmærksom på dine signaler når hun er i sådan en "hyggelig" hormonfyldt periode...

 

Jeg havde f.eks. næsten samme problem med Caisar i en periode - dog havde jeg problemer med sit øvelsen... Enten så lå han i dæk når jeg vendte mig om, eller også så kunne jeg høre den der klingen fra halsbåndet lige bagved mig, mens jeg gik :roll:

Og det blev lige pludselig et kæmpe problem for os, netop fordi jeg hele tiden gik og forventede, at han sikkert ikke blev siddende...

 

Jeg gjorde det, at jeg et par gange havde en hjælper med, som stod (langt) foran mig, og gav mig et lillebitte signal på at han blev siddende mens jeg gik fra ham, så klikkede jeg og kastede hans bold bagud til ham.

Så gik jeg den samme afstand, vendte rundt - og sad han stadig så klikkede jeg og kastede bolden til ham. Så begyndte jeg at gå tilbage til ham, når jeg havde vendt mig og set at han stadig sad, og belønnede ham når jeg kom tilbage i grundstilling ved ham.

Og efterhånden byggede vi så afstand på.

Altså: Jeg startede helt forfra i et par dage, og stolede på ham - og det hjalp sgu :mrgreen: :blink:

 

Og for mig lyder det virkelig som om, at hun kan mærke at du ikke stoler på hende, og hun bliver så i tvivl om hvad hun så skal... Især fordi hun er så blød som du skriver

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Og for mig lyder det virkelig som om, at hun kan mærke at du ikke stoler på hende, og hun bliver så i tvivl om hvad hun så skal... Især fordi hun er så blød som du skriver

 

Jeg starter forfra i dag og gør mit allerbedste for at genfinde den tillid jeg havde til hende før!

Faktisk gør hun sjældent noget - på banen eller i livet generelt - der giver mig anledning til IKKE at stole på hende... Så nu må jeg bare tage mig sammen og gøre det!

 

Jeg skal nok opdatere Jer med hvordan det kommer til at gå! :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

HAR jeg overvejet - men det forklarer ikke at hun heller ikke vil stå, eller sitte på afstand! :???:

 

 

 

Måske hun har ondt i låret af alt den træning :blink:

 

 

 

Undskyld, jeg håber virkelig det bedste

(kender godt til det med ikke at stole på sin hund, så jeg forstår dig godt :ae: )

 

Og eftersom at jeg ikke har noget at byde ind med, så smutter jeg ud af tråden igen :blink: Held og lykke med jer :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Under fællesdæk bruger jeg ikke at have direkte øjenkontakt til hunden, hvorved jeg ikke ubevidst stiller krav til hunden, eller kommer til at trække den til mig med mit blik ... også stiller jeg mig altid i en bestemt positur: let adskilte ben og hænderne på ryggen.

På den måde - tror jeg - at jeg signalere afslappethed og frem for alt at der ikke kommer nogle "krav" til hunden, den "ved" at der ikke kommer nogen ny signalgivning så længe jeg står således.

 

Måske du skulle forklare hvorfor ;-)

Har selv prøvet tyggegummi. Synes ikke at det havde nogle effekt, hunden var sgu påvirket af min nervøs uanset hvad :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har selv prøvet tyggegummi. Synes ikke at det havde nogle effekt, hunden var sgu påvirket af min nervøs uanset hvad :mrgreen:

 

Så har tyggegummiet nok ikke været godt nok til at camuflere de duftstoffer der blev udskildt ved nervøsiteten ;-)

 

Jeg har brugt det med succes selv og har også brugt det med succes til andre :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også ikke-kun-nervøs-men-et-rystende-nervevrag :mrgreen:

 

Bach Rescue dråber har jeg hørt godt om og har overvejet at prøve dem på mig selv :confused:

 

Pu-ha, det må ikke være sjovt :( regner med du øver tumpegang engang imellem så ;-)

 

Jeg har aldrig hørt om den slags dråber, men når du har afprøvet dem er der sikkert mange der gerne vil høre resultatet :-) Heldigvis har jeg ikke selv de store problemer med konkurrencenerver :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Pu-ha, det må ikke være sjovt :( regner med du øver tumpegang engang imellem så ;-)

Ååååhhh hvad er det :confused:

 

Medaljen i gakkede gangarter til prøve har jeg taget - fri ved fod hoppende på et ben pga. fibersprænging... ej jeg må have været et ømt syn :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok - jeg indrømmer: jeg er rykket direkte til start og svarer uden at have været tråden igennem. Undskylder på forhånd hvis der allerede har været sagt noget lignende.

 

Først og fremmest kan det lade sig gøre at få en 1. præmie selvom hunden rejser sig fra sin dæk. Har en veninde det lykkedes for. Det kræver naturligvis at man scorer ualmindeligt højt i de andre øvelser.

 

Og så vil jeg anbefale denne blog, som skrives af Paul Lysholdt der træner LP med sine hunde. Har en DKLPCH springer og en border han er ved at køre i stilling. Han har mange gode iagttagelser omkring egen træning (-hvilket i principper er det andre ser når han træner og råder omkring), og jeg syntes der er meget godt at hente her. Om ikke andet noget sjov. http://paulmegan.blogspot.com/

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Det er nemt nok at sige jeg ville droppe konkurrencen :-D

 

Du kan altid forsøge at peppe humøret og øvelsen op med en god gang BB = belønning bagover.

Der vil Asta erfare at belønningen ligger/kommer bag hende selv og du vil ikke trække så voldsomt i hende fordi hun fokuserer på belønningen - og at den ikke kommer under nærkontakt med dig..

 

Hvis hun er trykket pga kommende løbetid ville jeg ikke stille op og risikere en ridse i relationen - eller jeg ville sige fra overfor dækøvelsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil blot sige pøj pøj på søndag.

 

Jeg har oplevet førhen at hvis jeg blot ikke trænede i dagene op til en prøve så lod det til at vovse var mere end villig til at gøre hvilken som helst øvelse...næsten som om den havde abstinenser efter at træne :mrgreen:

 

Uanset hvad så ingen stress fyfy "bare" lad som om du slet ikke er påvirket af hvordan det går, og jamen det værste er jo da blot at det går i ged og så prøver I jo bare igen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO
Gammel Dansk har jeg set florere til PH-prøverne. Snup en falske med og så i gabet med skidtet. Man ved aldrig; Måske det ligefrem hjælper :mrgreen:

 

Og hvis det ikke er tilstrækkeligt effektivt, så er der jo altid den berygtede Stroh rom ('kun' 80%). Et par slurke af den, så skal man bare se løjer :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...