Hop til indhold

Gå pænt


Gæst Christel
 Share

Recommended Posts

Gæst Christel

Jeg er ved at lære Hannibal at gå pænt, ikke sådan at han skal gå ved siden af mig, han må gerne løbe linen ud, men jeg vil ikke have at han trækker. Der hvor vi gik til hundtræning anbefalede de kvælerhalsbånd og "tabutræning", altså med let hurtigt ryk i snoren. Det gjorde jeg ganske kort, det hjalp ikke et hak og jeg bryder mig bestemt ikke om kvæleren.

 

Så har jeg prøvet med at stoppe, med at gå den anden vej og hvad jeg ellers har kunnet læse mig til - stadig uden resultat, selvom jeg er konsekvent, bruger de samme ord og roser/giver godbidder på det rigtige tidspunkt (tror jeg i hvert fald ;)).

 

Hvordan har I trænet jeres hunde til det? Og kan man træne dem til det med flexlinen eller skal jeg bruge træningslinen til det?

 

Fortsat god søndag :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Jeg er glad for at du siger nej til kvæleren, det er ikke et godt sted du har gået til træning kan jeg se :)

 

Stop op virker hvis du timer det rigtigt, man kan bruge flere varianter af det, men hvis du er konsekvent timer rigtigt så han forstår hvad du vil, så er jeg sikker på det virker :)

 

Kan du helt konkret fortælle hvordan du har gjort og hvordan han har reageret og gjort?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har trænet Silke ved at stoppe. Lige fra dag 1 af.

Men jeg har osse oceaner af tid, og jeg bor 10-20 meter fra en mark hvor hun løber løs.

Men de få meter har taget TID i starten. Jeg har stået, og gået et skridt og stået igen. osv.. Ikke noget med at rykke, bare helt neutralt stå stille.

Silke har aldrig brugt halsbånd med kvæl. Kun et helt almindeligt lærredshalsbånd med kliklås.

 

Hun har haft MEGET svært ved at lære ikke at trække. Og hun kan stadig finde på at trække når hun er ivrig.

Det, der fik størst effekt var, da jeg fandt ud af at "komme til at" tabe snoren når hun trak. "Ups" sagde jeg så. Og da hun på det tidspunkt lige havde lært at apportere og samle ting op til mig, så greb hun helt naturligt den "tabte" snor og gav mig den.

 

Jeg ved ikke, om det er noget, du kan bruge til Hannibal. Han har vel ikke lært at samle op til dig?

Men selve det, at du taber snoren KAN være så meget en overraskelse for ham, så han prøver at undgå at det sker igen? Du kan da prøve.. Altså ikke lige ved en befærdet vej, vel? :)

 

Silke opfører sig nu højst besynderligt når hun bliver ivrig. For hun vil jo frygtelig gerne hurtigt af sted. Men hun vil jo ikke have at jeg taber snoren. Så hun tripper frem til snoren lige er strakt. Og så tripper hun baglæns tilbage på plads... og så tripper hun frem igen... og så tripper hun baglæns... Det ser skørt ud. Men det er sjældent hun trækker. Og for det meste går hun bare pænt med slap snor. Men hun ER altså også snart 6 år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Det med at tabe snoren ville ikke virke på mine hunde :)

 

De har som Hannibal en helt anden arbejdsbeskrivelse, de ville straks gå frem, der er jo det de vil når de trækker :)

 

Jeg er enig i at man skal være helt neutral, ikke skælde eller noget, men det vil være godt at rose ved kontakt, altså når han ser på dig, du kan også ''tabe'' en lækker godbid lige bag ham :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Jeg bruger klikkertræning til daglig og vores hund reagerer 100% positivt på denne træningsform - den har så også gjort, at jeg med meget lidt kommunikation, har kunnet lade ham forstå, når han gør noget rigtigt. Jeg har især haft succes med klikkeren under vores gåture, som i starten mindede noget i retning af 'slædehundekørsel på nordgrønland' :shock: Vi fik Zacho da han var 2½ og der var der selvfølgelig allerede en masse vaner, der var indgroet, men på trods af det, lærte han det på 14 dage, hvor vi trænede det 2 gange dagligt.

 

Klikkeren gør det også muligt at få en supergod kontakt til hunden (at hunden er opmærksom på dig og gerne søger øjenkontakt jævnligt) og en god kontakt til hunden er alfa og omega i al form for træning - det kan selvfølgelig også gøres uden brug af klikkeren, men klikkeren er bare så præcist, enkelt og godt et instrument til, at rose i det spilt sekund (1/3 af en sekund) hunden gør noget rigtigt og timing er altafgørende, når man træner hunde

 

Jeg har også brugt træningsmetoden, at stoppe op og være passiv indtil hunden er kommet retur/slækket på linen og kigget på mig - så har han fået klik og godbid (luksus godbid, ikke noget med dens almindelige tørkost). I starten tog det omkring 20 minutter bare at tilbagelægge 20 meter, så metoden er ikke super, hvis hunden bare lige skal have en hurtig luftetur for at tisse af inden natten og skal den det, brugte vi at gøre det uden line - det kræver selvfølgelig at hunden kan gå fri ved fod og man kan lave et indkald på den, hvis den går fri + at man bor ikke et ikke trafikeret område - evt kan man i den periode nøjes med, at godnatlufte den i haven. Selve gåturen med de mange stop giver ligeledes en god aktivering til hunden, da den virkelig får noget at tænke over og tage stilling til.

 

Når I kommer dertil hvor hunden går pænt (og der kan sagtens gå op til en måned, men vær konsekvent på hver en tur i line) så fortvivl ikke, hvis hunden af og til glemmer træningen. Zacho trækker også stadig hvis han stresser op fx ved gåture med fremmede hunde eller når vi skal ind på træningsbanen - men heldigvis er kontakten hurtig genetableret.

 

Mht den måde I har lært at skulle gøre det (små ryk osv.) så kan jeg godt forstå at I sagde fra og hatten af for det, især hvis det er Jeres første hund og dermed Jeres første intro til hundetræning - mange ville nok bruge det man lærer ved en træner, hvis man ikke ved bedre. Ryk i halsbåndet metoden er en gammel og heldigvis ikke så længere brugt metoden at træne på - desværre findes den jo så stadig :-( Så stor ros til Jer, for ikke bare at tage det til jer, men søge alternativer.

 

Pøj pøj med træningen :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Når man vil lære sin hund ikke at trække, er der nogle ting man skal være opmærksom på.

 

Start aldrig træningen med en hund med en masse energi, det er umanerligt hårdt for hunden så. Altså en hund som har krudtet af er det bedste.

 

Du skal vide helt nøjagtigt, hvordan du ønsker slutresultatet ser ud, altså lige præcis hvor, i forhold til dig, må han gå?

 

Din timing skal være så præcis som muligt, det vil sige, at din påvirkning, f.eks. at du stopper op, skal komme præcist "samme sted" hver gang. Ellers fatter Hannibal ikke en bønne.

 

Hvis Hannibal ind imellem får held til at trække, gælder også når du står stille, er dette nok til at holde ham i mønstret.

 

Og så tænk på følgende: HVOR befinder Hannibal sig, når du mener han trækker? De fleste hundeejere svarer helt naturligt:"For enden af en STRAM line", altså når vi som hundejere MÆRKER trækket.

Men hvordan kommer hunden overhovedet til at trække linen stram?

 

Det gør den ved at gå hurtigere end vi.

Det vil sige, at det perfekte sted i adfærden at stoppe hunden er, når den begynder at trække forbi ejeren. Altså før linen er stram. Hunden skal ikke gå hurtigere end vi.

Når først linen er strammet til, har hunden "trukket fra" et lille stykke tid, bare et par sekunder, men nok til at det vanskeliggør forståelsen ift. timingen.

 

Så hvis du kan stoppe ham i samme øjeblik han passerer dig, er timingen bedre og Hannibal vil hurtigere forstå.

 

Mht. stop op metoden er den bedst med en forholdsvis kort line på, for jo længere væk hunden står fra ejeren des sværere er det at få kontakt med den.

Nogle hunde hygger sig også gevaldigt ved at stå derude og kikke på det ene og det andet og det bliver så en belønning. Og hunden lærer ikke at lade være med at trække.

 

Der er fælder ved metoden, som Birgitta også beskriver. En af dem er netop at hunden går helt ud i stram line, man stopper op, hunden kommer tilbage, og man går frem igen. Dette lærer typisk ikke hunden at gå uden at trække, men at gåmønstret ser sådan ud: Gå frem, blive stoppet, komme tilbage, gå frem, blive stoppet, komme tilbgage, gå frem etc. etc.

 

Andre hunde lærer, at deres mønster ser sådan ud: Hund går frem, bliver stoppet, sætter sig (hvorved linen jo slappes og ejeren går frem igen) går frem, bliver stoppet, sætter sig etc. etc.

 

Dette lærer IKKE hunden at gå uden at trække, men at gå til linen er stram og så sætte sig, idet timingen har lært hunden, at det er det at den sættter sig, som udløser fremadgangen.

 

Den bedste metode til stort set alle hunde, synes jeg, er belønning for at følges i slap line. I starten får hunden godbidder kontinuerligt når den går ved siden af.

Først når man kan holde hunden hos sig uden ord, bare med godbidder nogle minutter, kan man begynde at undlade at give en godbid i ny og næ. Altså trække godbidden lidt. Men aldrig efter et mønster og aldrig så hunden mister interessen.

Så kan man på denne måde guide hunden hen til en god snuseplet eller en anden naturlig fortsærker, som så bliver belønningen for at gå pænt.

 

Efterhånden trappes ud af godbidderne, men husk at hvis hunden mister interessen for at gå pænt, er man gået for hurtigt frem med at udelade godbidderne.

 

Signal "gå pænt" f.eks. gives mens hunden går pænt, så lærer den hurtigt betydningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Perlen88
Når man vil lære sin hund ikke at trække, er der nogle ting man skal være opmærksom på.

 

Start aldrig træningen med en hund med en masse energi, det er umanerligt hårdt for hunden så. Altså en hund som har krudtet af er det bedste.

 

Du skal vide helt nøjagtigt, hvordan du ønsker slutresultatet ser ud, altså lige præcis hvor, i forhold til dig, må han gå?

 

Din timing skal være så præcis som muligt, det vil sige, at din påvirkning, f.eks. at du stopper op, skal komme præcist "samme sted" hver gang. Ellers fatter Hannibal ikke en bønne.

 

Hvis Hannibal ind imellem får held til at trække, gælder også når du står stille, er dette nok til at holde ham i mønstret.

 

Og så tænk på følgende: HVOR befinder Hannibal sig, når du mener han trækker? De fleste hundeejere svarer helt naturligt:"For enden af en STRAM line", altså når vi som hundejere MÆRKER trækket.

Men hvordan kommer hunden overhovedet til at trække linen stram?

 

Det gør den ved at gå hurtigere end vi.

Det vil sige, at det perfekte sted i adfærden at stoppe hunden er, når den begynder at trække forbi ejeren. Altså før linen er stram. Hunden skal ikke gå hurtigere end vi.

Når først linen er strammet til, har hunden "trukket fra" et lille stykke tid, bare et par sekunder, men nok til at det vanskeliggør forståelsen ift. timingen.

 

Så hvis du kan stoppe ham i samme øjeblik han passerer dig, er timingen bedre og Hannibal vil hurtigere forstå.

 

Mht. stop op metoden er den bedst med en forholdsvis kort line på, for jo længere væk hunden står fra ejeren des sværere er det at få kontakt med den.

Nogle hunde hygger sig også gevaldigt ved at stå derude og kikke på det ene og det andet og det bliver så en belønning. Og hunden lærer ikke at lade være med at trække.

 

Der er fælder ved metoden, som Birgitta også beskriver. En af dem er netop at hunden går helt ud i stram line, man stopper op, hunden kommer tilbage, og man går frem igen. Dette lærer typisk ikke hunden at gå uden at trække, men at gåmønstret ser sådan ud: Gå frem, blive stoppet, komme tilbage, gå frem, blive stoppet, komme tilbgage, gå frem etc. etc.

 

Andre hunde lærer, at deres mønster ser sådan ud: Hund går frem, bliver stoppet, sætter sig (hvorved linen jo slappes og ejeren går frem igen) går frem, bliver stoppet, sætter sig etc. etc.

 

Dette lærer IKKE hunden at gå uden at trække, men at gå til linen er stram og så sætte sig, idet timingen har lært hunden, at det er det at den sættter sig, som udløser fremadgangen.

 

Den bedste metode til stort set alle hunde, synes jeg, er belønning for at følges i slap line. I starten får hunden godbidder kontinuerligt når den går ved siden af.

Først når man kan holde hunden hos sig uden ord, bare med godbidder nogle minutter, kan man begynde at undlade at give en godbid i ny og næ. Altså trække godbidden lidt. Men aldrig efter et mønster og aldrig så hunden mister interessen.

Så kan man på denne måde guide hunden hen til en god snuseplet eller en anden naturlig fortsærker, som så bliver belønningen for at gå pænt.

 

Efterhånden trappes ud af godbidderne, men husk at hvis hunden mister interessen for at gå pænt, er man gået for hurtigt frem med at udelade godbidderne.

 

Signal "gå pænt" f.eks. gives mens hunden går pænt, så lærer den hurtigt betydningen.

De råd vil jeg i hvert fald bruge på mine egne lømler :lol: Det lyder jo ganske fornuftigt, og det andet virker heller ikke for mig. De trækker bare videre, og så må jeg pænt gå med. De er alt for stærke. Så jeg håber jeg kan "styre" dem lidt med godbidder. Og med de madglade vovser jeg har, bliver det nok ikke et problem :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

De råd vil jeg i hvert fald bruge på mine egne lømler :lol: Det lyder jo ganske fornuftigt, og det andet virker heller ikke for mig. De trækker bare videre, og så må jeg pænt gå med. De er alt for stærke. Så jeg håber jeg kan "styre" dem lidt med godbidder. Og med de madglade vovser jeg har, bliver det nok ikke et problem :lol:

 

Du må lige være obs på, at hundene skal lære at gå pænt hver for sig, det er du jo nok :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Christel
Når man vil lære sin hund ikke at trække, er der nogle ting man skal være opmærksom på.

 

Start aldrig træningen med en hund med en masse energi, det er umanerligt hårdt for hunden så. Altså en hund som har krudtet af er det bedste.

 

Du skal vide helt nøjagtigt, hvordan du ønsker slutresultatet ser ud, altså lige præcis hvor, i forhold til dig, må han gå?

 

Din timing skal være så præcis som muligt, det vil sige, at din påvirkning, f.eks. at du stopper op, skal komme præcist "samme sted" hver gang. Ellers fatter Hannibal ikke en bønne.

 

Hvis Hannibal ind imellem får held til at trække, gælder også når du står stille, er dette nok til at holde ham i mønstret.

 

Og så tænk på følgende: HVOR befinder Hannibal sig, når du mener han trækker? De fleste hundeejere svarer helt naturligt:"For enden af en STRAM line", altså når vi som hundejere MÆRKER trækket.

Men hvordan kommer hunden overhovedet til at trække linen stram?

 

Det gør den ved at gå hurtigere end vi.

Det vil sige, at det perfekte sted i adfærden at stoppe hunden er, når den begynder at trække forbi ejeren. Altså før linen er stram. Hunden skal ikke gå hurtigere end vi.

Når først linen er strammet til, har hunden "trukket fra" et lille stykke tid, bare et par sekunder, men nok til at det vanskeliggør forståelsen ift. timingen.

 

Så hvis du kan stoppe ham i samme øjeblik han passerer dig, er timingen bedre og Hannibal vil hurtigere forstå.

 

Mht. stop op metoden er den bedst med en forholdsvis kort line på, for jo længere væk hunden står fra ejeren des sværere er det at få kontakt med den.

Nogle hunde hygger sig også gevaldigt ved at stå derude og kikke på det ene og det andet og det bliver så en belønning. Og hunden lærer ikke at lade være med at trække.

 

Der er fælder ved metoden, som Birgitta også beskriver. En af dem er netop at hunden går helt ud i stram line, man stopper op, hunden kommer tilbage, og man går frem igen. Dette lærer typisk ikke hunden at gå uden at trække, men at gåmønstret ser sådan ud: Gå frem, blive stoppet, komme tilbage, gå frem, blive stoppet, komme tilbgage, gå frem etc. etc.

 

Andre hunde lærer, at deres mønster ser sådan ud: Hund går frem, bliver stoppet, sætter sig (hvorved linen jo slappes og ejeren går frem igen) går frem, bliver stoppet, sætter sig etc. etc.

 

Dette lærer IKKE hunden at gå uden at trække, men at gå til linen er stram og så sætte sig, idet timingen har lært hunden, at det er det at den sættter sig, som udløser fremadgangen.

 

Den bedste metode til stort set alle hunde, synes jeg, er belønning for at følges i slap line. I starten får hunden godbidder kontinuerligt når den går ved siden af.

Først når man kan holde hunden hos sig uden ord, bare med godbidder nogle minutter, kan man begynde at undlade at give en godbid i ny og næ. Altså trække godbidden lidt. Men aldrig efter et mønster og aldrig så hunden mister interessen.

Så kan man på denne måde guide hunden hen til en god snuseplet eller en anden naturlig fortsærker, som så bliver belønningen for at gå pænt.

 

Efterhånden trappes ud af godbidderne, men husk at hvis hunden mister interessen for at gå pænt, er man gået for hurtigt frem med at udelade godbidderne.

 

Signal "gå pænt" f.eks. gives mens hunden går pænt, så lærer den hurtigt betydningen.

 

 

Det lyder godt, men jeg synes han skal have lov til at rende rundt som han vil når han er i flexline, men stadig ikke trække, han behøver altså ikke rende lige ved siden ad mig hele tiden - han skal jo læse sin avis :wink:

 

Gør jeg så det at indtil han har lært det skal han gå pænt, og når det så sidder fast og han gør det når jeg siger det, kan jeg tage ham i flexline igen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Når man vil lære sin hund ikke at trække, er der nogle ting man skal være opmærksom på.

 

Start aldrig træningen med en hund med en masse energi, det er umanerligt hårdt for hunden så. Altså en hund som har krudtet af er det bedste.

 

Du skal vide helt nøjagtigt, hvordan du ønsker slutresultatet ser ud, altså lige præcis hvor, i forhold til dig, må han gå?

 

Din timing skal være så præcis som muligt, det vil sige, at din påvirkning, f.eks. at du stopper op, skal komme præcist "samme sted" hver gang. Ellers fatter Hannibal ikke en bønne.

 

Hvis Hannibal ind imellem får held til at trække, gælder også når du står stille, er dette nok til at holde ham i mønstret.

 

Og så tænk på følgende: HVOR befinder Hannibal sig, når du mener han trækker? De fleste hundeejere svarer helt naturligt:"For enden af en STRAM line", altså når vi som hundejere MÆRKER trækket.

Men hvordan kommer hunden overhovedet til at trække linen stram?

 

Det gør den ved at gå hurtigere end vi.

Det vil sige, at det perfekte sted i adfærden at stoppe hunden er, når den begynder at trække forbi ejeren. Altså før linen er stram. Hunden skal ikke gå hurtigere end vi.

Når først linen er strammet til, har hunden "trukket fra" et lille stykke tid, bare et par sekunder, men nok til at det vanskeliggør forståelsen ift. timingen.

 

Så hvis du kan stoppe ham i samme øjeblik han passerer dig, er timingen bedre og Hannibal vil hurtigere forstå.

 

Mht. stop op metoden er den bedst med en forholdsvis kort line på, for jo længere væk hunden står fra ejeren des sværere er det at få kontakt med den.

Nogle hunde hygger sig også gevaldigt ved at stå derude og kikke på det ene og det andet og det bliver så en belønning. Og hunden lærer ikke at lade være med at trække.

 

Der er fælder ved metoden, som Birgitta også beskriver. En af dem er netop at hunden går helt ud i stram line, man stopper op, hunden kommer tilbage, og man går frem igen. Dette lærer typisk ikke hunden at gå uden at trække, men at gåmønstret ser sådan ud: Gå frem, blive stoppet, komme tilbage, gå frem, blive stoppet, komme tilbgage, gå frem etc. etc.

 

Andre hunde lærer, at deres mønster ser sådan ud: Hund går frem, bliver stoppet, sætter sig (hvorved linen jo slappes og ejeren går frem igen) går frem, bliver stoppet, sætter sig etc. etc.

 

Dette lærer IKKE hunden at gå uden at trække, men at gå til linen er stram og så sætte sig, idet timingen har lært hunden, at det er det at den sættter sig, som udløser fremadgangen.

 

Den bedste metode til stort set alle hunde, synes jeg, er belønning for at følges i slap line. I starten får hunden godbidder kontinuerligt når den går ved siden af.

Først når man kan holde hunden hos sig uden ord, bare med godbidder nogle minutter, kan man begynde at undlade at give en godbid i ny og næ. Altså trække godbidden lidt. Men aldrig efter et mønster og aldrig så hunden mister interessen.

Så kan man på denne måde guide hunden hen til en god snuseplet eller en anden naturlig fortsærker, som så bliver belønningen for at gå pænt.

 

Efterhånden trappes ud af godbidderne, men husk at hvis hunden mister interessen for at gå pænt, er man gået for hurtigt frem med at udelade godbidderne.

 

Signal "gå pænt" f.eks. gives mens hunden går pænt, så lærer den hurtigt betydningen.

 

 

Det lyder godt, men jeg synes han skal have lov til at rende rundt som han vil når han er i flexline, men stadig ikke trække, han behøver altså ikke rende lige ved siden ad mig hele tiden - han skal jo læse sin avis :wink:

 

Gør jeg så det at indtil han har lært det skal han gå pænt, og når det så sidder fast og han gør det når jeg siger det, kan jeg tage ham i flexline igen?

 

Ja og nej :)

 

Indlær "gå pænt" og sideløbende kan han få en lang line at løbe i med et signal, f.eks. "fri". Når han så ikke må være så fri længere siger du bare "gå pænt", det plejer ikke at være et problem for hunden at lære dette.

 

Ved "gå pænt" er det også min tanke at hunden får lov at snuse og markere, bare uden at trække.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er utrolig at der stadig er hundetænere der går ind for kvælehalsbånd og ryk i snoren. Har selv mødt en af dem.

Måden jeg lærte Oskar at gå pænt i snor uden at trække, var med massser af godbidder og ros. Hver gang han begyndte at trække i snoren, vendte vi om og gik den anden vej, ved at vende højre om og få hunden med sig slappes snoren og han fik en godbid. Jeg snakkede meget til ham med en lys og glad stemme, så hans opmærksomhed var rettet mod mig og godbidderne kom i en jævn strøm.

Jeg har min hund til at gå ved siden af mig, så føler jeg at jeg har bedst kontakt med ham. Det forhindre os ikke i at stoppe op og læse avisen, hvis der er noget interresant.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når man vil lære sin hund ikke at trække, er der nogle ting man skal være opmærksom på.

 

Start aldrig træningen med en hund med en masse energi, det er umanerligt hårdt for hunden så. Altså en hund som har krudtet af er det bedste.

 

Du skal vide helt nøjagtigt, hvordan du ønsker slutresultatet ser ud, altså lige præcis hvor, i forhold til dig, må han gå?

 

Din timing skal være så præcis som muligt, det vil sige, at din påvirkning, f.eks. at du stopper op, skal komme præcist "samme sted" hver gang. Ellers fatter Hannibal ikke en bønne.

 

Hvis Hannibal ind imellem får held til at trække, gælder også når du står stille, er dette nok til at holde ham i mønstret.

 

Og så tænk på følgende: HVOR befinder Hannibal sig, når du mener han trækker? De fleste hundeejere svarer helt naturligt:"For enden af en STRAM line", altså når vi som hundejere MÆRKER trækket.

Men hvordan kommer hunden overhovedet til at trække linen stram?

 

Det gør den ved at gå hurtigere end vi.

Det vil sige, at det perfekte sted i adfærden at stoppe hunden er, når den begynder at trække forbi ejeren. Altså før linen er stram. Hunden skal ikke gå hurtigere end vi.

Når først linen er strammet til, har hunden "trukket fra" et lille stykke tid, bare et par sekunder, men nok til at det vanskeliggør forståelsen ift. timingen.

 

Så hvis du kan stoppe ham i samme øjeblik han passerer dig, er timingen bedre og Hannibal vil hurtigere forstå.

 

Mht. stop op metoden er den bedst med en forholdsvis kort line på, for jo længere væk hunden står fra ejeren des sværere er det at få kontakt med den.

Nogle hunde hygger sig også gevaldigt ved at stå derude og kikke på det ene og det andet og det bliver så en belønning. Og hunden lærer ikke at lade være med at trække.

 

Der er fælder ved metoden, som Birgitta også beskriver. En af dem er netop at hunden går helt ud i stram line, man stopper op, hunden kommer tilbage, og man går frem igen. Dette lærer typisk ikke hunden at gå uden at trække, men at gåmønstret ser sådan ud: Gå frem, blive stoppet, komme tilbage, gå frem, blive stoppet, komme tilbgage, gå frem etc. etc.

 

Andre hunde lærer, at deres mønster ser sådan ud: Hund går frem, bliver stoppet, sætter sig (hvorved linen jo slappes og ejeren går frem igen) går frem, bliver stoppet, sætter sig etc. etc.

 

Dette lærer IKKE hunden at gå uden at trække, men at gå til linen er stram og så sætte sig, idet timingen har lært hunden, at det er det at den sættter sig, som udløser fremadgangen.

 

Den bedste metode til stort set alle hunde, synes jeg, er belønning for at følges i slap line. I starten får hunden godbidder kontinuerligt når den går ved siden af.

Først når man kan holde hunden hos sig uden ord, bare med godbidder nogle minutter, kan man begynde at undlade at give en godbid i ny og næ. Altså trække godbidden lidt. Men aldrig efter et mønster og aldrig så hunden mister interessen.

Så kan man på denne måde guide hunden hen til en god snuseplet eller en anden naturlig fortsærker, som så bliver belønningen for at gå pænt.

 

Efterhånden trappes ud af godbidderne, men husk at hvis hunden mister interessen for at gå pænt, er man gået for hurtigt frem med at udelade godbidderne.

 

Signal "gå pænt" f.eks. gives mens hunden går pænt, så lærer den hurtigt betydningen.

 

Teoretisk er jeg stort set enig.

Men i praksis er det jo næsten umuligt f.eks. "aldrig at starte træningen med en hund med en masse energi". VI -og sikkert masser af andre hundeejere-- bor et sted, hvor snoren kommer på inden hoveddøren bliver lukket op. Simpelthen fordi der er snorepåbud hvor vi bor.

Det vil sige, at enhver tur starter og slutter med at hunden har snor på.

Så KAN det da ikke nytte noget, at på udturen må hunden godt trække, fordi da er træningen ikke begyndt endnu.

Og på hjemturen gider hunden måske slet ikke trække, fordi den er træt.

Skal man så bære hunden hen til et sted hvor den kan fræse af inden man starter træningen?

 

Det kan da godt være, at det ser fjollet ud, når Silke får virkelig lyst til at trække, -f.eks. hvis hun ser veninderne i det fjerne. Men alternativet, at hun hiver i ren begejstring, ville vælte mig på stedet.

 

p.t. har hun snor på under hele turen fordi hun er blevet steriliseret. Så jeg har haft lejlighed til at observere hvordan vores mønster er på en almindelig tur.

Hele vejen går hun i lang snor, altså træningssnoren foldet ud i fuld længde. Jeg bruger ikke flexline.

Hun går i strakt snor, men uden at trække. Og går derfor 1½-2meter foran mig. --Selvfølgelig kunne hun lige så godt gå ved siden af mig, men så skulle snoren jo være kortere for ikke at slæbe hen ad jorden. Og det ville give hende mindre frihed overfor pludselige dufte.

Hvis jeg synes hun trækker for meget, så siger jeg "vente" og så bliver snoren mere slap, så jeg må løfte op i den.. Ordet "vente" bruger jeg også hvis hun kommer for langt forud når hun går uden snor. Ligesom jeg bruger ordene "højre" og "venstre". Træk undgås jo også, hvis vi er enige om, hvilken vej vi skal gå.

 

Egentlig tror jeg at trækkeproblemerne mindskedes efterhånden som Silke og jeg fik et brugbart sprog når hun var fri. De ting, der gælder når man er løs, gælder selvfølgelig osse når man er i snor. Og omvendt.

 

 

Det med at timingen skal være præcis den samme når man stopper hunden, -det er nok netop det, der har virket overfor Silke når jeg har ladet snoren falde når hun trak. Hvis snoren glider løst gennem hånden, så vil den falde ved præcist samme træk, når hunden er i præcis samme afstand hver gang.

Men som anne-marie påpeger, så duer det ikke, hvis man har hunde, der bare render, hvis man slipper dem. Så er det nok sikkert indkald og kontaktøvelser, der skal trænes først.

 

Klikkertræning er også en rigtig god ide. Det kræver nok, at du, Christel, melder jer til et hold hvor I kan få hjælp til at indøve principperne... Og det er måske vanskeligt at få tid og overskud til lige i øjeblikket. Men hvis du kan klare det, så er det absolut en god ide. Det giver mulighed for en meget præcis og effektiv belønning når Hannibal går pænt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Teoretisk er jeg stort set enig.

Men i praksis er det jo næsten umuligt f.eks. "aldrig at starte træningen med en hund med en masse energi". VI -og sikkert masser af andre hundeejere-- bor et sted, hvor snoren kommer på inden hoveddøren bliver lukket op. Simpelthen fordi der er snorepåbud hvor vi bor.

Det vil sige, at enhver tur starter og slutter med at hunden har snor på.

Så KAN det da ikke nytte noget, at på udturen må hunden godt trække, fordi da er træningen ikke begyndt endnu.

Og på hjemturen gider hunden måske slet ikke trække, fordi den er træt.

Skal man så bære hunden hen til et sted hvor den kan fræse af inden man starter træningen?

 

Der er andre måder at krudte en hund af på end ved at lade den løbe.

man kan f.eks. øve forskelligt med den inden man starter turen. Gøre den lidt mentalt træt. Dette styrker samtidig kontakten og hundens motivation for at følges.

Iøvrigt kan gå pænt også øves indendøre eller i haven.

 

Mange hundeejere har bil, og for disse er det muligt at komme ud et sted og lade hunden løbe før gå pænt træningen, hvis det er behovet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Ja, man kan fx give fodersøg eller bruger aktiveringsredskaber, træne lidt osv..

 

Og holde sig fra aktiviteter der stresser, såsom boldkast og vilde lege :)

 

Jeg bruger også lyde som betyder at vi holder igen, og et ord for stop :)

 

Det er let at træne med godbidder, men skal selvfølgelig ikke bruges hele tiden :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, mange hundeejere har bil.

Mange hundeejere har have.

Mange hundeejere bor på landet.

Mange hundeejere bor i byer.

Mange hundeejere har to -eller flere hunde på én gang.

Mange hundeejere har kun én hund.

Mange hundeejere har store hunde.

Mange hundeejere har små hunde.

osv.

 

Jeg vil gerne ud over generaliseringer som "start ALDRIG træningen osv..."

 

For hver eneste familie er forskellig. Og hver eneste situation er forskellig.

 

Det bedste vi kan gøre på en side som denne er at fortælle om vores EGNE erfaringer.

Så kan trådopretteren selv vælge, hvad der passer bedst til lige netop HENDES/HANS situation.

 

Ninjamor, hvis en ung hund trænger til at komme ud og tisse, så ER der sjældent tid til at "krudte den af" først indendørs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, mange hundeejere har bil.

Mange hundeejere har have.

Mange hundeejere bor på landet.

Mange hundeejere bor i byer.

Mange hundeejere har to -eller flere hunde på én gang.

Mange hundeejere har kun én hund.

Mange hundeejere har store hunde.

Mange hundeejere har små hunde.

osv.

 

Jeg vil gerne ud over generaliseringer som "start ALDRIG træningen osv..."

 

For hver eneste familie er forskellig. Og hver eneste situation er forskellig.

 

Det bedste vi kan gøre på en side som denne er at fortælle om vores EGNE erfaringer.

Så kan trådopretteren selv vælge, hvad der passer bedst til lige netop HENDES/HANS situation.

 

Ninjamor, hvis en ung hund trænger til at komme ud og tisse, så ER der sjældent tid til at "krudte den af" først indendørs.

 

Det har du ret i og derfor synes jeg det er en god ide at skifet udstyr på hunden afhængig af om den må trække eller ej. Det er ikke det optimale, men kan bruges som nødløsning.

 

Man tager så freomover sele på hunden når man går tur og haver snoren deri når den må trække og sætter nsoren over i halsbåndet når den ikke må trække.

 

Da sheila skulle lære at gå pænt var det lige på og hårdt med en ung 1 årig hund der altd havde trukket i snoren.

 

jeg bestemte mig simpelthen for at fra i morgen duer det ikke at trække. Og ja de første 100 meter hen til der hvor hun kunne gå løs, de var lange! Det gik bedre på vej tilbage:) Hun var meget bedre til at gå pænt efter 3 dage!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Ja, mange hundeejere har bil.

Mange hundeejere har have.

Mange hundeejere bor på landet.

Mange hundeejere bor i byer.

Mange hundeejere har to -eller flere hunde på én gang.

Mange hundeejere har kun én hund.

Mange hundeejere har store hunde.

Mange hundeejere har små hunde.

osv.

 

Jeg vil gerne ud over generaliseringer som "start ALDRIG træningen osv..."

 

For hver eneste familie er forskellig. Og hver eneste situation er forskellig.

 

Det bedste vi kan gøre på en side som denne er at fortælle om vores EGNE erfaringer.

Så kan trådopretteren selv vælge, hvad der passer bedst til lige netop HENDES/HANS situation.

 

Ninjamor, hvis en ung hund trænger til at komme ud og tisse, så ER der sjældent tid til at "krudte den af" først indendørs.

 

Denne trådstarter ved vi om at hun har have, vi ved at hun med succes bruger fodersøg, vi ved at Hannibal har problemer med alenehjemme og vi ved at hun har en lille baby :)

 

Så denne trådstarters hund kan altså aktiveres før gåture så han har fået krudtet det værste af :)

 

Nu har jeg samme type hunde og det giver virkelig god mening at lade dem få nogle udfordringer inden man går igang :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ja, mange hundeejere har bil.

Mange hundeejere har have.

Mange hundeejere bor på landet.

Mange hundeejere bor i byer.

Mange hundeejere har to -eller flere hunde på én gang.

Mange hundeejere har kun én hund.

Mange hundeejere har store hunde.

Mange hundeejere har små hunde.

osv.

 

Jeg vil gerne ud over generaliseringer som "start ALDRIG træningen osv..."

 

For hver eneste familie er forskellig. Og hver eneste situation er forskellig.

 

Det bedste vi kan gøre på en side som denne er at fortælle om vores EGNE erfaringer.

Så kan trådopretteren selv vælge, hvad der passer bedst til lige netop HENDES/HANS situation.

 

Ninjamor, hvis en ung hund trænger til at komme ud og tisse, så ER der sjældent tid til at "krudte den af" først indendørs.

 

 

Jamen så sæt du dig ud over disse generaliseringer. Det gør du bare som det passer dig, ikk!

 

Jeg har boet på 1. sal med 3 hunde i 11 år, og med 2 hunde et andet sted på 1. sal i 7 år, heraf en del år uden bil. Så uanset du tror jeg taler af erfaring eller ej, så gør jeg netop det! Taler af erfaring.

 

Hvorfor konstant denne løftede pegefinger om, hvad vi kan skrive? Det er ikke første gang du skriver dette.

Klart, enhver vælger suverænt hvilke råd man vil følge/ikke følge.

 

Jeg vil ikke lade mig begrænse til "kun" at skrive om mine egne erfaringer, fordi du synes det.

Jeg er adfærdsbehandler og instruktør og har ud over en masse praktisk erfaring fra mange års virke også en solid teoretisk viden. Det kan du vælge at se bort fra som det passer dig, men begrænses vil jeg ikke.

 

Jeg går ud fra, at vi alle vil hundenes og deres ejeres bedste? Men sortere i materialet må hundeejerne selv :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Christel

Tak for jeres mange gode svar :)

 

Min mand har nu købt en gentle leader, altså et halsbånd der også går rundt om snuden, så når han trækker drejer han hovedet i stedet. Jeg synes det er viiiildt synd og tog den af ham efter 3 minutter med utallige forsøg fra Hannibals side på at få den af, hvad er jeres holdning til dem?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Tak for jeres mange gode svar :)

 

Min mand har nu købt en gentle leader, altså et halsbånd der også går rundt om snuden, så når han trækker drejer han hovedet i stedet. Jeg synes det er viiiildt synd og tog den af ham efter 3 minutter med utallige forsøg fra Hannibals side på at få den af, hvad er jeres holdning til dem?

 

Jamen den er jeg ikke vild med!

 

Sådanne nogen bruges når de andre ting ikke virker, når der er noget særligt!

 

Og de skal bruges med stor varsomhed.

 

Hvis du skal bruge et ''instrument'' til hjælpemiddel, så ville denne være bedre, den drejer bare hunden imod ejer, og er desuden en sele hvor du kan flytte funktionen væk :)

 

http://loppetjansen.dk/traeningsudstyr_jagt_agility/halsbaand_og_halti/halti_traenings_sele_small_1899_da.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bryder mig ikke om dem. Jeg mener at man får det bedste resultat, ved at motivere sin hund med possitiv træning. Det skal gerne være sjov for hunden at lære og når hunden ikke fatter hvad det er vi vil have den til efter gentagende forsøg, så er det os der ikke er tydelig nok i de signaler vi giver hunden.

Gør dig klar hvilken metode du vil anvende for at lære din hund at gå pænt i snor, hvilke midler vil du bruge og hvordan ser målet ud.

 

Kærlighed, kontakt og konsekvens. Det er tre gode redskaber i alt omgang med sin hund. Jeg øver mig stadig i at blive mere konsekvent.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Perlen88

De råd vil jeg i hvert fald bruge på mine egne lømler :lol: Det lyder jo ganske fornuftigt, og det andet virker heller ikke for mig. De trækker bare videre, og så må jeg pænt gå med. De er alt for stærke. Så jeg håber jeg kan "styre" dem lidt med godbidder. Og med de madglade vovser jeg har, bliver det nok ikke et problem :lol:

 

Du må lige være obs på, at hundene skal lære at gå pænt hver for sig, det er du jo nok :)

Det er jeg - det er ganske enkelt umuligt at træne det, når de går sammen. Så finder den ene lige noget spændene, og så er vi gået :lol:

 

Men skal man så give den godbidder resten af dens liv, for at den skal blive hos ejeren? Tænker jeg lidt på.. For hunden vil vel ikke synes det er særlig attraktivt at gå pænt, hvis den ikke får godbidder?

Kan du følge mig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg bryder mig ikke om dem. Jeg mener at man får det bedste resultat, ved at motivere sin hund med possitiv træning. Det skal gerne være sjov for hunden at lære og når hunden ikke fatter hvad det er vi vil have den til efter gentagende forsøg, så er det os der ikke er tydelig nok i de signaler vi giver hunden.

Gør dig klar hvilken metode du vil anvende for at lære din hund at gå pænt i snor, hvilke midler vil du bruge og hvordan ser målet ud.

 

Kærlighed, kontakt og konsekvens. Det er tre gode redskaber i alt omgang med sin hund. Jeg øver mig stadig i at blive mere konsekvent.

 

Konsekvent er jo bare at gøre det samme hver gang, men det er jo osse svært :lol:

 

Jeg er enig er ikke vild med de instrumenter, men hvis det handler om at komme ud at gå eller ikke, så er haltiselen det bedste bud på en hjælp, men det skal bruges til træning, og man kan rose og belønne kontakten :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Ja, mange hundeejere har bil.

Mange hundeejere har have.

Mange hundeejere bor på landet.

Mange hundeejere bor i byer.

Mange hundeejere har to -eller flere hunde på én gang.

Mange hundeejere har kun én hund.

Mange hundeejere har store hunde.

Mange hundeejere har små hunde.

osv.

 

Jeg vil gerne ud over generaliseringer som "start ALDRIG træningen osv..."

 

For hver eneste familie er forskellig. Og hver eneste situation er forskellig.

 

Det bedste vi kan gøre på en side som denne er at fortælle om vores EGNE erfaringer.

Så kan trådopretteren selv vælge, hvad der passer bedst til lige netop HENDES/HANS situation.

 

Ninjamor, hvis en ung hund trænger til at komme ud og tisse, så ER der sjældent tid til at "krudte den af" først indendørs.

 

 

Jamen så sæt du dig ud over disse generaliseringer. Det gør du bare som det passer dig, ikk!

 

Jeg har boet på 1. sal med 3 hunde i 11 år, og med 2 hunde et andet sted på 1. sal i 7 år, heraf en del år uden bil. Så uanset du tror jeg taler af erfaring eller ej, så gør jeg netop det! Taler af erfaring.

 

Hvorfor konstant denne løftede pegefinger om, hvad vi kan skrive? Det er ikke første gang du skriver dette.

Klart, enhver vælger suverænt hvilke råd man vil følge/ikke følge.

 

Jeg vil ikke lade mig begrænse til "kun" at skrive om mine egne erfaringer, fordi du synes det.

Jeg er adfærdsbehandler og instruktør og har ud over en masse praktisk erfaring fra mange års virke også en solid teoretisk viden. Det kan du vælge at se bort fra som det passer dig, men begrænses vil jeg ikke.

 

Jeg går ud fra, at vi alle vil hundenes og deres ejeres bedste? Men sortere i materialet må hundeejerne selv :)

 

 

 

En buket til dig 008.GIF for at dele din viden :D

 

Jeg er enig, og ja hundejeren må jo selv vælge, men begrænsninger på hvad vi må skrive, nej :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Den bedste metode til stort set alle hunde, synes jeg, er belønning for at følges i slap line. I starten får hunden godbidder kontinuerligt når den går ved siden af.

Først når man kan holde hunden hos sig uden ord, bare med godbidder nogle minutter, kan man begynde at undlade at give en godbid i ny og næ. Altså trække godbidden lidt. Men aldrig efter et mønster og aldrig så hunden mister interessen.

Så kan man på denne måde guide hunden hen til en god snuseplet eller en anden naturlig fortsærker, som så bliver belønningen for at gå pænt.

 

Efterhånden trappes ud af godbidderne, men husk at hvis hunden mister interessen for at gå pænt, er man gået for hurtigt frem med at udelade godbidderne.

 

Signal "gå pænt" f.eks. gives mens hunden går pænt, så lærer den hurtigt betydningen.

 

Nu rykker Bondo ikke i linen, den er bare helt stram :wink: :oops: Når man følger hundens tempo, føles det jo ikke som om den trækker :wink:

 

Seriøst, det er blevet meget bedre de sidste par måneder, men der er stadig plads til forbedringer, så jeg prøvede denne metode i går eftermiddags med Bondo, dog i lettere motificeret model, da jeg brugt bold og ikke godbidder (de eneste godbidder jeg havde i lommen. ville få anne-marie til at rynke lidt på næsen, og foreslå andre af mere "lødige" slags, gerne hjemmelavet :wink: (det er gas, hun kan ta' det, tror jeg :? )

 

Resultatet var nærmest overvældende, han gik lige så fint i slap linie knap et halvt hoved foran mit venstre knæ med fuld fokus på mig og specielt bolden :lol: Og sådan kunne kan gå 100-200 meter i rap :shock: mens jeg messede skiftevis "gå pænt" og "dyyyyygtiiiiig" - Så han kan jo godt, den bette :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...