Hop til indhold

Hjælp! Mangler råd til kommandotræning etc


Gæst MarieM
 Share

Recommended Posts

Hej!

 

Har en lille hund (Prazsky Krysarik) og har fundet ud af at en lille hund - ihvertfald min, har et kæmpe ego. Ihvertfald betydeligt større end min tidligere hund som var en svensk dansk gårdhund.

Jeg vil gerne have en hund jeg kan stole på kommer når jeg kalder, nogen der har et råd til hvordan man kan træne dem til det? Lige nu kommer hun 8 ud af 10 gange og får så en godbid hver gang hun kommer, men den sidder der ikke helt. Hvordan gjorde i???

Dertil så vil jeg utrolig gerne opnå at hun bliver i en radius af 2-3 meter ved mig når hun er med andre steder - ikke nødvendigvis hele tiden da hun selvfølgelig skal kunne ligge sig ned og slappe af. Men jeg vil gerne opnå at hun kan gå uden snor på grønne arealer hvor det er tilladt. Hvordan kom i til det punkt hvor i slap jeres hund med en tro på at den blev hos jer samt kom HVER gang i kaldte? :confused:

 

Måske forventer jeg for meget, da hun kun er 5 mdr, men hun har været så lærenem med alle andre ting at jeg tror hun er parat til noget mere .. :)

 

Marie

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Vores indkald sidder lige i skabet hver gang - mm. der er en hare eller et rådyr Bamse ser før jeg gør, må så løber han max nogle meter, inden han reagere og kommer.

 

Vi roste og belønnede bare hver gang han kom af sig selv, og satte så kommando på efterhånden.

Og så belønner vi med forskellige ting. Bolde, pinde, guffer, osv. så der altid venter noget nyt og spændende.

 

Nogle gange træner vi så nogle små sjove øvelser som han eeelsker når han kommer, og giver "fri" bagefter. Det i sig selv ser han som en belønning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har nærmest haft Møffe løs i grønne områder fra dag ét. Dog først, da han havde været der et par gange :blink:

 

Jeg har aldrig stillet større krav, end jeg har ment, at han kunne honorere.

 

Jeg startede primært hjemme i haven. Sagde "kom" hvergang han kom af sig selv (hvor jeg også huskede det :blink: ) og roste stoooort under hele indkaldet og efter, mens han var hos mig. Så fik han fri, når jeg var færdig med ros. Men altid inden, han nåede at forlade mig af sig selv igen. Godbidder var obligatorisk (og er det stadig) og jeg lærte et godt trick - i stedet for at give mange godbidder på én gang, så giv én ad gangen - men efterfulgt af én mere og én mere og én mere - det er sådan lidt mere fedte-give-gave-gevinst-bonus-agtigt :blink:

 

En gang imellem skabte jeg mig også fuldstændig åndssvag og råbte, "heeeei Møøøfffeeeee! Jaaaaa, kom til mor, ja kom til mor! Åhh, hvor er du dygtiiiii'" og motiverede ham på andre måder til at komme, når jeg kaldte :blink:

 

Efterhånden er "kom" så kommet til at stå alene, som "kom nu"-signal, mens det i andre sammenhænge bare betyder "hvor bliver du af?" "er du med?" "er den duft der for interessant, eller kommer du?" - det er hvor jeg siger, "kommer du" eller "kom såååå". Så er det ikke et ultimatum, men et frit tilbud - kommer han, bestemmer han selv, om han kommer helt over eller bare løber forbi fx, og kommer han ikke, så ok, så venter jeg lidt. Men ros og belønning får han stadig.

 

Ang. "kom", så er det langt fra færdigindlært. En spændende duft er stadig for spændende, og er andre hunde 10-15 meter væk, kan jeg med 50% sikkerhed godt glemme alt om et succesfuldt indkald.

 

Men for at undgå det uheld, er jeg konstant opmærksom på ham, når vi går tur, så jeg kan nå at aflede ham og belønne ham, evt. få fat i ham (betyder EVIGT og ALTID godbidder og ros, så det er en positiv ting og ikke negativ!) indtil jeg har fundet ud af, om det er ok.

 

Når jeg "presser appelsinen" er det evigt og altid kun med hunde, han kender. Jeg træner ikke indkald på fremmede hunde :blink: Men er vi fx. på vej til træf i parken, får han først lov at løbe over, når jeg har givet tilladelsen, om man så må sige - ellers stopper jeg ham. Stopper han ikke, jamen, så er det tid til mere indkaldstræning og så ved jeg det næste gang - og lavere kritier, så vi udgår fiaskoer og kun oplever succes. Jeg skælder aldrig ud - kommer han ikke, er det for dårlig træning fra min side og jeg har stillet et urimeligt krav.

 

Foruden indkaldstræningen, gør jeg også meget udover at jeg generelt bare ER interessant. Godbid, hver gang kræet tager kontakt - fører til at jeg har en hund, der generelt holder sig tæt til mig - , masser af ros, kalde hans navn, ros og godbidder, hvis han reagerer (dvs. kigger på mig), leg som belønning ved indkald en gang i mellem (jeg løber hoppende afsted med glad stemme og svinger evt. lidt med linen, ender nogle gange med at "snuble over et græsstrå", så han kan "få mig") - og det både, hvor han kommer af sig selv og hvor jeg har kaldt :mrgreen:

 

Møffe er 4½ måned gammel og af en halvselvstændig race - berner sennen - som dog stadig er afhængig. Men han havde ikke noget imod at gå langt væk fra mig i starten, så har virkelig skulle passe på og han har "stukket af" fra mig op til flere gange, fordi han har set noget interessant :shock: Så kunne mor jo godt vente, hun var jo lige dér, 150 meter bag mig... Synes vores træning har båret rigtig meget frugt, han er super opmærksom på mig idag og reagerer rigtig godt på navn, indkald og nej (sidstnævnte er positivt indlært, så det betyder "kig på mig og du får værsgo', eller et uimodståeligt alternativ). Hvis det ene ikke virker, så plejer det andet :mrgreen: Det bliver simpelthen for interessant, når man både hører Møffe, nej og kom bag sig :ivrig:

 

Ja, optimalt burde han altså reagere på bare det ene og det gør han da også for det meste :mrgreen:

Redigeret af bernerazuro
  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

 

Har en lille hund (Prazsky Krysarik) og har fundet ud af at en lille hund - ihvertfald min, har et kæmpe ego. Ihvertfald betydeligt større end min tidligere hund som var en svensk dansk gårdhund.

Jeg vil gerne have en hund jeg kan stole på kommer når jeg kalder, nogen der har et råd til hvordan man kan træne dem til det? Lige nu kommer hun 8 ud af 10 gange og får så en godbid hver gang hun kommer, men den sidder der ikke helt. Hvordan gjorde i???

Min første hund var nærmest født med indkaldsstabilitet men min anden har kræver hårdt arbejde. Jeg fik først rigtig fat i den lange ende da jeg begyndte at træne med døde duer, så måske skulle du prøve med døde mus. :-D Ej jeg joker, men lidt leg med en lille legetøjsmus (en til katte der piver) ville måske skabe interesse der kunne konkurrere med omgivelserne.

 

Dertil så vil jeg utrolig gerne opnå at hun bliver i en radius af 2-3 meter ved mig når hun er med andre steder - ikke nødvendigvis hele tiden da hun selvfølgelig skal kunne ligge sig ned og slappe af.

 

Det forstår jeg ikke. Hvis du mener 2-3 meter må du træne på at opnå den afstand. En hund kan næppe forstå at hvis der ikke er nogen trafik eller andre mennesker i nærheden, så må afstanden være 5 meter. Ret mig gerne hvis jeg har misforstået spørgsmålet. :-)

 

Men jeg vil gerne opnå at hun kan gå uden snor på grønne arealer hvor det er tilladt. Hvordan kom i til det punkt hvor i slap jeres hund med en tro på at den blev hos jer samt kom HVER gang i kaldte? :confused:

 

Måske forventer jeg for meget, da hun kun er 5 mdr, men hun har været så lærenem med alle andre ting at jeg tror hun er parat til noget mere .. :)

 

Marie

Det punkt er aldrig kommet. :lol: Ikke med min sidste hund ihvertfald, og jeg tror faktisk ikke at man skal forvente den slags. Nogle hunde kan lære det, andre kan ikke. Og sidstnævnte er nok i overtal. Tror man skal være tilfreds hvis indkaldsprocenten er højere end 90%. Resten er op til ejeren. Kender du din hund godt nok (og ved hvor det kan gå galt) kan du kalde ind i tide og derved få helt styr på hunden. Næsten ihvertfald. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som de andre siger, træn positivt.

8 af 10 gange nu er flot!

 

Jeg sidder og tænker lidt, ser billedet af dig og din hund for mig hvor hun holder sig de ønskede 2 - 3 m af dig...

 

Hmmm... Det er dæleme ikke meget at give hende!

Det er ca 1½ gang almindelig lines rderum. Hun har behov for større frihed end det.

 

Hun har behov for at spæne rundt, fordybe sig i at snuse osv osv.

Det kan hun ikke, hvis hun skal holde den korte afstand til dig.

 

Så ville jeg hellere sætte line på og lære hende at følges der og så slippe hende til "fri" hvor hun gerne må løbe længere væk.

Hun skal holde utroligt meget øje med dig for at holde sig på højst 2 - 3 meters afstand og dette giver hende ikke tid til ret meget andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kender jeg ikke meget til racen, men så vidt jeg kan læse mig til, er der masser af jagt i dem plus en god portion selvstændighed - de er jo lavet til at arbejde på egen hånd uden menneskelig indblanding.... Så at få et 100% indkald vil nok være utopi... Men jeg skal ikke kunne sige det, da jeg som sagt ikke kender racen ...

 

Men hvis du ikke ønsker hende mere en 2-3 meter væk fra dig, hvorfor så ikke bare investere i en flexline? :confused: der kan hun få 5-8 m (afhængig af model)...

 

Jeg kan godt forstå du gerne vil, at hun skal gå fri, det gør min egen også og det nyder både hun og jeg... Men med en meget selvstændig hvalp / unghund kan det godt tænkes, at det kan blive lidt problematisk...

 

Men som Ascha vil jeg sige, at hvis du kan nå op på 90% skal du nok være forbandet lykkelig og så bare selv være god til at overskue situationen... Så du kan få hende kaldt ind, inden der er noget mere spændende der frister alt for tæt på....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har nærmest haft Møffe løs i grønne områder fra dag ét. Dog først, da han havde været der et par gange :blink:

 

Jeg har aldrig stillet større krav, end jeg har ment, at han kunne honorere.

 

Jeg startede primært hjemme i haven. Sagde "kom" hvergang han kom af sig selv (hvor jeg også huskede det :blink: ) og roste stoooort under hele indkaldet og efter, mens han var hos mig. Så fik han fri, når jeg var færdig med ros. Men altid inden, han nåede at forlade mig af sig selv igen. Godbidder var obligatorisk (og er det stadig) og jeg lærte et godt trick - i stedet for at give mange godbidder på én gang, så giv én ad gangen - men efterfulgt af én mere og én mere og én mere - det er sådan lidt mere fedte-give-gave-gevinst-bonus-agtigt :blink:

 

En gang imellem skabte jeg mig også fuldstændig åndssvag og råbte, "heeeei Møøøfffeeeee! Jaaaaa, kom til mor, ja kom til mor! Åhh, hvor er du dygtiiiii'" og motiverede ham på andre måder til at komme, når jeg kaldte :blink:

 

Efterhånden er "kom" så kommet til at stå alene, som "kom nu"-signal, mens det i andre sammenhænge bare betyder "hvor bliver du af?" "er du med?" "er den duft der for interessant, eller kommer du?" - det er hvor jeg siger, "kommer du" eller "kom såååå". Så er det ikke et ultimatum, men et frit tilbud - kommer han, bestemmer han selv, om han kommer helt over eller bare løber forbi fx, og kommer han ikke, så ok, så venter jeg lidt. Men ros og belønning får han stadig.

 

Ang. "kom", så er det langt fra færdigindlært. En spændende duft er stadig for spændende, og er andre hunde 10-15 meter væk, kan jeg med 50% sikkerhed godt glemme alt om et succesfuldt indkald.

 

Men for at undgå det uheld, er jeg konstant opmærksom på ham, når vi går tur, så jeg kan nå at aflede ham og belønne ham, evt. få fat i ham (betyder EVIGT og ALTID godbidder og ros, så det er en positiv ting og ikke negativ!) indtil jeg har fundet ud af, om det er ok.

 

Når jeg "presser appelsinen" er det evigt og altid kun med hunde, han kender. Jeg træner ikke indkald på fremmede hunde :blink: Men er vi fx. på vej til træf i parken, får han først lov at løbe over, når jeg har givet tilladelsen, om man så må sige - ellers stopper jeg ham. Stopper han ikke, jamen, så er det tid til mere indkaldstræning og så ved jeg det næste gang - og lavere kritier, så vi udgår fiaskoer og kun oplever succes. Jeg skælder aldrig ud - kommer han ikke, er det for dårlig træning fra min side og jeg har stillet et urimeligt krav.

 

Foruden indkaldstræningen, gør jeg også meget udover at jeg generelt bare ER interessant. Godbid, hver gang kræet tager kontakt - fører til at jeg har en hund, der generelt holder sig tæt til mig - , masser af ros, kalde hans navn, ros og godbidder, hvis han reagerer (dvs. kigger på mig), leg som belønning ved indkald en gang i mellem (jeg løber hoppende afsted med glad stemme og svinger evt. lidt med linen, ender nogle gange med at "snuble over et græsstrå", så han kan "få mig") - og det både, hvor han kommer af sig selv og hvor jeg har kaldt :mrgreen:

 

Møffe er 4½ måned gammel og af en halvselvstændig race - berner sennen - som dog stadig er afhængig. Men han havde ikke noget imod at gå langt væk fra mig i starten, så har virkelig skulle passe på og han har "stukket af" fra mig op til flere gange, fordi han har set noget interessant :shock: Så kunne mor jo godt vente, hun var jo lige dér, 150 meter bag mig... Synes vores træning har båret rigtig meget frugt, han er super opmærksom på mig idag og reagerer rigtig godt på navn, indkald og nej (sidstnævnte er positivt indlært, så det betyder "kig på mig og du får værsgo', eller et uimodståeligt alternativ). Hvis det ene ikke virker, så plejer det andet :mrgreen: Det bliver simpelthen for interessant, når man både hører Møffe, nej og kom bag sig :ivrig:

 

Ja, optimalt burde han altså reagere på bare det ene og det gør han da også for det meste :mrgreen:

 

 

TUSIND TAK!!!

Alt det du har skrevet har jeg prøvet på min hundepige og det hjælper!

Jeg vil tro hun kommer 98 % af gangene nu, fordi hun ved hun får en lækker godbid :-P Jeg er ligefrem kommet til det punkt hvor jeg tør lade hende gå fri og den prøve kommer til at ske i weekenden hvor hun skal i noget der hedder Hedeland med masser af marker og fri natur. Jeg glæder mig meget til at se hvordan det går :o)

Hun er blevet meget mere lydig og jeg lærte hende at give pote på en time i søndags - og nu sidder den der bare. Jeg behøver ikke engang at sige andet end sit og så ryger poten også op. - Det skal lige siges det ser ekstremt sjovt ud når en hun på kun 2 kg svinger den lille bitte pote op :lol:

 

Alt i din besked har været brugbart, så tusind tak.

Hun forstår bedre ordet nej efter jeg har lavet lydighedstræning med ordet. Jeg lagde en godbid og sagde nej og først da jeg sagde værsgo måtte hun ta' den. Det har ihvertfald gjort at hun forstår betydningen af ordet og hører mere efter :)

 

Så endnu en gang tak for din meget brugbare besked :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

og til jer andre to, så ved jeg nu at 2-3 meter er meget lidt!

Derfor har hun fået en line på 5 el. 6 meter som hun går tur med og det er faktisk sjældent hun "går linen ud" :mrgreen: Så hun har ikke behov for flere m til at udforske det hele.

Lydighedstræningen går fremad og hun kommer 98 % af gangene nu, men nu skal jeg bare ha' trænet det når hun er i rum med katten (hun er meget glad for katten og vil hele tiden være henne hos hende) for at se om hun kommer når katten er der - hvis hun gør det, så tror jeg på hun kommer hver gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

TUSIND TAK!!!

Alt det du har skrevet har jeg prøvet på min hundepige og det hjælper!

Jeg vil tro hun kommer 98 % af gangene nu, fordi hun ved hun får en lækker godbid :-P Jeg er ligefrem kommet til det punkt hvor jeg tør lade hende gå fri og den prøve kommer til at ske i weekenden hvor hun skal i noget der hedder Hedeland med masser af marker og fri natur. Jeg glæder mig meget til at se hvordan det går :o)

Hun er blevet meget mere lydig og jeg lærte hende at give pote på en time i søndags - og nu sidder den der bare. Jeg behøver ikke engang at sige andet end sit og så ryger poten også op. - Det skal lige siges det ser ekstremt sjovt ud når en hun på kun 2 kg svinger den lille bitte pote op :lol:

 

Alt i din besked har været brugbart, så tusind tak.

Hun forstår bedre ordet nej efter jeg har lavet lydighedstræning med ordet. Jeg lagde en godbid og sagde nej og først da jeg sagde værsgo måtte hun ta' den. Det har ihvertfald gjort at hun forstår betydningen af ordet og hører mere efter :)

 

Så endnu en gang tak for din meget brugbare besked :5up:

 

Hvor er det bare fedt at høre :banan: :klap2: :5up:

 

Og som forfatter til indlægget, er jeg liiidt stolt over, at det hjalp så meget :mrgreen:

 

Kan forresten sige, at Møffe også kun er blevet mere klister siden jeg skrev indlægget :hjerte:

Redigeret af bernerazuro
fejl i smiley
Link til indlæg
Del på andre sites

Godbidder var obligatorisk (og er det stadig) og jeg lærte et godt trick - i stedet for at give mange godbidder på én gang, så giv én ad gangen - men efterfulgt af én mere og én mere og én mere - det er sådan lidt mere fedte-give-gave-gevinst-bonus-agtigt :blink:

 

Hele dit indlæg er rigtig, rigtig godt :5up: Men det jeg har citeret er vist lige dét, jeg manglede for at finpudse kommandoerne. Jeg har afprøvet det i dag - at give flere godbidder lidt efter lidt - og det ser allerede ud til at virke, så han ikke bare f.eks. rejser sig fra "sit" efter et splitsekund. Han fandt hurtigt ud af at blive siddende lidt tid. Så tusind tak for det lille råd:klap2:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hele dit indlæg er rigtig, rigtig godt :5up: Men det jeg har citeret er vist lige dét, jeg manglede for at finpudse kommandoerne. Jeg har afprøvet det i dag - at give flere godbidder lidt efter lidt - og det ser allerede ud til at virke, så han ikke bare f.eks. rejser sig fra "sit" efter et splitsekund. Han fandt hurtigt ud af at blive siddende lidt tid. Så tusind tak for det lille råd:klap2:

 

Hvor fedt! - sidder og er totalt glad over, at jeg har været til hjælp :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...