Hop til indhold

Grå stær


Gæst Samanta
 Share

Recommended Posts

Jeg var hos dyrelægen for ca 2 måneder siden, på grund af begyndende grå stær på det ene øje. Herefter er det bare gået stærkt, øjet er blevet klar blå/grå.

Hun er kun 6 år - alt alt for tidligt!

 

Man kan ikke mærke det på hende - endnu. Hun er stadig en livlig og aktiv hund, så jeg har ikke ladet mig bekymre endnu. Men jeg syntes, at så snart den dag kommer, hvor hun ikke kan gå rundt uden at være nervøs, så er der kun en vej :megaked:

Vil ikke have en hund som går rundt og lider af det, skal ikke kun tænke på mig selv, men også for hunden skyld.

 

Hvad syntes i?

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange hunde lever et fint liv selvom de bliver blinde. Lad m¢blerne stå hvor de er, og lær hende kommandoer for op og ned at kantsten/trapper etc, så er det slet ikke sikkert hun bliver så handicappet endda!

En blind hund kan også sagtens have glæde af gå-ture, deres fornemste sans er jo lugtesansen, så spor og s¢gelege kan stadig være god aktivering og motion for en hund uden syn :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke så meget om grå stær, men håber jeg kan berolige dig - min første hund blev gammel og langsom, jeg opdagede ikke han var blind før en anden gjorde mig opmærksom på det, jeg troede bare han var gammel og ja træt, han gik langsomt og lidt forsigtigt, men ellers var der intet at mærke på ham.

 

Vær dog opmærksom på ikke at forskrække hende, hvis du (eller især fremmede) nærmer sig fra den blinde side.

Link til indlæg
Del på andre sites

Visse former af grå stær af arvelige, så jeg syntes du skal kontakte din opdrætter og fortælle om fundet. Så har denne nemlig en mulighed for at tage det med i sin viden omkring eget opdræt.

 

Alt for mange "almindelige" hundeejere vender aldrig tilbage omkring deres hunds dødsfald eller sygdomme, hvilket giver et stort gab i de informationer opdrættere har brug for, for at bedre racen og opdrættet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er det træls, min hvalp har jo også fået øjenproblemer (alt for tidligt). :(

 

Kan man ikke operere for det? Noget med at nethinden skal væe intakt...

 

Vi har en dejlig (og fræk) kastreret hankat i nabolaget med kun et øje. (En rigtig sørøver-kat). Jeg startede med at fodre ham fordi jeg havde ondt af ham (troede jo han var overladt til sin egen skæbne). Han er overhovedet ikke mærket af det. Han er en rigtig flot kat. Jeg er sikker på han både fanger mus og alting, og så bestemmer han ver kattene i hele området (en rigtig ballademager). Man skal da helst lige gøre ham opmærksom, hvis man kommer fra den blinde side, for det kan godt overraske ham.

 

Men med grå stær mister de jo også synes langsomt (så hun når at vænne sig til det) og der er ingen smerter forbundet, det synes jeg er væsentligt.

 

Håber hun kun får det på det ene øje.

Link til indlæg
Del på andre sites

Visse former af grå stær af arvelige, så jeg syntes du skal kontakte din opdrætter og fortælle om fundet. Så har denne nemlig en mulighed for at tage det med i sin viden omkring eget opdræt.

 

Alt for mange "almindelige" hundeejere vender aldrig tilbage omkring deres hunds dødsfald eller sygdomme, hvilket giver et stort gab i de informationer opdrættere har brug for, for at bedre racen og opdrættet.

 

Den med at kontakte opdrætteren var noget af det første vi gjorde, da vi fik konstateret at det var grå stær. Opdrætteren lød mere eller mindre ligeglad med det, og kunne kun fortælle os at vi var de første af det kuld som havde grå stær.

 

Det skal så lige siges at min moster købte en hund ved samme opdrætter, bare en kuld senere end Nikkis. Deres hun har ikke noget tegn til grå stær endnu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er det træls, min hvalp har jo også fået øjenproblemer (alt for tidligt). :(

 

Kan man ikke operere for det? Noget med at nethinden skal væe intakt...

 

Vi har en dejlig (og fræk) kastreret hankat i nabolaget med kun et øje. (En rigtig sørøver-kat). Jeg startede med at fodre ham fordi jeg havde ondt af ham (troede jo han var overladt til sin egen skæbne). Han er overhovedet ikke mærket af det. Han er en rigtig flot kat. Jeg er sikker på han både fanger mus og alting, og så bestemmer han ver kattene i hele området (en rigtig ballademager). Man skal da helst lige gøre ham opmærksom, hvis man kommer fra den blinde side, for det kan godt overraske ham.

 

Men med grå stær mister de jo også synes langsomt (så hun når at vænne sig til det) og der er ingen smerter forbundet, det synes jeg er væsentligt.

 

Håber hun kun får det på det ene øje.

 

Nikki er stadig også den samme hund, laver ballade og løber rundt med krudt i røven. Så hun er ikke mærket af det tyder det til :-D

Det har stået på et lille halvt års tid nu, men først nu er det rigtig tydeligt. Håber også kun det blir ved det ene øje.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Så er vi begyndt på noget nyt. Før sagde vi "hop" når der var et trin, af en eller anden art. Nu er vi begyndt med klikkertræning, for at gøre det lidt mere sjovt og spændende af gå ture. Nu ved hun præcis hvornår der er et trin, på grund af klikkerlyden. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Den med at kontakte opdrætteren var noget af det første vi gjorde, da vi fik konstateret at det var grå stær. Opdrætteren lød mere eller mindre ligeglad med det, og kunne kun fortælle os at vi var de første af det kuld som havde grå stær.

 

Det skal så lige siges at min moster købte en hund ved samme opdrætter, bare en kuld senere end Nikkis. Deres hun har ikke noget tegn til grå stær endnu.

 

Spørgsmål - er din hund med eller uden papirer???

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv at læse dette igennem...

http://www.netdyredoktor.dk/sw6714.asp

 

En trøst at der kan opereres imod det men også en trøst at hunde fint kan leve med sygdommen.

Super ide med klikkertræning :5up:

 

Super, mange tak. Nu ved jeg meget mere :-D

Hun kan helt sikkert også leve med det. Hun trives meget godt lige for tiden. Klikkertræningen gør hende helt til hvalp igen. Super dejligt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Uden.

 

Så er det desværre helt klart derfor at din opdrætter ikke har vist den store interesse for den oplysning!!

 

Et af de problemer der kan opstå ved at købe uden er papirer er, at opdrætteren ikke har den fornødne viden om sin race (og måske endda også er ligeglad) og derfor undlader de alle de forudgående sundhedsundersøgelser, som man bør gå igennem med forældrehundene for at gøre sit til at avle gode, sunde og raske hvalpe!!

Det er ikke stambogen der koster når man køber en hund med papirer, men derimod betaler man for alt det forudgående som en registreret opdrætter gør.

Når man køber en hund uden papirer, handler køber kort sagt som beset og rent juridisk er der ingen at hænge op for det!

 

Når det så er sagt, så kan man selvfølgelig også være heldig at få en dejlig sund og rask hund med sig, men det lyder desværre ikke til at have været tilfældet for dig :o(

 

Håber I finder den bedste løsning for Jer og så vil je ønske Jer held og lykke med det hele :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er det desværre helt klart derfor at din opdrætter ikke har vist den store interesse for den oplysning!!

 

Et af de problemer der kan opstå ved at købe uden er papirer er, at opdrætteren ikke har den fornødne viden om sin race (og måske endda også er ligeglad) og derfor undlader de alle de forudgående sundhedsundersøgelser, som man bør gå igennem med forældrehundene for at gøre sit til at avle gode, sunde og raske hvalpe!!

Det er ikke stambogen der koster når man køber en hund med papirer, men derimod betaler man for alt det forudgående som en registreret opdrætter gør.

Når man køber en hund uden papirer, handler køber kort sagt som beset og rent juridisk er der ingen at hænge op for det!

 

Når det så er sagt, så kan man selvfølgelig også være heldig at få en dejlig sund og rask hund med sig, men det lyder desværre ikke til at have været tilfældet for dig :o(

 

Håber I finder den bedste løsning for Jer og så vil je ønske Jer held og lykke med det hele :vinken:

 

Ja sikker derfor han har været ligeglad, men vi kan desværre ikke gøre noget.

Mange tak :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...