Hop til indhold

Paaaniiiiik - har brug for hjælp ASAP


Lykkeliv
 Share

Recommended Posts

Sagen er den, at Astagatoren og jeg skal op til LPI her på søndag! Det er 2. gang vi er oppe, og denne gang skulle vi meget meget meget gerne få den 1. præmie!

 

Nu er vi pludseligt, 3 dage inden DAGEN, løbet ind i problemer! Stationære øvelser - afdækning, stå - er pludseligt blevet voldsomt ustabile hos os. Der er tilsyneladende intet mønster i det, hun rejser sig tilfældigt, lidt på må og få, og går ind på plads.

 

Disse øvelser, særligt afdækning, har hun kunnet med store forstyrrelser i månedsvis og nu er det bare pist væk, forsvundet!

 

Nogle gange dækker jeg hende af hvorefter hun rejser sig med det samme, andre gange venter hun 5 sekunder, andre gange ligger hun tiden ud og rejser sig når jeg kommer hen til hende og andre gange igen bliver hun liggende tiden ud.

Når hun rejser sig kan jeg for det meste stoppe hende med "Nej" og dække hende af igen på dæk signal, er jeg for sent ude kommer hun på plads.

 

Hvad pokker gør jeg??? Jeg har 3 dage :megaked:

 

Jeg har gået ind og forstærket massivt for at hun bliver liggende uden at gå fra hende, men jeg kan ikke se noget mønster i det. I aftes gik jeg fra hende i 60 sekunder hvor hun blev liggende tiden ud, efter at have rejst sig sådan lidt på må og få de andre gange, i morges på morgenturen rejste hun sig inden jeg havde sagt "Bliv"

 

Hyyyl!

 

Hun er på vej i 2. løbentid og jeg har på fornemmelsen at hun i den forbindelse har fået lidt seperations-angst!

Kan det være dét?

Hvad pokker gør jeg ved det på 3 dage?

 

Hilfe!! :(

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 94
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst mulline
Sagen er den, at Astagatoren og jeg skal op til LPI her på søndag! Det er 2. gang vi er oppe, og denne gang skulle vi meget meget meget gerne få den 1. præmie!

 

Nu er vi pludseligt, 3 dage inden DAGEN, løbet ind i problemer! Stationære øvelser - afdækning, stå - er pludseligt blevet voldsomt ustabile hos os. Der er tilsyneladende intet mønster i det, hun rejser sig tilfældigt, lidt på må og få, og går ind på plads.

 

Disse øvelser, særligt afdækning, har hun kunnet med store forstyrrelser i månedsvis og nu er det bare pist væk, forsvundet!

 

Nogle gange dækker jeg hende af hvorefter hun rejser sig med det samme, andre gange venter hun 5 sekunder, andre gange ligger hun tiden ud og rejser sig når jeg kommer hen til hende og andre gange igen bliver hun liggende tiden ud.

Når hun rejser sig kan jeg for det meste stoppe hende med "Nej" og dække hende af igen på dæk signal, er jeg for sent ude kommer hun på plads.

 

Hvad pokker gør jeg??? Jeg har 3 dage :megaked:

 

Jeg har gået ind og forstærket massivt for at hun bliver liggende uden at gå fra hende, men jeg kan ikke se noget mønster i det. I aftes gik jeg fra hende i 60 sekunder hvor hun blev liggende tiden ud, efter at have rejst sig sådan lidt på må og få de andre gange, i morges på morgenturen rejste hun sig inden jeg havde sagt "Bliv"

 

Hyyyl!

 

Hun er på vej i 2. løbentid og jeg har på fornemmelsen at hun i den forbindelse har fået lidt seperations-angst!

Kan det være dét?

Hvad pokker gør jeg ved det på 3 dage?

 

Hilfe!! :(

 

3 Dages hygge på sofaen, og så giver i den gas på søndag:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

3 Dages hygge på sofaen, og så giver i den gas på søndag:5up:

 

Jamen :cry:

 

Jeg kan dårligt forsvare at tage hende ind i en fællesdæk, hvis jeg ved at risikoen for at hun løber ind til mig og ødelægger det for andre er overhængende stor! :???:

Og hvis vi får 0 i fællesdækken, så er chancen for 1. præmien jo så godt som røget!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
Jamen :cry:

 

Jeg kan dårligt forsvare at tage hende ind i en fællesdæk, hvis jeg ved at risikoen for at hun løber ind til mig og ødelægger det for andre er overhængende stor! :???:

Og hvis vi får 0 i fællesdækken, så er chancen for 1. præmien jo så godt som røget!

 

Hvor stor er chancen for at øget træning lige nu giver gevinst ?

 

Nogengange er man bare nød til at stole på sin hund, virkelig stole på den:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen :cry:

 

Jeg kan dårligt forsvare at tage hende ind i en fællesdæk, hvis jeg ved at risikoen for at hun løber ind til mig og ødelægger det for andre er overhængende stor! :???:

Og hvis vi får 0 i fællesdækken, så er chancen for 1. præmien jo så godt som røget!

 

Den skal du have ændret og tro på at hunden gør det den skal - ellers er det jo dødsdømt på forhånd :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med bare at slappe af fra den der egentlig ligegyldige placering og lade hunden få fred til søndag ? Tror du på dyret skal det nok vise sig, at hun gør hvad hun skal og gør hun det ikke. Tja, på med handsken og om igen. I virkeligheden er det jo noget så minimalt som en hundekonkurrence det drejer sig om. Misser I på søndag har det sikkert ingen mærkbar effekt i den store sammenhæng alligevel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

Jeg tror ikke at Asta-gatoren har det sjovt med træningen for øjeblikket.

 

Hvis i glemmer at have det sjovt så er en eller anden skide LP1 ting fuldstændig ligemeget.

 

Tag nu en slapper. Lav noget sjovt og få både dit og hundens stress niveau ned på plads.

 

Uanset hvad der gør at hun ikke lige vil som du . Så tror jeg ikke der er en hurtigløsning på det.

 

Måske skulle i blive hjemme og glemme den der LP1 ting. Aj men seriøst- Hvia det stresserjer som jeg syntes det gør . Er det så det værd?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja I har jo ret... Jeg véd I har ret :???: Men det er bare lidt svært at have tillid til hende lige nu, når den øvelse som jeg længe har ment var mere stabil end de flestes, pludseligt bare slet ikke fungerer længere! ÆV altså!

 

Hvis hun rejser sig under fællesdækken, vil jeg så få noget ud af at sige "nej" og "dæk"? Må jeg overhovedet?

 

Pointmæssigt er det vel tabt hvis hun rejser sig? Men jeg tænker på at jeg meget gerne vil undgå at hun trækker andre hunde med sig! Det ville min samvittighed blive voldsomt sort af!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja I har jo ret... Jeg véd I har ret :???: Men det er bare lidt svært at have tillid til hende lige nu, når den øvelse som jeg længe har ment var mere stabil end de flestes, pludseligt bare slet ikke fungerer længere! ÆV altså!

 

Hvis hun rejser sig under fællesdækken, vil jeg så få noget ud af at sige "nej" og "dæk"? Må jeg overhovedet?

 

Pointmæssigt er det vel tabt hvis hun rejser sig? Men jeg tænker på at jeg meget gerne vil undgå at hun trækker andre hunde med sig! Det ville min samvittighed blive voldsomt sort af!

 

Det er jo bare LP1. Hvis Astagatoren formår at lave ravage i f.eks. fællesdækket, så må folk da kunne se det sjove i det...og ikke mindst se, at det også siger en del om deres egne hundes formåen.

 

Nu ikke alle de bekymringer. Op til prøve på søndag efter et par slapper-dage og så må det bære eller briste.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke at Asta-gatoren har det sjovt med træningen for øjeblikket.

 

Hvis i glemmer at have det sjovt så er en eller anden skide LP1 ting fuldstændig ligemeget.

 

Tag nu en slapper. Lav noget sjovt og få både dit og hundens stress niveau ned på plads.

 

Uanset hvad der gør at hun ikke lige vil som du . Så tror jeg ikke der er en hurtigløsning på det.

 

Måske skulle i blive hjemme og glemme den der LP1 ting. Aj men seriøst- Hvia det stresserjer som jeg syntes det gør . Er det så det værd?

 

Det tror jeg faktisk ikke du har ret i :-) Asta elsker lydighed og har altid gjort det. Jeg træner udelukkende lystbetonet, og hun vælger selv træning til så ofte hun kan komme til det!

 

Lp'en dropper jeg heller ikke - nok min stædighed der kommer i vejen her, men det gør jeg ikke! Lidt terrier ér der nok i mig! :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo bare LP1. Hvis Astagatoren formår at lave ravage i f.eks. fællesdækket, så må folk da kunne se det sjove i det...og ikke mindst se, at det også siger en del om deres egne hundes formåen.

 

Nu ikke alle de bekymringer. Op til prøve på søndag efter et par slapper-dage og så må det bære eller briste.

 

Mja, igen må jeg sige at du har ret.

Men... jeg har bare altid haft en klokkeklar holdning til, at det er hensynsløst og dumt at smide sin hund i en fællesdæk når man VED at den ikke klarer den, netop fordi man risikerer at ødelægge det for de andre.

Jeg har været så død irriteret på de mennesker der har gjort det alligevel!

 

Og nu skal jeg så være den person på søndag? Måske jeg bare skal trække hende fra dækken. De andre øvelser går det jo fint med - og hvis det ikke gør, vil vi ikke ødelægge noget for andre end os selv! :?:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du burde prøve at være den person, det giver også noget til dig!

 

I fly har jeg altid været særdeles intollerant overfor dem, der altid sættter sig bagved mig med en stinkende, skrigende unge - jeg kan afsløre at det gik over, efter en tur, hvor Petrine sang fædrelandssange HELE vejen i flyet, fremover vil jeg være trøstende og støttende uanset hvor klam en unge der sætter sig bag mig!

 

Så selvfølgelig skal du stille op, tro på det, om ikke du tror på dig selv, så stol på din firbenede mester, tag det som en oplevelse.

 

Alt muligt held og lykke herfra!

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Du burde prøve at være den person, det giver også noget til dig!

 

I fly har jeg altid været særdeles intollerant overfor dem, der altid sættter sig bagved mig med en stinkende, skrigende unge - jeg kan afsløre at det gik over, efter en tur, hvor Petrine sang fædrelandssange HELE vejen i flyet, fremover vil jeg være trøstende og støttende uanset hvor klam en unge der sætter sig bag mig!

 

Så selvfølgelig skal du stille op, tro på det, om ikke du tror på dig selv, så stol på din firbenede mester, tag det som en oplevelse.

 

Alt muligt held og lykke herfra!

 

Du har nok ret, men jeg har virkeligt IKKE lyst til at være den person :oops:

 

Tusind tak for de opmuntrende ord, jeg er allerede mere optimistisk :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Giv hende fred til på søndag :-)

 

Da jeg gik til LP-prøver, holdt jeg træningsfri i flere uger op til en prøve, så var Hailey virkelig obs på dagen.

 

Lp-regler for fællesdæk

 

8. Fællesdæk (Koeff. 2 – max. 20 p.)

Øvelsen udføres med min. 3 og max. 6 hunde i hver afdækning. Hundene afdækkes med min. 3 meter imellem sig. Når førerne melder klar til øvelsen, skal hundene sidde på plads

fri ved fod (uden line). På tegn fra dommeren afgiver førerne herefter en dækkommando.

Tegn- og lydkommando betragtes her som én kommando. Når hundene er afdækket, går førerne på tegn fra dommeren samtidig fra deres hunde ca. 15 m væk (afstanden markeret) og vender front mod hundene.

Hundene skal blive liggende dæk på stedet i et (1) minut efter, at førerne er kommet i position. På tegn fra dommeren går førerne tilbage til hunden og stiller sig ved dennes højre side. Hundene skal blive liggende, til førerne, på et nyt tegn fra dommeren, kommanderer hundene på plads.

• Samtidig med ”dæk” kommandoen må føreren (men skal ikke) bruge et håndtegn. Hånden må ikke "hugges" ned mod hunden, der heller ikke må "knuges" ned i dæk ved at føreren bøjer sig ind over hunden i så fald karaktersænkning.)

• Der må max. benyttes 4 dæk kommandoer – ellers mister hunden øvelsen HF bliver stående ved hunden.

• Førerne må ikke vende sig mod hunden under gangen væk (i så fald karaktersænkning).

• Såfremt hunden indtager en anden position end dæk, gives der kun point for den tid hunden ligger i dæk.

• Der gives 0 point i øvelsen, såfremt hunden ved berøring presses/trykkes ned i dæk.

• Øvelsen godkendes ikke hvis hundeføreren afgiver kommandoer til hunden efter de er kommet i position.

• For at øvelsen kan godkendes kræves det, at hunden dækker i mindst 20 sekunder, og forbliver på stedet indenfor 2 kropslængder..

Bliver hun liggende i 20 sek. så får hun halvdelen af de 20 point :blink:
Link til indlæg
Del på andre sites

Giv hende fred til på søndag :-)

 

Da jeg gik til LP-prøver, holdt jeg træningsfri i flere uger op til en prøve, så var Hailey virkelig obs på dagen.

Jeg ved godt alle folk siger at de skal have fred - men det fungerer bare ikke så godt med Asta. Hun er skarp hvis øvelserne nyligt er blevet gennemgået og med høj forstærkningsfrekvens - Ellers bliver hun nemt usikker. Tror det er kva hende vældigt unge alder.

 

Lp-regler for fællesdæk

 

Bliver hun liggende i 20 sek. så får hun halvdelen af de 20 point :blink:

Tusind tak :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm.. Hun skal alligevel vaccineres osv. nu her i september - så tror jeg lige jeg giver hende et tjek hos en kiropraktor i samme omgang!

 

Træningsmæt har hun været, det gør jeg aldrig aldrig igen og kender tegnene alt for godt ;-) Det er ikke det!

Det passer desuden dårligt med at vi har taget det vældigt med ro hele sommeren igennem!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm.. Hun skal alligevel vaccineres osv. nu her i september - så tror jeg lige jeg giver hende et tjek hos en kiropraktor i samme omgang!

 

Træningsmæt har hun været, det gør jeg aldrig aldrig igen og kender tegnene alt for godt ;-) Det er ikke det!

Det passer desuden dårligt med at vi har taget det vældigt med ro hele sommeren igennem!

 

Rigtig god idé :5up: Pøj pøj med det, jeg håber at Asta tager fusen på dig så I løber med 1. pladsen :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja I har jo ret... Jeg véd I har ret :???: Men det er bare lidt svært at have tillid til hende lige nu, når den øvelse som jeg længe har ment var mere stabil end de flestes, pludseligt bare slet ikke fungerer længere! ÆV altså!

 

Hvis hun rejser sig under fællesdækken, vil jeg så få noget ud af at sige "nej" og "dæk"? Må jeg overhovedet?

 

Pointmæssigt er det vel tabt hvis hun rejser sig? Men jeg tænker på at jeg meget gerne vil undgå at hun trækker andre hunde med sig! Det ville min samvittighed blive voldsomt sort af!

 

Nej, du må ikke sige et ord hvis hun rejser sig til prøven, du må bare vendte og se hvad hun finder på, hvis hun går hen til dig, tager du roligt fat i hende og bliver stående ind til de andre er færdige med øvelsen, stadig uden at sige noget.

Dette plejer at være normalprocedure, medmindre dommeren fortæller dig noget andet.

 

Hvis hun bliver liggende i mindst 20 sekunder og bliver på stedet, bliver øvelsen godkendt og du får halvdelen af pointene. Rejser hun sig inden der er gået 20 sekunder, er det et nul. Hvis hun bliver liggende i over 20 sekunder, men så rejser sig og bevæger sig mere end 2 meter væk fra sin dæk position er det også et nul, uanset om hun så har dækket i 58 sekunder ind til da...

 

Medmindre du VED at hun vil gå hen til nogle af de andre hunde i afdækningen, hvis hun finder på at rejse sig, eller du VED at hun vil spurte afsted med 120km/t, hvis hun rejser sig, så ville jeg ikke bekymre mig så meget for de øvrige deltagers vedkommende. ;-)

Det er jo langt fra unormalt at en eller flere hunde rejser sig i en LP1 fællesafdækning og lusker hen til deres ejere, og det bør folk, efter min mening, have kalkuleret med og trænet, inden de stiller op i en LP prøve, så de er rimeligt sikre på at netop deres hund ikke vil lade sig forstyrre fordi der er en eller flere af de andre der rejser sig :blink:

 

Men omvendt, hvis man ved at ens egen hund kan finde på at rejse sig og ikke nøjes med at luske hen til ejeren i roligt tempo, men derimod forstyrre de andre ved at gå hen til dem eller spurte afsted, så syntes jeg nok at man skulle overveje kraftigt at blive hjemme, ind til det er på plads :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Et evt. forslag kunne være:

 

lav kun øvelser/træning der ikke har noget med LP-momenter at gøre - lav dem der er sjove og som 100% sikkert giver jer begge en succesoplevelse.

 

Held og lykke :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Et evt. forslag kunne være:

 

lav kun øvelser/træning der ikke har noget med LP-momenter at gøre - lav dem der er sjove og som 100% sikkert giver jer begge en succesoplevelse.

 

Held og lykke :-D

 

Tak skal du have for dit forslag - men hun er, som sagt, ikke træningmæt og synes stadig lydighed er sjovt! :-)

Faktisk - så har vi ikke træning / tricks som ikke er lydigheds orienteret! Eller jo, men meget få... Og de er også indlært med henblik på noget lydigheds-agtigt!

 

Da vi trænede i søndags, havde jeg store røde gummistøvler på. Dem virkede hun ret utryg ved og rejste sig da jeg gik tilbage til hende, og gik plads med længere afstand end normalt!

Nu slår det mig, dem havde jeg også på forrige gang vi gennemgik lydigheds programmet. De er lidt store og klodsede - gad vide om jeg har sparket til hende / trådt på hende uden at opdage det!? Hun er ret blød, det kunne i princippet være nok.

Men hun ville da have pevet, og jeg ville have hørt det... Tror jeg!

 

Hm...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...