Hop til indhold

HJÆLP.. hvad gør jeg??


Gæst Skovhus
 Share

Recommended Posts

Hej

 

Vi er ejere af en 7 mdr gammel hvalp og det er en tæve. Hun kan sit, dæk, plads osv.. de nødvendige ting, og hun har været så lærenem.

Men, og så kommer menet, efterhånden som tiden er gået er hun begyndt mere og mere at snappe ud efter mig og hopper op af mig, ja alt som hun sådan set ikke "må". Hun begynder bare lige pludeselig på det, sommetider når vi træner i at sitte osv.. eller hvis vi bare står stille og der er andre tilstede, det er som om der bare skal ske noget, men problemet er at når hun får de "flip" hører hun ikke, man kan sige nej, fy, sit, dæk osv.. det hjælper ikke hun fortsætter, det hjælper trods alt heller ikke bare at stå stille, med mindre man ønsker at blive bidt i.

Det skal lige siges at andre godt kan få hende til hører. (med andre mener hundetræneren (hvor vi går hundetræning) og famillie)

 

Sommen tider får jeg de tanker om at vi aldrig skulle have haft hende eller at vi bare skal af med hende, men det ønsker jeg jo heller ikke.

 

Så mit spørgsmål er, er der nogle råd til hvordan man kan få hende til at vende af med dette problem igen?? Hun har ikke altid gjort det..

 

På forhånd mange tak.

 

Med Venlig Hilsen Louise

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til

 

 

Det lyder lidt som "lømmelalderen"

 

Ejer: Sit

Hund: årh ja en sej fugl i luften.

 

Ejer: SIT

hunde: hvad var nu det for en lyd?

 

Ejer SÆT DIG (hvilket man ikke gør :engel::engel::engel: man siger sit)

Hund: Damn den tinitus er træls i dag, jeg vil hellere leg med min moar :blink:

 

 

 

Og andre mennesker bliver for det meste ikke prøvet af ligesom ejerne gør. Aslan lystre alle andre end os :mrgreen: (næsten).

 

 

 

Hvis det nu ikke er lømmelalderen (selv omd et er mit gæt) så ville jeg mene der er et par stykker herinde det ved hvordan en hund reagere på FOR MEGET træning, hvis dette kan være tilfældet?

 

 

Er det lømmelalderen, så er det med at fremme alt det positive, så når hun sætter sig, så roser du. Når hun lægger sig, så roser du.

 

Når vores Aslan er inde i disse perioder, sidder jeg og brokker mig herinde, hvilekt til dels hjælper, og så kræver jeg ikke særlig meget andet end god opdragelse fra hans side.

Så kan man jo altid snige lidt træning ind i legen :blink:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Det kunne godt lyde til, at din hund måske bliver lidt overgearet, af at træne. Hun er jo trodsalt kun en hvalp, endnu. :-) Hvor lang tid af gangen træner i?

 

Det dér med at hoppe op af en og bide, og løbe rundt som en gal, det problem har jeg bakset rigtig meget med, med min hund. I starten (da jeg ikke viste særligt meget om hunde) kunne jeg finde på at gribe fat i ham, skælde ham lidt ud, og forsøge at holde fast i ham, til at han faldt til ro. Det resulterede i at han blev endnu mere overgearet, og gik endnu mere amok.

 

Selvom han er over et år nu, kan han stadig godt få sådan en kullertur, oftest i slutningen af en lang gåtur. Det kan hjælpe rigtig meget at få hunden i snor, og sætte sig lige så stille ned, og lade den falde lidt til ro. Ellers har jeg også gjort det, at jeg fik ham til at "gå pænt" eller "på plads" ved min side, med godbider. Det har også hjulpet meget. Men det er jo forskelligt fra hund til hund, så man kan prøve sig frem. Men jeg kan næsten garanteret dig for, at skældud vil ikke hjælpe, i pågældende situation.

 

Og så lige en sidste ting; Jeg håber virkelig ikke at i giver op, for den slags opførsel er for det meste bare lige en overgang, man skal over. Tro mig, jeg har virkelig også ønsket, af og til, at jeg ikke fik Sherlock, som han hedder. Men i dag er han bare den skønneste, dejligste hund, i hele verden, og jeg vil for alt i verden ikke undvære ham :5up:

 

Held og lykke med det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har fået to gode svar, men der er også en tredie mulighed, og det er nok den jeg tror mest på:

 

Den adfærd, du beskriver, viser hunde ofte når de ikke forstår hvad man vil have dem til. Det er typisk hvis der bliver gået for hurtigt frem i træningen, og ikke belønnet nok, så hunden lærer at forstå når den har gjort det rigtige.

 

Prøv at sætte dig i hundens sted, hvis du kan. Tænk på at hun ikke forstår et ord af hvad du siger til hende, bortset fra de enkelte kommandoer hun kan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har du fået 3 rigtig gode svar, og hvis jeg skal gætte på hvad det kan være så vil jeg tro, at du træner for lang tid på noget din hund ikke helt forstår, den bliver så frustreret og forsøger at for afløb for sin stress ved at snappe og hoppe rundt.

 

Den må vise nogle tegn før den går i gang med disse handlinger, prøv at lægge mærke til disse, så du fremover kan stoppe træningen lige lidt før det bliver for meget for din hund.

 

Hvis du ikke selv kan se tegnene, så kan du evt. video filme en træningsession hvor det sker, og så skal vi gerne se om vi kan hjælpe dig med at se disse tegn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

Mange tak for jeres svar og det vil blive prøvet af. Og det er rart at hører man ikke er den eneste der har/haft det problem.

 

Vi træner ikke mere end 5-10 minutter ad gangen hjemme og så er vi jo til hundetræning så der er det jo lidt længere, og hun får godbider og ros hver gang hun gør det hun bliver bedt om. Hun er begyndt med det til hundetræning men det er når de skal blive siddende og træneren står "ævler" så begynder hun at oppe op af mig og snappe i jakken eller i snoren, men egynder jeg så at gå med hende falder hun ned igen og står vi stille starter vi igen.

Men hjemme er det ikke nødvendigvis under træningen. Et eks. min bror var på besøg vi stod tre mand og snakkede udenfor, og pludselig begynder hun, og hun hører intet ligemeget hvor mange gange det bliver sagt til hende, så er hun nærmest døv.. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er begyndt med det til hundetræning men det er når de skal blive siddende og træneren står "ævler" så begynder hun at oppe op af mig og snappe i jakken eller i snoren, men egynder jeg så at gå med hende falder hun ned igen og står vi stille starter vi igen.

 

Det er også en vanskelig situation for en ung hund. De har fattet hvad sit og plads betyder, men ikke at man vil have dem til at blive siddende så længe.

Jeg gør selv det (har også en stor hvalp pt.) at jeg engang imellem giver hunden en godbid, bare for at forholde sig roligt. Dvs. at medens træneren står og tegner og fortæller, så bliver der måske givet 6 - 7 godbidder inden han er færdig - som belønning til hunden for at forholde sig i ro. Det er desværre noget de fleste glemmer at belønne for, derfor tror nogle hunde at de skal være hyperaktive for at gøre os tilpas.

 

Man kan selv finde ud af hvor længe der skal gå mellem hver godbid, ved at se hvor længe hunden højest kan sidde stille ad gangen. I starten skal der skubbes guffer ind i højt tempo, men hunden fiorstår snart hvad øvelsen går ud på, og så kan man trække belønningen mere og mere :5up:

 

Men hjemme er det ikke nødvendigvis under træningen. Et eks. min bror var på besøg vi stod tre mand og snakkede udenfor, og pludselig begynder hun, og hun hører intet ligemeget hvor mange gange det bliver sagt til hende, så er hun nærmest døv.. :-)

 

Ligesom ved træningen er det noget hun gør for at få opmærksomhed, fordi hun har lært at det er positivt når hun er meget aktiv. Få hende hen på plads, og beløn hende for at være rolig, nøjagtig som på træningspladsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Takker. den til træningen skal afprøves med godbider.

 

Men angående den der hjemme, så tror jeg også selv at det er for at der bare skal ske et eller andet som indebærer hende, men det med at få hende på plads osv.. når hun har de "flip" er umuligt, har prøvet med godbider og legetøj. Men prøver gerne igen..

 

Hun kan ingen ting i de øjeblikke, man kan stå og sige det til hende pænt og mere kontant og hæve stemmer, men det ligesom om det ikke hjælper..

Hun havde et lille "flip" i går og da hun så endelig stoppede, så vil hun heller ingen ting, og den var ny :???: senere på dagen var hun den søde hund igen, som hører efter og som man holder af..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...