Hop til indhold

Velkommen hjem...


Lonny
 Share

Recommended Posts

Det dejlige ved at have hund er jo bestemt at man altid bliver modtaget med kys og velkomstglæde når man kommer hjem :-D

 

Men herhjemme udvikler det sig altså hver gang til en lille konflikt, idet at begge hunde vil hilse på samme gang.

 

Baldur afskærer Luna fra at komme til mig ved at blokerer hendes adgang med hans krop. Luna bliver så møgsur, og hopper på ham og begynder at smånappe ham i benene, og han bliver så lige så sur, og begynder selvsagt at snappe igen. Herefter er det total kaos...

 

Jeg er så begyndt på at nægte at sige goddag, jeg har i stedet en håndfuld godbidder, og de ved, at først når de sætter sig ned og forholder sig roligt, så får de godbidderne. Når de så har siddet der i en 5 minutters tid, så falder der ro over gemytterne og vi kan hilse og derefter gå en lille tur.

 

Problemet er, at i de 2-3 minutter der går før de sætter sig, så er der stadig total kaos. Dette kaos er til at overleve, og det er ikke fordi at de gør skade på hinanden eller bliver virkelig uvenner, der er bare en masse adrealin der skal ud af kroppen. Men jeg frygter at når Luna bliver ældre og større, at så vil denne konflikt måske udvikle sig, og at jeg en dag vil ende med et reelt hundeslagsmål når jeg kommer hjem.

 

Så vidt jeg kan bedømme situatuonen, så er det en kombination af at de bliver overgearede af glæde over at jeg kommer hjem, og så rent resource forsvar, hvor jeg er resourcen.

 

Hvad kan jeg gøre for at få dem helt i ro når jeg kommer hjem?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har overhovedet ikke det problem, og jeg mener at det er fordi jeg totalt ignorerer hundene når jeg kommer hjem.

Der bliver først "hilst" når jeg sætter mig efter at have læsset varer af og klaret hvad jeg ellers skal.

 

Afsked består i at de får en tyggeting eller godbid, men hjemkomst skal ikke være noget særligt efter min mening. Mest for at forebygge alene-hjemme problemer - hilsekonflikter havde jeg slet ikke tænkt på, men det er nok fordi vi ikke har dem ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har overhovedet ikke det problem, og jeg mener at det er fordi jeg totalt ignorerer hundene når jeg kommer hjem.

Der bliver først "hilst" når jeg sætter mig efter at have læsset varer af og klaret hvad jeg ellers skal.

 

Afsked består i at de får en tyggeting eller godbid, men hjemkomst skal ikke være noget særligt efter min mening. Mest for at forebygge alene-hjemme problemer - hilsekonflikter havde jeg slet ikke tænkt på, men det er nok fordi vi ikke har dem ;-)

 

Nu er mine hunde jo i bur, så jeg kan ikke rigtig undgå at det første jeg gør er at tage kontakt til dem, det sker jo når jeg skal lukke dem ud af burerne.

 

Men jeg har også forsøgt at gå min vej så snart de begynder at geare op, men der er det ligesom for sent, og de er ikke rigtig i stand til at stoppe igen. Nu skyldes det jo også at Luna stadig er hvalp, så hun er har meget svært ved at stoppe. Baldur stopper når han får besked på det, men når han så forsøger at holde sig i ro, så sidder Luna i hans ene bagben...

 

Hovedsaglig er det Luna der kører det hele op, allerede når jeg åbner døren så begynder hun at skrige og hyle. Men jeg har video optaget dem når de er alene, og hun har altså ikke alene hjemme problemer, hun sover bare hele dagen. Hun har heller ikke noget problem med at jeg går hjemmefra, men når jeg kommer hjem, så lyder det som om hun er ved at dø...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det med burene er selvfølgelig et problem, men der ville jeg nok vælge at vente måske 10 minutter med at lukke dem ud, for Lunas vedkommende først når hun var rolig.

Det kommer selvfølgelig til at kræve lidt træning først, for nu er de jo vant til at være helt kørt op når du kommer hjem. Men jeg tror det ville virke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det med burene er selvfølgelig et problem, men der ville jeg nok vælge at vente måske 10 minutter med at lukke dem ud, for Lunas vedkommende først når hun var rolig.

Det kommer selvfølgelig til at kræve lidt træning først, for nu er de jo vant til at være helt kørt op når du kommer hjem. Men jeg tror det ville virke.

 

Det kunne jeg selvfølgelig prøve, selvom jeg jo bare syntes at de skal ud hurtigst muligt når jeg kommer hjem :-D

 

Luna har allerede den regel, at hun ikke kommer ud af buret før hun sidder stille og forholder sig i ro. Men det kan da godt være at hun skal forholde sig i ro i længere tid end de 5 sekunder hun gør det nu, idet at hun jo ikke er faldet til ro, hun farer jo ud som skudt af en kanon i det øjeblik døren åbnes.

 

Det skal så siges, at de hilser på præcis samme måde når manden kommer hjem 2 timer senere, så dette understreger jo også at det ikke er fordi at der er problemer med at være alene hjemme, men simpelthen fordi at det kører helt op i hilse situationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25

Jeg tror også det er en god ide som Umulia siger, at lade dem være i burene indtil du kan mærke at de ligesom har "vænnet" sig til at du er hjemme igen.

 

Jeg kan godt forestille mig det er svært og lade dem sidde der når du endelig kommer hjem, men tror simpelthen også at det er vejen frem til en rolig ankomsthilsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Unknown99
Ja det med burene er selvfølgelig et problem, men der ville jeg nok vælge at vente måske 10 minutter med at lukke dem ud, for Lunas vedkommende først når hun var rolig.

Det kommer selvfølgelig til at kræve lidt træning først, for nu er de jo vant til at være helt kørt op når du kommer hjem. Men jeg tror det ville virke.

 

Vi gør det samme.. vi har vores ude i køkkenet, med et børnegitter for.. (mest fordi sofie ikke er renlig, så er der ikke tis i hele huset, når vi kommer hjem, eller når vi står op) de får først lov til, at komme ud af køkkenet, når de begge sitter pænt.. og så kan jeg godt hilse.. men nogle gange kan jeg godt bare finde på, at gå lidt rundt i huset, inden jeg lukker den ud.. for som umulia siger, hvis man ignoere dem lidt, så dramatisere man ikke det, at man er væk...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror eventuelt du bare vil få samme problem når du lukker dem ud når de er faldet til ro. Jeg syntes det lyder som en god plan hvad du gør nu. De må vel efterhånden lære at det er hvad der sker når du kommer hjem.

 

Jeg er også bange for at de bare når at køre sig selv endnu mere op hvis de skal vente, Luna lyder jo virkelig som om hun er ved at dø...

 

Jeg har modtaget et forslag af en træner jeg taler med, og det tror jeg lige at jeg vil afprøve før jeg starter med at ignorere dem :blink:

 

Det går ud på at jeg skal smide en håndfuld godbidder på gulvet, så de kan gå i gang med fodersøg så snart de kommer ud af buret. Fodersøg og det at spise skulle gerne få dem til at slappe lidt af, og når der så ikke er flere godbidder på gulvet, så kan de (som før) tilbyde sit, hvorefter de får godbidder af mig.

 

Hvis det ikke virker, så må jeg jo prøve at ignorere dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også bange for at de bare når at køre sig selv endnu mere op hvis de skal vente, Luna lyder jo virkelig som om hun er ved at dø...

 

Jeg har modtaget et forslag af en træner jeg taler med, og det tror jeg lige at jeg vil afprøve før jeg starter med at ignorere dem :blink:

 

Det går ud på at jeg skal smide en håndfuld godbidder på gulvet, så de kan gå i gang med fodersøg så snart de kommer ud af buret. Fodersøg og det at spise skulle gerne få dem til at slappe lidt af, og når der så ikke er flere godbidder på gulvet, så kan de (som før) tilbyde sit, hvorefter de får godbidder af mig.

 

Hvis det ikke virker, så må jeg jo prøve at ignorere dem.

 

Så er jeg kommer hjem fra arbejde, og ovenstående er afprøvet med stor succes :5up:

 

Før jeg lukkede burerne op, så havde jeg lige kastet en masse godbidder på gulvet. Baldur blev lukket ud først, og han gik straks i gang med at spise godbidderne på gulvet. Så blev Luna lukket ud, og hun for ud af buret med samme iver som hun plejede, men da hun så opdagede at Baldur fuldstændig ignorerede både hende og jeg, så begyndte hun i stedet at tilbyde sit, så hun også kunne få sine godbidder :-D

 

Der var slet ingen ballade og alt endte i idyl :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er jeg kommer hjem fra arbejde, og ovenstående er afprøvet med stor succes :5up:

 

Før jeg lukkede burerne op, så havde jeg lige kastet en masse godbidder på gulvet. Baldur blev lukket ud først, og han gik straks i gang med at spise godbidderne på gulvet. Så blev Luna lukket ud, og hun for ud af buret med samme iver som hun plejede, men da hun så opdagede at Baldur fuldstændig ignorerede både hende og jeg, så begyndte hun i stedet at tilbyde sit, så hun også kunne få sine godbidder :-D

 

Der var slet ingen ballade og alt endte i idyl :5up:

 

Dejligt at høre :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...