Hop til indhold

Lonny's tudetråd


Lonny
 Share

Recommended Posts

Luna har jo været syg, og i den forbindelse har hun ikke fået meget motion, og hun har absolut intet oplevet. Så nu hvor hun er rask, så er verden jo det mest spændede sted, og hendes mor er ikke eksisterende på gåture, det vil sige at hun trækker...

 

Når vi bare går ture i lokalområdet, så trækker hun lidt, men ikke så meget at det ikke er til at holde ud, men nok til at det er generende. Hun trækker ikke voldsomt, altså hun hænger ikke ud i linen eller noget, det er nærmere et konstant træk.

 

Jeg har forsøgt at træne det væk ved at stoppe hver evig eneste gang linen blev stram, men jeg syntes ikke at det har haft den helt store virkning, fordi at 2 sekunder efter, så er linen stram igen...

 

så nu har vi meldt os til et kursus i at gå pænt, men det starter først op den 15/4, og vi er jo nødt til at gøre noget ved det inden da. Så jeg ringede til træneren og fik at vide hvordan jeg skal gøre, og den plan starter vi så op på i dag.

 

Jeg havde så tænkt mig at dette skulle være min "tudetråd", fordi jeg tror ikke at denne træning bliver helt let, rent faktisk tror jeg at det bliver rigtig hårdt... Så for ikke at miste modet, så vil jeg fortælle lidt om hvordan det går i denne tråd, og når jeg så syntes at det slet ikke går fremad, så kan jeg forhåbentlig kigge i denne tråd og se, at det gør det nu alligevel :blink:

 

Som sagt så trækker Luna ikke helt vildt, men nok til at det er irriterende, men dette er jo i vores lokalområde. Sådan her ser hun ud når vi går på et ukendt område, sammen med en hund som hun er rigtig glad for...

 

Luna trækker.wmv from Lonny on Motionbox

 

Og planen er selvfølgelig at vi kommer ud og gå med Misja igen, men denne gang uden at mine arme er 10 meter længere end da vi startede gåturen, og uden at Luna er blevet hæs af at skrige :blink:

 

Ønsk mig held og lykke :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 63
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Øh held og lykke :blink: er det nu jeg skal fortælle at sådan gør Zacko også når det tager ham og vi skal noget som han er helt vild med, og han er 6 år :slem: så god fornøjelse :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Øh held og lykke :blink: er det nu jeg skal fortælle at sådan gør Zacko også når det tager ham og vi skal noget som han er helt vild med, og han er 6 år :slem: så god fornøjelse :engel:

 

Jeg håber da at jeg ikke skal bruge 6 år på det, godt nok var det en tudetråd, men 6 år :shock:

 

Held og lykke :x:

 

Husk lige at fortælle os andre hvad planen går ud på, så vi andre med meget lange arme kan lære noget ? :slem:

 

Jeg prøver lige planen af, så jeg er sikker på at jeg helt forstår den, så skal jeg nok lægge den herind :5up:

 

:stupid: kom i bare herned med hende i påsken så skal jeg nok sætte skik på den forkælet skrige unge :slem:

 

Det værste er, at jeg ikke kan lade være med at grine af hende når hun begynder at hyperventilere og så ellers bare laver de der stødvise skrig :oops:

 

Før videoklippet, der havde vi brugt 10 minutter på at gå igennem sådan et område med boligblokke, og her skreg hun hele vejen, og folk stoppede op og gloede efter os, og en enkelt spurgte om der var noget i vejen med hende, og det var tydeligt at han troede hun skreg fordi hun havde ondt :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Det værste er, at jeg ikke kan lade være med at grine af hende når hun begynder at hyperventilere og så ellers bare laver de der stødvise skrig :oops:

 

:oops:

 

Jeg ville nok også grine (jeg har jo hørt hende og det er da lidt sødt imo)

 

Meeen.. den del skal så nok ignoreres totalt, så hun absolut ikke får noget ud af det?

 

Det gør jeg med Bassil når han starter i bryggerset, når lågen er lukket (han går jo i badeland nede på stranden, så han ligger til tørre)

 

Det sjove er at han kan ligge derude med alle 4 hjul i vejret og snorke i flere timer hvis lågen står åben - men hvis den er lukket er han den største piveskid i verden :stupid:

 

Kæresten ynder at sige: Ti nu stille osv osv osv.. men jeg er ved at få ham lært at det jo også er opmærksomhed.... og jeg er stædig :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nok også grine (jeg har jo hørt hende og det er da lidt sødt imo)

 

Meeen.. den del skal så nok ignoreres totalt, så hun absolut ikke får noget ud af det?

 

Det gør jeg med Bassil når han starter i bryggerset, når lågen er lukket (han går jo i badeland nede på stranden, så han ligger til tørre)

 

Det sjove er at han kan ligge derude med alle 4 hjul i vejret og snorke i flere timer hvis lågen står åben - men hvis den er lukket er han den største piveskid i verden :stupid:

 

Kæresten ynder at sige: Ti nu stille osv osv osv.. men jeg er ved at få ham lært at det jo også er opmærksomhed.... og jeg er stædig :5up:

 

Selvfølgelig skal hun slet ikke have opmærksomhed, men som du selv skriver, så har du hørt hende, og det er godt nok svært at ignorere den lyd :lol:

 

Og du har ret, "ti nu stille" er også opmærksomhed, og vil helt sikkert få Bassil til at blive ved.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig skal hun slet ikke have opmærksomhed, men som du selv skriver, så har du hørt hende, og det er godt nok svært at ignorere den lyd :lol:

 

Og du har ret, "ti nu stille" er også opmærksomhed, og vil helt sikkert få Bassil til at blive ved.

 

Han (kæresten altså..) er jo en årgang 55 og fra dengang en hund fandme var en hund :damn: så jeg hører tit om Bamse (Newf, som blev 13 år) og hvad han gjorde osv osv..

 

Historierne om hvad Bamse lavede (tømte skraldespanden, viktualieskabet, blespanden osv) bliver sjovt nok dæmpet pænt ned :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Han (kæresten altså..) er jo en årgang 55 og fra dengang en hund fandme var en hund :damn: så jeg hører tit om Bamse (Newf, som blev 13 år) og hvad han gjorde osv osv..

 

Historierne om hvad Bamse lavede (tømte skraldespanden, viktualieskabet, blespanden osv) bliver sjovt nok dæmpet pænt ned :damn:

 

Jeg tror at det er meget normalt at glemme fortrædelighederne, såsom kvinder der glemmer at de lige efter fødslen svor at de aldrig skulle have børn igen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold op hvor hun stresser. Hun har vildt meget energi og jeg kan godt forstå du får lange arme :lol:

 

Ydermere har hun jo en træksele på så hun kan trække ekstra meget. En ide er at give hende en anden type sele som ligger trækket et andet sted.

Jeg har selv anvendt den type sele du bruger og det skal man ikke på støvere skulle jeg hilse at sige. Det var specielt min ældste beagle som trak og hev og var vildt fjollet - nu bruger jeg en anden sele hvor trækket ligger på en anden måde og det har fået ham klart ned i gear.

 

Jeg har også brugt at kalde ham tilbage - stoppe op sig vent - sidde - (slappe af/geare ned) godbid og så stod vi et par min. og gik videre. I starten skal der mange godbidder til og meget venten og tålmodighed. I dag skal jeg bare sige vent så stopper han :-D.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold op hvor hun stresser. Hun har vildt meget energi og jeg kan godt forstå du får lange arme :lol:

 

Ydermere har hun jo en træksele på så hun kan trække ekstra meget. En ide er at give hende en anden type sele som ligger trækket et andet sted.

Jeg har selv anvendt den type sele du bruger og det skal man ikke på støvere skulle jeg hilse at sige. Det var specielt min ældste beagle som trak og hev og var vildt fjollet - nu bruger jeg en anden sele hvor trækket ligger på en anden måde og det har fået ham klart ned i gear.

 

Jeg har også brugt at kalde ham tilbage - stoppe op sig vent - sidde - (slappe af/geare ned) godbid og så stod vi et par min. og gik videre. I starten skal der mange godbidder til og meget venten og tålmodighed. I dag skal jeg bare sige vent så stopper han :-D.

 

Kan du prøve at vise et eksempel på hvad du mener, for jeg tror ikke helt jeg forstår hvad du mener med en "træksele"?

Link til indlæg
Del på andre sites

Et eksempel på en træksele er denne her fra Hurtta

[ATTACH]23678[/ATTACH]

 

 

 

En gå sele som den jeg anvender er f.eks. denne her fra Hunter:

[ATTACH]23679[/ATTACH]

den fra hunter er nem at slippe ud af for Luna, tror mig :mrgreen:

Cujo smuttede ud af den type sele som en østers ...

 

Jeg kan ikke mærke forskel på cujo om han har træk sele på eller ej... forstået, han går lige pænt eller dårligt uanset hvad.

Link til indlæg
Del på andre sites

den fra hunter er nem at slippe ud af for Luna, tror mig :mrgreen:

Cujo smuttede ud af den type sele som en østers ...

 

Jeg kan ikke mærke forskel på cujo om han har træk sele på eller ej... forstået, han går lige pænt eller dårligt uanset hvad.

 

Det er lige omvendt - den fra Hurtta er nem at slippe ud af, de trækker sig bare baglæns - det har min Charlie gjort et par gange - hvorimod den fra Hunter sidder med en strop ned under maven og dermed er der ingen mulighed for at slippe ud af den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lige omvendt - den fra Hurtta er nem at slippe ud af, de trækker sig bare baglæns - det har min Charlie gjort et par gange - hvorimod den fra Hunter sidder med en strop ned under maven og dermed er der ingen mulighed for at slippe ud af den.

en hund der vil ud af en sele skal nok komme ud uanset strop eller ej :lol:

 

 

Lonny jeg har ikke set videoen, men kan levende forestille mig en skrigende buller-basse :mrgreen: som aser afsted med mor'en hængende bagude... Og jeg kan godt forstå du har lavet en tudetråd, for det er dælme træls! Indy plejede at trække pænt meget nye steder, men det er blevet meget bedre med konsekvent træning. Hvis du ikke føler at det hjælpe med stop/start, så kan du prøve med at gå overdrevent langsomt (mens du holder begge hænder på enden af snoren, op mod din navle -så er ens balance godt centreret og man er ikke lige til at hive omkuld) og "tvinge" hendes hysteri ned i et samarbejdeligt leje. Jeg har haft succes med at gå langsomt, og i stedet for at trække afsted, har jeg oplevet at hundene pludselig begynder at snuse roligere og opsøge lidt kontakt.

Bare en ide.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Jeg har også prøvet "din" metode Lonny - og synes heller ikke det hjælper. Har prøvet gennem et helt halvt år - og der er stadig ingen effekt, når de er oppe og kører i starten af gåturen :shock: ... tror måske de er så listige at de har opdaget fidusen: jeg trækker, hun stopper, jeg stopper og der kommer en godbid - fedt nok, jo mere jeg trækker jo flere guffere kommer der :damn: :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også prøvet "din" metode Lonny - og synes heller ikke det hjælper. Har prøvet gennem et helt halvt år - og der er stadig ingen effekt, når de er oppe og kører i starten af gåturen :shock: ... tror måske de er så listige at de har opdaget fidusen: jeg trækker, hun stopper, jeg stopper og der kommer en godbid - fedt nok, jo mere jeg trækker jo flere guffere kommer der :damn: :mrgreen:

 

For at være helt ærlig, så tror jeg ikke længere på at den metode rent faktisk virker, jeg har nu prøvet den på to hunde uden succes, og jeg har hørt om utallige som heller ikke har succes med den...

 

Så jeg håber virkelig, at denne nye metode vi skal igang med fra i dag, at den virker noget bedre :x:

 

en hund der vil ud af en sele skal nok komme ud uanset strop eller ej :lol:

 

Det er altså også min erfaring, jeg har prøvet utallige forskellige seler til Luna, og samtlige af dem kan hun komme ud af...

 

Jeg har så i stedet lært hvordan jeg modarbejder hendes forsøg, ved at lave den rigtige modstand på det rigtige tidspunkt, og sørge for at der ikke er modstand på andre tidspunkter. Og det er heldigvis lykkedes til en sådan grad, at hun har opgivet :5up:

 

Lonny jeg har ikke set videoen, men kan levende forestille mig en skrigende buller-basse :mrgreen: som aser afsted med mor'en hængende bagude... Og jeg kan godt forstå du har lavet en tudetråd, for det er dælme træls! Indy plejede at trække pænt meget nye steder, men det er blevet meget bedre med konsekvent træning. Hvis du ikke føler at det hjælpe med stop/start, så kan du prøve med at gå overdrevent langsomt (mens du holder begge hænder på enden af snoren, op mod din navle -så er ens balance godt centreret og man er ikke lige til at hive omkuld) og "tvinge" hendes hysteri ned i et samarbejdeligt leje. Jeg har haft succes med at gå langsomt, og i stedet for at trække afsted, har jeg oplevet at hundene pludselig begynder at snuse roligere og opsøge lidt kontakt.

Bare en ide.

 

Tak for dit gode råd :5up:

 

Nu håber jeg selvfølgelig at vores nye træningsmetode virker, ellers vil jeg prøve "din" :5up:

 

Og her til slut kan jeg da lige nævne hvad træningsmetoden går ud på, jeg får det jo helt til at lyde som om det er en eller anden statshemmelighed, og det er det ikke :blink:

 

Metoden er delt op i 3 punkter:

 

  1. Stop op hver gang hun trækker, når hun slækker på snoren, så skal der klikkes og gives godbid. Hun skal komme hen til mig og hente godbidden, hun får ikke godbidden mens hun stadig står så langt ude i linen hun kan, men uden at trække. Godbidden skal leveres lige lidt bagved mig (evt. kastes på jorden bag mig), således at hun efter at have spist godbidden, står i position til at følges med mig
  2. Så hurtigt det er muligt, så gås der videre til punkt 2. Her skal hun, når hun føler trækket i selen, selv komme tilbage til mig, og først her klikkes der og gives godbid
  3. Her skal hun, når hun føler trækket i linen, selv komme tilbage til mig, og hun skal gå ved siden af mig et skridt eller to før godbidden gives. Herefter øges antallet af skridt stille og roligt.

Som det jo nok forstås, så skal godbidderne være af ekstem god karakter, da de jo ellers overhovedet ikke kan konkurrere med det omgivende miljø :blink:

 

Jeg er spændt på denne øvelse, og glæder mig til at se hvordan det går. Man kan jo egentlig sige, at indtil nu har jeg stået stille på step 1, og det er grunden til at vi aldrig er kommet videre...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror du ikke det er nemmere at øve, hvis den hund hun rigtig gerne vil være sammen med, ikke er så langt foran?

Eller øvede i slet ikke..?

Jeg svare lige (håber det er ok, Lonny :genert: )

 

Da vi gik ned mod gården (inden jeg begyndte at filme) var begge hundene i snor, jeg sørgede for såvidt muligt at Misja gik på højde med eller lidt bagved Luna - og jeg vover godt at afsløre, at dejlige livlige Luna også trak helt fint der ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg har skulle lære hunde at gå pænt, har jeg aldrig brugt godbidder. Jeg har benyttet mig af deres motivation for at gå frem og brugt stemmen som ros.

 

Når hunden trak/snoren blev stram, og gerne lidt inden det sker, så timingen bliver perfekt, standsede jeg og ventede til hunden af sig selv tog kontakt til mig. Både fordi det gav hunden mulighed for at stresse lidt ned, men også fordi jeg havde på fornemmelsen, at de var mere "til stede" i øvelsen end hvis jeg kaldte på dem og fortalte dem hvad jeg forventede.

Altså, de traf selv beslutningen om at tage kontakt til mig og det tror jeg giver en helt anden effekt på sigt.

 

Håber det giver mening :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...