Hop til indhold

Hvornår skal man anskaffe sig en hund?


Gæst Larsen'
 Share

Recommended Posts

Gæst Larsen'
Så du har besluttet dig endeligt for en groendal?? det bliver rigtig spændende - har du fundet en kennel??

 

Tag gerne ud og se flere kenneler og helst inden der er hvalpe så du ikke bliver "fristet" :blink: - ofte kan man blive skrevet på venteliste....

 

Tag også og find ud af hvor du vil træne henne - evt. hvornår de starter hvalpehold op - nogen kenneler har egen træning for deres hvalpekuld :blink:

 

Og evt. tænk over at finde en der kan være hundepasser - det er ikke noget man skal misbruge - men der KAN ske ting - når man er alene med sin hund som gør at man ikke kan passe den - så er det godt at have en der kan hjælpe med kort varsel....

 

Rigtig god fornøjelse...:5up:

 

Jah det har jeg :D er såååå forelsket i denne race, så er fast på at jeg skal have sådan en, er PT. igang med at spare op, og planlægger ikke at få en, før om 1 år eller 1½, kommer meget an på hvordan det hele kommer til at se ud. imellem tiden skal jeg have læst, og selvfølgelig som du siger besøgt nogle kenneler.

 

Jeg har snakket med en Kennel i nordjylland, www.GroVueren.dk, som virker rigtig søde, og dem skal jeg oppe og besøge engang her, når der er plads i kalenderen :mrgreen:

 

Mange tak for de gode råd :D ' en hundepasser, det må jeg ha' fundet mig :D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 63
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jah det har jeg :D er såååå forelsket i denne race' date=' så er fast på at jeg skal have sådan en, er PT. igang med at spare op, og planlægger ikke at få en, før om 1 år eller 1½, kommer meget an på hvordan det hele kommer til at se ud. imellem tiden skal jeg have læst, og selvfølgelig som du siger besøgt nogle kenneler.

 

Jeg har snakket med en Kennel i nordjylland, www.GroVueren.dk, som virker rigtig søde, og dem skal jeg oppe og besøge engang her, når der er plads i kalenderen :mrgreen:

 

Mange tak for de gode råd :D ' en hundepasser, det må jeg ha' fundet mig :D

 

Åååh lige et råd mere - med hensyn til kenneler - for mig er en god kennel et sted der spørger ind til dine tanker omkring hva du skal bruge hunden til - hvem du er og sådan - så at de kan finde den hvalp i kuldet der passer lige nøjagtig dig - og at de faktisk kan finde på at sige nej fordi de ikke har nogen der passer dig :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Larsen'
Åååh lige et råd mere - med hensyn til kenneler - for mig er en god kennel et sted der spørger ind til dine tanker omkring hva du skal bruge hunden til - hvem du er og sådan - så at de kan finde den hvalp i kuldet der passer lige nøjagtig dig - og at de faktisk kan finde på at sige nej fordi de ikke har nogen der passer dig :blink:

 

Mange tak (: det er rart at få gode råd for nogle som har prøvet det før :-) ' skal nok kigge mig grundigt for når jeg tager rundt og kigger på diverse kenneler.

- Puuuh, havde heller aldrig fundet ud af alt det jeg ved idag, uden alle jer, det kan godt være noget af en jungle at få hund :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak (: det er rart at få gode råd for nogle som har prøvet det før :-) ' skal nok kigge mig grundigt for når jeg tager rundt og kigger på diverse kenneler.

- Puuuh' date=' havde heller aldrig fundet ud af alt det jeg ved idag, uden alle jer, det kan godt være noget af en jungle at få hund :oops:[/quote']

 

hihi...og det hårde er ikke en gang startet endnu :blink: - men faktisk jo bedre forarbejde jo bedre resultat :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Larsen'
hihi...og det hårde er ikke en gang startet endnu :blink: - men faktisk jo bedre forarbejde jo bedre resultat :blink:

 

Det nemlig også det jeg håber på :D jeg skal nemmerlig ha' mig VERDENS BEDSTE HUND :-D:roll: - så er bare glad for alle de råd jeg kan få !

Link til indlæg
Del på andre sites

Jah det har jeg :D er såååå forelsket i denne race' date=' så er fast på at jeg skal have sådan en, er PT. igang med at spare op, og planlægger ikke at få en, før om 1 år eller 1½, kommer meget an på hvordan det hele kommer til at se ud. imellem tiden skal jeg have læst, og selvfølgelig som du siger besøgt nogle kenneler.

 

Jeg har snakket med en Kennel i nordjylland, www.GroVueren.dk, som virker rigtig søde, og dem skal jeg oppe og besøge engang her, når der er plads i kalenderen :mrgreen:

 

Mange tak for de gode råd :D ' en hundepasser, det må jeg ha' fundet mig :D

 

øhø... Dit link virker ikke... Gider du liige reparere?? :mrgreen:

 

--nåh, nu fik jeg repareret det: http://www.grovueren.dk/

 

Såvidt jeg kan se, så er opdrætteren medlem af DKK. Det er jo i hvert fald en rigtig god start.

 

Athena, som de planlægger hvalpe på til næste år, er næsten chekket på alle mulige måder. Hun har flotte, flotte dommerbedømmelser og præmieringer fra diverse udstillinger. Hun har A-hofter og 0-albuer. Og hun er gudhjælpemig mentalitetstestet. OG så har hun også fine, fine præmieringer i Agility..

 

Altså... sådan en hund gør det til en fornøjelse at bruge Hundeweb..

 

Du skulle prøve selv:

Athenas registreringsnummer er 05560/2005

 

Du finder hende i hundedatabasen på denne side:

 

http://www.hundeweb.dk/dkkcm/public/openIndex/view/list_side1.html?ARTICLE_ID=1164742020632

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Larsen'
øhø... Dit link virker ikke... Gider du liige reparere?? :mrgreen:

 

--nåh, nu fik jeg repareret det: http://www.grovueren.dk/

 

Såvidt jeg kan se, så er opdrætteren medlem af DKK. Det er jo i hvert fald en rigtig god start.

 

Athena, som de planlægger hvalpe på til næste år, er næsten chekket på alle mulige måder. Hun har flotte, flotte dommerbedømmelser og præmieringer fra diverse udstillinger. Hun har A-hofter og 0-albuer. Og hun er gudhjælpemig mentalitetstestet. OG så har hun også fine, fine præmieringer i Agility..

 

Altså... sådan en hund gør det til en fornøjelse at bruge Hundeweb..

 

Du skulle prøve selv:

Athenas registreringsnummer er 05560/2005

 

Du finder hende i hundedatabasen på denne side:

 

http://www.hundeweb.dk/dkkcm/public/openIndex/view/list_side1.html?ARTICLE_ID=1164742020632

 

Rigtig mange tak :D vidste slet ikke man kunne bruge deres registreringsnummer sådan, jeg bliver godt nok klogere idag, det en sand fornøjelse :D mange tak for hjælpen !:mrgreen::-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Rigtig mange tak :D vidste slet ikke man kunne bruge deres registreringsnummer sådan' date=' jeg bliver godt nok klogere idag, det en sand fornøjelse :D mange tak for hjælpen !:mrgreen::-D[/quote']

 

 

Det er lige netop DET, der gør hunde stambogsført i Dansk Kennelklub mere end en lille tand bedre end alle andre racehunde, -også dem med andre stambøger. Det er kun DKK, der tilbyder den service.

 

Og der er mange andre gode ting at hente hos Dansk Kennelklub.

Du skulle nærlæse deres anden side. Her er f.eks. en video om at købe hund. Du kan se den gratis på siden, eller du kan bestille den hjem for kun 49 kr. --Der er også oplysninger om udstillinger. Og om træning og prøver.

http://www.dansk-kennel-klub.dk/392

 

En Groenedal er jo ikke en hund, der bare ligger og venter på at komme ud og gå en lille tur. Den skal bestille noget.

Her er en anden side, som du bare MÅ kende.

Specialklubben for Belgiske Hyrdehunde holder nogle dejlige lydighedsprøver rundt omkring i landet. Jeg har selv været med til et par af dem (der er adgang for andre racer osse..;-) )

Jeg har indtryk af at det er en rigtig aktiv klub..

 

http://www.belgiskehyrdehunde.dk/

 

Og klubben er en specialklub under DKK, så alle opdrættere du finder der er osse medlemmer af Dansk Kennelklub.

 

---ved du hvad? Du har faktisk slet ikke tid til en hund.. Eller en uddannelse.. Der er SÅ mange sider, du skal kikke igennem...:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

stabile, -og lovlige- boligforhold er vigtige...

--Og det koster osse en del penge med så stor en hund...

 

Jeg tror at Silke kostede omkring 1000 kr om måneden de første par år, mindst.

 

Man må IKKE spare på noget under sin hunds opvækst. En voksen færdiguddannet hund kan bedre tåle et strammere budget.

 

Men jeg går ud fra, at du ved det...:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Larsen'

TUSINDE TAK BIRGITTA for det super gode og lange indlæg, jeg må igang med at læse kan jeg forstå, og se lidt video, men det glæder jeg mig til, dejligt at jeg kan få så gode råd herinde.

 

Ang. bolig forhold, så bor jeg pt. på 3 sal, på 20 m2;) men det dog kun et år indtil jeg er færdig med at arbejde og studere lidt, derefter har jeg skaffet mig et rækkehus, på cirka 60 m2, med en sød lille have, og ikke ret langt til mark og skov - hvilket jeg har vurderet er godt nok for en Groenedael.

 

Alt det pengemæssige har jeg fået af vide af familier og venner 120 gange snart:blink: og der bliver selvfølgelig orden i økonomien før en hvalp overhovedet kommer på tale - andet vil jeg simpelthen ikke byde den.

 

men endelig bli ved med at gi gode råd, er blevet så meget klogere af at kommer herind !:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

TUSINDE TAK BIRGITTA for det super gode og lange indlæg' date=' jeg må igang med at læse kan jeg forstå, og se lidt video, men det glæder jeg mig til, dejligt at jeg kan få så gode råd herinde.

 

Ang. bolig forhold, så bor jeg pt. på 3 sal, på 20 m2;) men det dog kun et år indtil jeg er færdig med at arbejde og studere lidt, derefter har jeg skaffet mig et rækkehus, på cirka 60 m2, med en sød lille have, og ikke ret langt til mark og skov - hvilket jeg har vurderet er godt nok for en Groenedael.

 

Alt det pengemæssige har jeg fået af vide af familier og venner 120 gange snart:blink: og der bliver selvfølgelig orden i økonomien før en hvalp overhovedet kommer på tale - andet vil jeg simpelthen ikke byde den.

 

men endelig bli ved med at gi gode råd, er blevet så meget klogere af at kommer herind !:mrgreen:[/quote']

 

Jo... Men så vil jeg råde dig til at begynde at interessere dig for din kommende hunds uddannelse. :lol:

Det er faktisk ret vigtigt at man ikke starter et eller andet tilfældigt sted, --og så finder ud af at det er helt andre principper end man troede... Og så må man stoppe og lede efter et nyt sted -på et tidspunkt hvor alt -skidt og kanel-- er overtegnet...

 

---Allerførst skal du undersøge, hvad der foregår af træning i det område, hvor du skal bo. -Håber du har nogen ide om hvor det er. Du kan kikke på hundeklubbers hjemmesider, og du kan kikke på adfærdshalløjseres hjemmesider.

---Når du så har sat dig lidt ind i begreber omkring hundeadfærd og træning, så kan du så småt begynde at overveje, hvilken form for træning, der vil passe DIG bedst.. Du vil osse kunne få råd fra din opdrætter. Især hvis det bliver den kennel i Nordjylland, som du har fået kontakt med. De har jo trænet den skønne Helena, der har opnået så fine resultater..

-Du skal lige fra starten af gøre dig klart om du vil forsøge at gå op til prøver med din hund.. --For på mange træningssteder er prøver nærmest et fy-ord. Så hvis det kunne interessere dig, så skal du starte med at gå på hvalpehold et sted hvor du senere også kan træne prøveprogrammer.

 

---Det kan nemlig være svært at komme ind på et godt hold for viderekomne hvis man ikke har gået på stedet før. Selve "hvalpemotivationen" behøver der ikke være så stor forskel på.....Men det KAN der være..

 

Så nu, hvor efterårstræningen er ved at starte rundt omkring, så kunne du passende bruge nogle timer lørdag eller søndag på at opsøge de træningspladser, som du mener kunne være interessante for dig og din kommende hund. Så kikker du på, hvordan træningen foregår. Og hvordan stemningen er. Om du kunne tænke dig at gå der med din baby, --når den tid kommer...:-P

Og du vil få hilst på en herrrens masse dejlige hunde... :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Larsen'

Rigtig mange tak endnu en gang :D

 

Jeg har den overbevisning om at jeg gerne vil dyrke seriøs agility træning med min kommende hund, og deltage i konkurrencer og udstillinger. Når man vælger denn vej, kræver det så også at man starter på en hundeskole som har noget med agility eller er det først senere man vælger dette?

 

Er nemlig ikke helt med på ang. det du siger at nogle hundeklubber ikke vil have at du går til konkurrencer? vil det så betyde at jeg ikke vil kunne dyrke og deltage i agility konkurrencer med min hund?

 

Jeg regner stærkt med det skal være en klub i eller omkring Århus, er der nogle som kender nogle de vil anbefale ??.. :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Rigtig mange tak endnu en gang :D

 

Jeg har den overbevisning om at jeg gerne vil dyrke seriøs agility træning med min kommende hund' date=' og deltage i konkurrencer og udstillinger. Når man vælger denn vej, kræver det så også at man starter på en hundeskole som har noget med agility eller er det først senere man vælger dette?

 

Er nemlig ikke helt med på ang. det du siger at nogle hundeklubber ikke vil have at du går til konkurrencer? vil det så betyde at jeg ikke vil kunne dyrke og deltage i agility konkurrencer med min hund?

 

Jeg regner stærkt med det skal være en klub i eller omkring Århus, er der nogle som kender nogle de vil anbefale ??.. :roll:[/quote']

 

Nej de er ikke IMOD at du går til konkurrencer... visse hundeklubber er bare ligeglade med om du går til konkurrencer eller ej. Og det er ikke godt nok. For hvis du får en god hund, så har du brug for at gå til træning i en klub, der ved hvordan I to kommer videre og vil hjælpe jer med det.

Nogle træningssteder sætter ligefrem en ære i at de har trænet hunde, der er nået langt. Og det er også meget mere givende socialt at man er en gruppe, der sammen træner til og går op til en eller anden prøve.

 

Andre steder er det først og fremmest samværet nu og her med hunden og hinanden der tæller. Og en af årsagerne til at undgå prøver, er at de ikke vil skræmme dem væk der kun kommer for socialt samvær..

--Eller der kan være tale om afprøvning af specielle metoder som kan være mere eller mindre virksomme. Så kan det altid være en ledetråd for dig at kikke på, hvordan tilbuddene på stedet er for de bedste af hundene...Er der planer om videregående hold?

 

....Nå... her er der så lige ENDNU et link:lol::lol::

 

http://www.dkk-viby.dk/

 

---Det ser ud til, at DKK Århus har en af Danmarks største agilityafdelinger..... Ikke noget dårligt udgangspunkt... :lol:

 

Men du skal SE træningen inden du melder dig til. Både hvalpemotivation, lydighed og agility.

Og da du skal melde dig til i meget god tid fordi der hurtigt bliver overtegnet, så må du hellere bruge tiden denne vinter til at kikke og lære... HVIS nu du skulle få hvalp i løbet af næste vinter eller efterfølgende forår... :mrgreen:

 

---Jeg TROR... men er ikke helt sikker... at man vistnok skal have lidt grundlæggende lydighed på plads inden man starter på agility.... Men som sagt, -jeg er ikke helt sikker. DET ved de i din kommende klub :lol::lol:.

Allerførst skal I starte med hvalpemotivation.. --Derfra bliver du rådgivet på stedet, hvis du vælger DKK-Århus..

 

Du skal på et tidspunkt melde dig ind i Dansk Kennelklub. Så får du et dejligt blad med hundeemner 10 gange om året. Og der er også en masse links og andre oplysninger, der er særdeles nyttige.

Samtidig giver DKK-medlemsskab adgang til træning der er billigere OG bedre end aftenskole-træning og det meste anden træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Larsen'

Endnu en gang kan jeg kun takke for hjælpen, det var da helt vildt så klogere du kan gøre mig :-D:-D men nu er den også FATTET :D:D:D!!!! Hah..

 

Så vil jeg bruge en masse tid på at komme ud og se lidt træning, og forhøre mig omkring detaljer og alt det s om skal på plads.

 

Vil slet ikk vide hvad jeg skulle gøre uden dette forum :roll::mrgreen:

Eller din fantastik viden Birgitta :oops::blink:

 

Min blok med husketing og gøremål bliver større for hver dag, og hvor er det rart at alle jeres gode råd er med til at klæde mig på til min første hund (:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare en note til det med agility - så er det ikke SUPER vigtigt at have lydigheden på plads - man kan træne agility fra hvalpen er 8 uger - så lækker man bare pindene ned på jorden - og der har man mulighed for at lære den de første regler om stop, vente, langsom, højere og venstre f.eks.

 

Lydigheden kan i agility sammenhæng være lidt hæmmende :blink: da hunde der er meget stærke i lydighed altid vil søge til venstre side af føren for der er den "tryg" (kender det fra min egen) - og udfordringen vil være at man skal lære sin hund at "modtage" ordre som f.eks. "fod" som kan være den ordre der gældeer for at sætte sig på højere side...

 

Så mit råd til dig vil være - at starte din agility sideløbende (hvis den klub du kommer til at gå i selvfølgelig tillader det) med lydigheden - hunden kan sagtens skelne de to ting ad :-D

 

Og JA jeg er stor tilhænger af agility :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Larsen'

Mange tak Stampe, det er jeg rigtig glad for at høre, så må jeg ud og finde mig en god klub (:

 

Et andet spørgsmål jeg kom til at tænke på, efter jeg modtog nogle tilbud på lejlighed i dag, er om der er noget som er mere vigtigt end andet når man har en Groenendael. Her tænker jeg på om det er vigtigere at have et større hus/lejlighed også ingen have, eller et lidt mindre hus/lejlighed, også have en lille have? hvad ville være bedst ?? :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero
Mange tak Stampe' date=' det er jeg rigtig glad for at høre, så må jeg ud og finde mig en god klub (:

 

Et andet spørgsmål jeg kom til at tænke på, efter jeg modtog nogle tilbud på lejlighed i dag, er om der er noget som er mere vigtigt end andet når man har en Groenendael. Her tænker jeg på om det er vigtigere at have et større hus/lejlighed også ingen have, eller et lidt mindre hus/lejlighed, også have en lille have? hvad ville være bedst ?? :roll:[/quote']

 

Hvis jeg fik de to muligheder ville jeg klar vælge at have en lille have :-D Jeg er faktisk ret ked af at jeg ikke har have når jeg ved hvor meget Pero elsker det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Larsen'

Så vil jeg gå efter det med en lille have (: - det var også det jeg havde regnet med i første omgang, men kom i tvivl om hvor meget indeplads den skal have ?? .. :roll: der er såååååååååå mange ting der skal passe sammen synes jeg !

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Larsen'
Og du kan endda være så heldig at få den gravet igennem helt gratis :mrgreen:

 

Så er alle udgifter på en gartner sparet, det er smart :lol:

Hvor mange rum, eller m2, synes i der skal være, når man skal have en hund som en Groenendael ?:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...