Hop til indhold

Kan Aggressivitet være medfødt.


Gæst Priceman
 Share

Recommended Posts

Gæst Priceman

I disse tider hvor debatten omkring kamphunde går for fuld damp, så kommer der igen og igen indlæg omkring at kamphundene er avlet til at være "fremme i skoene", "være hurtigt tændte" eller være næsten umulige at "slukke" igen. og hvad ved jeg.

 

Kunne det tænkes at selve aggressiviteten kan være nedarvet.?

 

Eller er lige præcis den del af hundens sinds-register et udslag af miljø?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 115
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Både og. Egetkønsaggression er f.eks genetisk betinget, medens f.eks. ressourceforsvar nok mest er indlært.

 

Nogle racer har helt klart et større potentiale hvad aggression angår, og her kan miljøet enten forstærke eller dæmpe det.

 

 

Jeg læste bare en debat på andet forum og der var enkelte der afviste det blankt.

 

Og så tænkte jeg, når alt muligt andet er nedarvet hvorfor så ikke aggressiv adfærd.?

Redigeret af Priceman
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Jeg tror på at agressivitet er noget som man kan avle videre, og noget som de efterfølgende hvalpe vil arve...

 

Taget fra samojedhundeklubbens side:

DISKVALIFICERENDE FEJL:

* Øjne blå eller af uens farve

* Overbid, underbid

* Ørerne ikke opretstående

* Pelsfarven afvigende fra den i standarden tilladte

* Sky eller aggressivt temperament.

 

Netop den nederste lægges der meget vægt på og jeg VED at man ikke på avle på en samojed som har et aggresivt temperament, da det ofte føres videre.

 

Men klart så klart. Nogle racer/hunde er lettere antændelige end andre tror jeg på, imens nogle skal arbejdes på for at blive aggresive...(og det håber jeg sandelig ikke at mange arbejder på at gøre:cry:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror på at det kan arves.

 

Når sådan en "lille" ting som stress kan arves kan jeg overhovedet ikke se nogen grund til at aggressiv adfærd ikke også skulle være arveligt.

 

Men hvis moderen er "tændt", ressourseforsvarende, angst eller lign. når hun vel også at præge hvalpene i den retning i de første uger ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Ville indavl så være en forstærkende faktor i forhold til aggression?

 

Altså om aggression er et produkt af indavl?

 

Jeg tror det.

Jeg tror at aggression er et produkt at både indavl og "forkert" avl.

Med ´" forkert " mener jeg ,avl på i forvejen aggressive individer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror på at det kan arves.

 

Når sådan en "lille" ting som stress kan arves kan jeg overhovedet ikke se nogen grund til at aggressiv adfærd ikke også skulle være arveligt.

 

Men hvis moderen er "tændt", ressourseforsvarende, angst eller lign. når hun vel også at præge hvalpene i den retning i de første uger ??

 

Ja. Hvis Aggressions hormonet Testosteron findes i rigelige mængder i hunhunden så kunne der være overvægt at dette hormon i hvalpene allerede under svangerskabet. Dette kunne være direkte årsag til aggressiv adfærd allerede fra start af.

 

Eller er det helt ved siden af?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Ville indavl så være en forstærkende faktor i forhold til aggression?

 

Altså om aggression er et produkt af indavl?

 

Jeg tror det.

Jeg tror at aggression er et produkt at både indavl og "forkert" avl.

Med ´" forkert " mener jeg ,avl på i forvejen aggressive individer.

 

Jeg ved ikke om agressivitet er direkte et produkt af indavl... Men jeg ved at hvis du laver indavl og begge hunde er agressive... ja så kommer der agressive hunde ud af det, da alt bliver ganget op fordi at der ligger de samme linier bag...

 

Jeg tror mere på at agressivitet er et produkt af forkert avl som du selv er inde på!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja. Når Aggressione hormonet Testosteron er i rigelige mængder i hun hunden så kunne der være overvægt at dette hormon i hvalpene allerede under svangerskabet. Dette kunne være direkte årsag til aggressiv adfærd allerede fra start af.

 

Eller er det helt ved siden af?

 

:oops: altså jeg mener jo du er klogere end mig :oops::blink: Men nej, det er ikke helt ved siden af :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja. Hvis Aggressions hormonet Testosteron findes i rigelige mængder i hunhunden så kunne der være overvægt at dette hormon i hvalpene allerede under svangerskabet. Dette kunne være direkte årsag til aggressiv adfærd allerede fra start af.

 

Eller er det helt ved siden af?

 

Det er ikke helt ved siden af :-D

 

Hvalpene påvirkes af de hormoner tæven udskiller under svangerskabet, det er f.eks. bevist at hvis tæven har en overvægt af hanhunde i maven, så vil de få tæver i kuldet også have mere testoteron en tæver normalt har, simpelthen fordi at den store potion testosteron tæven sender til hanhundene også lige kommer forbi tæverne.

 

Derefter er der jo tævens behandling i den vigtige prægningsperiode, og hvis hun er aggressiv eller angst, så er det jo det hvalpene vil lære.

 

Så derfor vil det altid være svært at svare på hvad der er arv og hvad der er miljø, og man vælger derfor at sige at al adfærd er et produkt af arv og miljø

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogle gange viser aggression sig først senere i livet, hvorfor det kan være svært at undgå at avle på det.

 

Som seriøs avler venter du jo med at avle på dine hunde til de er voksne, så du kan se deres temperament, altså først når hunden er næsten 3 år.

 

Og hvis du taler om aggressiv adfærd efter det 3. år, så vil dette som oftest skyldes smerter eller andre udefra kommende påvirkninger og ikke dyrets gener.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke helt ved siden af :-D

 

Hvalpene påvirkes af de hormoner tæven udskiller under svangerskabet, det er f.eks. bevist at hvis tæven har en overvægt af hanhunde i maven, så vil de få tæver i kuldet også have mere testoteron en tæver normalt har, simpelthen fordi at den store potion testosteron tæven sender til hanhundene også lige kommer forbi tæverne.

 

Derefter er der jo tævens behandling i den vigtige prægningsperiode, og hvis hun er aggressiv eller angst, så er det jo det hvalpene vil lære.

 

Så derfor vil det altid være svært at svare på hvad der er arv og hvad der er miljø, og man vælger derfor at sige at al adfærd er et produkt af arv og miljø

 

Her kommer jeg så til at tænke.

Rigtigt mange skriver at visse hunde racer er på den og den måde . De er så og så aggressive osv osv.

 

Anders Hallgren skriver om Aggression som et produkt der stort set er af miljømæssig karaktér. Ikke et ord om Arv.

 

Er der egentligt grund til at frygte de såkaldte kamphunde hvis de ikke er født aggressive men er et produkt af deres miljø?

 

Hvad skal man tro??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Her kommer jeg så til at tænke.

Rigtigt mange skriver at visse hunde racer er på den og den måde . De er så og så aggressive osv osv.

 

Anders Hallgren skriver om Aggression som et produkt der stort set er af miljømæssig karaktér. Ikke et ord om Arv.

 

Er der egentligt grund til at frygte de såkaldte kamphunde hvis de ikke er født aggressive men er et produkt af deres miljø?

 

Hvad skal man tro??

 

Personligt så tror jeg ikke at race-kamphundene der kommer fra en RIGTIG kennel og med nøje udvalgte linier bag sig, at man skal frygte dem.. overhovedet...!... Selvfølgelig hvis de kommer i de forkerte hænder, men det gælder jo for de fleste racer!

 

Men i takt med at efterspørgelsen stiger så stiger udbudet også, og derved er det ikke længere kun kennel-hundene med de nøje udvalgte forældre som er at finde i dagens DK... Mange bliver derfor sat i verden, selvom de har ustabile forældre og linier bag sig.. Jeg tror at det er DEM som man skal frygte!

Link til indlæg
Del på andre sites

Her kommer jeg så til at tænke.

Rigtigt mange skriver at visse hunde racer er på den og den måde . De er så og så aggressive osv osv.

 

Anders Hallgren skriver om Aggression som et produkt der stort set er af miljømæssig karaktér. Ikke et ord om Arv.

 

Er der egentligt grund til at frygte de såkaldte kamphunde hvis de ikke er født aggressive men er et produkt af deres miljø?

 

Hvad skal man tro??

 

Jamen hvis arv slet ikke er en del af det, hvorfor mentalt tester vi så vores hunde?

 

Og til det foredrag jeg var til med Anders Hallgren, der nævnte han selv at de i Sverige havde begyndende problemer med at hundene var mere og mere aggressive. Og hans egen forklaring på dette var, at man avlede efter at hanhundene skulle se mere maskuline ud, og når man gjorde dette så øgede man automatisk også deres testoteron niveau.

Så ud fra denne forklaring fra ham, så ser det da ud til at han også mener at aggressioner ikke alene er et produkt af deres miljø.

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt så tror jeg ikke at race-kamphundene der kommer fra en RIGTIG kennel og med nøje udvalgte linier bag sig, at man skal frygte dem.. overhovedet...!... Selvfølgelig hvis de kommer i de forkerte hænder, men det gælder jo for de fleste racer!

 

Men i takt med at efterspørgelsen stiger så stiger udbudet også, og derved er det ikke længere kun kennel-hundene med de nøje udvalgte forældre som er at finde i dagens DK... Mange bliver derfor sat i verden, selvom de har ustabile forældre og linier bag sig.. Jeg tror at det er DEM som man skal frygte!

 

Jeg tror at 10% af de kamphunde der findes i danmark er med stamtavle, og resten er blandingshunde, hvoraf nogen af dem selvfølgelig (måske ganske udvidende for avleren) er blandet med enten ulovlige hunde, eller med importerede hunde som har et helt andet temperament, end de hunde de danske kenneler forsøger at fremavle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som seriøs avler venter du jo med at avle på dine hunde til de er voksne, så du kan se deres temperament, altså først når hunden er næsten 3 år.

 

Og hvis du taler om aggressiv adfærd efter det 3. år, så vil dette som oftest skyldes smerter eller andre udefra kommende påvirkninger og ikke dyrets gener.

 

Ja som foreksempel en forbipasserende hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her kommer jeg så til at tænke.

Rigtigt mange skriver at visse hunde racer er på den og den måde . De er så og så aggressive osv osv.

 

Anders Hallgren skriver om Aggression som et produkt der stort set er af miljømæssig karaktér. Ikke et ord om Arv.

 

Er der egentligt grund til at frygte de såkaldte kamphunde hvis de ikke er født aggressive men er et produkt af deres miljø?

 

Hvad skal man tro??

 

Serveren på arbejdet var gået ned, så jeg sad lige og googlede lidt :blink:

 

”Tag tre individer med samme genetiske baggrund. Placer dem i tre forskellige miljøer, og du vil få tre helt forskellige resultater”. Dette er et citat fra bogen ”Dogs” af Raymond & Lorna Coppinger – 2001.

 

Jeg har dog ikke selv læst bogen, men jeg syntes det er et spændende emne - så hit med nogle flere oplysninger :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Serveren på arbejdet var gået ned, så jeg sad lige og googlede lidt :blink:

 

”Tag tre individer med samme genetiske baggrund. Placer dem i tre forskellige miljøer, og du vil få tre helt forskellige resultater”. Dette er et citat fra bogen ”Dogs” af Raymond & Lorna Coppinger – 2001.

 

Jeg har dog ikke selv læst bogen, men jeg syntes det er et spændende emne - så hit med nogle flere oplysninger :5up:

 

 

Ja jeg tænker på når politikkere og andre vil have forbudt hunde med visse gener.

 

Et det så teknisk muligt.

 

Findes der et kampgen. Er det ikke som adskillige igen og igen har sagt at hunden er et produkt af arv og miljø. Og at arven spiller en meget lille rolle i forbindelse med aggressiv adfærd.? Og miljøet en væsentligt større rolle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke ret meget forstand på emnet men tænker bare at det der tricker en hund til at udføre en aggessiv handling, og måden den gør det på, er knyttet til andre ting end lige hvor høj aggressionstærskel den er født med genetisk. Dvs. at der er forskel på hvor hurtigt hunden lader sig provokere, hvor stort mentalt overskud hunden har, om den har oplagret overskudsenergi, i hvor stor grad hunden i tidernes morgen har skullet være social for at have den funktion den har haft osv. Tror ikke man bare lige kan gøre det så simpelt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg tænker på når politikkere og andre vil have forbudt hunde med visse gener.

 

Et det så teknisk muligt.

 

Findes der et kampgen. Er det ikke som adskillige igen og igen har sagt at hunden er et produkt af arv og miljø. Og at arven spiller en meget lille rolle i forbindelse med aggressiv adfærd.? Og miljøet en væsentligt større rolle.

 

Der findes ikke et kampgen, der findes en gen for hvor let hunden er at få tændt (i mangel af bedre ord), og dette er f.eks. præcis det samme man gerne vil se i en hund af brugslinier, da denne ellers ikke arbejder lige så godt.

Så er det et spørgsmål om hvordan man bruger denne tændthed, bruger man den til at få en hund der er dygtig til c-arbejde, eller på at få en hund der er god i et slagsmål?

 

Så nej, det er ikke teknisk muligt, du vil altid bare kunne finde en anden hund der også har denne brugsegenskab (som det jo egentlig er), også begynde at påvirke den imod at blive aggressiv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...