Hop til indhold

Alene hjemme igen igen igen..... :)


Gæst PPP-Pero
 Share

Recommended Posts

Gæst PPP-Pero

Nu har vi lige været hos Gudrun, som mener vi skal begynde at lære Pero at være alene på den "hårde" måde (selvom vi begge synes det lyder forkert :) ).

Pero duer ikke til den normale alene-hjemme-træning med langsomt at trappe op osv. Nu skal vi være super konsekvente og lade ham være alene hver dag. Hun mener at han så efterhånden vil stoppe med at give udtryk for sin "elendighed" :) Dvs. at Gudrun faktisk slet ikke mener at han virkelig har det så elendigt - han har bare kæmpe stor selvmedlidenhed og forstærker sig selv i det når han piver og gøer.

Hun fortæller at mange andre hunde har det langt værre end Pero, men nyrehunde giver bare udtryk for det, der hvor andre ikke gør (og det synes voldsommere).

 

Så nu skal vi begynde at have en fast morgenrutine, der ender med at vi går fra ham og er VÆK. Gudrun mener at han så efterhånden lærer at finde sig i det når vi bare er konsekvente og det er hver dag.

 

Planen var egentlig at starte på fredag - fordi vi alligevel kun har pasning imorgen og torsdag - og fredag ville det blive 3-4 timer. Det synes Gudrun ville være ok at starte med. Nu har vi så måske måske måske fundet en fast hundepasser ( :D ) så vi kan udskyde det til påsken, hvor vi kan holde ferie forskudt af hinanden og derfor får 2 ugers ferie med Pero til træning.

Og så ville vi alligevel kunne starte med fx en time i stedet for 4 timer.

 

 

Men for søren da jeg håber den her teori kommer til at virke.... Og jeg håber godt nok ikke at han kommer til at hyle og gø for meget. Ellers risikerer vi jo at blive smidt ud :(

 

Jeg er faktisk helt lettet over at vi har fået "grønt lys" til at træne på den "hårde måde" af en så hundekyndig person som Gudrun. Det er rart at der er en anden, der kan se at det altså ikke kan lykkes med den "rigtige" metode...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har efterhånden også fundet ud af at Kency vidst også hører til gruppen af hunde, der kan have en noget så stor selvmedlidenhed! Efter hun lærte at være alene i 15-20 minutter uden af pive/hyle, ødelagde hun slet ikke noget, heller ikke selvom tiden blev øget, det gjorde den langsomt, og stille og roligt kom vi op på flere timer. I starten var der dog ingen tvivl, hun havde det meget svært ved at være alene. Men efterhånden lærte hun det jo, men stadig kunne hun godt give udtryk for sin utilfredshed. Så kunne hun finde på at hyle i lidt tid (mens hun lå ned) og derefter gå hen og sove videre.. selvom hun havde været alene i 1 time fx. Og hendes hylen bruger hun altså ofte når hun har ondt af sig selv, som fx. når det er Sitto som kommer først til træning og Kency skal blive hjemme, fordi det ikke er hendes tur først, hvis ikke hun må være med når jeg gør rent ved marsvinene, hvis ikke hun må komme i haven når hun ser en kat osv. Så kan hun virkelig have ondt af sig selv!!

 

Men tilbage til alene hjemme træningen, så de gange hvor hun satte sig til at hyle, selvom hun havde været alene i noget tid.. der blev hun altså ignoreret, fordi hun lagde sig jo til at sove igen, kort efter.. tror bare hun lige skulle give udtryk for sin utilfredshed med at blive "efterladt"..

 

Men held og lykke med Pero's alene hjemme træning. Men synes det lyder godt i starter med en time, selvom Gudrun siger det er ok med 3-4 timer, så synes jeg 3-4 timer er meget for en hund som hyler, også selvom det måske bare er fordi han er en hund som giver udtryk for sin utilfredshed, mere end andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har vi lige været hos Gudrun, som mener vi skal begynde at lære Pero at være alene på den "hårde" måde (selvom vi begge synes det lyder forkert :) ).

Pero duer ikke til den normale alene-hjemme-træning med langsomt at trappe op osv. Nu skal vi være super konsekvente og lade ham være alene hver dag. Hun mener at han så efterhånden vil stoppe med at give udtryk for sin "elendighed" :) Dvs. at Gudrun faktisk slet ikke mener at han virkelig har det så elendigt - han har bare kæmpe stor selvmedlidenhed og forstærker sig selv i det når han piver og gøer.

Hun fortæller at mange andre hunde har det langt værre end Pero, men nyrehunde giver bare udtryk for det, der hvor andre ikke gør (og det synes voldsommere).

 

Så nu skal vi begynde at have en fast morgenrutine, der ender med at vi går fra ham og er VÆK. Gudrun mener at han så efterhånden lærer at finde sig i det når vi bare er konsekvente og det er hver dag.

 

Planen var egentlig at starte på fredag - fordi vi alligevel kun har pasning imorgen og torsdag - og fredag ville det blive 3-4 timer. Det synes Gudrun ville være ok at starte med. Nu har vi så måske måske måske fundet en fast hundepasser ( :D ) så vi kan udskyde det til påsken, hvor vi kan holde ferie forskudt af hinanden og derfor får 2 ugers ferie med Pero til træning.

Og så ville vi alligevel kunne starte med fx en time i stedet for 4 timer.

 

 

Men for søren da jeg håber den her teori kommer til at virke.... Og jeg håber godt nok ikke at han kommer til at hyle og gø for meget. Ellers risikerer vi jo at blive smidt ud :(

 

Jeg er faktisk helt lettet over at vi har fået "grønt lys" til at træne på den "hårde måde" af en så hundekyndig person som Gudrun. Det er rart at der er en anden, der kan se at det altså ikke kan lykkes med den "rigtige" metode...

 

Egentligt lidt "sjovt" det her, for jeg kan huske at vi to var inde og vende omkring den teori i starten da du skrev om problemet :wink:

 

Har du skrevet om hvordan det er gået med stofhuset, jeg synes ikke jeg har set noget? Men det har åbenbart ikke været løsning på problemet, kan jeg forstå.

 

Den dag Pero´s alene hjemme-problem er blevet løst, kan du læne dig tilbage med en stor ekspertviden om emnet. Og når folk så spørger om råd omkring emnet herinde i forummet, kan vi bare nøjes med at henvise til dig, for du må efterhånden have prøvet alt :lol:

 

Jeg er enig med Hundetossen i at hvis I kan starte med mindre end 3-4 timer må det være bedst:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero

Tak for begge Jeres svar :D

Sjovt Kency også har så stor selvmedlidenhed! Gudrun sagde også til os, at han nok ikke var rigtig ulykkelig.... :D

Men der var selvfølgelig den dag, hvor han ikke stoppede med at pive, men derimod begyndte at gø og hyle i 2 timer! :(

 

Stofhuset har vi slet ikke fået afprøvet endnu :) Lige nu er det bare hans "nye kurv" og vi lukker det nogle gange, men ikke i super lang tid ad gangen.

 

Jeg kan godt huske vi snakkede om hans piveri Vivi... Det er åbenbart ikke noget vi skal tage os af - heller ikke i alene-hjemme situationen.

 

Jeg kunne godt forestille mig at Pero bare skulle vænne sig til at han bliver forladt og sådan er det bare .... Men altså... vi har forestillet os en helt masse, som så ikke er blevet til noget... Jeg tror vi har været alt igennem - bortset fra "den hårde måde" (hvor lyder det dog grimt :) ). Selvom de to uger han var alene i december var lidt à la den metode. Der pev han jo lidt brokpiv og lagde sig så til at sove.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero
Det er egentlig meget sjovt du skriver det nu, jeg har netop tænkt på om det egentlig ikke var værd at prøve bare at gå fra ham netop på den måde i beskriver nu. Jeg turde dog ikke at foreslå det herinde :wink:

 

men pøj pøj med det og hvor dejligt i har fundet en der vil passe hund:)

 

Nej, det er jo det... Jeg føler også at jeg har gået og tænkt "forbudte tanker" når jeg har overvejet den mulighed... Og det er derfor det er så rart at én som Gudrun foreslår det! Hun er jo ikke en, der normalt går ind for sådan en metode.

 

Vi skal så blive ved med at tage nogle urter og derudover skal han have baldrian (vi fortalte hende hvordan han havde været i den periode omkring nytår hvor han fik baldrian - han var mere afslappet og kunne lettere stresse ned. Men han var aldrig sløv eller noget)

Link til indlæg
Del på andre sites

Husk at advare naboerne når i går igang med træningen; så kan det være at klagerne bliver væk, når de ved, at i er igang med træning.

 

Et par flasker god rødvin eller noget chokolade kan være en god måde at sige pænt tak for udvist tålmodighed fra naboernes side :-)

 

Held og lykke med træningen :-) jeg håber det lykkedes for jer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Tak for begge Jeres svar :D

Sjovt Kency også har så stor selvmedlidenhed! Gudrun sagde også til os, at han nok ikke var rigtig ulykkelig.... :D

Men der var selvfølgelig den dag, hvor han ikke stoppede med at pive, men derimod begyndte at gø og hyle i 2 timer! :(

 

Stofhuset har vi slet ikke fået afprøvet endnu :) Lige nu er det bare hans "nye kurv" og vi lukker det nogle gange, men ikke i super lang tid ad gangen.

 

Jeg kan godt huske vi snakkede om hans piveri Vivi... Det er åbenbart ikke noget vi skal tage os af - heller ikke i alene-hjemme situationen.

 

Jeg kunne godt forestille mig at Pero bare skulle vænne sig til at han bliver forladt og sådan er det bare .... Men altså... vi har forestillet os en helt masse, som så ikke er blevet til noget... Jeg tror vi har været alt igennem - bortset fra "den hårde måde" (hvor lyder det dog grimt :) ). Selvom de to uger han var alene i december var lidt à la den metode. Der pev han jo lidt brokpiv og lagde sig så til at sove.

 

 

Ja, jeg synes da også i har prøvet det engang, men han er selvfølgelig blevet ældre :)

 

Det er ikke en metode der kan anbefales almindeligt, hvis hunden er bundulykkelig så er det ulykkeligheden man træner og ikke alenehjemme..

 

Jeg tror Gudrun siger det hun siger fordi hun oplever hans natur og personlighed sådan, men hun er ikke adfærdsbehandler og ''ikke ret klog'' på det område, hvilket hun normalt ikke ligger skjul på :)

 

Så hun må opleve ham sådan og det er selvfølgelig også hvad du skriver :lol:

 

Jeg ville lægge lidt blødt ud :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero
Tak for begge Jeres svar :D

Sjovt Kency også har så stor selvmedlidenhed! Gudrun sagde også til os, at han nok ikke var rigtig ulykkelig.... :D

Men der var selvfølgelig den dag, hvor han ikke stoppede med at pive, men derimod begyndte at gø og hyle i 2 timer! :(

 

Stofhuset har vi slet ikke fået afprøvet endnu :) Lige nu er det bare hans "nye kurv" og vi lukker det nogle gange, men ikke i super lang tid ad gangen.

 

Jeg kan godt huske vi snakkede om hans piveri Vivi... Det er åbenbart ikke noget vi skal tage os af - heller ikke i alene-hjemme situationen.

 

Jeg kunne godt forestille mig at Pero bare skulle vænne sig til at han bliver forladt og sådan er det bare .... Men altså... vi har forestillet os en helt masse, som så ikke er blevet til noget... Jeg tror vi har været alt igennem - bortset fra "den hårde måde" (hvor lyder det dog grimt :) ). Selvom de to uger han var alene i december var lidt à la den metode. Der pev han jo lidt brokpiv og lagde sig så til at sove.

 

 

Ja, jeg synes da også i har prøvet det engang, men han er selvfølgelig blevet ældre :)

 

Det er ikke en metode der kan anbefales almindeligt, hvis hunden er bundulykkelig så er det ulykkeligheden man træner og ikke alenehjemme..

 

Jeg tror Gudrun siger det hun siger fordi hun oplever hans natur og personlighed sådan, men hun er ikke adfærdsbehandler og ''ikke ret klog'' på det område, hvilket hun normalt ikke ligger skjul på :)

 

Så hun må opleve ham sådan og det er selvfølgelig også hvad du skriver :lol:

 

Jeg ville lægge lidt blødt ud :)

 

Ja, det er lidt det vi prøvede engang - men dengang mente Gudrun ikke han var klar til at være alene. Hun har sagt siden starten af januar at han er moden nok og at det ikke kan betale sig at vente med at lade ham være alene - det bliver ikke lettere for ham når han bliver ældre.

 

Men dengang fungerede det egentlig godt nok. Vi gik og han sagde piv piv piv og gik direkte hen og lagde sig under kommoden og sov til vi kom hjem (han var altid lige henne og tisse på en avis og henne og få noget vand, men traskede med det samme tilbage i kurven.

Nogle dage pev han ikke engang når vi gik. Desværre blev det jo ødelagt da vi havde juleferie, hvor vi ikke holdte det ved lige.

 

EDIT: Forresten foreslog Gudrun det efter jeg havde spurgt til om hun overhovedet kendte nogen nyrehunde, der kunne være alene. Hun trak meget på det ( :shock: ), men fortalte så om sin egen hund, som havde meget store alene hjemme problemer da hun fik den. Går ud fra at hun så taler af erfaring?

Link til indlæg
Del på andre sites

øhø.....

Hvad er en "nyrehund"??? :?

 

Nåmen faste rutiner er altid godt..

Og om Pero er alene 1 time eller 4, det har nok ikke så stor betydning. Han kan jo ikke klokken. Det er vigtigere, at rutinerne før og efter han er alene, er nogenlunde ens.

Hvis han kun er alene en time, så skal man nok ikke vænne ham til mad og tur i perioden lige efter I er kommet hjem. Han skal helst kunne undvære den slags i de 4 timer I måske er væk den næste dag.

 

Silke bliver altid luftet lige inden jeg går fra hende, --og får lidt godter.

Men selv om jeg måske kommer hjem et par timer senere, så bliver hun altså ikke luftet før klokken er 15-16 stykker.

På den måde ved jeg, at hun sagtens kan være alene i op til 8 timer, -hvis jeg skulle få brug for det. Nemlig fra kl. 8 til kl 16. --Jeg har aldrig haft brug for det.. Men hun har da været alene i 6 timer indenfor det tidsrum nogle enkelte gange.

 

Pero må jo ALDRIG ALDRIG få den oplevelse, at han piver, og så kommer I.

Hvis I kan høre ham på lang afstand, så må I altså vente med at gå ind til han er stille et lille øjeblik. Det er en rigtig god ide at vænne ham til at radioen spiller også når I ikke er hjemme. For så opgiver han at lytte efter jer hele tiden.

---Jeg husker ikke, om I har prøvet det?

 

Hunde ER jo forskellige. Og det kan være, at Gudrun har ret.

Det kan også være, at Pero bare er en af de hunde, der ikke kan lære at være alene.

Hvordan er det med racen i almindelighed? Han er ikke klassificeret som en selskabshund, men vist som en spidshund i DKK?? ---Og er i specialklub med mynderne :shock: ????? Hvad har opdrætter sagt om at være alene hjemme?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja en god rutine er satdig godt:) Vend ham til en bestemt døgnrytme, for hvornår han er i aktivitet og hvornår man sover. hvis i feks normalt skal gå fra om morgenen til ud på eftermiddagen, så øv det med ham både hjemme og når i har passer på.

 

At feks har i to timer med luften, leg, spisen ovs når i står op og så er I i ro indtil kl 13 feks. I de timer skal i så ikke beskæftige jer noget særligt med ham. Luft ham kort hvis han skal tisse, men ellers er formålet at han lærer at i de timer kan de bedst betale sig at sove.

 

Efter kl 13 går i så igang med leg, træning, mad ovs igen:)

 

få jeres passer til at gøre det samme de dage h*n har ham, så skulle pero gerne finde en rutine hvor han selv vælger at sove, måske endda for sig selv:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...