Hop til indhold

Hvalp som fragt i flyet


Gæst Frigga
 Share

Recommended Posts

Er der nogen herinde, der har fået deres hvalp hjem via fly - som fragt vel at mærke?

 

Jeg har lidt svært ved at se, at det er en god start på et hundeliv første gang væk fra sin flok, men nogle gange er der jo ikke rigtig andre muligheder, så jeg vil gerne høre andres erfaringer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Opretter lige et abonnement på denne tråd, da jeg står overfor et lignende scenarie...

 

Men i mit tilfælde kommer den først på flyveren, efter at vi har været sammen med den i nærmere 3 uger, og på det tidspunkt er den over 16 uger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Opretter lige et abonnement på denne tråd, da jeg står overfor et lignende scenarie...

 

Men i mit tilfælde kommer den først på flyveren, efter at vi har været sammen med den i nærmere 3 uger, og på det tidspunkt er den over 16 uger.

Det hjælper jo så heldigvis lidt på det. Hvorfra?

 

Jeg overvejer en hund fra Manchester, og åbenbart må hunde ikke fragtes inde i kabinen fra England. Så er alternativet en 2-dages tur med bil (hvilket vi dog ikke har :mrgreen:) og færge, men så overvejer jeg alligevel om det ikke er bedre med en hurtig 1½ times flyvning for hvalpen...selvom jeg frygter det er traumatiserende første gang, den er væk fra flokken, at skulle opleve en flyvetur i et fragtrum.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det hjælper jo så heldigvis lidt på det. Hvorfra?

 

Jeg overvejer en hund fra Manchester, og åbenbart må hunde ikke fragtes inde i kabinen fra England. Så er alternativet en 2-dages tur med bil (hvilket vi dog ikke har :mrgreen:) og færge, men så overvejer jeg alligevel om det ikke er bedre med en hurtig 1½ times flyvning for hvalpen...selvom jeg frygter det er traumatiserende første gang, den er væk fra flokken, at skulle opleve en flyvetur i et fragtrum.

 

Bare en tanke, men kunne man give hvalpen et sovemiddel.... det er jo en rimelig kort tur:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det hjælper jo så heldigvis lidt på det. Hvorfra?

 

Jeg overvejer en hund fra Manchester, og åbenbart må hunde ikke fragtes inde i kabinen fra England. Så er alternativet en 2-dages tur med bil (hvilket vi dog ikke har :mrgreen:) og færge, men så overvejer jeg alligevel om det ikke er bedre med en hurtig 1½ times flyvning for hvalpen...selvom jeg frygter det er traumatiserende første gang, den er væk fra flokken, at skulle opleve en flyvetur i et fragtrum.

 

 

Hos få selskaber må du godt. Jeg mener Finnair er et af dem, men så skal du bare lige en smuttur rundt Helsinki.

 

Jeg kender flere der har fået dem som fragt. Min veninde fik hund fra England, men fik det koordineret sådan at den kunne rejse sammen med en anden hvalp fra kennelen (andet kuld) til Sverige, og så hentede hun den i Göteborg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare en tanke, men kunne man give hvalpen et sovemiddel.... det er jo en rimelig kort tur:blink:

Jeg ved ikke hvorfor, men dyrlæger fraråder vist at man giver dem beroligende. Men ja på sådan en kort tur kunne man jo være heldig at hvalpen slet ikke når at fatte, at den lige er kommet til et nyt land.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hos få selskaber må du godt. Jeg mener Finnair er et af dem, men så skal du bare lige en smuttur rundt Helsinki.

 

Jeg kender flere der har fået dem som fragt. Min veninde fik hund fra England, men fik det koordineret sådan at den kunne rejse sammen med en anden hvalp fra kennelen (andet kuld) til Sverige, og så hentede hun den i Göteborg.

Jeg har tjekket Finnairs hjemmeside, men selvfølgelig gider de ikke skrive noget om transport af dyr. Såvidt jeg har forstået er det dog gældende for alle flyselskaber, at England ikke vil have dyr i kabinen...men kan være jeg skal tjekke mere op på det hos Finnair. Men det bliver jo hurtigt en lang tur så for den lille hvalp hvis det er over Helsinki :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg aldrig prøvet det, men må sige jeg syntes det kan være et godt og fornuftigt alternativ til en lang tur i bil. Hvor tingene jo trods alt kan lade sig gøre på den anden vis, men ikke nødvendigvis lettere for hunden. Selv på en køretur vil den jo ligge alene i et bur for sig selv - det bør den i hvert fald af sikkerhedsmæssige årsager. Så om den ligger i et fly eller en bil burde vel næsten ikke gøre den store forskel. Måske forudsat at man kan få lov at følge den hele vejen til flyet og hente den igen straks efter.

 

Kender til folk der har fået sendt hvalpe fra Australien (huske ikke i hvilken alder, men i hvert fald ikke 8 uger), og min opdrætter har netop sendt en 12 ugers hvalp til Californien. Kan sagtens følge op rundt omkring og høre de forskellige om deres oplevelser med hundens reaktion på turen, hvis det hjælper noget på tankerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det kunne være rart at vide om det på en måde påvirker hvalpen. Jeg tænker lidt om den er mere utryg ved én og måske kommer til at lide under separationsangst eller sådan noget, når den netop har haft en så tidlig en traumatisk oplevelse.

 

Men ja, god pointe i det med bilen. Af en eller anden grund forestillede jeg mig bare, at man kørte hjem med hvalpen på skødet, men så langt har jeg ikke tænkt i de baner, da vi ikke har bil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har tjekket Finnairs hjemmeside, men selvfølgelig gider de ikke skrive noget om transport af dyr. Såvidt jeg har forstået er det dog gældende for alle flyselskaber, at England ikke vil have dyr i kabinen...men kan være jeg skal tjekke mere op på det hos Finnair. Men det bliver jo hurtigt en lang tur så for den lille hvalp hvis det er over Helsinki :???:

 

Jeg tror ikke det er muligt at få den med i kabinen (selvom jeg ved man kan med mindre dyr i nogen lande) her i eu (ville heller ikke bryde mig om at sidde i en kabine hvor fem hunde sked og tissede undervejs)..

Er det til næste år vi snakker? høhø, kan være du skal havde to hvalpe med så:-P;-)

Ellers ville jeg nok overveje at låne en bil til turen og så tage færgen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke det er muligt at få den med i kabinen (selvom jeg ved man kan med mindre dyr i nogen lande) her i eu (ville heller ikke bryde mig om at sidde i en kabine hvor fem hunde sked og tissede undervejs)..

Er det til næste år vi snakker? høhø, kan være du skal havde to hvalpe med så:-P;-)

Ellers ville jeg nok overveje at låne en bil til turen og så tage færgen.

Hehe, ja det er stadig næste år ;-) Men det er jo et svært valg, så jeg tænkte, at hvis transporten var helt umulig så udelukkede det jo også den hund og så var der ikke så mange valgmuligheder tilbage.

 

Du siger bare til, hvis jeg skal tage én med til dig, selvom jeg troede din skulle hentes i Sverige :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe, ja det er stadig næste år ;-) Men det er jo et svært valg, så jeg tænkte, at hvis transporten var helt umulig så udelukkede det jo også den hund og så var der ikke så mange valgmuligheder tilbage.

 

Du siger bare til, hvis jeg skal tage én med til dig, selvom jeg troede din skulle hentes i Sverige :mrgreen:

 

Nu kan der jo ske meget på at halvt års tid :blink:

Selvfølgelig er transporten mulig, avlere importere da fra hele verdenen, så hvorfor skulle du ikke kunne hente en i england.. Spørgsmålet er jo bare om hvordan det kan gøres, så hvalpen lider mindst overlast...

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal være opmærksom på et par ting hvis i k¢rer over og henter fra UK.

Det er ikke tilladt at medtage hunde på Esbjerg færgen, så du kant tage den herover, men ikke hjem igen.

På færgen fra Holland til Harwich skal hunden enten blive i bilen (alene, du får ikke lov at få adgang til bildækket under sejlads), eller sidde i et bur i et specielt rum på færgen. Der er 6 bure, og det larmer en del (fra maskinerne, da d¢ren fra rummet åbner ud til fri luft). Du kan få lov at bes¢ge hvalpen så ofte du vil, men igen så stresser det også hundene meget at man kommer og går. Selv vores tre voksne, og hvis jeg selv skal sige det afbalancerede, hunde kunne ikke lide at vi gik fra dem i det rum, men klarede dog alligevel turen flot. Alternativt kan du tage hele turen gennem kanal-tunnelen, med k¢rsel fra Frankrig til DK til f¢lge.

Så er der også den med lufteture undervejs. Det er på rastepladser og servicestationer lige op ad motorvejene, og med masser af larm og trafik. Et halsbånd der sidder GODT til, og snor på hele tiden, var hvad vores voksne hunde havde. Smutter hvalpen ud af halsbåndet pga en forskrækkelse eller lignende, ja du kan nok selv gætte udfaldet.

Bare et par ting at være opmærksom på, jeg siger det ikke for at afskrække jer.

Hvad slags hund er i på udkug efter?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det kunne være rart at vide om det på en måde påvirker hvalpen. Jeg tænker lidt om den er mere utryg ved én og måske kommer til at lide under separationsangst eller sådan noget, når den netop har haft en så tidlig en traumatisk oplevelse.

 

Men ja, god pointe i det med bilen. Af en eller anden grund forestillede jeg mig bare, at man kørte hjem med hvalpen på skødet, men så langt har jeg ikke tænkt i de baner, da vi ikke har bil.

 

Man sidder jo også gerne med hvalpen på skødet. Hvis det kan lade sig gøre. Helt korrekt er det ikke, og helt umuligt bliver det hvis man er alene i bilen. Selv i en kasse på gulvet ved passagersædet, kan sådan en hvalp pludselig begynde at karte meget rundt og tage for meget opmærksomhed fra kørslen.

 

Hvis hunden er træt ved afgang, vil den sove (flyve)turen i gennem. Umiddelbart har jeg ikke hørt nogen have problemer med at få hunden hjem på den måde. Heller ikke når den er hvalp. Et forsigtigt gæt er, at vi nogle gange kommer til at overføre vores følelser og angst omkring det at flyve, og derfor tænker det også må være en forfærdelig tur for hunden. Nu har jeg ikke selv gjort det, så jeg kan jo sagtens være ovenpå, men tænker at hvis hunden kan følges ud til flyet og bliver lastet mens man ser det (eller den i det mindste transporteres ud til flyet særskilt og ikke som en del af øvrig last), og man henter den straks efter, er det ikke lang tid den skal være alene.

 

Eneste punkt jeg tror man skal være opmærksom på er, at når hunden kommer frem skal den nok have lidt ro til at komme ud af kassen, og man må lægge bånd på sig selv og sin trang til at nusse. Men det er selvfølgelig også lettere hvis man selv er ovre at hente den og har fået noget tid med den inden afgang.

 

Skal nok høre om deres erfaringer, og give lyd når jeg har forhørt mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for det indlæg.

 

Jeg tror jeg er ret afklaret nu - det bliver en flyvetur i så fald. Så lang tid er 1½ time ikke, hvis den kan bedøves inden og sove fra det hele.

 

Tror på alt det gode og fornuftige i den beslutning. Og bedøvelse for en hvalp = aktivering i nogle timer forinden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er altid noget værre bøvl med England er det!!

Håber at reglerne er ændret når jeg om en 10 års tid gerne vil have en hvalp herover fra Sverige, så jeg kan have den i kabinen på et fly. :mrgreen:

 

Da jeg hentede vovserne i Danmark efter jeg var flyttet til England kørte jeg fra Vejen til Frankrig (Callais), under tunnelen med toget og så lige til Chester (nær Manchester), en tur der tog 15 timer inklusiv en masse tissepauser, puha det var hårdt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har flere gange fået hvalpe fragtet ind.. Hvis opdrætter har lært hvalpen at være i en transportkasse (alene) har det ingen betydning overhovedet..

Jeg har også selv hentet hvalp og haft den i kabinen.. Men jeg synes de virker mere rolige efter de har været i fragtrummet.. Sikkert fordi der ikke sker en skid dernede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Argh, nu kan jeg læse mig frem til, at hvis hvalpen ikke er personledsaget, så er der krav om rabiesvaccinationen 21 dage forinden rejsen (den kan man få dispensation fra, hvis man personledsager dyret).

 

Det vil sige, at hvalpen skal være rabiesvaccineret når den er 5 uger. Det kan man da ikke, vel?

Link til indlæg
Del på andre sites

Argh, nu kan jeg læse mig frem til, at hvis hvalpen ikke er personledsaget, så er der krav om rabiesvaccinationen 21 dage forinden rejsen (den kan man få dispensation fra, hvis man personledsager dyret).

 

Det vil sige, at hvalpen skal være rabiesvaccineret når den er 5 uger. Det kan man da ikke, vel?

Nej den skal være 12 uger
Link til indlæg
Del på andre sites

Hov, det slår mig lige: Er det personlig ledsagelse, hvis hvalpen sendes som fragt og man sidder med i flyet?

 

Det må man jo næsten gå ud fra.. Eller forestiller du dig man skal sidde i lastrummet med den:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det må man jo næsten gå ud fra.. Eller forestiller du dig man skal sidde i lastrummet med den:blink:

BAH :genert:

 

Min opfattelse var, at hvis hvalpen sad med i kabinen, så var den ledsaget - og hvis den sad i lastrummet, så var den uledsaget. Men så slog det mig lige, at jeg måske overdrev hele situationen, og at ledsaget bare betød, at der var en med i flyet, der havde ansvaret :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...