bernerazuro Skrevet Maj 13, 2011 Rapporter Share Skrevet Maj 13, 2011 Synes efterhånden at alle Møffes forskellige sygdomme, har skræmt mig en del fra at få berner igen - sådan, lige med det samme. Tror måske jeg liiiige vil prøve en anden hund, der ikke får hjertet til at flyve op i halsen i tide og utide Problemet er, at jeg jo er solgt fuldstændig til berneren... Beskrive hvad det er, kan jeg nok ikke helt, men nok nogenlunde: Så findes der en race, der grundlæggende har nogenlunde disse egenskaber?: Tager situationer afslappet af natur Kan være overmåde fræk og energisk, men er samtidig ret doven (er vi på er vi på, men ellers, så fiiiiint, så kan jeg tage mig en lur ) Velcro-hund, der naturligt følger ejer i tykt og tyndt Men selvstændig (argh, det dér er for åndssvagt, moar! Hvor er logikken lige blevet af? Hallooo!) - men heller ikke i ekstrem grad "Evigglad" - er ikke så meget til racer, hvor halen ikke logrer let. De må meget gerne have et "smil" (bernere kan ligesom smile, elsker det :hjerte: ) Robust af bygning, gerne stor (heeelst ikke under 30kg ) Der skal være noget pels, dvs. ikke labrador - absolut min. er stockhåret (alm. schæferpels-længde) Reserveret eller imødekommende er jeg nogenlunde hips som haps med - men den må ikke være sky eller vogtende! Selvom det selvfølgelig ikke gør noget, at den siger vov, hvis vedkommender rent faktisk er truende Det er trods alt ikke diskvalificerende. Grundlæggende sund race Den skal gide gå lange ture Er det fuldstændig umuligt? (håber, jeg har fået alle punkter med) Meget kommer selvf. an på opdragelse, men nogle racer ligger tingene jo mere naturligt for end for andre. 2 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Findus Besvaret Maj 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 Hvad med nogle af disse racer: Newfoundlander Landseer Leonberger Clumber Spaniel Pyreneer hund Aj, ved ærligt talt ikke hvor godt de passer på det du ønsker udover at de har en lækker pels, hehe Hvordan har du det med pelspleje, for så kan jeg måske komme i tanke om lidt flere :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Maj 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 Tager situationer afslappet af natur - Grand Danois :5up: Kan være overmåde fræk og energisk, men er samtidig ret doven (er vi på er vi på, men ellers, så fiiiiint, så kan jeg tage mig en lur ) - Absolut Grand Danois Velcro-hund, der naturligt følger ejer i tykt og tyndt - 100% Grand Danois! Men selvstændig (argh, det dér er for åndssvagt, moar! Hvor er logikken lige blevet af? Hallooo!) - men heller ikke i ekstrem grad - Yep, Grand Danois "Evigglad" - er ikke så meget til racer, hvor halen ikke logrer let. De må meget gerne have et "smil" (bernere kan ligesom smile, elsker det :hjerte: ) - Da helt klart Grand Danois Robust af bygning, gerne stor (heeelst ikke under 30kg ) - Ummm - Grand Danois Der skal være noget pels, dvs. ikke labrador - absolut min. er stockhåret (alm. schæferpels-længde) - ups :hmm: Reserveret eller imødekommende er jeg nogenlunde hips som haps med - men den må ikke være sky eller vogtende! Selvom det selvfølgelig ikke gør noget, at den siger vov, hvis vedkommender rent faktisk er truende Det er trods alt ikke diskvalificerende. - Jeg foreslår...: Grand Danois Grundlæggende sund race - Jow, Grand Danois Den skal gide gå lange ture - Det gør en Grand Danois, der er udvokset :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Maj 13, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 Hvad med nogle af disse racer: Newfoundlander Landseer Leonberger Clumber Spaniel Pyreneer hund Aj, ved ærligt talt ikke hvor godt de passer på det du ønsker udover at de har en lækker pels, hehe Hvordan har du det med pelspleje, for så kan jeg måske komme i tanke om lidt flere :blink: Ikke for meget pelspleje Newfoundlændere har problemer med HD, allergi og hjertet. Derudover synes jeg en hel del af dem er små-hidsige (hanner) Ellers en smuk race, omend - måske lidt for stor savle-tendens Landseer er vel nogenlunde det samme :hmm: Leonberger... Hmm... Kender den ikke så godt, er den lige så mildt som berneren? Sundheden kender jeg ikke, udover jeg synes de vist generelt er noget uharmonisk bygget Tager situationer afslappet af natur - Grand Danois :5up: Kan være overmåde fræk og energisk, men er samtidig ret doven (er vi på er vi på, men ellers, så fiiiiint, så kan jeg tage mig en lur ) - Absolut Grand Danois Velcro-hund, der naturligt følger ejer i tykt og tyndt - 100% Grand Danois! Men selvstændig (argh, det dér er for åndssvagt, moar! Hvor er logikken lige blevet af? Hallooo!) - men heller ikke i ekstrem grad - Yep, Grand Danois "Evigglad" - er ikke så meget til racer, hvor halen ikke logrer let. De må meget gerne have et "smil" (bernere kan ligesom smile, elsker det :hjerte: ) - Da helt klart Grand Danois Robust af bygning, gerne stor (heeelst ikke under 30kg ) - Ummm - Grand Danois Der skal være noget pels, dvs. ikke labrador - absolut min. er stockhåret (alm. schæferpels-længde) - ups :hmm: Reserveret eller imødekommende er jeg nogenlunde hips som haps med - men den må ikke være sky eller vogtende! Selvom det selvfølgelig ikke gør noget, at den siger vov, hvis vedkommender rent faktisk er truende Det er trods alt ikke diskvalificerende. - Jeg foreslår...: Grand Danois Grundlæggende sund race - Jow, Grand Danois Den skal gide gå lange ture - Det gør en Grand Danois, der er udvokset :5up: Aaaargh, tror en grand danois trods alt er FOR laid back til mig, hvis vi ser bort fra pels-længde issuet Har set en, der var trænet til dog-dancing. Jojo, den kunne da... Men hold da ferie, hvor den lignede en, der måske kunne finde på at tage sig en lur midt i det hele Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NannaSoko Besvaret Maj 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 Hvad med en af de andre sennenhunde? Jeg ved godt at falder på pelskravet, men man kan ikke få alt. Hovawart? En af de store mynder (fx borzoi, hjortehund, ulvehund), de logrer måske bare ikke nok. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Maj 13, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 Hvad med nogle af disse racer: Newfoundlander Landseer Leonberger Clumber Spaniel Pyreneer hund Aj, ved ærligt talt ikke hvor godt de passer på det du ønsker udover at de har en lækker pels, hehe Hvordan har du det med pelspleje, for så kan jeg måske komme i tanke om lidt flere :blink: Nåja, clumber er udelukket umiddelbart - bryder mig virkelig ikke om udseendet Pyreneeren kender jeg faktisk slet overhovedet ikke? :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Maj 13, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 Hvad med en af de andre sennenhunde? Jeg ved godt at falder på pelskravet, men man kan ikke få alt. Hovawart? En af de store mynder (fx borzoi, hjortehund, ulvehund), de logrer måske bare ikke nok. De små sennenhunde er vist ret hyper? Ift. berner, i hvert fald. Synes grosseren er alt for klodset at se på og lud doven - er min erfaring Nogle siger, at den er smuk - jeg er dybt dybt uenig Anyways, hovawart - er de ikke pænt skarpe? Temperamentsfulde, what to call it... Har ikke megen erfaring med dem, men mit umiddelbare indtryk fra dem jeg har mødt, er, at de ikke er noget for mig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NannaSoko Besvaret Maj 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 Mange af de der bernerlignende racer jeg lige kan komme i tanker om er vogtende og dermed ikke såå rare. Berneren er jo også delvist vogtende og jeg har mødt et par menneske-skarpe bernere. Om det kom af tidligere dårlige oplevelser vides ikke. Hvad med sådan noget spinone eller braco italiano? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skipper-odense Besvaret Maj 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 Jeg var lige nødt til at google leonbergeren. Det der står her på forsiden lyder da meget lovende ift dine krav Leonberger hos Leodania´s Leonbergere - hvalp fra Leodania - Kennel Leodania Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tine1 Besvaret Maj 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 Du har lige beskrevet min venindes gamle hund fuldstændigt... Han var en Golden.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
ridiger Besvaret Maj 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 Hvad med en leonberger :hmm: Facts om racen leonberger - Raceportræt - BT.dk Kennel Midrea, de Fynske Leonberger Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Maj 13, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 Mange af de der bernerlignende racer jeg lige kan komme i tanker om er vogtende og dermed ikke såå rare. Berneren er jo også delvist vogtende og jeg har mødt et par menneske-skarpe bernere. Om det kom af tidligere dårlige oplevelser vides ikke. Hvad med sådan noget spinone eller braco italiano? Kender dem overhovedet ikke Vil de virkelig være sådan PÅ til træningen? De ser ret dovne ud Og lige en bemærkning, vil hellere gå på kompromis med størrelsen end med pelsen Så hellere en udstillingsborder, end en rottweiler Sådan, rent udseendemæssigt Rottweileren har nok noget mere mit sindelag Berneren skal ikke være skarp i det i dag. De fleste opdrættere avler faktisk glad-i-hovedet-hunde over for andre mennesker. Hvis de skal være noget, så er det reserveret - men uden at være aggressive på nogen måde. Det er uønsket, så vidt jeg ved. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
LiseLyholm&Ronja Besvaret Maj 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 Anyways, hovawart - er de ikke pænt skarpe? Temperamentsfulde, what to call it... Har ikke megen erfaring med dem, men mit umiddelbare indtryk fra dem jeg har mødt, er, at de ikke er noget for mig Det er mest tæverne :blink: Har en veninde hvis familie går meget op i Hovawarter, så har lært en del om dem Tror faktisk også at den ville være et godt bud :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst malula Besvaret Maj 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 Jeg var lige nødt til at google leonbergeren. Det der står her på forsiden lyder da meget lovende ift dine krav Leonberger hos Leodania´s Leonbergere - hvalp fra Leodania - Kennel Leodania årh Leonberger! Nøj en flot hund! Det er liiige før den er på linie med Møffe :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NannaSoko Besvaret Maj 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 Kender dem overhovedet ikke Vil de virkelig være sådan PÅ til træningen? De ser ret dovne ud Jeg kender heller ikke noget til de to racer ud over at de er stående jagthunde. Deres baggrund gør at de burde kunne arbejde, men ikke som en border collie. Tænker lige lidt nedad i størrelse,det kan ske jeg kommer på flere Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Findus Besvaret Maj 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 Jeg var lige nødt til at google leonbergeren. Det der står her på forsiden lyder da meget lovende ift dine krav Leonberger hos Leodania´s Leonbergere - hvalp fra Leodania - Kennel Leodania Smukke hunde Og ja, det lyder faktisk til at være et meget godt match :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hewlett Besvaret Maj 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 Af hvad jeg lige kender til hovawarten, så er det en ekstremt vagtsom race - der har brug for noget at "passe på". Der var engang en på et dyreinternat der simpelthen var blevet indleveret af familien fordi den til sidst ikke ville lade dem komme i nærheden af det mindste barn. Der går tit en dreng nede i en park nær mig, med familiens hovawart. Sød og smuk stor hund, dog en smule udfarende og noget voldsom i sit kropssprog. Temperamentsfuld - helt sikkert ja :blink: Det er bestemt ikke drengen der går tur med hende, og stopper han op for at snakke (med mig f.eks.) stiller hovawarten sig demonstrativt et par meter foran ham, og venter tålmodigt til han kommer med hende hjem. Går stille og roligt ved siden af ham, og passer på ham over vejen - det er faktisk ret sødt, omend en smule tankevækkende. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
LiseLyholm&Ronja Besvaret Maj 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 Af hvad jeg lige kender til hovawarten, så er det en ekstremt vagtsom race - der har brug for noget at "passe på". Der var engang en på et dyreinternat der simpelthen var blevet indleveret af familien fordi den til sidst ikke ville lade dem komme i nærheden af det mindste barn. Der går tit en dreng nede i en park nær mig, med familiens hovawart. Sød og smuk stor hund, dog en smule udfarende og noget voldsom i sit kropssprog. Temperamentsfuld - helt sikkert ja :blink: Det er bestemt ikke drengen der går tur med hende, og stopper han op for at snakke (med mig f.eks.) stiller hovawarten sig demonstrativt et par meter foran ham, og venter tålmodigt til han kommer med hende hjem. Går stille og roligt ved siden af ham, og passer på ham over vejen - det er faktisk ret sødt, omend en smule tankevækkende. Har ikke oplevet venindes Hovawart super vogtende Den gør da nå vi kommer og sådan, men vi får da lov at komme ind :blink: De bruger deres til IPO, tror jeg nok Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hewlett Besvaret Maj 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 Har ikke oplevet venindes Hovawart super vogtende Den gør da nå vi kommer og sådan, men vi får da lov at komme ind :blink: De bruger deres til IPO, tror jeg nok Fandt lige det her: "Hovawarten er en super god vogter af hus og hjem (...) Dens vagtegenskaber er fremragende, uden at den finder det nødvendigt at gø hele tiden, og den er en ubestikkelig vogter af hus og familie." Tilgengæld står der også at den har en dejligt middel temperament, men synes bare det var vigtigt at pointere det med vagtgenet. Hovawart betyder trods alt "Gårdvogter" :blink: Hvad er IPO ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Maj 13, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 Du har lige beskrevet min venindes gamle hund fuldstændigt... Han var en Golden.. Hehe, har ikke indtryk af, at en golden minder specielt meget om en berner Forelskede mig da ellers lige hovedkulds i pyreneeren - men den er ikke så let at lære, at være løs - ÆV! Gider ikke en hund, der synes, det er skide sjovt at stikke af og ikke rigtig til at stole på, på det punkt Havde ellers regnet med, at en vogtende hyrdehund burde holde sig til flokken og netop ikke strejfe Kunne ellers nok godt overleve det knap så smilende hoved og spinkle ben Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret Maj 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 Nåja, clumber er udelukket umiddelbart - bryder mig virkelig ikke om udseendet Pyreneeren kender jeg faktisk slet overhovedet ikke? :hmm: Hvis du ikke vil have en vogtende hund, skal du ikke have en pyreneer. :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skipper-odense Besvaret Maj 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 Hehe, har ikke indtryk af, at en golden minder specielt meget om en berner Forelskede mig da ellers lige hovedkulds i pyreneeren - men den er ikke så let at lære, at være løs - ÆV! Gider ikke en hund, der synes, det er skide sjovt at stikke af og ikke rigtig til at stole på, på det punkt Havde ellers regnet med, at en vogtende hyrdehund burde holde sig til flokken og netop ikke strejfe Kunne ellers nok godt overleve det knap så smilende hoved og spinkle ben er pyreneeren ikke også på observationslisten? det er nok også værd at have med i overvejelserne om man er indstillet på de restriktioner der evt kan komme Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Maj 13, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 er pyreneeren ikke også på observationslisten? det er nok også værd at have med i overvejelserne om man er indstillet på de restriktioner der evt kan komme Nope, ser ikke sådan ud. Anatolsk hyrdehund er dog. Lorteliste... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Maj 13, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 Hvis du ikke vil have en vogtende hund, skal du ikke have en pyreneer. :blink: Så vidt jeg har kunnet læse mig til, er den ikke voldsomt vogtende :hmm: Gør ikke noget, at hunden siger vov, når der kommer noget. De skal bare ikke være hypersensitive over for fremmede. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hewlett Besvaret Maj 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 13, 2011 Hvor svær må racen være at få fat på ??? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts