Hop til indhold

Panik skrig!?!


Tonks
 Share

Recommended Posts

Det er helt hjerteskærende når Izzie møder en meget stor hund :cry: hun piver og med halen mellem benene går hun så langt bagud hun kan.

 

Jeg prøver og prøver så godt jeg kan, og bruger Victoria Stilwells metoder men intet hjælper. Jeg har flere gange måtte løfte hende op og bærer hende forbi den store hund :roll:

 

Når hunden så går ombag mig for at snuse til Izzies bagdel skriger hun :shock: nærmest som et panikslagent barn :(

 

Ved ikke hvad jeg skal gøre!?! Når jeg løfter hende fortæller jeg hende jo at hendes frygt er rigtig. Men gør jeg det ikke så står hun bare og ryster som et æspeløv og piver :confused:

 

Så jeg ved ikke længere hvordan jeg skal håndtere hendes frygt for de store hunde.

 

Det går fint med hvalpe, store hvalpe. Men ikke de voksne og slet ikke gamle hanhunde :shock:

 

Hvad ville i lige gøre i sådan en situation?? HELP :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

forsøg at aldrig at sætte hende i den situation igen. Vølg med omhu hvem hun skal hilse på og skift fortov hvis du føler dig usikker INDEN de mødes.

 

At løfte hende forstærker hendes "frygt". samtidig kan det gøre hunde mere interesseret i at hilse.

 

Ros tøsen fra det øjeblik hun ser en stor hund uden at reagere nervøst, men tving hende aldrig tættere på en hund hun er nervøs ved.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Nu ved jeg ikke hvad Victoria Stilwells metoder går ud på, men i det omfang du kan undgå at sætte din hund i en situation som gør hunde nervøs/bange så bør du undgå det. Hver gang hun oplever disse nederlag/angst anfald underminere du hendes tillid til dig om du kan passe på hende + at du blot vil opleve at hendes angst eskalere, dvs. bliver værere og værere.

 

Når du er ude med hende, skal du være meget obs på dine omgivelser således at du kan nå at reagere inden en sådan situation omstår.

Ser du en stor hund så passere den på så stor afstand at din hund stadig forbliver tryg - også uanset om det betyder at gå over på den anden side eller slet og ret vende om til du kommer til et sted hvor i kan gå i "læ" indtil den er passeret.

 

På denne afstand, dvs. den afstand hvor hun er tryg ved at den store hund passere, træner du kontakt til dig med en massere guffere - istarten virkelig mange rigtig lækre guffere.

Med tiden som hun bliver super god til at holde kontakt til dig på denne afstand kan i prøve at mindske afstanden en smule og træne kontakt her.

 

Efter laaaang tid med træning på denne måde kan det være at hun stoler så meget på dig og har opbygget en så positiv association med andre hunde, at I kan passere en anden hund på gaden uden at hun udviser tegn på frygt, men vær altid obs på hendes privatsfære og respektere den altid.

 

Jer har selv en hund som er bange for andre hunde og denne metoder har virket til UG for mig :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Det må være så frygteligt at se hend blive så nervøs for andre hunde!

Du får lige sådan en her med på vejen :ae:

 

Men ellers ville jeg følge Guanomos råd, og sørg for hun ikke kommer i situationer hvor hund virkelig bliver bange - Her eneste gang vil sikkert bare forstærker hendes frygt.

 

Hvad har egentlig udløst hendes frygt?

 

Har du mulighed for at træne med mellemstore hund, i et åbent landskab?

 

For så kan du tage et skridt af gangen, og starte der, hvor hun ikke reagere på den anden hund, og så rose, stoppe lækre pølser i hende, lave øvelser osv. indtil i kan komme lidt tættere på - og fortsætte sådan.

Så lære hun med tiden at andre hunde er = Pølser! Mmm...

 

Tror ikke det er en god idé at lade hende hilse på den anden hund til træning, mm. hun selv gør tegn på at ville hilse.

 

Og så bare rigtig mange kontrollerede hunde møder, med mindre hunde, du ved hun sagtens kan tackle!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville forsøge at finde en stor ældre godmodig, doven bamse og spørge ejeren om han/ hun ville hjælpe dig og din hund. Så kunne I mødes på et sikkert område hvor din hvalp kunne være fri og den store hund i snor.

 

Jeg ved ikke lige hvilke metoder du taler om men hvis du sætter dig på hug, så din hvalp kan søge tryghed under dig og selv gå frem når hun synes hun kan overskue det, så tror jeg at det ville hjælpe. Den store hund må ikke komme hen til jer, det skal være omvendt og du skal ikke forsøge at presse Izzie til at tage kontakt. Det ville være godt hvis du sidder så den anden hund ikke har front mod jer og de skal være på så stor afstand at Izzie ikke virker nervøs. Du går lidt fremad og idèt hun stopper, sætter du dig ned på hug og venter til Izzie igen går fremad.

 

Det er vigtigt at du ikke forventer for store fremskridt. Hvis hun er så bange som du beskriver tager det tid.

 

I den periode du træner må din hund skærmes fra alle andre store hunde, også hvis det betyder at du må løfte hende op. Hvis du løfter hende i god tid tror jeg ikke hun forbinder det med de andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sæt dig ned på hug, så hun kan gemme sig under dig og selv bestemme, hvornår og hvor langt ud i verden hun vil, når der er en stor hund. Det med at tage hende op kan også være lidt farligt, den store hund kan hoppe op og nappe i bare glæde og gøre skade - er hun blevet trampet på? Eller har det altid været sådan? Det må jo også være skræmmende at være mikrolille og der så kommer en voldsom og stor voksen han og bare voldsniffer. Håber det går over :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det må være så frygteligt at se hend blive så nervøs for andre hunde!

Du får lige sådan en her med på vejen :ae:

 

Men ellers ville jeg følge Guanomos råd, og sørg for hun ikke kommer i situationer hvor hund virkelig bliver bange - Her eneste gang vil sikkert bare forstærker hendes frygt.

 

Hvad har egentlig udløst hendes frygt?

 

Har du mulighed for at træne med mellemstore hund, i et åbent landskab?

 

For så kan du tage et skridt af gangen, og starte der, hvor hun ikke reagere på den anden hund, og så rose, stoppe lækre pølser i hende, lave øvelser osv. indtil i kan komme lidt tættere på - og fortsætte sådan.

Så lære hun med tiden at andre hunde er = Pølser! Mmm...

 

Tror ikke det er en god idé at lade hende hilse på den anden hund til træning, mm. hun selv gør tegn på at ville hilse.

 

Og så bare rigtig mange kontrollerede hunde møder, med mindre hunde, du ved hun sagtens kan tackle!

 

 

Er ikke helt sikker, men tror det er fordi da vi boede i vejle var der en MEGET stor sort hund hvis ejer ikke rigtig kunne styre ham :roll: han var jo bare en hvalp og ville snakke, men jeg synes han var for stor (bare vha. poten kunne han give MIG hjernerystelse :shock: ) Men ejeren havde ikke rigtig samme opfattelse :confused: Så Izzie har haft en masse dårlige oplevelser med den hund. PLUS jeg tog hende op da hun var helt lille og han kom tæt på, da han ellers ville vælte mig når Izzie gemte sig under mine ben :???:

 

Smilla (labrador tæve) som kommer på ferie tit, er hun rigtig glad for :-D de leger godt sammen og Izzie er ikke bange.

 

Faktisk er vi lige kommet hjem fra første dag til hundetræning, og i starten var hun meget nervøs overfor alle hundene. Men hun fik snoren af og styrtede rundt med en anden dsg hvalp og en lille pomeranian, og efter træningen havde hun fået så meget selvtillid at hun godt turde gå tæt på de store hunde og legede lidt med en hund der var lidt større end hende selv :mrgreen::5up:

 

Moar var SÅÅÅ stolt :mrgreen::blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...