Hop til indhold

Stankelbenet og Bassen - udstillingen her i weekenden


bernerazuro
 Share

Recommended Posts

Møffe er et stankelben under-cover! Jeg mener, jeg har længe syntes at han var ekstremt langbenet. Men nu fik jeg det bekræftet... Jeg kom hjem i går fra DBSK's dobbeltudstillingen i Bøsøre og har i den forbindelse set en del bernerhvalpe.. Og Møffe var altså den mest langbenede af dem alle sammen!

 

Det var super hyggeligt. Jeg tog afsted i fredags, fordi jeg skulle hente min moster i Rudkøbing. Vi overnattede så på Bed & Breakfastet vi også overnattede på, da vi var på ferie Vi gik tidligt i seng (hvilket er os begge uvant) og stod tidligt op (hvilket er os begge endnu mere uvant) og lagde selvfølgelig ud med at finde ud af, at vi havde sovet over os Udstillingen startede kl. 9 og vi var først oppe lidt over halv otte - det kan altså godt være lidt problematisk at nå! Men vi var der lidt i 9 og Møffe fik en ganske kort tur med børsten, hvorefter vi skulle stille os ind i ringen Møffe klarede det ganske glimrende, hvis jeg selv skal sige det, var generelt rigtig dejligt opmærksom på mig (eller var det godbidderne? ) og stillede sig flere gange frivilliget op. Meeen, kunne jo heller ikke bruge alle godbidderne i ventetiden, og den var altså lang! Det var ikke den hurtigste dommer Så vi holdt også nogle pauser ind i mellem, hvor han jo selvsagt begyndte at fatte interesse for alt muligt andet

 

Da det så var vores tur til at blive bedømt var Møffe ganske dygtig. Han stod pænt, altså ingenlunde perfekt, han gik da også rundt, men generetlt synes jeg han var ok - og det kommenterede dommerne da også Han ville nemlig ikke vise tænder, det har jeg jo selvfølgelig fuldstændig glemt at træne i min fokus efter at lære ham at stå i bare et halvt sekund ad gangen... Så han veg tilbage, fordi han ikke var interesseret i at blive afbrudt i sin "stå'ning". Dette førte til, at dommeren og ringsekretæren diskuterede om hvorvidt de skulle skrive "Ringtræning anbefales" eller ej i kritikken - den ene syntes, den anden argumenterede imod - kræet kunne jo for helvede stå nogenlunde, taget alderen i betragtning

Da vi så skulle løbe op og ned (eller frem og tilbage, alt efter hvem man snakker med), løb Møffe da 100x bedre end til skuet, dyyyygti' dreng, han fulgte jo med Til gengæld var han i stedet ved at vælte mig, fordi han ikke kunne løbe lige - for fokuseret på godbidderne, prøver ellers at lære ham det

 

Men alt i alt var jeg rigtig stolt af min lille Basse Vi kom ud med særdeles lovende og en rigtig fin kritik, hvis I spørger mig

 

Beklager stavefejlene, men synes det er lidt hyggeligt med de små finurlige fejl der bliver lavet, når det bliver skrevet ind i al hast

 

Knap 4 måneder gl han hvalp,med sødt hoved under udvikling, mørkebrune øjne, korrekt ansatte ører, godt stop gode kropspropositioner, god hals og rygline.

passende brystdybe og brede for alderen,

typisk hvalpepels. kunne have mere hvidt poå næseparti.

bevægger sig ok for alderen.

temperament ok.

er meget opmærksom på fodring fra fører

ringtræning anbefales

 

Jajada, der er vist ikke rigtig noget at klage over

 

Ikke så længe efter var det Simba's tur til at føre sig frem i ringen - må sige, at han er noget bedre end Møffe til det der Surprise

 

Zaz-zaz var overbevist om, at han ville komme ud med blåt eller gult bånd, hun syntes absolut ikke at dommeren så særlig Simba-fornøjet ud Men hvad gør drengen? Han charmerer sig da ind til sit første officielle excellent, lilla halsbånd og en pavestolt ejer ud af ringen og ind igen samme med de fire andre basser, som havde scoret excellent - og en "fremmed" bliver smidt ud.. Dælme om Simba ikke er kommet med i placeringen nu Tiden går og så er det tid til Store Ring for Simba. Ind og charmere sig til klapsalver og musik. Løbe sku' det bette kræ sammen med tre andre lækre hanner og nu kunne han da desværre heller ikke længere hamle op. Han blev placeret som 4.vinder i mellemklassen - ikke værst, taget i betragtning af, at der var over 200 hunde tilmeldt sammenlagt Så mellemklassen var ikke helt lille

 

Film fra dagen, både af Møffe og Simbassen: [media]

[/media]

 

Beklager den ikke specielt gode kamera-føring, men min moster er overhovedet ikke vant med sådan noget elektrisk teknik-halløj

 

Næste dag kom Simba og familie ikke, men vi havde fået lov at låne dres telt Denne gang var vi også lidt sent på den, men dog i lidt bedre tid. Møffe nåede at blive børstet lidt bedre igennem, før vi skulle i ringen og under knap så meget stress som dagen før. Til gengæld nåede han at komme i ringen med savl på, han mødte nemlig sin søster Og de fik lige leget lidt

Vi havde samme dommer i går, som da vi var på skue og det var anden dagen for Møffe med det udstillingshalløj, så jeg gruede da lidt for, at han blev Rasmus-Modsat igen, ligesom til skuet Og da dommeren lige gik rundt og sagde hej og fik førstegangsindtryk, bad hun mig da om at få ham til at stå - og hvad gjorde kræet? Jo, han hoppede da op ad mor her og da det ikke hjalp, jamen så måtte det da hjælpe at prøve at kravle ud af ringen Så jeg tænkte bare, ok stilen er vist lagt Men nej, faktisk ikke - resten af tiden var han noget nær eksemplarisk! Igen for sin alder, altså (blev nød til at fjerne godbidsposen fra venstre til højre side, den var liiidt for interessant, når den hang og dinglede der) Den der var knap så god idag, var mor her... Hun faldt nemlig i snak med Møffens brors ejer, mens brormand blev bedømt.. Og det var vores tur bagefter.. Hehe.. Så pludselig var der en ringsekretær da blaffede med hænderne foran mig og sagde sjove lyde - HOVSA! Det er jo vores tur! Vi gik ind og Møffe viste sig fra sin egen bedste side, var rigtig god. Da vi skulle løbe op og nød løb han rigtig flot og var denne gang ikke ved at spænde ben for mig Tandvisning var dog (stadig) en by i Rusland, men HEY! Jeg har fået min første kritik, hvor der ikke står "Ringtræning anbefales" - men dommeren kunne så også godt huske Møffe, så hun kunne jo godt se fremskridtende siden skuet.

 

Men hold kæft, jeg var stolt af kræet bagefter (også imens)! Synes bare han klarede det så godt ift. hvor langt vi er nået træningsmæssigt!

 

Min knap så gode kritik, hvor der dog tilgengæld ikke anbefales ringtræning (fik dog særdeles lovende igår også :blink: ):

 

4 mdr gl. han, tilpas stor hanhund, hoved hvor skallen må udvikles, på dagen alt for markeret stop og endnu for spids i sit næseparti. godt bid herligt udtryk mørke øjne, ørene kunne være bedre ansat, ønsker mere hals,blød i sin overline. kunne være bedre vinklet i skulderen på dagen.

for blød i sin bagpart, og dermed overvinklet bag, herlige benstammer og poter. God pels og farve. går endnu meget hvalpen men med pocitable for godt drebe [drive]. herligt temperament

 

Altså, hun er tydeligvis ikke enig med dommeren fra dagen før Men hvaaa'

 

Og forresten Zaz-zaz! Hun gav blåt bånd til en hvalp i går! Altså, baby-dommeren! Så NU kan du i hvert fald ikke lide hende længere :blink:

 

Film fra dagen

[media]

[/media][/color]
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 50
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Tillykke med debuten :blink: Og de pæne resultater :5up:

 

Det er nu altså lidt sjovt som de forskellige dommere har forskellige kriterier for hvilken kritik der berettiger til hvilken præmiering :mrgreen: Uden at genere søde Møffe, kan vi vel godt blive enige om at anden dagens kritik ikke er den aller mest positive, men alligevel har den udløst Særdeles lovende -hvilket jo er dejligt :-D

 

Til samligning har en af "mine" tævehvalpe fået præmieringen Lovende med denne kritik:

"Feminin. Tilstrækkelig benstammer. God kropsfylde. Ønsker et mere fyldigt hoved og bedre stop. God ryglinje. Meget godt bagparti. Tilstrækkelig brystkasse. Bevæger sig godt. Herligt temperament."

 

Jeg syntes egentlig at det er lidt tankevækkende -selvom det selvfølgelig er to forskellige racer :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, stort tillykke med jeres debut. Godt I nåede det. Har prøvet et par gange at være sent på den på vej på udstilling, og det giver virkelig en forfærdelig stress oplevelse. Senest tror jeg var i Kassel, hvor vi faktisk troede vi var i god tid, men pludselig efter ankomst indser, at udstillingen var startet en time før vi troede (det der med kl. 9 er halv umenneskeligt...). Det var også noget med at stressrede hunden og kaste den og sig selv ind i ringen.

 

Dommere ser meget forskelligt på tingene, og det kan være ret frustrerende. Har selv været af sted på dobbelt udstilling i weekenden, hvor dommeren på andendagen kun var enig med første dommer når det galdt hannerne i racen, men syntes noget ganske skidt om de hunde, der var placeret i bedste tæve klasse dagen før (deriblandt begge mine - dumme mand!).

 

Nu vil jeg jo helst ikke altid være den, der ødelægger gode, hyggelige og dejlige tråde med rettelser og alt muligt andet - men hvis du nu vil have lidt feedback på ringtræning og fremvisning har jeg et par få pointers. Ikke så meget på dig og stankelbenet, men generelt hvad jeg så på videoen vedr. fremvisningen af bernerne.

 

Og så må jeg altså spørge; hvordan pokker ser man forskel på dem? Er de ikke stort set ens i deres markeringer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ups, fik da vist egentlig bevæget mig temmelig meget på vildspor :oops::oops:

Det var ikke meningen, at sporlere din dejlige beretning om jeres hyggelige weekend!

 

Og forresten da også stort tillykke til Zaz-zaz, med Simbas super flotte resultat! :-D

 

 

Jeg er 100% ditto på den der!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med debuten :blink: Og de pæne resultater :5up:

 

Det er nu altså lidt sjovt som de forskellige dommere har forskellige kriterier for hvilken kritik der berettiger til hvilken præmiering :mrgreen: Uden at genere søde Møffe, kan vi vel godt blive enige om at anden dagens kritik ikke er den aller mest positive, men alligevel har den udløst Særdeles lovende -hvilket jo er dejligt :-D

 

Til samligning har en af "mine" tævehvalpe fået præmieringen Lovende med denne kritik:

"Feminin. Tilstrækkelig benstammer. God kropsfylde. Ønsker et mere fyldigt hoved og bedre stop. God ryglinje. Meget godt bagparti. Tilstrækkelig brystkasse. Bevæger sig godt. Herligt temperament."

 

Jeg syntes egentlig at det er lidt tankevækkende -selvom det selvfølgelig er to forskellige racer :mrgreen:

 

Det er da lidt spøjst, ja :lol:

 

Tror måske at grunden til at jeg (eller rettere, Møffe) fik særdeles lovende, var at han var en sød baby og samtidig så havde hun mødt ham før og givet udtryk for at være helt vild med ham :mrgreen: Og dengang havde hun ikke noget negativt at sige ud over for stejl skulder og overarm.

 

Bare et gæt, for ja, kritikken er dælme ikke specielt positiv :lol:

 

Ups, fik da vist egentlig bevæget mig temmelig meget på vildspor :oops::oops:

Det var ikke meningen, at sporlere din dejlige beretning om jeres hyggelige weekend!

 

Og forresten da også stort tillykke til Zaz-zaz, med Simbas super flotte resultat! :-D

 

Det går nok :blink:

 

Ja, stort tillykke med jeres debut. Godt I nåede det. Har prøvet et par gange at være sent på den på vej på udstilling, og det giver virkelig en forfærdelig stress oplevelse. Senest tror jeg var i Kassel, hvor vi faktisk troede vi var i god tid, men pludselig efter ankomst indser, at udstillingen var startet en time før vi troede (det der med kl. 9 er halv umenneskeligt...). Det var også noget med at stressrede hunden og kaste den og sig selv ind i ringen.

 

Dommere ser meget forskelligt på tingene, og det kan være ret frustrerende. Har selv været af sted på dobbelt udstilling i weekenden, hvor dommeren på andendagen kun var enig med første dommer når det galdt hannerne i racen, men syntes noget ganske skidt om de hunde, der var placeret i bedste tæve klasse dagen før (deriblandt begge mine - dumme mand!).

 

Nu vil jeg jo helst ikke altid være den, der ødelægger gode, hyggelige og dejlige tråde med rettelser og alt muligt andet - men hvis du nu vil have lidt feedback på ringtræning og fremvisning har jeg et par få pointers. Ikke så meget på dig og stankelbenet, men generelt hvad jeg så på videoen vedr. fremvisningen af bernerne.

 

Og så må jeg altså spørge; hvordan pokker ser man forskel på dem? Er de ikke stort set ens i deres markeringer?

 

Puha, ja, nej, det er ikke spor fedt at være for sent på den.. Men det er vel hvad der sker, når 2 udprægede B-mennesker pludselig skal tidligst op :oops::lol:

 

Og tillykke med dines flotte placering på første dagen!

 

Du er forresten velkommen til at komme med dine pointers :-D

 

Jeg er 100% ditto på den der!

 

:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Stort tillykke med Møffe og hans debut på en rigtig udstilling... man bliver helt bidt af det ikke??:blink:

 

Også tillykke til Zaz-zaz.. det var ski godt gået..:5up:

 

 

Ligesom Mk101 siger, vil jeg heller ikke ødelægge dit super gode humør og en rigtig god oplevelse ved at sige sådan og sådan skulle du have gjort... Men jeg har også et par tips hvis du vil have dem...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Stort tillykke med Møffe og hans debut på en rigtig udstilling... man bliver helt bidt af det ikke??:blink:

 

Jo, det er skræmmende hyggeligt og sjovt at hilse på tusind mennesker og så i ringen, hvor man bare er sig selv og hunden (altså, når man ikke lige falder i snak med én eller anden :lol:). Det var næsten det bedste, jeg er pisse nervøs til eksamener og alt muligt, men det her, der lukker jeg næsten alt anden ude og er bare mig og Møffe, der fokuserer på at gøre det så godt, som vi to nu kan :-)

 

Også tillykke til Zaz-zaz.. det var ski godt gået..:5up:

 

 

Ligesom Mk101 siger, vil jeg heller ikke ødelægge dit super gode humør og en rigtig god oplevelse ved at sige sådan og sådan skulle du have gjort... Men jeg har også et par tips hvis du vil have dem...:mrgreen:

 

Altså, for min skyld ingen alarm :-D Du skal være velkommen

Link til indlæg
Del på andre sites

Ups, fik da vist egentlig bevæget mig temmelig meget på vildspor :oops::oops:

Det var ikke meningen, at sporlere din dejlige beretning om jeres hyggelige weekend!

 

Og forresten da også stort tillykke til Zaz-zaz, med Simbas super flotte resultat! :-D

 

Tak skal du ha´:-D Nu skal Simbas far så bare have lært sin hund at løbe og lade være med at snuse. Den slags koster jfr en del dommere efterhånden en placering eller to...og far ærger sig gul og grøn :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Jo, det er skræmmende hyggeligt og sjovt at hilse på tusind mennesker og så i ringen, hvor man bare er sig selv og hunden (altså, når man ikke lige falder i snak med én eller anden :lol:). Det var næsten det bedste, jeg er pisse nervøs til eksamener og alt muligt, men det her, der lukker jeg næsten alt anden ude og er bare mig og Møffe, der fokuserer på at gøre det så godt, som vi to nu kan :-)

 

Sådan synes jeg faktisk også at jeg havde i starten... men når det virkelig begynder at gælde... altså når resultaterne begynder at blive skrevet ned på hundeweb, så er jeg ikke så kold længere... så skal der liiiiiiiige et par dybe indåndinger til...hihi

 

 

Altså, for min skyld ingen alarm :-D Du skal være velkommen

 

Oki.. så kommer der lidt idéer... du kan tage dem til dig som du vil bruge og resten kan du jo bare ignorere...:blink:

 

  • Få 100% kontakt til Møffe inden at i starter med at trave i ringen... Du vil slippe af med RIGTIG meget hopperi...:mrgreen:... husk på at det er DIG ig ikke dommeren der har betalt for at få Møffe fremvist, derfor skal dommeren også vente på at i er klar (selvfølgelig inden for rimlige rammer:blink:)
  • Jeg ville droppe den godsbidspose, jeg tror at Møffe er for meget opmærksom på den. Især hvis det også er den som i bruger til andet træning??... Find/køb en habit jakke eller lign. og put gufferne i lommerne... ved godt at det lyder klamt, men det virker.. :lol::lol:
  • Når i løber frem og tilbage i ringen så giv ham tid til at vende rundt inden at i løber tilbage.. igen her vil du undgå hoppende på den måde..
  • Jeg vil virkelig anbefale at du får fat i en anden line og halsbånd... Det nye sæt skal du KUN bruge til at ringtræne med og udstile med. På den måde lærer Møffe hurtigt at når han får det på så skal han være dyyyyyyyyyyyyygtig... Nu ved jeg ikke hvad andre berner-ejere bruger.. om de bruger enkeltkæde eller hexagon.. Jeg selv bruger hexagon som sættes i kvæl.. dog vil jeg anbefale enkeltkæden så længe at Møffe er bette. Snoren skal helst være enkel af type.. altså meget tyndere end en hverdagsline.
  • Når han skal have vist tænder så er det en super god idé at du sætter dig på hug ved siden af ham.. det skaber en tryghed... så er jeg sikker på at dommeren nok skal få lov til at se bisser..
  • I den ene kritik bed jeg mig mærke i at dommeren skriver: for lidt hals.. Dette kan skyldes at hvis du står meget tæt på ham og han kigger opad, så synes hans hals meget kort.. dette kan du løse ved at øve at stå væk fra ham i lang line..

Håber at du kunne bruge det til noget.. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan synes jeg faktisk også at jeg havde i starten... men når det virkelig begynder at gælde... altså når resultaterne begynder at blive skrevet ned på hundeweb, så er jeg ikke så kold længere... så skal der liiiiiiiige et par dybe indåndinger til...hihi

 

Hehe, ikke her, kan jeg jo så bare sige :blink:

 

 

Oki.. så kommer der lidt idéer... du kan tage dem til dig som du vil bruge og resten kan du jo bare ignorere...:blink:

 

  • Få 100% kontakt til Møffe inden at i starter med at trave i ringen... Du vil slippe af med RIGTIG meget hopperi...:mrgreen:... husk på at det er DIG ig ikke dommeren der har betalt for at få Møffe fremvist, derfor skal dommeren også vente på at i er klar (selvfølgelig inden for rimlige rammer:blink:)

 

Det kan du jo nok have ret i :-) Må jeg prøve at huske.

 

  • Jeg ville droppe den godsbidspose, jeg tror at Møffe er for meget opmærksom på den. Især hvis det også er den som i bruger til andet træning??... Find/køb en habit jakke eller lign. og put gufferne i lommerne... ved godt at det lyder klamt, men det virker.. :lol::lol:

 

Den vil jeg lige overveje... Jo, det er den pose vi normalt bruger, men det er både til alm. træning og ringtræning. Hvordan han løber, kommer måske bare an på det med kontakten, som du nævnte først?

 

  • Når i løber frem og tilbage i ringen så giv ham tid til at vende rundt inden at i løber tilbage.. igen her vil du undgå hoppende på den måde..

Ja, du kan nok have ret i, at jeg skal give ham lidt bedre tid..

 

  • Jeg vil virkelig anbefale at du får fat i en anden line og halsbånd... Det nye sæt skal du KUN bruge til at ringtræne med og udstile med. På den måde lærer Møffe hurtigt at når han får det på så skal han være dyyyyyyyyyyyyygtig... Nu ved jeg ikke hvad andre berner-ejere bruger.. om de bruger enkeltkæde eller hexagon.. Jeg selv bruger hexagon som sættes i kvæl.. dog vil jeg anbefale enkeltkæden så længe at Møffe er bette. Snoren skal helst være enkel af type.. altså meget tyndere end en hverdagsline.

 

Linen bruger jeg sådan set kun til ringtræning og udstilling. Den er kort, og ja, nok mere kraftig end den burde ift. alder og størrelse, men jeg er sq for nærigt anlagt til at gide at købe en ny :blink: Han går med sele normalt og gætter på, at han nok skal forbinde denne line i halsbåndet med at skulle være dyyyygtig. Jeg kan vitterligt ikke med tynde halsbånd og slet ikke med kvæl..

 

 

  • Når han skal have vist tænder så er det en super god idé at du sætter dig på hug ved siden af ham.. det skaber en tryghed... så er jeg sikker på at dommeren nok skal få lov til at se bisser..

God pointe taget til næste gang :5up:

 

  • I den ene kritik bed jeg mig mærke i at dommeren skriver: for lidt hals.. Dette kan skyldes at hvis du står meget tæt på ham og han kigger opad, så synes hans hals meget kort.. dette kan du løse ved at øve at stå væk fra ham i lang line..

Ja, men som sagt er kræet jo kun i oplæringsfase, så vi er slet ikke nået så langt endnu. Lige nu træner jeg bare, at han skal ståååå i x antal sekunder uden at flytte på benene.

 

Håber at du kunne bruge det til noget.. :mrgreen:

 

Der var da lidt :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Den vil jeg lige overveje... Jo, det er den pose vi normalt bruger, men det er både til alm. træning og ringtræning. Hvordan han løber, kommer måske bare an på det med kontakten, som du nævnte først?

 

Det er MEGET vigtigt at du først tager kontakt og så sætter igang.. imens i traver skal han ikke kigge op på dig, da det vil gå ud over bla. hans sidegait og hans front blive meget uharmonisk da det vil ligne at han pladrer med forbenene... Selvom jeg synes det ser kært ud at en hvalp pladrer så falder det desværre ikke i dommerens smag..:oops:

 

 

Linen bruger jeg sådan set kun til ringtræning og udstilling. Den er kort, og ja, nok mere kraftig end den burde ift. alder og størrelse, men jeg er sq for nærigt anlagt til at gide at købe en ny :blink: Han går med sele normalt og gætter på, at han nok skal forbinde denne line i halsbåndet med at skulle være dyyyygtig. Jeg kan vitterligt ikke med tynde halsbånd og slet ikke med kvæl..

 

Hihi... så tyndt som mit behøves du heller ikke at få fat på (kæde 2mm, line 5mm).. men du kan få fat på nogle kæder - enkeltkæder hvor det er halvkvæl, faktisk lige som den du bruger nu, men uden det blå stykke...

 

Valg af line er meget temperamentsmæssigt... jeg selv har jo liner med perler på...:engel::lol:

 

Men køb af ny line og halsbåd er jo noget du aaaaaaaaaaltid kan få fat på en anden gang.. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er MEGET vigtigt at du først tager kontakt og så sætter igang.. imens i traver skal han ikke kigge op på dig, da det vil gå ud over bla. hans sidegait og hans front blive meget uharmonisk da det vil ligne at han pladrer med forbenene... Selvom jeg synes det ser kært ud at en hvalp pladrer så falder det desværre ikke i dommerens smag..:oops:

 

 

 

 

Hihi... så tyndt som mit behøves du heller ikke at få fat på (kæde 2mm, line 5mm).. men du kan få fat på nogle kæder - enkeltkæder hvor det er halvkvæl, faktisk lige som den du bruger nu, men uden det blå stykke...

 

Valg af line er meget temperamentsmæssigt... jeg selv har jo liner med perler på...:engel::lol:

 

Men køb af ny line og halsbåd er jo noget du aaaaaaaaaaltid kan få fat på en anden gang.. :blink:

 

Jeg hælder stadig til et lidt kraftigere halsbånd og en ditto snor indtil dyret er blevet rimelig ferm til det der udstillings-noget. Der er en markant forskel på styrken hos en kåd ung Berner og en tilsvarende Samojede og den der med løse hunde i ringen er ikke lige just velset.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Jeg hælder stadig til et lidt kraftigere halsbånd og en ditto snor indtil dyret er blevet rimelig ferm til det der udstillings-noget. Der er en markant forskel på styrken hos en kåd ung Berner og en tilsvarende Samojede og den der med løse hunde i ringen er ikke lige just velset.

 

Det var skam også derfor at jeg skrev at det nok ikke skulle være lige så tyndt som mit grej:engel:

 

Nej løse hunde i ringen vil vi ikke have..:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er MEGET vigtigt at du først tager kontakt og så sætter igang.. imens i traver skal han ikke kigge op på dig, da det vil gå ud over bla. hans sidegait og hans front blive meget uharmonisk da det vil ligne at han pladrer med forbenene... Selvom jeg synes det ser kært ud at en hvalp pladrer så falder det desværre ikke i dommerens smag..:oops:

 

Hehe, nej, det kunne jeg næsten gætte mig til - altså, at det fører til forkert "gang" og dermed uønskeligt :blink: Men tror jeg vil have indlært "plads" ordentligt inden, så han ikke får problemer med at skelne mellem de 2 ting :-) Ønsker jo kontakt, når han går plads og "plads" og ringtræning minder jo en del om hinanden på mange punkter :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe, nej, det kunne jeg næsten gætte mig til - altså, at det fører til forkert "gang" og dermed uønskeligt :blink: Men tror jeg vil have indlært "plads" ordentligt inden, så han ikke får problemer med at skelne mellem de 2 ting :-) Ønsker jo kontakt, når han går plads og "plads" og ringtræning minder jo en del om hinanden på mange punkter :-)

 

Pas på med det. Der er mange hunde, der har lidt svært med det ringtræning, når "Plads" kommer på for tidligt og virkelig kommer til at sidde. Så suser vovse om på plads og smækker bagen i sædet på din venstre side før du overhovedet når at åbne munden og give en kommando.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Hehe, nej, det kunne jeg næsten gætte mig til - altså, at det fører til forkert "gang" og dermed uønskeligt :blink: Men tror jeg vil have indlært "plads" ordentligt inden, så han ikke får problemer med at skelne mellem de 2 ting :-) Ønsker jo kontakt, når han går plads og "plads" og ringtræning minder jo en del om hinanden på mange punkter :-)

 

Nu er jeg ikke lydighedsguru... Men plads det betyder da at hunden skal sætte sig ned ved din side:confused:... Jeg ville finde et andet udtryk at bruge, da han jo helst ikke skal sitte sig ned i ringen:(..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Pas på med det. Der er mange hunde, der har lidt svært med det ringtræning, når "Plads" kommer på for tidligt og virkelig kommer til at sidde. Så suser vovse om på plads og smækker bagen i sædet på din venstre side før du overhovedet når at åbne munden og give en kommando.

 

Hihi.. du var hurtigere:lol::oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Pas på med det. Der er mange hunde, der har lidt svært med det ringtræning, når "Plads" kommer på for tidligt og virkelig kommer til at sidde. Så suser vovse om på plads og smækker bagen i sædet på din venstre side før du overhovedet når at åbne munden og give en kommando.

 

Jeg ringtræner stadig, bare rolig! :lol: Jeg tænker mere på det med kontakten, den vil jeg gerne holde ved lige.. Så overlever jeg nok, at han går lidt "skævt" i ringen, men ja, vil da prøve at gøre mit bedste ;-)

 

Nu er jeg ikke lydighedsguru... Men plads det betyder da at hunden skal sætte sig ned ved din side:confused:... Jeg ville finde et andet udtryk at bruge, da han jo helst ikke skal sitte sig ned i ringen:(..

 

Plads er for mig "gå med din højre skulder ud for mit venstre knæ og hvis jeg står stille, så sit - og husk lige at kigge på mig også!"

Link til indlæg
Del på andre sites

Først af alt et stort tillykke med kræene :D

 

og nu kommer jeg også med den store rettepen (når nu I har sagt I gerne vil høre det).

 

Freya er inde på det helt rigtige. Tyndere halsbånd og snor. Det kan godt være at du ikke kan lide det, men i udstillingsøjemed er det med et ord..... grimt. Et bredt halsbånd vil gøre hundens hals kortere (det forstyrrer). Ligesom Freya siger måden han står på gør det ikek bedre.

 

 

Og ja, du skal give ham bedre tid. Der er ingen grund til at forhaste sig... Ligesom Freya har helt ret når hun siger væk med godteposen (eller i det mindste over i den anden side)... den er jo langt fra ham, så det er da klart han vil fise rundt for at finde ud af hvor den er. Hvis nu den var på samme side som ham, så havde han jo ikke noget at ræse rundt efter.

 

Lad være med at løbe og kigge ned på ham det får ham til at hoppe op og ned, kig den anden vej og stol på han følger dig i trav (du kan mærke i linen hvis han galoperer)...

 

Det samme gælder for zaz-zaz hund. Handleren kigger også for meget ned på den, hvilket får den til at gå bagud. Kig den anden vej og få ham op i tempo. Ligeledes skal handleren tage længere skridt. Som det ser ud for mig (og den her er ubarmhjertig), så løber handleren nærmest hoppende, mens hunden får for kort skridtlængde. Løb med længere skridt, så får hunden også en meget bedre skridtlængde. Han skal vises med masser af selvtillid (og det gælder også handleren)

 

og til slut..... det er absolut no go at lade hunden sidde og loppe sig foran dommeren. Det kan godt være at halsbåndet irriterer osv., men det ser ikke videre kønt ud. og som dommer vil jeg tænke hmmmmm...

 

Det er mit klare indtryk at mange bernerfolk tager en udstilling nærmest som en havefest. Noget der er helt uhørt i de kredse jeg kommer i. Hvis I viser jeres hunde til max, så har I en stor fordel i den race. Som I måske ved, så har jeg flere gange været på en bernerudstilling som ringpersonale og derved også talt med flere dommere af jeres race. Og gang på gang hører jeg (bag i kulissen) at bernerne simpelthen ikke vises godt nok til deres fordel. En hund som måske kan være super, vises enten ikke ordentligt i løb eller står ordentligt, og det er ikke domemrens ansvar at få hunden til at tage sig godt ud, det er handlerens. og man har kun 6 minutter pr. hund, så udnyt dem fuldt ud!

 

 

 

PS... jeg elsker jer stadigvæk, inden I hader mig for meget :))

 

Jeg er sikekr på at mk101 kan supplere mig. -vi har nemlig lige holdt handlerkursus og optaget os selv på video, og man kan stensikkert lære rigtig meget ved at se sådan noget igennem med meget selvkritiske briller.

 

jeg skal ihvertfald lige som Bernerazuro lære at løbe på en lige linie. :))

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...