Hop til indhold

Pressemeddelelse fra justistministeren


Gæst teflonhat
 Share

Recommended Posts

Gæst teflonhat

Jeg ved ikke, om denne pressemeddelelse har været fremme her på debatten, men justitsminister Brian Mikkelsen skriver på ministeriets hjemmeside fredag d. 21. august:

 

Pressemeddelelser

fredag d. 21. august 2009

Styrket indsats mod farlige hunde

 

Justitsminister Brian Mikkelsen udtaler:

”I løbet af sommeren har vi alt for ofte kunnet høre eller læse historier om kamp- og muskelhundeoverfald. Mange gange har offeret været en anden hund, men desværre ser vi også alvorlige overfald på mennesker. Det skaber bekymring og utryghed hos borgerne. Og jeg finder det derfor nødvendigt allerede nu at fremlægge et første initiativ til en styrket indsats over for farlige hunde.

Om kort tid vil jeg således sende et udkast til ændring af hundeloven i høring med henblik på at fremsætte lovforslag, når Folketinget samles igen i begyndelsen af oktober.

Lovudkastet vil indeholde følgende forslag:

· Hunde skal fremover føres i snor i byer og bymæssig bebyggelse, og snoren skal være så kort, at hunden holdes tæt ind til ledsageren.

· Hvis en hund skambider et uskyldigt menneske eller dyr, skal den aflives med det samme uden nærmere hundesagkyndig undersøgelse.

· Hunde skal mærkes og registreres i Dansk Hunderegister, når de er 8 uger gamle og ikke – som i dag – først, når de er 4 måneder gamle

Andre initiativer:

· Vejledning om behandlingen af sager efter hundeloven

Justitsministeriet og Rigspolitiet er i samarbejde med Dansk Kennel Klub og Dyrenes Beskyttelse ved at lægge sidste hånd på en vejledning om behandlingen af sager efter hundeloven. Allerede ved en lovændring i 2003 fik politiet bedre muligheder for at gribe ind over for hunde, der ­– uanset race – har vist sig at være farlige for deres omgivelser, eller som har vist tegn på at kunne være farlige eller skræmmende, men som endnu ikke konkret har forvoldt skade.

Det er min forventning, at den nye vejledning, der vil blive udsendt om kort tid, vil være til god hjælp for politiet og derved vil kunne bidrage til en mere effektiv håndhævelse af de gældende regler.

· Elektroniske scannere på alle lokalpolitistationer

Der vil i tilknytning til udsendelsen af vejledningen blive taget initiativ til, at alle lokalpolitistationer er i besiddelse af en elektronisk scanner til identificering af hunde. Som bekendt udsendte Rigspolitiet den 28. maj i år også en rundskrivelse til alle politikredse om at have fokus på håndhævelse af hundeloven – især på lovens muligheder for at gribe ind over for farlige hunde.

· Bødeniveauet for overtrædelser af hundeloven

Efter min opfattelse har bøderne på dette område hidtil været alt for lave. Jeg ønsker derfor, at der sker en markant forhøjelse af bøderne.

Rigsadvokaten har den 10. august 2009 udsendt en ny meddelelse til politiet og anklagemyndigheden, der indeholder en regulering af de vejledende bødetakster for bl.a. overtrædelse af hundeloven. Og jeg kan konstatere, at bøderne for overtrædelse af hundeloven er forhøjet med mere end, hvad de senere års løn- og prisudvikling ellers tilsiger. Dette er sket under hensyntagen til overtrædelsens karakter og til, at bøder generelt bør have en sådan størrelse, at de kan virke præventivt.

Herudover er regeringens udvalg om hunde også blevet bedt om at overveje om det strafniveau, der gælder for overtrædelse af hundelovens forskellige bestemmelser, i alle tilfælde er passende, eller om der kan være behov for tilpasning af strafniveauet.

Og som nævnt skal der ikke herske nogen tvivl om, at jeg er parat til at hæve bøderne klart udover, hvad Rigsadvokaten har haft mulighed for.

Hvad så med et forbud mod kamp- og muskelhunde?

Som jeg flere gange har tilkendegivet, så er jeg parat til at indføre et forbud mod farlige hunde. Men det forudsætter naturligvis, at der kan findes frem til en rimelig effektiv og holdbar ordning, der kan håndhæves. Som det også har været nævnt i den sidste tids debatindlæg i pressen, har vi ikke brug for en forbudslov, som ikke kan håndhæves og derfor blot bliver et slag i luften.

Jeg har derfor aftalt med formanden for regeringens udvalg om hunde, landsdommer Jens Kruse Mikkelsen, at udvalget i sin delbetænkning om farlige hunde, som jeg forventer at modtage i december, opstiller en eller flere modeller for et forbud mod kamp- og muskelhunde. Modellerne skal både angive, hvilke kategorier af hunde der bør være omfattet af forbudsordningen, og samtidig angive, hvilke muligheder der er for at håndhæve forbudet.

Herudover vil delbetænkningen indeholde udvalgets eventuelle yderligere forslag til lovgivningsinitiativer i forhold til farlige hunde. Delbetænkningen vil således indeholde et udkast til yderligere ændringer af hundeloven, som kan danne grundlag for endnu et lovforslag i begyndelsen af det nye år.

Så mit udspil i dag skal altså betragtes som et første skridt – men absolut ikke det sidste – for at forebygge, at mennesker og dyr bliver overfaldet af farlige hunde.”

 

Yderligere oplysninger kan fås hos kontorchef Cristina Angela Gulisano, Justitsministeriet, tlf. 72 26 85 40.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg læste lige nogle kommentarer fra the econimist (?) :roll: gud hvor har en del ret... frit oversat...de danske politikkerne ligger meget vægt på "småting" i stedet for de store samfunds problemer der er, de har nok ikke en anelse om hvordan de store ting skal løses..

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg læste lige nogle kommentarer fra the econimist (?) :roll: gud hvor har en del ret... frit oversat...de danske politikkerne ligger meget vægt på "småting" i stedet for de store samfunds problemer der er, de har nok ikke en anelse om hvordan de store ting skal løses..

 

Det er simpelthen pinligt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Og min kommentar.:blink:

 

http://christel.kristenblog.dk/fornuftens-flugt-over-plankev-rket-post19467

 

Vi er vidst meget uenige på flere punkter.:5up:

 

Bortset fra at jeg ikke gider være "skyldfinder" så er jeg nok ret enig med dig i, at de problemer vi ser idag er konsekvensen af tidligere børneopdragelses metoder.

 

Og det er det samme med hundene. Det er som om alt skal være tilladt og alt skal være sjovt.

 

At forholde sig til grænser/ begrænsninger er jo noget man skal lære, ellers bliver man frustreret når man løber ind i dem, senere hen. Tænker jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Bortset fra at jeg ikke gider være "skyldfinder" så er jeg nok ret enig med dig i, at de problemer vi ser idag er konsekvensen af tidligere børneopdragelses metoder.

 

Og det er det samme med hundene. Det er som om alt skal være tilladt og alt skal være sjovt.

 

At forholde sig til grænser/ begrænsninger er jo noget man skal lære, ellers bliver man frustreret når man løber ind i dem, senere hen. Tænker jeg.

 

 

Lige mine ord. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...