Hop til indhold

HD og AD kan det udryddes?


Jane
 Share

Recommended Posts

Jeg går spændt og venter på Status på hd, på Victor. Heldigvis havde han 0 på albuer.

 

Der er ingen restriktioner på AD, godt nok fraråder man hvis begge forældredyr har Ad, at parre dem. Mærkelig der ingen restriktioner er, når AD er mere invaliderende end HD.

 

HD. Her ser man, at selv om der i flere generationer tilbage ikke er påvist HD, at der kan forekomme HD hos en enkel hvalp eller flere.

 

Hvor mange A - B - C - D - E hofter er der i dag i forhold til dengang man målrettet startede med, at undersøge for HD? Har hørt, at der ikke er sket den ændring, man havde håbet og at der ikke er sket det store, de sidste 25 år, hvad angår at få minimeret HD.

 

Glemmer vi i kampen mod HD, at se på andre faktorerer, som andre sygdomme og mentalitet?

 

Jeg har ikke den store viden. Men har blot undret mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror på, at det kan udryddes, helt klart! Det kom ind - så kan det også komme ud. g der er racer, der nærmest er HD-fri, og linier inden for racer, der ligeledes. Men lige pludselig falder generne sammen til den dårlige side :( Ligesom det omvendte kan ske.

 

Man kan se flere tilfælde, med hunde, der kun har avlet A hofter, måske også B'er og samme angående AD. Så får man en hvalp fra denne tæve, er sandsynligheden for, at den avler sund, nærliggende - men det er ikke sikkert.

 

Problemet, så vidt jeg har forstået, er, at det er polygenetisk (der er flere gener indblandet). Hvilket gør, at en tæve kan avle helt frie kuld, lige indtil hun kommer i nærheden af en han, der har de helt rigtige (eller forkerte) gener, der så giver bagslag.

 

Men helt klart kan vi ikke komme uden om, at der er ting, der bliver negligeret, fordi opdrættere fokuserer for meget på HD (og AD). Berneren er for eksempel et godt eksempel! Levealderen faldt, og kræften kom til racen i stor stil :( Så man skal virkelig være på vagt ang. linier, både hvalpekøbere, men også opdrættere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Om HD og AD kan udryddes, jeg ved det ikke, men i hvert fald IKKE på den måde som mange avler i dag.

 

I dag er der jo mange der tror at bare en hund har A-hofter og 0 på albuerne, så alting godt og sådan er det jo langtfra. Hundens egenstatus mht. HD og AD, siger for mig at se uendeligt lidt om hundens avlsmæssige kvaliteter.

 

Et eksempel:

 

Hund A:

 

Har selv A-hofter, men har 7 kuldsøskende med C-hofter.

 

Hund B:¨

 

Har selv C-hofter, men har 7 kuldsøskende med A-hofter.

 

Hvilken hund er den bedste avlshund???

 

Jeg er ikke i tvivl, jeg ville til enhver tid vælge hund B, hund A burde i min verden ALDRIG indgå i avl, for selvom den tilfældigvis har gode hofter, så mener jeg bestemt at der er enorm risiko for at den nedarver problemer.

 

Problemet med avlen er ofte at situationen ofte er:

 

Hunden har selv A-hofter og har f.eks. 7 kuldsøskende som har ukendt status.

 

Hvordan skal man så kunne vide noget om kvaliteten af hunden som avlsdyr? Ja, jeg ved det ikke.

 

Så for at vi skal komme videre i bekæmpelsen af HD og AD er det i mine øjne vigtigt at vi får fokus på hvor vigtigt det er at avle på hunde som har en lav frekvens af sygdommene i deres afstamning (halv- og helsøskende, forældres halv- og helsøskende) og at vi ikke er så snæversynede at vi tror at bare hunden har A-hofter og 0 på albuerne så er alting godt. Egenstatus er en mindre ting, hvorimod afstamning er altafgørende. Der er desværre mange eksempler (nu kender jeg selvfølgelig mest til labrador) på hunde med A-hofter, som ALDRIG burde have været i avlen.

 

Og ja, selvom kampen mod HD og AD (og andre arvelige sygdomme) er supervigtig, så skal man selvfølgelig passe på ikke at blive snæversynede og glemme at avle på helheden også. Det duer ikke hvis temperament f.eks. bliver tabt i kampen mod arvelige sygdomme.

 

Nå, undskyld det blev lidt langt, men det er vist et af de få emner som kan få mig til at skrive lidt lange indlæg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som allerede skrevet skal man huske at kigge bagud i generne også og være bevidst om hvad det er man arbejder med.

 

Nu er HD/AD jo ikke kun styret af gener men også miljø, så min overbevisning er at man aldrig kommer helt af med det.

 

Så vidt jeg er orienteret har man ikke set den store forbedring i statistikkerne, men det kan også skyldes at bedømmelserne efter sigende skulle være blevet mere "strenge" - så alt i alt burde det trods alt have forbedret dyrene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke skidtet kan udryddes totalt, så længe vi ikke ved om der er tale om arv eller miljø eller en kombo af de to ting.

 

Et problem er det vel også, at man jo kun har et plumret billede at arbejde med, fordi en stor del af hundene aldrig bliver fotograferet. Jeg gætter på, at enden i Simbas kuld bliver, at 3 ud af 6 bliver fotograferet. 2 er blevet det indtil nu og jeg tror en af tæverne også bliver det.

 

Endelig så er der jo også det om, hvad den enkelte opdrætter har som hovedmål i sit opdræt. Der hvor vi købte Bassen er hovedmålet lang levetid. Hos andre HD / AD frie hunde og hos atter andre exteriøret. Der er langt fra én samlet ide om, hvad opdræt egentlig er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror på, at det kan udryddes, helt klart! Det kom ind - så kan det også komme ud. g der er racer, der nærmest er HD-fri, og linier inden for racer, der ligeledes. Men lige pludselig falder generne sammen til den dårlige side :( Ligesom det omvendte kan ske.

 

HD og AD eksisterer også i vilde bestande af ulve og andre arter indenfor dén familie.

 

Hvordan kan det så være noget der er "kommet ind"??

 

 

Jeg tror ikke HD og AD kan udryddes. Så langt fra.

 

Men man kan minimere graden af problemet, for dén del der har med avl at gøre, ved kontrol og selektion. Selektionen skal hér udføres med syn for langt mere end blot forældredyr. (af samme årsag ruller jeg med øjnene hver gang en elelr anden klaphat i en avlstråd elelr hvalpetråd skriver: "Sørg for at forældredyrene er testet og fundet fri for HD og AD." Det siger nemlig så uendeligt lidt om det reelle indhold)

 

Miljø og fodring har man kun begrænset indflydelse på. Det er trods alt hvalpekøbers opgave at sørge for dét bliver gjort ordentligt efter kræet har forladt opdrætter.

Link til indlæg
Del på andre sites

HD og AD eksisterer også i vilde bestande af ulve og andre arter indenfor dén familie.

 

Hvordan kan det så være noget der er "kommet ind"??

 

 

Jeg tror ikke HD og AD kan udryddes. Så langt fra.

 

Men man kan minimere graden af problemet, for dén del der har med avl at gøre, ved kontrol og selektion. Selektionen skal hér udføres med syn for langt mere end blot forældredyr. (af samme årsag ruller jeg med øjnene hver gang en elelr anden klaphat i en avlstråd elelr hvalpetråd skriver: "Sørg for at forældredyrene er testet og fundet fri for HD og AD." Det siger nemlig så uendeligt lidt om det reelle indhold)

 

Miljø og fodring har man kun begrænset indflydelse på. Det er trods alt hvalpekøbers opgave at sørge for dét bliver gjort ordentligt efter kræet har forladt opdrætter.

 

Jeg er vist en idiot til at formulere mig - hvad jeg mente var, at det er kommet MEGET mere ind, end det er hos ulven, og derfor kan man også minimere det. Kom så til at skrive udrydde, min fejl :oops: Jeg anede ikke om hvor vidt der var HD og AD blandt ulve, men det er der så - oka, og tak for den oplysning - så skal jeg efter min alvidende svoger, mwuahahahaa - han påstår nemlig hårnakket, at der ikke findes arvelige sygdomme blandt ulve, fordi at det blev der sagt i et TV-program, og det var på baggrund af "survival of the fittest". Troede ikke på ham/programmet, men anede ikke noget videre om det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig er der arvelige sygdomme blandt vilde dyr..... langt de fleste af disse (afhængig af sygdommen naturligvis) går dog hurtigt til grunde, og derfor ser man dem logisk nok ikke så ofte.

 

De virkeligt slemme arvelige sygdomme, som hjertefejl og den slags, eksisterer også. Dog absolut ikke så udbredt, for en hjertesyg ulv/løve whatever, vil med ret stor sandsynlighed aldrig komme til at reproducere sig. Dertil vil individdet være for svagt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig er der arvelige sygdomme blandt vilde dyr..... langt de fleste af disse (afhængig af sygdommen naturligvis) går dog hurtigt til grunde, og derfor ser man dem logisk nok ikke så ofte.

 

De virkeligt slemme arvelige sygdomme, som hjertefejl og den slags, eksisterer også. Dog absolut ikke så udbredt, for en hjertesyg ulv/løve whatever, vil med ret stor sandsynlighed aldrig komme til at reproducere sig. Dertil vil individdet være for svagt.

 

Ja, det var også min tanke :lol:

 

Manden har nok noget nær verdens bedste hukommelse og er ret så intelligent - har en mening om alt, ved noget om alt. Han er bare lidt for god til at tro på, hvad de siger på Discovery Channel og National Geographic... Han mangler sådan lidt den kritiske sans :confused: Men feeed at diskutere med, det er han :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det var også min tanke :lol:

 

Manden har nok noget nær verdens bedste hukommelse og er ret så intelligent - har en mening om alt, ved noget om alt. Han er bare lidt for god til at tro på, hvad de siger på Discovery Channel og National Geographic... Han mangler sådan lidt den kritiske sans :confused: Men feeed at diskutere med, det er han :mrgreen:

Han har jo lidt ret, ikraft af at syge dyr vil gå til grunde.

 

Men der er langt derfra og til at sige at sygdomme ikke eksisterer i vild natur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han har jo lidt ret, ikraft af at syge dyr vil gå til grunde.

 

Men der er langt derfra og til at sige at sygdomme ikke eksisterer i vild natur.

 

Arvelige sygdomme eksisterer ikke, deriblandt HD og AD, påstod han - noget vi diskuterer ofte, fordi han syntes i starten syntes, at det var vildt, at Møffe ikke må vandre op og ned ad trapper eller trave lange ture hver dag. Han har så tænkt nærmere over det og er kommet frem til at det ikke er så vildt igen, når man tænker over, hvor meget en ulvehvalp bevæger sig i sin første levetid. Aner ikke selv noget om det, da jeg aldrig har studeret ulve eller set programmer specifikt om ulve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi skrev under på, at Victor skulle HD og AD fotograferes, da vi købte ham. Han har heldigvis 0 på albuer og A-hofter.

 

Hvis nu alle opdrættere forlanger det af deres hvalpekøbere, ville det også give et mere præcis billede af forældredyrenes indextal, som helst skal være over 100.

 

Vil jeg bruge Victor til avl, kan jeg gå ind og se om han er egnet hvad angår HD og AD ved at se status på hel og halvsøskende, samt selvfølgelig i linjerne tilbage. For selvfølgelig kan hans egen status ikke stå alene.

 

Lige et spørgsmål. Tæller søskendes HD og AD status med, når man regner indextallet ud eller bliver det kun regnet ud efter status for hundens afkom?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi skrev under på, at Victor skulle HD og AD fotograferes, da vi købte ham. Han har heldigvis 0 på albuer og A-hofter.

 

Hvis nu alle opdrættere forlanger det af deres hvalpekøbere, ville det også give et mere præcis billede af forældredyrenes indextal, som helst skal være over 100.

 

Vil jeg bruge Victor til avl, kan jeg gå ind og se om han er egnet hvad angår HD og AD ved at se status på hel og halvsøskende, samt selvfølgelig i linjerne tilbage. For selvfølgelig kan hans egen status ikke stå alene.

 

Lige et spørgsmål. Tæller søskendes HD og AD status med, når man regner indextallet ud eller bliver det kun regnet ud efter status for hundens afkom?

 

TILLYKKE med det fine resultat :-D

 

Alle de hunde der deler linjer på en eller anden måde har indflydelse på hinandens index - men hvad der (næsten) er vigtigere er at de også har indflydelse på sikkerhedstallet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...