Hop til indhold

For lidt plads


Aslan
 Share

Recommended Posts

Det er ikke godt at være træt,for så begynder jeg at undre mig med hensyn til modsætninger :mrgreen:

 

 

Nogle hunde kan ikke magte at skulle have hele hjemmet når de er alene hjemme.

 

Så lukker nogle (som i mig) den ind i bryggers og køkken og det går langt bedre :mrgreen:

 

 

Men hvad så egentlig når hunden engang bliver voksen?

Hvordan ved man så om den har for lidt plads når den er alene?

Begynder den så at lave unoder? Eller kan en hund ikke have for lidt plads når den er alene hjemme?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor skulle en hund få for lidt plads ? Bare den kan få vand, ligge, vende sig og gå lidt rundt osv er det vel fair nok, mens I er ude af huset og på arbejde, i skole what ever. Det er da ikke et must at den kan gå i hele huset.

 

Alle vores hunde har haft hele huset til rådighed uden problemer, men hvis det ikke passer til jeres hunde er det vel egentlig et fedt. Der er da et tons hunde i det ganske land, der har det fint nok med at være i bare ét rum, når de er alene. De skal jo alligevel ikke frese rundt og skeje ud, når I ikke er hjemme. De skal slappe af og sove og så betyder det jo ikke en døjt om de har hele hytten eller f.eks bare køkken, bryggers eller lignende.

 

Hvis I vil have dem til at traske rundt i hele hytten, er der vel ikke andet at gøre en bare en eller anden dag, når I skønner, at det er rette tid, end at prøve det og så betragte resultatet af experimentet, når I vender tilbage igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hunden ellers kan kapere det (ikke stresser) har den det så ikke 'mest interessant' ved at være i hele huset? Det er trods alt 8-9 timer de fleste udarbejdende mennesker er væk. Ikke fordi den skal løbe og lege/ hærge, men det lyder skisme da lidt kedeligt f.eks at skulle ligge ude i et mørkt bryggers uden vinduer etc.

 

Men måske er det bare mig... Jeg er da også lidt overrasket at mange hunde befinder sig så godt i bur. (Men hvis det er det de er vant til så er det jo der de føler sig trygge??).

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hunden ellers kan kapere det (ikke stresser) har den det så ikke 'mest interessant' ved at være i hele huset? Det er trods alt 8-9 timer de fleste udarbejdende mennesker er væk. Ikke fordi den skal løbe og lege/ hærge, men det lyder skisme da lidt kedeligt f.eks at skulle ligge ude i et mørkt bryggers uden vinduer etc.

 

Men måske er det bare mig... Jeg er da også lidt overrasket at mange hunde befinder sig så godt i bur. (Men hvis det er det de er vant til så er det jo der de føler sig trygge??).

 

Vi må være overraskede sammen. Jeg griber heller ikke, hvorfor en hund ikke kan have hele huset at tusse rundt i, MEN selvom vi er overraskede, må vi bare acceptere, at det er et faktum, at ikke alle hunde kan kapere det af en eller anden grund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er jo lige gået over til, at lille kræ har hele hytten igen. Ikke fordi hun som sådan havde "for lidt plads" hun er jo en lille trut og vores køkken er så relativt stort i forhold til, at n såmænd kunne leg jyllandsringen derude uden problemer :roll:

 

Grunden til at vi gav hende hele hytten tilbage var, at hun virkede klar til det... jeg har lavet en tråd om det, der hedder noget med "Alene hjemme, på en anden måde" eller noget i den stil...

 

Vi har kun haft en enkelt lill "uheld" - i form af en lille hul i en væg :evil: men dette skyldes min tåblige mand som har ferie - og som "bare lige" skulle være væk et par timer midt på dagen - så han fulgte ikke rutinen :evil: Jeg var både meget sur og skuffet over ham....

Link til indlæg
Del på andre sites

En hund kan godt have for lidt plads, som i at den føler sig indespærret.

Den kan også have behov for lige at strække benene engang og få gang i kroppen.

Især ældre eller slidte hunde har bestemt ikke gavn af at ligge mere eller mindre stille hele dagen, det øger bare stivheden og dermed smerterne.

 

Jeg har ikke oplevet at en hund ikke har kunnet lære at være tryg i hele boligen, men til gengæld har jeg oplevet at ejerne ikke har villet lægge det stykke arbejde i det som var nødvendigt.

 

Det som kan tale mod at lade en hund være i hele boligen er hvis hunden er særligt årvågen og vagtsom overfor lyde og det der sker udenfor, og huset f.eks har vinduer fra gulv til loft.

Sådanne hunde i denne situation kan blive meget stressede af at "passe på huset/haven" hele dagen og vil have bedre af at vinduerne blændes eller der på anden måde skærmes af.

 

Bur er ikke min kop te. Jeg ved at mange hunde tilsyneladende trives fint med at være i bur i dagtimerne, men det er ikke naturligt og jeg vil æde min hat på at mange af disse hunde som "gladeligt" trasker ind i deres bur gør det fordi de ved, at de skal derind. En grad af indlært hjælpeløshed i situationen.

 

Hvorfor skulle et dyr være gladere for at være i et bur der begrænser dets bevægelighed end at være fri i hele boligen?

 

Hvis en hund føler sig tryggere i et bur end udenfor er det min holdning, at der så bør arbejdes på at få hunden til at føle sig tryg udenfor buret hellere end at vedlige hundens utryghed ved at bruge buret.

 

At man tillader sin hund at vokse i stedet for at fastholde den i utrygheden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan ved man om ens hund ikke kan klare plads?

 

Mio har jo altid kun haft 30-50kvm, men hvis vi nu flytter i hus, hvordan ved jeg så, om han synes det er for meget plads med hele huset? (måske minus et eller to rum)?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan ved man om ens hund ikke kan klare plads?

 

Mio har jo altid kun haft 30-50kvm, men hvis vi nu flytter i hus, hvordan ved jeg så, om han synes det er for meget plads med hele huset? (måske minus et eller to rum)?

 

Karla var enormt træt og stresset når vi kom tilbage. Vi videofilmede hende, og det viste sig, at hun løb fra rum til rum for at tjekke dem alle. Da hun røg i køkkent med børnegitter for lagde hun sig ned og sov istedet...

Link til indlæg
Del på andre sites

En hund kan godt have for lidt plads, som i at den føler sig indespærret.

Den kan også have behov for lige at strække benene engang og få gang i kroppen.

Især ældre eller slidte hunde har bestemt ikke gavn af at ligge mere eller mindre stille hele dagen, det øger bare stivheden og dermed smerterne.

 

Jeg har ikke oplevet at en hund ikke har kunnet lære at være tryg i hele boligen, men til gengæld har jeg oplevet at ejerne ikke har villet lægge det stykke arbejde i det som var nødvendigt.

 

Det som kan tale mod at lade en hund være i hele boligen er hvis hunden er særligt årvågen og vagtsom overfor lyde og det der sker udenfor, og huset f.eks har vinduer fra gulv til loft.

Sådanne hunde i denne situation kan blive meget stressede af at "passe på huset/haven" hele dagen og vil have bedre af at vinduerne blændes eller der på anden måde skærmes af.

 

Bur er ikke min kop te. Jeg ved at mange hunde tilsyneladende trives fint med at være i bur i dagtimerne, men det er ikke naturligt og jeg vil æde min hat på at mange af disse hunde som "gladeligt" trasker ind i deres bur gør det fordi de ved, at de skal derind. En grad af indlært hjælpeløshed i situationen.

 

Hvorfor skulle et dyr være gladere for at være i et bur der begrænser dets bevægelighed end at være fri i hele boligen?

Hvis en hund føler sig tryggere i et bur end udenfor er det min holdning, at der så bør arbejdes på at få hunden til at føle sig tryg udenfor buret hellere end at vedlige hundens utryghed ved at bruge buret.

 

At man tillader sin hund at vokse i stedet for at fastholde den i utrygheden...

 

Det er jo så et eller andet sted dig vi spørger om det, siden du jo er...adfærdsbehandler (håber titlen er korrekt).

 

Man hører jo igen og igen om folk, der har bøvl med et raseret hjem, hvis hunden er alene i hele huset, men som opfører sig exemplarisk, hvis den kun har f.eks. køkken og gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kaster lige mine 2 kroner ind her osse....

 

I vores tilfælde handler det ikke om at Bonnie blev stresset over at skulle passe på hele underetagen når vi ikke var hjemme, men derimod mere om at hun som hvalp/ung var vanvittig nysgerrig :-D

 

Vores hus er et gammelt hus i en landsby (dog forholdsvis stor) og ligger som konsekvens af at vejene over tiden er blevet udvidet for at skaffe plads til biler istedet for hestevogne ca en halv meter fra fortovskanten. Vi har altså 4 vinduer i stuen direkte ud til vejen/fortovet.

 

Når Bonnie i starten var alene og som udganspunkt havde hele huset var hun fuldstændig overtræt når vi kom hjem. Videoen viste at hun var træt fordi hun brugte stort set hele sin tid i sofaen, med forbenene oppe i vindueskarmen for at kigge ud på folk og trafik. Ikke fordi hun reagerede ved at gø eller blive stresset over det, men hun fik ikke sovet/slappet af, og det er jo ikke hensigstmæssigt for sådan en lille størrelse.

 

Så ind i køkken/bryggers med hende = glad og udhvilet hund når man kom hjem. Køkken/bryggers = 60 kvm.

 

Nu er hun blevet større og håndterer sin "nysgerrighed" på en helt anden måde. Det er nu kun interessant at kigge ud af vinduet når skolebørnene har fri og går hjem, og når man kan høre mors bil...:mrgreen:

 

Så nu har hun hele huset.

 

Og jeg kan på ingen måde se at jeg har været "ond" ved min hund eller ikke gidet træne den. Som mennesker er hunde jo også foskellige, og nogen håndterer ting bedre end andre. Så længe man "lytter" til sin egen hund og dens behov kan jeg ikke se at der skulle være nogen løsning der gælder for alle og som er den eneste rigtige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kaster lige mine 2 kroner ind her osse....

 

I vores tilfælde handler det ikke om at Bonnie blev stresset over at skulle passe på hele underetagen når vi ikke var hjemme, men derimod mere om at hun som hvalp/ung var vanvittig nysgerrig :-D

 

Vores hus er et gammelt hus i en landsby (dog forholdsvis stor) og ligger som konsekvens af at vejene over tiden er blevet udvidet for at skaffe plads til biler istedet for hestevogne ca en halv meter fra fortovskanten. Vi har altså 4 vinduer i stuen direkte ud til vejen/fortovet.

 

Når Bonnie i starten var alene og som udganspunkt havde hele huset var hun fuldstændig overtræt når vi kom hjem. Videoen viste at hun var træt fordi hun brugte stort set hele sin tid i sofaen, med forbenene oppe i vindueskarmen for at kigge ud på folk og trafik. Ikke fordi hun reagerede ved at gø eller blive stresset over det, men hun fik ikke sovet/slappet af, og det er jo ikke hensigstmæssigt for sådan en lille størrelse.

 

Så ind i køkken/bryggers med hende = glad og udhvilet hund når man kom hjem. Køkken/bryggers = 60 kvm.

 

Nu er hun blevet større og håndterer sin "nysgerrighed" på en helt anden måde. Det er nu kun interessant at kigge ud af vinduet når skolebørnene har fri og går hjem, og når man kan høre mors bil...:mrgreen:

 

Så nu har hun hele huset.

 

Og jeg kan på ingen måde se at jeg har været "ond" ved min hund eller ikke gidet træne den. Som mennesker er hunde jo også foskellige, og nogen håndterer ting bedre end andre. Så længe man "lytter" til sin egen hund og dens behov kan jeg ikke se at der skulle være nogen løsning der gælder for alle og som er den eneste rigtige.

 

 

Nu er 60 m2 heller et lille indelukke som et lille bryggers eller badeværelse.

Der er mange lejligheder som er mindre en 60m2 :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...