Hop til indhold

Flåt uden hoved?


Gæst Potemis
 Share

Recommended Posts

Flåt eller tæge, det er de der gummiagtige klammo sataner der hapser sig fast på hunden og suger blod...

Men altså, det plejer at være mig der fjerner sådan nogle fra Cookie, men idag bad jeg så lige kæresten om at gøre det. "Du skal dreje den rundt" siger jeg, og så hiver han bare til. Med det resultat at han hiver den i stykker, så hovedet sidder fast, og kroppen ryger af.. :roll:

Hvad gør jeg nu?

Hun er blevet hentet af svigermor (på pasnings-weekend) som sagde at det gik nok og hun skulle nok holde øje.. Er der noget bestemt vi kan holde øje med? Jeg får hende tilbage søndag, men vil meget gerne sms'e svigermor med hvad der skal holdes øje med, hvis der skal holdes øje med noget...

Link til indlæg
Del på andre sites

Flåt eller tæge, det er de der gummiagtige klammo sataner der hapser sig fast på hunden og suger blod...

Men altså, det plejer at være mig der fjerner sådan nogle fra Cookie, men idag bad jeg så lige kæresten om at gøre det. "Du skal dreje den rundt" siger jeg, og så hiver han bare til. Med det resultat at han hiver den i stykker, så hovedet sidder fast, og kroppen ryger af.. :roll:

Hvad gør jeg nu?

Hun er blevet hentet af svigermor (på pasnings-weekend) som sagde at det gik nok og hun skulle nok holde øje.. Er der noget bestemt vi kan holde øje med? Jeg får hende tilbage søndag, men vil meget gerne sms'e svigermor med hvad der skal holdes øje med, hvis der skal holdes øje med noget...

 

 

Der sker sjældent specielt meget ved det, men der kan gå betændelse i "såret" . Indtil videre ville jeg, hvis jeg var dig, slå koldt vand i blodet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det vil jeg prøve så..

Jeg læste også lidt om det på nettet.. Men skulle jo lige høre om nogen herinde havde noget at sige :)

Det er jo også bare fordi hun lige er blevet opereret på øret (som vi ikke har fået svar på endnu) og hun har haft alene-hjemme problemer og ondt i en pote uden at der var noget at se.. Den lille hundepige skal jo bare have det godt! :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der ikke også noget med de kan bære en ret forfærdelig sygdom fra rådyr? Som kan give lammelser resten af livet.. Det er vist noget med hvis den sidder mere end 24 timer, men jeg mener også det kan være skidt hvis man ikke får det hele med ud? Min ven fik den sygdom da han var soldat, heldigvis kom han til lægen, men hans arm blev rød og hævet på et stort område, næsten hele underarmen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Er der ikke også noget med de kan bære en ret forfærdelig sygdom fra rådyr? Som kan give lammelser resten af livet.. Det er vist noget med hvis den sidder mere end 24 timer, men jeg mener også det kan være skidt hvis man ikke får det hele med ud? Min ven fik den sygdom da han var soldat, heldigvis kom han til lægen, men hans arm blev rød og hævet på et stort område, næsten hele underarmen.

 

 

Jeg mener at det er forholdsvis få tæger/flåter som er bærer af den farlige sygdom... borelias eller sådan noget i den dur...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Jeg tror såmænd at du kan tage det roligt... bare bed din svigermor om at holde øje med hende og om hun bliver dvask og mærkelig.

 

Jeg har selv prøvet at få en flåt/tæge forkert ud hvor kun hovedet sad tilbage... det faldt ud af sig selv.. fra andre der har prøvet det samme, har jeg hørt at de gror en ny krop ud og så kan man fjerne dem der.. men det ved jeg ikke om det passer...

 

Men nu har jeg fået købt mig en gudsbenået tægetang.. til absolut ingen penge.... http://www.halen.dk/pleje/andet/taegetang_61_da.html...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bichon Charlie
Jeg tror såmænd at du kan tage det roligt... bare bed din svigermor om at holde øje med hende og om hun bliver dvask og mærkelig.

 

Jeg har selv prøvet at få en flåt/tæge forkert ud hvor kun hovedet sad tilbage... det faldt ud af sig selv.. fra andre der har prøvet det samme, har jeg hørt at de gror en ny krop ud og så kan man fjerne dem der.. men det ved jeg ikke om det passer...

 

Men nu har jeg fået købt mig en gudsbenået tægetang.. til absolut ingen penge.... http://www.halen.dk/pleje/andet/taegetang_61_da.html...

 

 

De der klamme sataner......:mrgreen: hedder Flåter! Ikke tæger! Tæger er et helt andet dyr, har ofte vinger og suger saft fra planter.

Flåter sidder sidder på rådyr. Så hvor der er mange rådyr, er der altså også mange flåter. De falder af rådyret og kravler så op på de lange græsstå, og venter på at lille Viggo kommer forbi.

De bider sig fast med tænderne og knaver sig ind indtil de kan suge blod. Det er sådan vi oftest finder dem. I gang med at suge blod.

Det er rigtigt at der er ca 10% af de danske flåter der er potentielle bærere af sygdommen Borrelia. Sygdommen kan inddeles i 3 stadier og symptomerne viser sig på flere måder. Oftest som lidt irritation omkring bidsteddet (det kan ses efter de fleste flåter, også dem der ikke bærer Borrelia) samt et rundt udslet (erythema migrans) som ikke er farligt i sig selv. I de alvorlige stadier kan det rigtig nok resultere i lammelser, men det er GANSKE SJÆLDENT!

Og træk den bare ud! Allerhelst skal hovedet selvfølgelig med (med et lille vrid), men der vokser altså IKKE en ny krop ud hvis hovedet knækker af!

Man kan (som der er skrevet) se rødme og lidt infektion hvis hovedet ikke kommer med, men oftest forsvinder det hurtigt igen uden ar eller komplikationer i øvrigt.

 

Der findes flere gode flåt-tange man kan købe på apoteket og i butikker der forhandler udstyr til hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

---Og når flåten er død, så poster den ikke mere borreliose ind i såret. Og den ER død når den har mistet hovedet!!

 

Hvis man ikke har nogen pincet eller tang og man ikke kan dreje flåten af, så er det helt fint bare at nippe den af og lade hovedet blive siddende....... Især på mennesker..:shock::shock::shock:, for mennesker får meget lettere borreliose end hunde.

--det nye er, at også den farlige TBE nu findes i flåter over hele landet. Og DEN overføres endnu hurtigere gennem såret end borreliose gør.

Men også den er farligere for mennesker end den er for hunde...

 

Flåter skal AF i en fart. Med eller uden hovede!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak skal i have for svar!

Jeg plejer selv at fjerne dem, med pincet, uden problemer (andet end lidt kvalme fordi jeg synes de er superklammo!), men jeg tror bare jeg fik et anfald af "nu-må-du-satme-også-tage-lidt-ansvar-for-den-hund" hvilket han jo ikke har gjort meget i på det seneste..

Men nu fjerner jeg dem selv igen.. Der er ikke noget at se, andet end et lille stykke som jeg så vil vente på falder ud..

Og hun har absolut ikke været dvask siger svigermor.. Hun har rullet sig i lort, drillet deres hund og været overalt hele tiden og tigget ved bordet. Så det er jo ganske beroligende :P

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...