Hop til indhold

MEGET kontakt"syg" hund


Gæst MikaelPS
 Share

Recommended Posts

Gæst MikaelPS

Hej med jer, jeg er helt ny herinde og har læst en masse af indlæggene og synes dette virker som et rigtig godt og seriøst forum.

 

Jeg har derfor et spørgsmål som jeg godt kunne tænke mig lidt hjælp til.

 

Jeg har en blandingshund (Golden Retriever og Rottweiler) som efterhånden er 9mdr. Når vi bare er derhjemme og er alene (hund, min forlovede og jeg) så er der absolut ingen problemer med at hun er for voldsom og vild. Men i det sekund der kommer fremmede mennesker - så kammer det helt over for hende. Hun laver alle de unoder som hun ellers normalt ikke gør (hopper op bl.a.) og det samme gør sig gældende når vi er ude og gå og der kommer andre mennesker uden hund, så skal hun bare trække løs og hen og hilse. Er det helt normalt at hun gør sådan fordi hun er stadig er "hvalp" og er der evt. nogle måder man kan træne med hende for at hun mister interessen for andre?

 

Kunne være super lækkert med noget hjælp.

 

Mikael

Link til indlæg
Del på andre sites

hej mikael:)

 

Ja hendes adfærd er vist meget normal for en hund i den alder og især for en der måske fra lille har lært at forbinde fremmede mennsker med at blive opgejlet og lidt vild:)

 

Hvordan blev der hilst på hende under hvalpetiden når der kom gæster?

Den helt store velkomst med neeeej hvor er du søøøød, nusse pusse?

 

En hvalp af hendes type må jo se bedårende ud :D

 

Hvordan er hun når i selv kommer hjem fra arbejde ovs?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej med jer, jeg er helt ny herinde og har læst en masse af indlæggene og synes dette virker som et rigtig godt og seriøst forum.

 

Jeg har derfor et spørgsmål som jeg godt kunne tænke mig lidt hjælp til.

 

Jeg har en blandingshund (Golden Retriever og Rottweiler) som efterhånden er 9mdr. Når vi bare er derhjemme og er alene (hund, min forlovede og jeg) så er der absolut ingen problemer med at hun er for voldsom og vild. Men i det sekund der kommer fremmede mennesker - så kammer det helt over for hende. Hun laver alle de unoder som hun ellers normalt ikke gør (hopper op bl.a.) og det samme gør sig gældende når vi er ude og gå og der kommer andre mennesker uden hund, så skal hun bare trække løs og hen og hilse. Er det helt normalt at hun gør sådan fordi hun er stadig er "hvalp" og er der evt. nogle måder man kan træne med hende for at hun mister interessen for andre?

 

Kunne være super lækkert med noget hjælp.

 

Mikael

 

Hej Mikael.

 

Velkommen herinde. :)

 

Prøv at gå ind i et andet rum med hende når der kommer gæster, lad din forlovede tage mod gæsterne. Først når alle gæsterne har sat sig, går du og hunden ind, er hun meget vild kan du tage snor på hende. En god ide er at gæsterne er blevet udstyret med godbidder. Meningen er at hun skal sætte sig for at få godbidden. Det hjæper ikke at skælde ud, men ros hende når hun gør det rigtige. Det er selvfølgelig vigtig at gæsterne ikke er for overstrømmende når de hilser. Når hun har hilst på gæsterne få hende da til at sætte/lægge sig hos dig. Snoren tages af når hun er afslappet.

 

Hun skal lære at når i går tur, så må man ikke bare trække løs for at komme hen og hilse. Jeg har selv en golden og ved hvor glade de er for alle. Det er nok den side af hende der skinder igennem. Desvære er det ikke alle der bryder sig om at få en stor hund hoppende op af sig. Det er hellere ikke sjov at skulle undskylde hver gang.

 

Det er vigtig at hun har lært at gå pænt i snor uden at trække. Jeg gjorde det med min egen hund, at når vi fik øje på nogen, så fangede jeg hans opmærksomhed med hånden fuld af godbidder, så i en jævn strøm røg godbidderne ind i munden på ham, samtigdig snakkede jeg til ham i en opmuntrende tone. Jeg var 100 % koncentreret om min hund og om at han havde fokus på mig. Husk igen ingen skæld ud, men masser af ros.

 

Der var engang en hundetræner der lærte mig, at man altid skal være en tanke foran sin hund, så kommer man ikke galt afsted.

 

Håber du kan bruge det til noget.

 

Hvis i ikke allerede går til træning, så er det bare med at komme igang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej med jer, jeg er helt ny herinde og har læst en masse af indlæggene og synes dette virker som et rigtig godt og seriøst forum.

 

Jeg har derfor et spørgsmål som jeg godt kunne tænke mig lidt hjælp til.

 

Jeg har en blandingshund (Golden Retriever og Rottweiler) som efterhånden er 9mdr. Når vi bare er derhjemme og er alene (hund, min forlovede og jeg) så er der absolut ingen problemer med at hun er for voldsom og vild. Men i det sekund der kommer fremmede mennesker - så kammer det helt over for hende. Hun laver alle de unoder som hun ellers normalt ikke gør (hopper op bl.a.) og det samme gør sig gældende når vi er ude og gå og der kommer andre mennesker uden hund, så skal hun bare trække løs og hen og hilse. Er det helt normalt at hun gør sådan fordi hun er stadig er "hvalp" og er der evt. nogle måder man kan træne med hende for at hun mister interessen for andre?

 

Kunne være super lækkert med noget hjælp.

 

Mikael

 

Det passer til hendes alder. Silke var også sådan i den alder.

Det bedste, du kan gøre er at intensivere lydighedstræningen. Hun er i en alder, hvor hun sagtens kan lære nogle sjove ting, som at apportere en genstand og bringe den til dig. Silke lærte tidligt at hjælpe til med at rydde op, når vi går tur. Hun samler papir og øldåser og lignende op og giver mig. Hver ting udløser en belønning og selvfølgelig MASSER af ros. Silkes højeste belønning er ET kast med tennisbolden. --For meget bolde- eller pindekastning er ikke godt. Det stresser bare hunden. Især retrievere, der er SÅ glade for at hente og bære.

 

Hun kan sikkert også lære sjove ting som at finde noget, du har "tabt" når I går tur. F.eks. en vante eller en sok eller sådan noget. Du kommer til at "tabe" tingen når hun ikke kikker, og så går I bare videre.. Og et stykke derfra siger du: "Hov! FIND fars vante... FIND den..." Og begynder at gå tilbage igen... De første gange kan det godt være, at du skal hjælpe hende en del. Men hun vil hurtigt synes, det er sjovt. Og selvfølgelig ROS! og godter.

 

Jo mere du laver sammen med din hund, jo mindre vil hun interessere sig for fremmede mennesker.

Og samtidig kan du bruge de nyindlærte kunster til at fange hendes opmærksomhed når du ser, at der er nogle fremmede, der nærmer sig.

 

--Hjemme har DU kontrollen. Du kan lære hende at sitte, mens folk kommer ind af døren.

Jeg har nogle faste rutiner, når vi venter gæster. Jeg lægger en bolle eller et endestykke af et brød et bestemt sted inde i stuen... Og siger "ikke røre"... -Jeg har selvfølgelig holdt øje med hende til jeg var sikker.

Når gæsterne så kommer, så sitter Silke i entreen til jeg har lukket døren op...... Det er MEGET svært for hende, for hun er SÅ ivrig... Når jeg så har åbnet, så farer hun hen og hilser ultrakort og jeg siger "værsko'". Og så stormer hun ind i stuen efter brødet.

Når mine tre børnebørn kommer på besøg (4, 7 og 9 år), så står der en kop med tørfoder, som de må give hende. De kaster og hun hopper eller dækker eller hvad de nu finder på. Det kan godt være lidt vildt. Men de voksne får så tid til at sige goddag og komme indenfor og få tøjet af. Og Silke får afløb for noget af sin glæde.

Når koppen er tom, så siger jeg "slut" til hende, og det har hun efterhånden lært at respektere.

 

Det er meget godt med faste ritualer i de situationer hvor I har problemer. Meget gerne ritualer, som din hund kan lide.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...