Hop til indhold

Bliver hidsig ved løbelege


cs-dumle
 Share

Recommended Posts

Vi har været en tur ved fjorden med Kali og Dumle i dag. De sidste mange gange vi har været ude med Kali har været gåtur i snor. Nå, men der skete det der plejer at ske.

Først var de begge optaget af at lege i vandet, men så snart Kali satte i løb på land satte Dumle efter. I starten hygger de sig og har det sjovt, men når Kali så ikke stopper begynder Dumle at gø, derefter begynder han at gø mere hidsigt. Her kigger Kali sig som regel over skulderen, ser skræmt ud, halen ryger mellem benene og hun løber endnu hurtigere hvilket bare medfører at Dumle bliver mere hidsig. Så snart han får fat i hende overfalder han hende mens han skælder hende ud og det samme hvis hun stopper.

Jeg prøver virkelig at stoppe det, men så skal jeg stoppe Dumle inden han sætter i løb og det er ikke til når de er 15meter foran os og ellers skal jeg stoppe Kali og skynde mig at stille mig foran hende og stoppe Dumle inden han kommer og overfalder hende.

I dag fandt Kali dog hurtig ud af at hun skulle løbe hen bag mig når det skete, men da det var sket 4gange (dog med mellemrum hvor de bare hyggede sig og legede lidt tumleleg) kom Dumle i snor hvor han stadig var meget stresset og svær at få til at falde til ro.

 

Kali lagde ikke op til løbeleg hver gang, nogle gange styrtede Dumle simpelthen bare efter hende og hun blev bange og satte i løb. Da Kali endelig sagde fra 4.gang hvor jeg ikke nåede ind foran og Dumle tromlede hende var de lige ved at komme op og slås. Han stoppede ikke engang selvom hun sagde fra :( og han kommer heller ikke når jeg kalder.

 

Det er ikke bare ved Kali det sker, det sker når han kan komme afsted med det, ligemeget hvilken hund det er. Jeg aner virkelig ikke hvad jeg skal gøre ved det. Gode råd er mere end velkomne. Lige nu går jeg i overvejelser om at holde ham ude af hundeskove (der er vi alligevel ikke kommet de sidste 3mdr.), kun lade være sammen med Kali i snor og kun slippe ham med hunde det ikke sker ved, altså de normale hundevenner undtagen Kali. Selv ved Lexus forsøger han at gøre det, men når Lexus ser ham blive hidsig stopper han op og hvis Dumle så forsøger at tromle ham får han lige et sigende blik og så er det ovre. En anden af Dumle's hundevenner er cockeren Aslan, hvor de også har gamle Basse, her er det nemt, for hverken Aslan eller Basse gider at løbe, men de har så fået en ny cocker en han ved navn Figo og jeg tror altså han bliver meget gal hvis Dumle forsøger det nummer med ham. :(

 

Råd tak :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige meget hurtigt, da jeg skal ud af døren.

 

Ro, ro, ro og ro sammen med andre hunde. Så som du selv er inde på hold ham fra steder hvor han kan moppe( for det lyder som det han gør) gå i stedet ture med nogle i snor eller løs med hunde der ikke sætter farten op, men bare tøffer.

 

Og så bevæg jer hele tiden når i er sammen med hunde. Står i stille og snakker så øger det chancen for den slags, så bevæg jer fremad hele tiden, så er der også hele tiden nye dufte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige meget hurtigt, da jeg skal ud af døren.

 

Ro, ro, ro og ro sammen med andre hunde. Så som du selv er inde på hold ham fra steder hvor han kan moppe( for det lyder som det han gør) gå i stedet ture med nogle i snor eller løs med hunde der ikke sætter farten op, men bare tøffer.

 

Og så bevæg jer hele tiden når i er sammen med hunde. Står i stille og snakker så øger det chancen for den slags, så bevæg jer fremad hele tiden, så er der også hele tiden nye dufte.

 

Okay, jamen så må det være det vi gør. Ja, det virker som det han gør, jeg syntes bare han bliver decideret ond/rigtig sur :(

Vi sørgede også for at bevæge os hele tiden i dag, men det skete alligevel. Sidste gang hvor vi var på fodboldbanen med dem gik det meget bedre. Der fik jeg Dumle i dæk til han var rolig inden han fik lov at løbe igen, men han stresser også mere ved vand.

Det irriterer mig det er sådan det skal være, men han skal simpelthen ikke have lov at slippe afsted med det der og jeg gider heller ikke han stresser så meget op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Leo_the_hood

Hej

 

Det er en opgave der kan være meget svær at give fuldstændige svar på, uden at have set situationen selv.

 

Noget der slog mig sådan umiddelbart er at det kan virke som om han vil styre tæven, og når du så råber efter ham kan han se det som en opmuntring, men som sagt det er svært uden at kende situationen ordentligt.

Det lyder som om der er noget at arbejde med, måske skal du prøve at lære ham og hende op i at være fri på stranden, måske skal de være i snor noget tid, og så slippe en af gangen.

 

Derudover er du nødt til at træne indkaldet så de altid kommer.

Kan anbefale en konsulent, evt. fra DCH de koster kun kørepenge, men i tlf. koster de ingenting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

Det er en opgave der kan være meget svær at give fuldstændige svar på, uden at have set situationen selv.

 

Noget der slog mig sådan umiddelbart er at det kan virke som om han vil styre tæven, og når du så råber efter ham kan han se det som en opmuntring, men som sagt det er svært uden at kende situationen ordentligt.

Det lyder som om der er noget at arbejde med, måske skal du prøve at lære ham og hende op i at være fri på stranden, måske skal de være i snor noget tid, og så slippe en af gangen.

 

Derudover er du nødt til at træne indkaldet så de altid kommer.

Kan anbefale en konsulent, evt. fra DCH de koster kun kørepenge, men i tlf. koster de ingenting.

 

Det er ikke kun ved tæver han gør det. Hans indkald er meget stabilt og han kommer som regel altid når jeg kalder undtagen i denne situation. En konsulent fra DcH vil vi ikke bruge, så vil vi hellere spare op og bruge lidt flere penge på en adfærdsbehandler :blink:

Jeg råber som regel ikke ad ham. Lige denne gang med Kali blev jeg på et tidspunkt så magtesløs at jeg stilte mig ind foran Kali og råbte "STOP FOR FANDEN!" Lige ind i hovedet på ham. Det var selvfølgelig ikke smart, men han stoppede og kom i snor. Jeg bruger fløjten til indkald når han gør det, for den virker som regel når almindeligt indkald ikke gør. Det gjorde den så ikke i denne situation, men jeg tror ikke den virker som en opmuntring på ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det er ikke kun ved tæver han gør det. Hans indkald er meget stabilt og han kommer som regel altid når jeg kalder undtagen i denne situation. En konsulent fra DcH vil vi ikke bruge, så vil vi hellere spare op og bruge lidt flere penge på en adfærdsbehandler :blink:

Jeg råber som regel ikke ad ham. Lige denne gang med Kali blev jeg på et tidspunkt så magtesløs at jeg stilte mig ind foran Kali og råbte "STOP FOR FANDEN!" Lige ind i hovedet på ham. Det var selvfølgelig ikke smart, men han stoppede og kom i snor. Jeg bruger fløjten til indkald når han gør det, for den virker som regel når almindeligt indkald ikke gør. Det gjorde den så ikke i denne situation, men jeg tror ikke den virker som en opmuntring på ham.

 

Den røde markering: Der er i mine øjne OVERHOVEDET intet galt i at du gør din holdning gældende i situationen. Om du så bander eller hvad er ligegyldigt, Dumle fangede pointen, ikk?

 

Vi skal passe megameget på ikke at blive for "lilla ble" agtige omkring hundene.

 

Hvis du udelukkende har kaldt på Dumle når han viste adfærden, hvordan skal han så vide at adfærden er uønsket?

 

Mange hunde bliver meget frustrerede, hvis de ikke kan følge med en anden og så får den anden et møgfald, når den omsider bliver indhentet.

 

Dumle lyder for hidsig til at det er til gavn for nogen og bør ikke komme i situationen, få muligheden for at gøre det.

 

Dels vedligeholder han sit mønster dels er der en stor mulighed for at det eskalerer og han bliver mere og mere hidsig pga. frustration.

 

Der er en hel del sandhed i det gamle ord om at lige børn leger bedst, så kan du ikke sørge for, at han ikke er løs med hunde der kan løbe fra ham?

Link til indlæg
Del på andre sites

Den røde markering: Der er i mine øjne OVERHOVEDET intet galt i at du gør din holdning gældende i situationen. Om du så bander eller hvad er ligegyldigt, Dumle fangede pointen, ikk?

Det gjorde han jo og han så meget overrasket ud imens.

 

Vi skal passe megameget på ikke at blive for "lilla ble" agtige omkring hundene.

 

Hvis du udelukkende har kaldt på Dumle når han viste adfærden, hvordan skal han så vide at adfærden er uønsket?

Jeg har heller ikke kun kaldt på ham. Jeg har sagt nej (som regel mens jeg forsøger at komme imellem og vise STOP! med hele kroppen) og råbt nej, men har hurtigt indset det ikke virkede og så ser jeg ingen grund til at blive ved med at stå og råbe. Så føler jeg jeg kun gør mig selv til grin når det slet ikke virker og så er det jeg er gået over til at forsøge at komme imellem og give et kontant nej.

 

Jeg tror ikke han er i tvivl om at jeg ikke bryder mig om adfærden, men jeg har dog sjældent sagt så hårdt fra overfor ham som jeg gjorde her (nok fordi der sjældent har været grund til det og her følte jeg altså det gik for meget ud over den anden hund).

 

Om jeg er for blødsøden overfor ham ved jeg egentligt ikke. Jeg syntes som regel ikke jeg er hård overfor ham, men dog er der situationer hvor jeg bliver "konsekvent". Nu har jeg ikke lige oplevet denne så ofte før, men hvis vi er ude og han går helt i selvsving over en anden hund tæt på. Gøer og gøer og ikke er til at få i ro overhovedet så er et "Hold!" altså også nogle gange det der skal til inden han lægger sig ned og forsøger at affinde sig med situationen.

 

Mange hunde bliver meget frustrerede, hvis de ikke kan følge med en anden og så får den anden et møgfald, når den omsider bliver indhentet.

 

Dumle lyder for hidsig til at det er til gavn for nogen og bør ikke komme i situationen, få muligheden for at gøre det.

Okay. Ja det tror jeg du har helt ret i.

 

Dels vedligeholder han sit mønster dels er der en stor mulighed for at det eskalerer og han bliver mere og mere hidsig pga. frustration.

 

Der er en hel del sandhed i det gamle ord om at lige børn leger bedst, så kan du ikke sørge for, at han ikke er løs med hunde der kan løbe fra ham?

Jo, det må jeg. Det irriterer mig bare at han ikke kan løbe løs med Kali længere så, men hvad, en gåtur i snor er nu også hyggelig.

og så må jeg prøve når han er ude med Lexus at sætte ham i snor når han kører for meget op (her gør han det jo ikke så meget fordi Lexus bare stopper og siger fra, men jeg gider dog stadig ikke at Lexus skal sige fra for mange gange eller at han skal "hidse sig op" inden Dumle kommer i snor).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Leo_the_hood

Du må selvfølgelig selv bestemme hvad du bruger dine penge på, men der er nu ikke noget bevis for at du får mere for pengene, og mange af de dyre konsulenter som du vil spare op til, kan sagtens have taget deres uddannelse i DCH.

 

For at komme nogle kommentarer i forkøbet så er der sikkert nogen der har gode og dårlige oplevelser med konsulenter fra DCH, som der sikkert er mange der har gode og dårlige oplevelser med andre konsulenter.

 

Men min pointe var ikke så meget om hvem, men mere at denne opgave tror jeg ikke kan ordnes over nettet, den lyder til at være for kompleks til at kunne ordnes med almindelige råd, jeg tror man ville være nødt til at se hunden/situationen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du må selvfølgelig selv bestemme hvad du bruger dine penge på, men der er nu ikke noget bevis for at du får mere for pengene, og mange af de dyre konsulenter som du vil spare op til, kan sagtens have taget deres uddannelse i DCH.

Jeg ville sikre mig at adfærdsbehandleren var uddannet inden for PAFF. Jeg kender en del til DcH og deres adfærdskonsulenter og det er bestemt ikke fordi jeg mener at de ikke kan finde ud af deres job, men lige til Dumle mener jeg at det vil være vigtigt at jeg får en med speciel uddannelse i adfærd og ikke i træning hvis der endelig skal adfærdsbehandler på.

 

For at komme nogle kommentarer i forkøbet så er der sikkert nogen der har gode og dårlige oplevelser med konsulenter fra DCH, som der sikkert er mange der har gode og dårlige oplevelser med andre konsulenter.

Nej, men hvilken uddannelse har konsulenter inden for DcH? At de har arbejdet med hunde lige så længe som jeg har? At de har taget den almene træner uddannelse? Det hjælper mig bare ikke. Jeg har brug for en med speciel uddannelse i adfærd, en der er up to date inden for de nyeste studier i adfærd og en der kan spotte tegnene meget bedre end jeg selv kan.

 

Men min pointe var ikke så meget om hvem, men mere at denne opgave tror jeg ikke kan ordnes over nettet, den lyder til at være for kompleks til at kunne ordnes med almindelige råd, jeg tror man ville være nødt til at se hunden/situationen.

Jeg forventer heller ikke at få den eksakte løsning over nettet, men nogle gode råd er aldrig dårlige at få. Så kan jeg jo selv afgøre om jeg vil gøre brug af dem eller ej. Det er også helt fint at anbefale adfærdskonsultation, det ville såmænd også være en god idé at få hjælp udefra til hans adfærd både med det ene og med det andet :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Leo_the_hood

Dch's konsulenter har uddannelse i adfærd og problemløsning, de er ikke uddannet til træning, kun hvis de da har taget træneruddannelsen også.

 

Og jeg er enig i dine synspunkter ang. gode råd, på en eller anden måde var det også et råd jeg kom med, selv om det ikke ummiddelbart kan bruges til en løsning.

 

Jeg kan dog fortælle lidt om en situation der kan minde lidt om din, i den situation drejede det sig om hundeførerens adfærd, der ansporede den ene hund til at vogte på/sætte den anden hund på plads, hvis den løb hen hvor den ikke måtte, problemet forsvandt da hundeføreren ligesom overtog rollen, og hunden kunne slappe af igen.

 

:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Dch's konsulenter har uddannelse i adfærd og problemløsning, de er ikke uddannet til træning, kun hvis de da har taget træneruddannelsen også.

 

Og jeg er enig i dine synspunkter ang. gode råd, på en eller anden måde var det også et råd jeg kom med, selv om det ikke ummiddelbart kan bruges til en løsning.

 

Jeg kan dog fortælle lidt om en situation der kan minde lidt om din, i den situation drejede det sig om hundeførerens adfærd, der ansporede den ene hund til at vogte på/sætte den anden hund på plads, hvis den løb hen hvor den ikke måtte, problemet forsvandt da hundeføreren ligesom overtog rollen, og hunden kunne slappe af igen.

 

:-D

Okay. Ved du noget om hvor/hvordan/ved hvem de tager sådan en uddannelse? (altså adfærdskonsulenterne)

 

Jamen jeg benægter heller ikke det ikke kan have noget med mig at gøre, men så er spørgsmålet jo så bare hvordan jeg skal gøre det klart for Dumle at jeg ikke finder mig i den adfærd, men samtidig er jeg ret sikker på at det også har noget med hans stressniveau at gøre og hans lige nu ubalance i hormoner (han er lige blevet kemisk kastreret). Så jeg er derfor enig med de andre i at lige nu vil den bedste løsning være at undgå den situation foreløbig og arbejde videre med de andre problemområder jeg har med ham. Det irriterer dog mig at jeg ikke kan tage min hund med i hundeskov o.l. men det havde vi næsten i forvejen droppet grundet uansvarlige ejere der, men at han så ikke kan rende løs med min venindes hund irriterer mig også, men så må jeg jo holde ham i snor og få ro over ham til han selv er i stand til at styre situationen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Leo_the_hood

Hej

 

Jeg tror du finder en god løsning på hvordan du vil løse problemet, jeg kan forstå det går dig på, så du skal nok finde ud af det.

 

Ang. DCH-konsulenters uddannelse så er det DCH der selv tilrettelægger uddannelsen, med et passende indhold af racekendskab, problemløsning, adfærds analyse, anatomi/helbred. Undervisere kan variere, nogen er DCH's egne, men der er som regel også eksterne undervisere. derudover er der årlige opfølgningskurser med hvad der rør sig, kun tilrettelagt for konsulenterne. Uddannelsen foregår i weekender løbende over ca. 2 år., hvor aspiranterne er i praktik hos "gamle" konsulenter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Dch's konsulenter har uddannelse i adfærd og problemløsning, de er ikke uddannet til træning, kun hvis de da har taget træneruddannelsen også.

 

Og jeg er enig i dine synspunkter ang. gode råd, på en eller anden måde var det også et råd jeg kom med, selv om det ikke ummiddelbart kan bruges til en løsning.

 

Jeg kan dog fortælle lidt om en situation der kan minde lidt om din, i den situation drejede det sig om hundeførerens adfærd, der ansporede den ene hund til at vogte på/sætte den anden hund på plads, hvis den løb hen hvor den ikke måtte, problemet forsvandt da hundeføreren ligesom overtog rollen, og hunden kunne slappe af igen.

 

:-D

 

Præcist hvilken uddannelse har DcH's konsulenter nu om dage?

 

Jeg var med i det første hold der blev dannet i '88 og vores "uddannelse" var en weekend med Anders Hallgren.

 

Fulgt op med årlige kurser med f.eks. Mads Chr. Jørgensen :roll:

 

Jeg tror vi alle (ca 100) dengang følte vi kunne klare hele verden og lidt til :-D

 

Jeg håber da at konsulenterne skal have en trænerbaggrund før de kan blive konsulenter, da problembehandling i høj grad handler om af- og indlæring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender udemærket den der med hunden som ikke kan løbe ligeså hurtigt som den anden, bliver irriteret og skælder ud. Kender den også med hund i snor som bliver sur fordi den anden ikke kommer hen - og så skælder ud når den så gør :rolleyes: Tror ikke den har læst de moderne bøger om hvordan man gør i indkald :blink:

 

Kan det være en ide at skiftes til at have hundene i snor, en af gangen? Så i hele tiden har kontrol over hvor hurtigt det går?

 

Kan godt forstå du synes det er træls at du ikke kan have Dumle fri på turene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender udemærket den der med hunden som ikke kan løbe ligeså hurtigt som den anden, bliver irriteret og skælder ud. Kender den også med hund i snor som bliver sur fordi den anden ikke kommer hen - og så skælder ud når den så gør :rolleyes: Tror ikke den har læst de moderne bøger om hvordan man gør i indkald :blink:

 

Kan det være en ide at skiftes til at have hundene i snor, en af gangen? Så i hele tiden har kontrol over hvor hurtigt det går?

 

Kan godt forstå du synes det er træls at du ikke kan have Dumle fri på turene.

 

Jo det kunne nok godt være en idé, jeg syntes bare ikke det er helt fair at Kali kommer i snor når Dumle render løs fordi Dumle er en r*v :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Leo_the_hood

"Præcist hvilken uddannelse har DcH's konsulenter nu om dage", er usikker på hvad du vil vide, men jeg ved dog at uddannelsen er ændret væsentligt siden 1988, den bliver jo løbende tilpasset og evalueret.

 

Jeg er faktisk ikke sikker på om det kræves man har taget træneruddannelsen først, men det er da muligt.

 

En weekend med Anders Hallgren er bestemt en god start, så jeg kan godt forstå i kunne klare verden, han er en dygtig dreng den Anders.

Link til indlæg
Del på andre sites

han er en dygtig dreng den Anders.

ja han er faktisk rigtig dygtig, men man bliver ikke adfærds behandler af en weekend :-D

Nu har jeg læst en af hans bøger på en weekend, så burde kunne aflæse alle mine hunds signaler :-)

 

Men synes du svarer udenom hvilken udd. de får :hmm: er det fordi du ikke ved det eller ikke vil svare?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
"Præcist hvilken uddannelse har DcH's konsulenter nu om dage", er usikker på hvad du vil vide, men jeg ved dog at uddannelsen er ændret væsentligt siden 1988, den bliver jo løbende tilpasset og evalueret.

 

Jeg er faktisk ikke sikker på om det kræves man har taget træneruddannelsen først, men det er da muligt.

 

En weekend med Anders Hallgren er bestemt en god start, så jeg kan godt forstå i kunne klare verden, han er en dygtig dreng den Anders.

 

Jamen jeg ville bare gerne vide det jeg spurgte om: Hvilke baggrund har DcH's hundekonsulenter nu om dage?

 

Men hvsi du ikke ved det, kan du naturligvis ikke svare på det.

Joe en weekend med AH er meget værd, men nu bagefter kan jeg da se at det var langt fra nok til at slippe os 100 hundeentusiaster løs.

 

Dog må man sige at vi hundekonsulenters arbejde de første år dannede baggrund for en årlig raport over adfærdsproblemer udgivet i samarbejde med Dyrenes Beskyttelse.

 

Så selvom vi ikke var superdygtige fik vi indsamlet en masse statistikmateriale som viste, vel første gang i DK, hvilke problemer hundeejere oplevede med deres hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Leo_the_hood

Lidt af det jeg har skrevet tidligere suppleret lidt op.

 

Et passende indhold af racekendskab, problemløsning, adfærds analyse, anatomi/helbred. Undervisere kan variere, nogen er DCH's egne, men der er som regel også eksterne undervisere. derudover er der årlige opfølgningskurser med hvad der rør sig, kun tilrettelagt for konsulenterne. Uddannelsen foregår i weekender løbende over ca. 2 år., hvor aspiranterne er i praktik hos "gamle" konsulenter, Jeg tror, uden at vide det 100%, at der er undervisning i ca. 100-125 timer. Hver weeekend kan der være flere undervisere, men som regel en om lørdagen og en anden om søndagen.

Jeg ved Anders Hallgren er benyttet stadig i nogle sammenhænge for konsulenter, og Runar Næss er også anvendt til kurser, en dyrlæge har også været underviser, kan dog ikke huske hvilken.

Jeg er ikke leveringsdyggtig i en komplet uddannelsesplan, men kun i generel udformning.

 

Håber det hjælper lidt, jeg kan nok ikke komme det meget nærmere. Jeg har hørt fra nogle af de "gamle" at de gerne ville have haft den undervisning der er idag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Lidt af det jeg har skrevet tidligere suppleret lidt op.

 

Et passende indhold af racekendskab, problemløsning, adfærds analyse, anatomi/helbred. Undervisere kan variere, nogen er DCH's egne, men der er som regel også eksterne undervisere. derudover er der årlige opfølgningskurser med hvad der rør sig, kun tilrettelagt for konsulenterne. Uddannelsen foregår i weekender løbende over ca. 2 år., hvor aspiranterne er i praktik hos "gamle" konsulenter, Jeg tror, uden at vide det 100%, at der er undervisning i ca. 100-125 timer. Hver weeekend kan der være flere undervisere, men som regel en om lørdagen og en anden om søndagen.

Jeg ved Anders Hallgren er benyttet stadig i nogle sammenhænge for konsulenter, og Runar Næss er også anvendt til kurser, en dyrlæge har også været underviser, kan dog ikke huske hvilken.

Jeg er ikke leveringsdyggtig i en komplet uddannelsesplan, men kun i generel udformning.

 

Håber det hjælper lidt, jeg kan nok ikke komme det meget nærmere. Jeg har hørt fra nogle af de "gamle" at de gerne ville have haft den undervisning der er idag.

 

Tak skal du have.

 

Det er rart at vide at der gøres mere for at lave gode hundekonsulenter end tidligere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...