Hop til indhold

Hvor langt må de løbe?


Gæst Christel
 Share

Recommended Posts

Gæst Christel

Hejsa!

 

Jeg skulle bare lige høre om der er nogen der ved hvor langt/hvor længe man må løbe med en hund? Jeg har læst mig frem til at en ikke udvokset hund ikke må gallopere, men hvor langt? Det skal lige siges at vi ikke har løbetrænet med ham før, men han har løbet korte ture ved siden af cyklen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa!

 

Jeg skulle bare lige høre om der er nogen der ved hvor langt/hvor længe man må løbe med en hund? Jeg har læst mig frem til at en ikke udvokset hund ikke må gallopere, men hvor langt? Det skal lige siges at vi ikke har løbetrænet med ham før, men han har løbet korte ture ved siden af cyklen.

 

Du skal nok tænke over, hvad formålet er med at træne at løbe ved en cykel. Hvis du tror, at du kan køre ham træt på den måde, så tager du gruelig fejl. For han vil bare få bedre og bedre kondition så han kan holde til endnu mere motion.

 

Hvis han skal lære at løbe ved cyklen fordi det er noget I har brug for i forskellige situationer, så skal I kun træne ham forsigtigt op til at kunne klare lige netop det, I har brug for. Her tænker jeg på sådan noget som at hente storebror i børnehave eller lignende.

Så er korte langsomme ture fint nok. Også i ung alder.

 

Cykling bare for motionens skyld er en dårlig ide. Også for en voksen hund. Bevægelserne er alt for ensformige...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke det er i orden - slet ikke med sådan en lille hund - Jeg ville i hvert fald ikke gøre det med Tulle ... hun løber AG - så det er små korte ture hun løber - hun kommer ikke med mig ud, når jeg løber ... Det har noget at gøre med, at jeg ikke tror hun ville nyde det som jeg gør - og bare fordi jeg synes det er dejligt at løbe, så er der jo ingen der siger, at det er noget for Tulle ...

 

Jeg tænker også at der er et stresselement i det, som man skal tage højde for ... Det er bare ikke alle racer der kan det der med at løbe uden at de stresser alt for meget op ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Men generelt set, hvordan ser I så på at løbe med en hund? Den skal ikke trænes op til noget, bare med på lidt regelmæssige løbeture et par gange om ugen på ca. 3 km.?

 

 

Mette, det kommer jo an på, hvilken race, det er. En mynde ville jo slet ikke kunne få armene ned i begejstring over at løbe 3 km hver DAG.

 

Mens en basset nok ikke skal op i for høje omdrejninger med hensyn til løb..

 

Hunden, det drejer sig om her er Hannibal, en dansk svensk gårdhund på knapt et år.

Han har haft alenehjemme-problemer, og han har tendens til at blive stresset. Og så er han for nylig blevet "storebror" til en lille menneskepige.

Familien har også en lille dreng på 5 år...

 

Hannibal ville sagtens kunne have glæde af at løbe dejlige lange joggeture når han bliver rigtig voksen. Ikke cykel.

Jeg synes bare, at når der er 2 små børn i familien, og mor skal starte arbejde igen til september, så ER der ingen grund til at vænne Hannibal til, at han OGSÅ skal ud og løbe jævnligt. Der bliver såmænd nok at lave med at hente og bringe børn i vuggestue -børnehave. DET må han hellere være med til. For DET SKAL gøres hver dag.

Hvis overgangen til arbejde og alene hjemme-livet skal gå så glat som muligt, så kan man lige så godt lave nogle gode rutiner allerede nu. Altså, det Hannibal KAN være med til, skal han også have lov til at være med til. Også selv om det måske ikke er så nødvendigt lige nu, hvor mor og lillesøster er hjemme hele tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mette Nielsen

Jeg kendte ikke til Hannibals baggrund :)

 

Det var mere for at høre lidt om hvad folks mening om det herinde var. Har aldrig selv løbet med vores hunde, men det kunne jo være hunden kunne få stor glæde af det. Men det afhænger selvfølgelig af racen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kendte ikke til Hannibals baggrund :)

 

Det var mere for at høre lidt om hvad folks mening om det herinde var. Har aldrig selv løbet med vores hunde, men det kunne jo være hunden kunne få stor glæde af det. Men det afhænger selvfølgelig af racen.

 

 

Du kan finde noget om folks baggrund hvis du kikker på deres profil, og hvilke indlæg, de har skrevet før.

 

--Ja, det afhænger af racen hvor meget en hund har glæde af at løbe... Nå, ja... de fleste hunde har glæde af at løbe. Men en pomeranier synes nok ikke, at det er sjovt med flere kilometer cykelture daglig...

--Alle hunde har bedst af at løbe i eget tempo.

 

Og man skal passe på, hvis man løber eller cykler med sin hund, at det ikke bliver for meget. Hunden siger ikke selv stop.

Det samme gælder for svømning. Jeg er sikker på, at Silke ville svømme sig ihjel hvis hun fik lov. Hun bliver ved at hente bolden hver gang jeg kaster den ud i vandet. Så det er MIT ansvar at passe på hende, så hun får motion, men ikke tager skade.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg blander mig lige med et spørgsmål mere for der er vel ingen grund til at oprette en tråd om det samme :) ellers må i bare ignorere mig :)

 

Vi vil gerne have tacco med ud at løbe når han bliver gammel nok. Jeg regner med at starter træningen så småt med at løbe ved siden af os når han har helt styr på at gå på plads. Han er kun 9 måneder så jeg regner med at sidst på sommeren går vi gang, han vokser jo stadig.

 

ideen var egntlig at når vi løber i skoven så kunne han komme med og så bare løbe frit og når vi mødte andre mennesker så kunne han løbe "på plads" ( ambitionerne er store med hensyn til hvor lydig han bliver :)

Men bliver det måske for meget for ham? Han kommer jo til at løbe noget længere end os når han buldrer rundt i skoven, vi løber omkring 6 km i et rimelig adstadigt tempo og han skal selvfølgelig startes blidt op.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg blander mig lige med et spørgsmål mere for der er vel ingen grund til at oprette en tråd om det samme :) ellers må i bare ignorere mig :)

 

Vi vil gerne have tacco med ud at løbe når han bliver gammel nok. Jeg regner med at starter træningen så småt med at løbe ved siden af os når han har helt styr på at gå på plads. Han er kun 9 måneder så jeg regner med at sidst på sommeren går vi gang, han vokser jo stadig.

 

ideen var egntlig at når vi løber i skoven så kunne han komme med og så bare løbe frit og når vi mødte andre mennesker så kunne han løbe "på plads" ( ambitionerne er store med hensyn til hvor lydig han bliver :)

Men bliver det måske for meget for ham? Han kommer jo til at løbe noget længere end os når han buldrer rundt i skoven, vi løber omkring 6 km i et rimelig adstadigt tempo og han skal selvfølgelig startes blidt op.

 

Det er meget bedre at jogge med en hund end at cykle med den...

Og den måde du beskriver lyder helt rigtig.

 

Når man cykler med en hund er man næsten nødt til at have den i snor. Så er den tvunget til at løbe i samme tempo som cyklen hele tiden. Det er ikke så sundt. og den er også nødt til at løbe på højre side, hvilket er lige modsat af når man går eller løber med den..

 

Tacco vil helt sikkert komme til at elske jeres løbeture. :D

 

I skal bare starte langsomt op og gøre turene længere efterhånden.

 

Og så lige arbejde med lydigheden, så han altid kommer på plads, når der er brug for det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Christel
Hejsa!

 

Jeg skulle bare lige høre om der er nogen der ved hvor langt/hvor længe man må løbe med en hund? Jeg har læst mig frem til at en ikke udvokset hund ikke må gallopere, men hvor langt? Det skal lige siges at vi ikke har løbetrænet med ham før, men han har løbet korte ture ved siden af cyklen.

 

Du skal nok tænke over, hvad formålet er med at træne at løbe ved en cykel. Hvis du tror, at du kan køre ham træt på den måde, så tager du gruelig fejl. For han vil bare få bedre og bedre kondition så han kan holde til endnu mere motion.

 

Hvis han skal lære at løbe ved cyklen fordi det er noget I har brug for i forskellige situationer, så skal I kun træne ham forsigtigt op til at kunne klare lige netop det, I har brug for. Her tænker jeg på sådan noget som at hente storebror i børnehave eller lignende.

Så er korte langsomme ture fint nok. Også i ung alder.

 

Cykling bare for motionens skyld er en dårlig ide. Også for en voksen hund. Bevægelserne er alt for ensformige...

 

Vi gør ikke noget specielt for at cykle med ham, og slet ikke for at køre ham træt - det er der nemlig ikke noget der kan :wink:

 

Mit spørgsmål mht. løbetræning er fordi en nabo skal passe ham på lørdag og han plejer at løbetræne, og jeg regner med at skulle igang med at løbe igen snarest, så det kunne jo være hyggeligt at have ham med. Men ved nærmere eftertanke vil han sikkert nyde en tur på hundepladsen mere, her kan han jo drøne afsted uden snor med sine sædvanlige 50 km i timen.

 

Vi var forøvrigt i hundeskov igår - det er bestemt ikke sidste gang, han nød det i stor stil!!

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg blander mig lige med et spørgsmål mere for der er vel ingen grund til at oprette en tråd om det samme :) ellers må i bare ignorere mig :)

 

Vi vil gerne have tacco med ud at løbe når han bliver gammel nok. Jeg regner med at starter træningen så småt med at løbe ved siden af os når han har helt styr på at gå på plads. Han er kun 9 måneder så jeg regner med at sidst på sommeren går vi gang, han vokser jo stadig.

 

ideen var egntlig at når vi løber i skoven så kunne han komme med og så bare løbe frit og når vi mødte andre mennesker så kunne han løbe "på plads" ( ambitionerne er store med hensyn til hvor lydig han bliver :)

Men bliver det måske for meget for ham? Han kommer jo til at løbe noget længere end os når han buldrer rundt i skoven, vi løber omkring 6 km i et rimelig adstadigt tempo og han skal selvfølgelig startes blidt op.

 

Det er meget bedre at jogge med en hund end at cykle med den...

Og den måde du beskriver lyder helt rigtig.

 

Når man cykler med en hund er man næsten nødt til at have den i snor. Så er den tvunget til at løbe i samme tempo som cyklen hele tiden. Det er ikke så sundt. og den er også nødt til at løbe på højre side, hvilket er lige modsat af når man går eller løber med den..

 

Tacco vil helt sikkert komme til at elske jeres løbeture. :D

 

I skal bare starte langsomt op og gøre turene længere efterhånden.

 

Og så lige arbejde med lydigheden, så han altid kommer på plads, når der er brug for det.

 

 

Cykling er helt udelukket for det er virkelig min hadesport :(

 

Tanken er at vi når vi alligevel går tur i skoven vil lægge et par minutters løb ind af gangen i starten og så langsomt øge tiden.

 

det med lydigheden er jeg helt klar over :D det er Tacco bare ikke men vi arbejder på sagen hver eneste dag og jeg trøster mig med at de kloge hunde bøger skriver at han er i sin værste alder lige nu så forhåbentlig begynder vi snart at kunne se nogle forbedringer 8)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...