Hop til indhold

mangler gode råd....


Gæst didan24
 Share

Recommended Posts

Gæst didan24

til 2 problemer vi har med vores 1½ år gamle retriever han.

 

Når vi går ture trækker han i snoren synes jeg har prøvet et par ting men intet virker. Det virker ikke som om jeg kan få hans opmærksomhed. Nogen gode ideer til hvordan jeg lær ham at gå pænt ved siden af hele tiden??

 

Når der kommer gæster er han for ivrig/overgearet. Vil gerne hoppe op, fiser og farer rundt om benene på dem og er helt oppe at køre. Hvordan kan jeg få ham til at slappe af og tage det helt roligt når der kommer gæster??

 

Håber der er nogen der kan hjælpe

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæster:

Bed hunden om at sætte sig ned og fortæl gæsterne at de ikke må kæle ham før han sidder. Når han sidder skal han selvfølgelig hilses på af gæsterne. Begynd med at øve det med en enkelt person, der går ind og ud af døren flere gange.

 

Trækken: Spørgsmålet er "Hvad får han for at holde op med at trække"? der skal være en belønning som er mere værd end det at trække. Det kan være at du i en periode skal have nogle små kyllingetern med dig. Hver gang han går ved din side siger du "dyyygtiiig" (eller hvad du nu bruger af roseord) og giver ham en godbid. Øv i starten dette på korte strækninger. Giv en startkommando (her siger jeg "gå pænt", så hunden ved at det er nu man skal gå pænt ved siden af. Når han har gået pænt et lille øjeblik, så siger du "fri" (eller noget andet) og lader ham slappe af igen.

Han er ikke så gammel så du kan endnu ikke forvente at han kan gå pænt hele tiden og at han ikke vil finde en masse interessante ting på sin vej han bare MÅ hen til. Derfor de korte strækninger.

 

Hver gang I øver gå pænt så stopper du op når han går for langt frem. Når han kigger op på dig roser du og I kan gå videre. I starten skal du sikkert stoppe konstant indtil han har fanget pointen.

 

Altså sammenfattet:

Kommando "gå pænt"

Godbid når han er ved din side (du skal bruge sindssygt mange godbidder i starten)

Stop hver gang han kommer for langt frem (tænk inden over hvor du vil have ham til at gå - er det skulder ved skulder eller bag dig)

Godbid hver gang han kigger op på dig efter et stop

Kommando "Fri" når han har gået pænt et stykke tid (I begyndelsen kun et par minutter af gangen)

 

Møder I andre spændende ting, så gælder det om at være opfindsom, så du bliver mere spændende. Måske laver du et pludseligt hop eller måske drejer du pludeselig en anden vej eller siger en sjov lyd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Velkommen til :-D

 

Hvad får din lab ud af at trække?

Han kommer frem og det er jo det han vil.

 

Det er en skidt ide at gå tur med en hund fyldt med energi, hvis den skal gå pænt, så hvis du har have kan du give ham et godt fodersøg først, så han har krudtet lidt af.

 

Noget andet er vanen: Din hund er vænnet til at han trækker og dette har han ikke selv mulighed for at komme ud af. Han skal hjælpes.

 

Jeg kan bedst lide at arbejde med hunde "udefra og ind" - altså give dem mulighed for selv at vælge ejeren til som følgeskab. Ud fra dene betragtning (plus overskudsenergien) kan det være en stor hjælp at give hunden længere line på. Måske en 5 meters fast line (ikke flexline) som du holder i enden og lader bassemanden bruge sine 5 meter til at krydse rundt som han nu trænger til. Få snust, tisset og pruttet.

Brug en god sele på ham.

 

Selvom han er i længere line er det stadig dig som bestemmer ruten. Hvis han går ud i fuld line for at trække, vender du om på en 5 øre og går modsat vej.

Uden ord, bare gå.

 

Når han er mæt af turen kan du øve "gå pænt" ikke før, for så er han parat.

Brug godbidder som Any foreslår det, så det kan betale sig at følges med dig.

Masser af lækre godbidder!

 

Sideløbende træner du hyggeøvelser hjemme: Pote, rulle, zig zag ml dine ben etc etc for at få den gode kontakt.

 

Ved besøg ville jeg ikke lade ham møde gæsterne i entreen, men placere ham i et andet rum (skal indøves positivt) og først hente ham ind (i line) når gæsterne er faldet til ro.

Derefter give ham noget lækkert at tygge i, så fokus kommer væk fra gæsterne, der iøvrigt skal ignorere ham totalt.

 

Han har jo en forventning om opmærksomhed fra deres side og derfor bliver han så ellevild.

 

Vær opmærksom på at for lidt/forkert daglig aktivering gearer hundene op, så boldleg og andre vilde aktiviteter skal altid følges op koncentrationskrævende og dermed beroligende aktiviteter hvis ikke hunden skal blive overgearet :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

til 2 problemer vi har med vores 1½ år gamle retriever han.

 

Når vi går ture trækker han i snoren synes jeg har prøvet et par ting men intet virker. Det virker ikke som om jeg kan få hans opmærksomhed. Nogen gode ideer til hvordan jeg lær ham at gå pænt ved siden af hele tiden??

 

Når der kommer gæster er han for ivrig/overgearet. Vil gerne hoppe op, fiser og farer rundt om benene på dem og er helt oppe at køre. Hvordan kan jeg få ham til at slappe af og tage det helt roligt når der kommer gæster??

 

Håber der er nogen der kan hjælpe

Hejsa :-)

 

Når han trækker, ville jeg som det første finde ud af, hvorfor han trækker. Jeg tror, at det er fælles, for alle hunde der trækker, at de gør det fordi de får noget ud af det. Derfor er du nødt til at finde ud af, hvad han får ud af det, så du kan kontrollere, at han ikke får den belønning, når han trækker.

 

Lad os antage, at han trækker for at komme hen til en rigtig god duft. Når han begynder at trække, standser du op og venter på, at han tager kontakt til dig og kigger på dig. Det gør de fleste hunde på et eller andet tidspunkt, men man kan godt stå der længe i starten, indtil hunden forstår princippet :-) Når han kigger på dig, går du fremad og standser naturligvis igen, indtil han går roligt. Så han lærer, at han kun får belønningen ved at gå pænt.

 

Vær opmærksom på, at hunden ikke stresser op, fordi han gerne vil hen til den spændende duft, og kun kigger kortvarigt på dig uden egentlig at være "til stede." Det gjorde min gamle hund, og i den tilstand opfattede han ikke rigtig HVORFOR han fik lov til at snuse - kun at han fik lov. Og så hjælper det jo ikke noget :-)

 

Angående problemet med gæster: Jeg ville stille en skål godbidder (ikke de allerlækreste) ud til hoveddøren og bede gæsterne tage en og lave en øvelse med ham, som han kan i søvne, så han ikke behøver tænke ;-). På den måde bliver han afledt fra at hoppe op og være fjollet. Når han sidder pænt, kan gæsterne jo hilse på ham. Jeg vil også tro, det er en god ide, at stå klar med et griseøre eller lign. som han kan få, når gæsterne har hilst på ham, så han får noget at beskæftige sig med, mens gæsterne er der.

 

En anden god ting, der kan gavne ham rigtig meget, er aktivering i dagligdagen. Nu ved jeg ikke, om I laver sådan noget med ham, men min erfaring siger mig, at hunde med alt for meget energi, bruger den uhensigtsmæssigt. Som f.eks. ved at hoppe op af gæster eller trække på gåture. Så det kunne måske også hjælpe, hvis I ikke allerede gør det :-)

 

Held og lykke med det i hvert fald, spørg gerne ind til noget, hvis det er lidt svært at forstå :-) Det kan være lidt svært at forklare på skrift :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...