Hop til indhold

lov om hund i bilen


Gæst nadia
 Share

Recommended Posts

ja jeg kan ikke rigtig finde nogle lovkrav om hunde i bilen..

 

altså med hvor længe en hund må opholde sig i bilen, under hvilke forhold osv..

 

er jeg blind..?

 

det er af ren nysgerrighed, skal ikke udføres i praksis..

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 62
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Spændende - jeg har lige lavet en tråd om noget af det samme, da jeg jo gerne vil have min hund med mig rundt i DK.

 

Jeg tror man skal vurdere efter vejr og vind og hundens glæde ved at være i bilen... Jeg ville personligt træne det, lave foranstaltninger, som hunden hverken ville svede eller fryse og tage den ud undervejs flere gange og gå ture...

 

Men om der er en lov ved jeg ikke

Link til indlæg
Del på andre sites

Mener Dorte har ret. Og derudover hedder det, at en hund under transport opfattes som gods, og skal sikres forsvarligt som sådan. Altså at den eksempelvis sidder i bur, sådan at den ikke ryger gennem kabinen ved hård opbremsning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kattiie

så vidt jeg kan se står er ikke noget direkte om hund i bilen, men det må høre ind under dette:

 

§ 3. Rum eller arealer, hvor dyr holdes, skal indrettes på en sådan måde, at dyrets behov tilgodeses, jf. § 2. Det skal herunder sikres, at dyret har den fornødne bevægelsesfrihed også under optagelse af foder og drikke og ved hvile. Dyr skal endvidere sikres mod vejr og vind i overensstemmelse med deres behov.

Stk. 2. Stk. 1, 2. pkt., finder tilsvarende anvendelse på bindsel, tøjr og lignende indretninger.

Stk. 3. Enhver, der holder dyr, skal sørge for, at dyret tilses mindst en gang om dagen. Dette gælder dog ikke fritgående dyr på græs eller lignende. Sådanne dyr skal dog tilses jævnligt.

 

:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Blev standset af politiet med tre hunde i uforsvarligt kaos i bilen, de sagde til vores undren ikke en lyd :hmm:

 

Tror også det er forskelligt om det er noget de går op i. Nogle betjente ville sikkert påtale hvis man havde en computer liggende på hattehylden og andre ville ikke.

 

Ved heller ikke om der er noget direkte ulovligt i det, eller om det blot er en anbefaling at gods sikres forsvarligt og korrekt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
ja jeg syntes personligt at det er ret foruroligende at der ikke er en lov om hold af hund i bil i mere end 30 min/1 time..

 

Så er det da slut med at tage hunden med på kurser, seminarer, ferier osv. med mindre det er ved naboen :stupid::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

argh... tænker regler såsom, adgang til vand, luftning, varme/kulde, minimumsareal i bil/bur osv...

 

 

de generelle ting...

 

ikke såsom at det er forbudt at have hund i bil efter 2 timer osv..

 

med lette regler, ville det være nemmere for politiet ved skuer osv.. og også hvis de ser en hund der har siddet i bil i flere timer osv...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
argh... tænker regler såsom, adgang til vand, luftning, varme/kulde, minimumsareal i bil/bur osv...

 

 

de generelle ting...

 

ikke såsom at det er forbudt at have hund i bil efter 2 timer osv..

 

med lette regler, ville det være nemmere for politiet ved skuer osv.. og også hvis de ser en hund der har siddet i bil i flere timer osv...

 

Hvis jeg feks. er på sjælland, sover mine hunde i bilen.. Jeg tror faktisk de vil blive ret gnavne, hvis jeg vækkede dem hver time.. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men er det reelt et problem i Danmark ?

 

Nu ser man jo tit hunde der enten er dehydrerede eller er døde i dyrevelfærdsprogrammerne på Animal Planet.

 

Og jo, jeg er da godt klar over at der også findes mennesker i Danmark der ikke tænker sig om/er ligeglade - men synes aldrig jeg har hørt om hunde der skulle være døden nær, fordi de har siddet i en bil ?

 

Det kunne jo forklare hvorfor der ikke er lavet en lov ?

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ved at hver år, på bregentved, store hestedag od giverse andre steder, der må politiet tit og ofte smadre ruder i biler for at få hunde ud der ligger i over 45 grader varme i en bil, i flere timer.. og der dør da også hunde på den bekostning hvert år.. så jo det er et reelt problem i danmark også..

 

i danmark er dyremishandling osv bare ikke noget man snakker om..

 

at have hunde sovende i sin bil, den vil jeg ikke kommentere.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ved at hver år, på bregentved, store hestedag od giverse andre steder, der må politiet tit og ofte smadre ruder i biler for at få hunde ud der ligger i over 45 grader varme i en bil, i flere timer.. og der dør da også hunde på den bekostning hvert år.. så jo det er et reelt problem i danmark også..

 

i danmark er dyremishandling osv bare ikke noget man snakker om..

 

at have hunde sovende i sin bil, den vil jeg ikke kommentere.

 

Okay, det var jeg ikke klar over :shock: Sikke noget svineri :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

fordi dyremishandling nærmest er tabu i danmark..

 

ved det selv kun fordi jeg har været vidende til det et par gange.. og har derfor forsøgt at udersøge det lidt..

 

så det er ikke fordi jeg syntes det er skidt at have hund i bilen, jeg mener bare at der burde være nogle love for at disse "uheld" ikke sker mere..

Link til indlæg
Del på andre sites

ja jeg syntes personligt at det er ret foruroligende at der ikke er en lov om hold af hund i bil i mere end 30 min/1 time..

 

Jeg tror at det bliver umuligt at lave en sådan lov. I hvert fald ser jeg ikke noget problem i at lade Bella sove i bagagerummet på vores stationcar sammen med en skål vand i to timer eller mere i en parkeringskælder - såfremt hun har mulighed for at vende sig, stå, ligge på langs og ryste sig. Og hun iøvrigt har det godt.

 

En varm sommerdag lader jeg hende ikke være alene i bilen under nogen omstændigheder.

 

Jeg fornemmer på dine indlæg at du ikke er helt enig - så for at have noget at diskuttere ud fra: Hvordan ville en rimelig lovgivning være skruet sammen således at det er muligt at have hunden med sig rundt? Skal vi til at udspecificere burstørrelser/tid/temperatur/køling. Og lang tid skal politimanden bruge på at lave disse udregninger før han slår ruden ind og reder hunden?

Link til indlæg
Del på andre sites

ja jeg ved det ikke rigtig.. søgte jo også mest om der er reglove omkring hunde i bilen..

 

og kan høre at du jo også tager dine forholdsregler for at have hunden i bilen i længere tid, med god plads og adgang til vand..

Link til indlæg
Del på andre sites

fordi dyremishandling nærmest er tabu i danmark..

 

ved det selv kun fordi jeg har været vidende til det et par gange.. og har derfor forsøgt at udersøge det lidt..

 

så det er ikke fordi jeg syntes det er skidt at have hund i bilen, jeg mener bare at der burde være nogle love for at disse "uheld" ikke sker mere..

 

Der ER love, der forbyder, at hunde f.eks. dør af hedeslag i biler - Dyreværnsloven! Men der er også love, der forbyder mord, tyveri, hærværk osv. osv. Nogen skal jo bryde dem!

 

Mine hunde opholder sig ofte i bilen - har dem f.eks. med på arbejde, hvor de er i bilen. De sidder i bilen, mens jeg underviser på træningspladsen, de er i bilen, når jeg er til prøver, udstilling osv. De sover i bilen, når jeg er på besøg hos folk osv. osv.

 

Umiddelbart tror jeg, at mine hunde har det meget fint :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det jeg mener er nok noget i stil med:

Jeg vil gerne beskytte alle hundene i bilerne, men jeg forestiller mig ikke at man kan lavereglerne bedre end de er. De kan jo stort set fortolkes til: Så længe hunden har det godt, må du gøre hvad du vil.

 

Denne fortolkning lægger selvfølgelig op til nogle problemer, men jeg tror at der ville komme lige så store problemer med en mere detaljeret lovgivning. Vi har jo for vane at lovgive ret detaljeret i Danmark så man slipper for tvivlsspørgsmål, bare se på skattelovgivningen og arbejdsmarkedslovgningen.

 

Hund i bil varm sommerdag er jo iøvrigt allerede ulovligt under gældende lovgivning - se #7's indlæg, som må gælde her.

Men det er sikkert omtrentligt straffrit at pine sin hund ihjel ved at efterlade den i bilen en varm sommerdag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...