Hop til indhold

Hvornår skal man anskaffe sig en hund?


Gæst Larsen'
 Share

Recommended Posts

Gæst Larsen'

Hej alle. :D

 

Jeg er en ung yr på 19 år, som til sommer er færdig med min HH.

Jeg har overvejet at læse videre på universitet. - Mit største ønske er at ansakffe mig en Belgisk Hyrdehund, men jeg er meget i tvivl om hvornår man skal anskaffe sig sådan en.

 

kan man godt anskaffe sig en mens man er under uddannelse? eller ville der være for lidt tid. jeg er meget i tvivl, og derfor, håber jeg at der er folk herinde som kan give mig et godt råd med, til min første hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 63
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst anne-marie

Det kommer meget an på din indstilling, om du har penge til at betale sygeforsikring, ordentligt foder, vil prioritere hunden frem for byture og fester, vil bruge tiden på samvær, aktivering og træning :)

 

Om du er et af de mennesker der i en ung alder er ansvarligt og vil sætte et andet levende væsen lige så højt som dig selv :)

 

Jeg selv fik hund som 19 årig, en schæfer, og hende havde jeg i 12 år, indtil hun blev syg, men det betød nogle afsagn og ting jeg ikke kunne, men for pokker jeg ville ikke have været uden hende :oops:

 

Så, du skal gøre op med dig selv, hvad vil du, hvad kan du, vil du binde dig til et levende væsen de næste 14 år?

 

Jeg kan anbefale dig at læse disse bøger, de vil give dig et indblik i hvad det vil kræve af dig :)

 

Irene Jarnved, Fra hvalp til hund, Lone Greva, Familiehunden, Christina Bruun, Hundeliv og hverdagstræning, Anders Hallgrens Forstår du din hund?, og Alfasyndromet :)

 

Det bedste tidspunkt vil være i din lange ferie, så har du masser af tid til langsomt at træne alenehjemme med den lille :)

Link til indlæg
Del på andre sites

OKay (: ' det er rart du har en oplevelse som jeg godt kan "leve" mig lidt ind i. Hvad måtte du melde fra ? - og havde det en betydning for dine lektier, kammerater, og alt det ande som nu hører med til at studere ?

 

Det lyder spændende, så må jeg en tur på biblioteket :P

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror du, at du får mere tid, når du begynder at arbejde?

 

Jeg synes tit man hører, at man vil vente med at købe hund til når man er færdig med at studere på grund af tiden... Langt de fleste i Danmark arbejder 37 timer om ugen og har transporttid til og fra arbejde.

 

Jeg havde væsentligt mere tid, da jeg studerede end nu hvor jeg arbejder.

 

Min lillebror læser på universitetet og han laver væsentligt mindre end jeg gør timemæssigt=han er mere hjemme end jeg er.

 

Hvis du vælger at købe hund, mens du er under uddannelse, så kan du ikke forvente at kunne deltage i fester fredag og lørdag og dit liv skal planlægges mere grundigt; f.eks. skal du sørge for pasning af hunden i god tid, hvis du skal noget med "skolen" (skiture, studieture osv.) samt du skal overveje hvad du skal lave efter endt skolegang; vil du til udlandet og arbejde osv.

 

Jeg kan ikke give dig et svar på hvornår det er bedst at købe hund - det skal være når man er klar til det og ikke vil have noget imod at "opgive" fester, byture og kan leve op til det ansvar det er at have et andet levende væsen inde på livet...

 

Jeg har haft hest gennem hele min skoletid (fra jeg var 12) og set i bagklogskabens ulidelige klare lys, så fortryder jeg lidt i dag, da jeg gik glip af meget (jeg var meget seriøs med min sport og trænede med henblik på at gøre det til min levevej).

 

Jeg har spurgt min lillebror (han er 20) om han ville have hund nu og han svarer blankt nej. Han mener ikke han kan overskue det, da han gerne vil være en del af det sociale liv på universitetet, men han vil gerne have hund på et tidspunkt - han ved ikke om han vil til udlandet efter endt skolegang og mener derfor heller ikke, at han kan tilbyde stabilitet nok for hunden i de næste mange år.

Han har desuden en stram økonomi, der gør, at han ikke har råd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik min første hund da jeg var... bum bum - 19 vel faktisk? Og er lige fyldt 21 nu..

 

Og man må bare indse at de med at være ude om natten, det bliver der sat en meget stor begrænsning for.. Man må overveje om de penge man har er nok til hvad en hund koster på månedlig basis (husk sygeforsikring!)

 

Så hvor man normalt kan tage afsted om morgenen, være i skole/arbejde til klokken 15 og så tage op i byen, på cafee og så i biffen - er et stort no-go hvis man vil have hund..

På den anden side så har jeg fået SÅ meget andet jeg ikke ville undvære - jeg elsker mine hunde og igennem dem har jeg fået lært en hel ny kreds af interessante mennesker at kende..

 

Og hvis du føler at du ikke behøver de lange nætter i byen, og at du godt kan overskue at der bliver måneder med meget lidt nattesøvn og en MASSE luften.. Og at du har råd, og lyst - også om fem år og om ti år ..

Og at selvom du gerne vil sove længe, så er der altså en på fire poter som skal tiiisse..

 

Så er du godt på vej mod det aller bedste venskab nogensinde :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillader mig lige at give mit besyv med :wink:

 

Jeg fik godt nok Lucki, schæfer, da jeg var over 30, men kan godt svare på nogle af de ting der måtte ændres på i en ellers sorgfri single tilværelse.

 

1) Altid lige hjem fra arbejde, ikke lige snuppe et glas med en kollega

2) Al efteruddannelse stoppede, læste ellers på Handelshøjskolen om aftenen

3) Lange byture, hvor man endte med at krasche hos en ven/veninde, stoppede

4) Fitness/Bio ture o.lign. på hverdags aftener, nej sådan nogle har jeg ej heller mere

 

En hund kan kun være alene x antal timer om dagen (hvis du sover i andet rum end din hund, skal timer til søvn lægges til alenetiden), hvis den skal have sine fysiske og sociale behov opfyldt - og det skal man som ejer rettes sig og planlægge efter, da hunden ikke har valgt at blive en del af dit liv, det har du :!:

 

Jeg skal ærligt indrømme, at jeg savner lidt mere frihed og specielt at kunne gå i skole om aftenen efter arbejde, men min hund har allerede været alene 9 timer, så skal den død og djævle ikke være alene længere :evil:

 

Til gengæld for frihed har jeg en hund der altid er glad for at se mig :D udfordringen ved at træne en hund op :D en masse gode oplevelser i naturen med ham også på regnvejrsdage :D og så skal man ikke glemme, at hundtræning i en klub altså ikke kun er socialt for hundene, men i høj grad også for menneskene, så der vinder man hurtigt en hel ny omgangskreds :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle. :D

 

Jeg er en ung yr på 19 år' date=' som til sommer er færdig med min HH.

Jeg har overvejet at læse videre på universitet. - Mit største ønske er at ansakffe mig en Belgisk Hyrdehund, men jeg er meget i tvivl om hvornår man skal anskaffe sig sådan en.

 

kan man godt anskaffe sig en mens man er under uddannelse? eller ville der være for lidt tid. jeg er meget i tvivl, og derfor, håber jeg at der er folk herinde som kan give mig et godt råd med, til min første hund.[/quote']

 

Ved du hvad, -det er lidt af et job at være alene om en hund...

Hvis du anskaffer dig en belgisk hyrdehund mens du er alene og på universitetet, så er det DIG, der skal op et par timer før HVER DAG for at lufte hund, lave lidt træning, -tørre hund i regnvejr, give mad osvosv. Og det er DIG, der SKAL komme lige hjem hver dag efter endt skoletid for at gå en tur med din hund allerførst, -før du tænker på andre ting. Og du kan ikke gå ud om aftenen, hvis du også har været væk i mange timer om dagen.

-------Og hvis din hund er syg, så er det DIG der må forsømme alt for at tage den til dyrlæge...

 

Her er jeg kun inde på, hvad der kræves for at have en voksen hund..... At opdrage en hvalp kræver endnu mere.. Hvad vil du gøre, hvis din hvalp ikke kan lide at være alene? Hvis den bider ting i stykker og forstyrrer naboerne? --Det er problemer, der er meget almindelige, hvis man ikke har haft tid nok til at træne "alene hjemme" på en langsom og fornuftig måde.

 

Jeg forstår GODT, at du brænder efter at få en hund. Det gjorde jeg osse selv i din alder. Jeg måtte ikke have hund som barn.

 

Min første hund fik jeg, da jeg var blevet gift og ventede mit første barn. Så vi var 2 om at lufte. Vi havde en stor have, som vi kunne lukke hunden ud i også. Og jeg var meget hjemme.

 

------Det er næsten 40 år siden. Og jeg har haft flere hunde siden da. De sidste to har jeg været alene om at anskaffe og opdrage.

Jeg bor et sted med en superdejlig og hundevenlig natur. Ellers ville jeg nok ret hurtigt komme til at synes, at det var dødkedeligt at gå de samme ture 3 gange om dagen.

Og en hund mærker lynhurtigt, om den er til besvær eller til glæde.

De mest tilfredse hunde er dem, der deler interesser med deres ejer. Jagthunde, hyrdehunde, -servicehunde, blindeførerhunde.. Samarbejdet mellem hund og ejer er vigtigere end alverdens kostplaner og adfærdsregulering.

 

OG: som anne-marie osse er inde på: Det koster altså at have en hund. Forsikringer, dyrlæge, vaccination, træning og kost. En belgisk hyrdehund er en relativt stor hund. Og især mens den vokser, skal der mad til. Den kan ikke leve af dine rester.

----Derudover er der anskaffelsessummen. Jeg plejer at sige, at jeg anskaffer ikke ny hund, hvis jeg ikke har mindst 10.000 tilovers på kontoen. Bare til anskaffelsen. Heraf er de 7-8000 til selve købet, og resten til anskaffelse af tilbehør og transport og lignende i forbindelse med købet.

Det ER altså godt at være to, også om udgifterne..

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså - jeg synes ikke man skal lade sig afskrække at af være alene om en hund..

 

Det har jeg været - og hvis man er klar på opgaven, så skulle der ikke være noget i vejen for det.. Men man må jo selv gøre op om man har tiden først og fremmest..

Jeg har aldrig brugt min tid i byen, og med mit studie har jeg masser af tid til mine hunde.. At der så er kommet i kæreste til i mellemtiden er jo bare fedt, men det er mine hund og mit ansvar..

 

Så at du er ung og alene - det er ikke det som er sagen, nærmere om du har tid, penge og lysten.. Så ordner alt det andet sig :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså - jeg synes ikke man skal lade sig afskrække at af være alene om en hund..

 

Det har jeg været - og hvis man er klar på opgaven' date=' så skulle der ikke være noget i vejen for det.. Men man må jo selv gøre op om man har tiden først og fremmest..

Jeg har aldrig brugt min tid i byen, og med mit studie har jeg masser af tid til mine hunde.. At der så er kommet i kæreste til i mellemtiden er jo bare fedt, men det er mine hund og mit ansvar..

 

Så at du er ung og alene - det er ikke det som er sagen, nærmere om du har tid, penge og lysten.. Så ordner alt det andet sig :)[/quote']

 

johmen... -der er altså forskel på om det er en chi eller en belgisk hyrdehund...

 

Belgisk Hyrdehund er en vågen og aktiv hund med en overstrømmende vitalitet og altid klar til aktion. Dens medfødte instinkter som hyrdehund er forenet med den bedste vagthunds egenskaber som vogter af hus og hjem. Den er uden mindste tøven en hårdnakket og temperamentsfuld beskytter for sin herre. Den rummer i sig alle de egenskaber, der kræves for at være hyrdehund, vagthund, forsvars- og tjenestehund. Dens levende og årvågne temperament og dens pålidelige karakter, uden frygtsomhed eller aggressivitet, skal vise sig i dens kropsholdning og det stolte, opmærksomme udtryk i de funklende øjne. Man kan regne egenskaberne ”rolig” og ”dristig” med til bedømmelsen.

 

...fra "FCI standard for belgiske hyrdehunde"...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg studerer pt på universitetet i Århus. Bor 45min derfra, så har også en del transport tid. Dvs at nu hvor vi har fået Oscar ser min hverdag en del anderledes ud end den gjorde før.

 

Vi er godt nok to om ham, men da det er mig der er den studerende og derfor har lidt mere "fri"tid end min kæreste er det mig der tilpasser min dag mest.

 

Jeg står op 2-3 timer før jeg skal være på uni. Vælter ud af sengen og går en god tur på min.30min med Oscar. Så kommer vi hjem, han får morgenmad og så begynder jeg at gøre mig klar.

Jeg har tilrettelagt min dag så jeg er max 7 timer væk fra ham. Har jeg længere dage tager min kæreste ham en gang imellem med på arbejde. Og ellers kan min mor også tage ham en gang imellem. Nå, men når jeg kommer hjem er det jo så ud og gå en god tur igen. Og træne en smule, og måske lidt søg. Jeg er måske busted ovenpå en halvlang dag, men det er Oscar jo absolut ikke, så mine behov tilsidesættes fremfor hans :)

Efter lidt kvalli-tid falder han som regel i søvn, og så kan jeg få læst lidt lektier, gjort lidt rent eller lignende.

Har han været alene hjemme om dagen er han ikke alene hjemme om aften. Dvs bioture og deslige bliver planlagt på dage hvor han ikke har været alene.

 

Ture i byen er også kortet ned. Er vi begge afsted tager en af os hjem til ham når der er gået 7 timer.

 

Jeg vil sige at der er rokeret en del rundt, men jeg vil for intet i verden undvære Oscar... Og glæder mig da helt vildt til vi skal have nr. 2 :) Men det kan lade sig gøre. Man skal bare være indstillet på at få det til at gå op...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Ja, man skal nemlig være indstillet på det og ville ofre sine fornøjesler til fordel for en hundeven :)

 

Du skal også være opmærksom på at ikke alle piger vil være vild med det, andre vil det måske nærmere trække til, så skal du bare falde for de rigtige ;)

 

Jeg har altid været alene om mine hunde, selvom jeg har haft kærester, har hundene altid været mine og de har altid fulgt mig :)

 

Jeg har måttet vælge rejser fra, fester har jeg gået til, men så har jeg holdt fri om dagen og brugt en masse tid på hunden, og næste dag selvfølgelig :)

 

Og jeg har valgt mænd fra for hundene :D

 

Mine hunde er ikke havnet i bryggerset pga en mand der ikke brød som om dem elign, jeg har nosser har jeg :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg studerer pt på universitetet i Århus. Bor 45min derfra, så har også en del transport tid. Dvs at nu hvor vi har fået Oscar ser min hverdag en del anderledes ud end den gjorde før.

 

Vi er godt nok to om ham, men da det er mig der er den studerende og derfor har lidt mere "fri"tid end min kæreste er det mig der tilpasser min dag mest.

 

Jeg står op 2-3 timer før jeg skal være på uni. Vælter ud af sengen og går en god tur på min.30min med Oscar. Så kommer vi hjem, han får morgenmad og så begynder jeg at gøre mig klar.

Jeg har tilrettelagt min dag så jeg er max 7 timer væk fra ham. Har jeg længere dage tager min kæreste ham en gang imellem med på arbejde. Og ellers kan min mor også tage ham en gang imellem. Nå, men når jeg kommer hjem er det jo så ud og gå en god tur igen. Og træne en smule, og måske lidt søg. Jeg er måske busted ovenpå en halvlang dag, men det er Oscar jo absolut ikke, så mine behov tilsidesættes fremfor hans :)

Efter lidt kvalli-tid falder han som regel i søvn, og så kan jeg få læst lidt lektier, gjort lidt rent eller lignende.

Har han været alene hjemme om dagen er han ikke alene hjemme om aften. Dvs bioture og deslige bliver planlagt på dage hvor han ikke har været alene.

 

Ture i byen er også kortet ned. Er vi begge afsted tager en af os hjem til ham når der er gået 7 timer.

 

Jeg vil sige at der er rokeret en del rundt, men jeg vil for intet i verden undvære Oscar... Og glæder mig da helt vildt til vi skal have nr. 2 :) Men det kan lade sig gøre. Man skal bare være indstillet på at få det til at gå op...

 

Mange tak for en rigtig god besvarelse (:

 

Jeg går i øjeblikket på Silkeborg Fodbold College, og er vand til at min dag er rigtig hård, også efter skole, så derfor er jeg ikke nervøs angående en hund på det område.

 

Jeg vil bare være mere ked af hvis det f.eks. gik alt for meget ud over det sociale liv, som er noget specielt på et universitet. Jeg har altid levet med hunde omkring mig, men aldrig en hvor jeg selv stod for det hele, og derfor bringer det tvivl frem. For jeg ved at en hund skal aktiveres, og ikke mindst føle at man holder af den.

 

Som tidligere sagt er mit største ønske bare at ha' sådan en, som mange af jer også skriver, man ikke kan undvære. en som giver ligeså meget kærlighed tilbage, som man giver den, og ikke mindst de dejlige oplevelser man får når man f.eks. er ved stranden med dem, eller lign.

 

Det sgu ærgeligt man ikke bare kan tage dem med på skolen :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt var jeg slet, slet ikke klar til at binde mig og have hund på en ordentlig måde før jeg var 30. Men det skal du gøre op med dig selv, der er kommet mange gode input i denne tråd.

 

Hvis du er i tvivl, kunne du måske overveje at have en slags delehund på en eller anden måde? Der er hunde med alenehjemme-problemer, som kunne bruge en fast barnepige.

Og der er sikkert mange mennesker som har aktive racer, og som ikke overkommer hvad de føler de burde.

Måske kunne du finde en hund at gå til træning med, gå til agility med. Lave faste aftaler om gåture nogle gange ugentligt, passe hunden 100% i ferier og andet. Eller tilmelde dig en klikkeruddannelse med en lånehund. -Der er mange muligheder.

 

Så vil du stadig have friheden til at rejse eller hvad du måske kan have lyst til udi fremtiden. Det er svært at tænke 12-15 år frem i tiden. Det gælder selvfølgelig os alle, men naturligvis mest når man er ung og verden ligger åben for fødderne af en :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg studerer pt på universitetet i Århus. Bor 45min derfra' date=' så har også en del transport tid. Dvs at nu hvor vi har fået Oscar ser min hverdag en del anderledes ud end den gjorde før.

 

Vi er godt nok to om ham, men da det er mig der er den studerende og derfor har lidt mere "fri"tid end min kæreste er det mig der tilpasser min dag mest.

 

Jeg står op 2-3 timer før jeg skal være på uni. Vælter ud af sengen og går en god tur på min.30min med Oscar. Så kommer vi hjem, han får morgenmad og så begynder jeg at gøre mig klar.

Jeg har tilrettelagt min dag så jeg er max 7 timer væk fra ham. Har jeg længere dage tager min kæreste ham en gang imellem med på arbejde. Og ellers kan min mor også tage ham en gang imellem. Nå, men når jeg kommer hjem er det jo så ud og gå en god tur igen. Og træne en smule, og måske lidt søg. Jeg er måske busted ovenpå en halvlang dag, men det er Oscar jo absolut ikke, så mine behov tilsidesættes fremfor hans :)

Efter lidt kvalli-tid falder han som regel i søvn, og så kan jeg få læst lidt lektier, gjort lidt rent eller lignende.

Har han været alene hjemme om dagen er han ikke alene hjemme om aften. Dvs bioture og deslige bliver planlagt på dage hvor han ikke har været alene.

 

Ture i byen er også kortet ned. Er vi begge afsted tager en af os hjem til ham når der er gået 7 timer.

 

Jeg vil sige at der er rokeret en del rundt, men jeg vil for intet i verden undvære Oscar... Og glæder mig da helt vildt til vi skal have nr. 2 :) Men det kan lade sig gøre. Man skal bare være indstillet på at få det til at gå op...[/quote']

 

Mange tak for en rigtig god besvarelse (:

 

Jeg går i øjeblikket på Silkeborg Fodbold College, og er vand til at min dag er rigtig hård, også efter skole, så derfor er jeg ikke nervøs angående en hund på det område.

 

Jeg vil bare være mere ked af hvis det f.eks. gik alt for meget ud over det sociale liv, som er noget specielt på et universitet. Jeg har altid levet med hunde omkring mig, men aldrig en hvor jeg selv stod for det hele, og derfor bringer det tvivl frem. For jeg ved at en hund skal aktiveres, og ikke mindst føle at man holder af den.

 

Som tidligere sagt er mit største ønske bare at ha' sådan en, som mange af jer også skriver, man ikke kan undvære. en som giver ligeså meget kærlighed tilbage, som man giver den, og ikke mindst de dejlige oplevelser man får når man f.eks. er ved stranden med dem, eller lign.

 

Det sgu ærgeligt man ikke bare kan tage dem med på skolen :wink:

 

Det sociale vil blive ramt, det kan du ikke undgå. Medmindre du har en sød familie der vil passe hunden nogle weekender :)

 

Men så vent til du har gået et par år på uni. Dels fordi det første stykke tid er det vigtigt med det sociale, og det første stykke tid vil du have et relativt presset skema. Sidstnævnte kommer selvfølgelig an på hvad du skal læse :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er 14, snart 15, og jeg har to hunde.

 

Jo, der er da flere ting jeg som må vælge fra, pga mine hunde - men det var jeg jo klar over da jeg valgte at få hund, og det gør mig heller ikke noget at jeg er nødt til at vælge nogle ting fra!

 

Når tiden kommer til uddannelse er der sikkert også nogle ting jeg kommer til at vælge fra, eller hvor jeg må vælge noget andet, fordi det ikke kan hænge sammen med tid til hundene også, men sådan er det. Hundene er vigtigst!

 

Jeg er jo 14 år, og bor selvfølgelig stadig hjemme - når jeg engang flytter hjemmefra skal hundene også med. Det bliver sikkert sværer end hvis jeg ikke havde to hunde, men jeg venter glædeligt lidt længere på det rigtige sted at bo, hvor mine hunde er velkomne - de skal i hvertfald helt sikkert IKKE skifte hjem fordi det er svært at finde et sted at bo hvor der må være to hunde.. :wink:

 

Men jo, der er en del ting som jeg må vælge fra. Er heller ikke så meget sammen med mine veninder længere, som jeg var før. Men det er der simpelthen ikke tid til, lige så meget som der var før!

 

Så hvis meget tid med vennerne, fester osv. er meget vigtig for dig, så synes jeg du skal vente. For meget af det er man nødt til at sige nej til, når man får en hund!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 5 months later...
Gæst Larsen'

Mange tak for alle de gode svar, jeg har virkelig lært meget :mrgreen:

 

Er der nogen som ved om der er venteliste på Groenedael, og hvilke ting man skal fokusere specielt på når man tager på besøg hos en kennel??

 

Har planlagt at besøge den første kennel engang i næste måned, og vil derfor gerne høre om nogen af jer har nogle erfaringer som er gode at have med :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for alle de gode svar' date=' jeg har virkelig lært meget :mrgreen:

 

Er der nogen som ved om der er venteliste på Groenedael, og hvilke ting man skal fokusere specielt på når man tager på besøg hos en kennel??

 

Har planlagt at besøge den første kennel engang i næste måned, og vil derfor gerne høre om nogen af jer har nogle erfaringer som er gode at have med :rolleyes:[/quote']

 

Du skal ikke regne med at kunne tage en hvalp med hjem når du besøger en kennel. Det sker så godt som aldrig.

Allerbedst er det at finde en kennel der planlægger en parring mellem to hunde, som du besøger og finder ud af, at du godt kan lide. Og så bliver du skrevet op.

 

Men hvis du har planer om at få hvalpen på et bestemt tidspunkt af året, så er det DET du skal gå efter.

Hvis du f.eks. vil anskaffe en hvalp til sommerferien 2009, så skal du finde en kennel, der tænker på parring ca. 3-4 mdr før..

Og DEM skal du besøge. Så får du osse mulighed for at se tæven inden hun bliver gravid. Graviditet og hvalpe kan godt slide en del på udseendet i en periode..

 

--Hvalpe fra et ordentligt kuld vil der næsten altid være venteliste på.

 

Her er en side med links til kenneler med belgiske hyrdehunde:

 

http://www.jatoba.dk/links/forside.htm

 

Mange udenlandske, men osse en stribe danske...

 

Og, jo... Hvis ikke kennelen mener du er egnet til at have en af deres hvalpe, så sælger de den ikke til dig. Det er noget frustrerende, men en lille smule betryggende osse...

Og den anden vej: Hvis der er noget ved kennelen eller dens måde at håndtere hundene du ikke bryder dig om, så DROP dem! Du risikerer bare at stå med en hund med problemer.

 

Det er virkelig vigtigt at du og opdrætter/kennel kommer godt ud af det sammen. Det er en ADOPTION du er ved at give dig i kast med...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

På den her side kan du læse en masse gode råd :-Dhttp://www.lions-of-denmark.dk/ny_side_4.htm

 

Jeg fik selv rigtig meget ud af det, der stod, da det var mig, der skulle have hvalp :-D Nu har jeg den skønneste lille uldtot fra den kennel :blink: Ja, det er en kennels hjemmeside, og det er ikke den race du leder efter, men den side jeg linker til, er universal når det gælder at finde en hvalp og en kennel, så jeg håber at du vil læse det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Larsen'

Mange tak Birgitta og Imba (:

 

Så vil jeg sætte mig ned og læse endnu mere, og evt. kontakte nogle kenneler for evt. besøg, så jeg kan se hvad der foregår derude, og få et indtryk :D

 

Kender i det, at når man endelig har bestemt sig for at anskaffe hund, så kan det kun gå for hurtig :mrgreen: det lige med at bevare hovedet koldt:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det rart at vide man ikke er den eneste' date=' men ku godt forestille mig at det er ret generelt for alle som skal have ny hund :mrgreen:[/quote']

 

Det er jo fordi det ofte er en beslutning der har været læææænge undervejs - med mange overvejelser og så er det sgu da også for "dårligt" at den ikke lige er der når man endelig har taget en beslutning :blink:

 

Men ja også her er tålmodighed en dyd :5up: - en af de hårde :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Larsen'
Det er jo fordi det ofte er en beslutning der har været læææænge undervejs - med mange overvejelser og så er det sgu da også for "dårligt" at den ikke lige er der når man endelig har taget en beslutning :blink:

 

Men ja også her er tålmodighed en dyd :5up: - en af de hårde :blink:

 

Jah det er sgu for dårligt (: ' det kan i hvert fald blive hurtig blive en lang ventetid, puuuha :D men så når den endelig kommer såååå, ja:D hvor jeg dog glæder mig !!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jah det er sgu for dårligt (: ' det kan i hvert fald blive hurtig blive en lang ventetid' date=' puuuha :D men så når den endelig kommer såååå, ja:D hvor jeg dog glæder mig !!!![/quote']

 

Så du har besluttet dig endeligt for en groendal?? det bliver rigtig spændende - har du fundet en kennel??

 

Tag gerne ud og se flere kenneler og helst inden der er hvalpe så du ikke bliver "fristet" :blink: - ofte kan man blive skrevet på venteliste....

 

Tag også og find ud af hvor du vil træne henne - evt. hvornår de starter hvalpehold op - nogen kenneler har egen træning for deres hvalpekuld :blink:

 

Og evt. tænk over at finde en der kan være hundepasser - det er ikke noget man skal misbruge - men der KAN ske ting - når man er alene med sin hund som gør at man ikke kan passe den - så er det godt at have en der kan hjælpe med kort varsel....

 

Rigtig god fornøjelse...:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...