Hop til indhold

Vi har endelig besluttet os for nyt foder!


Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

Puhh.... har taget mig cirka 2 måneder :blink: Har læst rigtig mange fodertråde herinde, og selv om det bestemt har gjort mig endnu mere forvirret har det også givet mig en væsentligt større indsigt i hvad pokker det er de forskellige ingredienser gør, og ligeså vigtigt, ikke gør.

 

Men - dette tiltaler os begge:

 

Orjien Large Breed Puppy, BARF-tørfoder

4103486.jpg?dum=8612

 

 

Vi har valgt det udfra at det grundlæggende er lavet af kød. Der er 10 forskellige ingredienser i, som kommer fra kød eller fisk.

Der er ansjosolie i som er en skide sund olie, og en lille fisk som ikke indeholder store mængder tungmetaller.

Som det er beskrevet i analysen er der 42% protein, hvor der i f.eks. Olivers kun er 25%.

Det er uden korn..... jeg har jo en hund, ikke en ko :blink:

Og meget andet - men det var lige nogle af hovedpunkterne.

 

 

Der er laks i, men det er det godt nok i næsten alt! Så så længe det er hvalpefoder, må vi bare leve med det.. og håbe at vovsen ikke får en laksefarvet streg ned af ryggen (og får han det, er det alligevel klart et foto værd).

 

Det er ikke kun Olivers vi har sammenlignet med selvfølgelig, vi har vidt omkring, Golden Eagle holistiske foder, Arcana, Marcus Mühle osv osv.

 

 

 

Tror vi bestiller i morgen - så hvis nogen har et sidste input til os, modtages det med kyshånd. Selvom jeg nu nok tror at der efterhånden skal meget til at "omvende" os :mrgreen:

 

 

 

 

Den korte indholdsliste:

Frisk udbenet kylling, kyllingemel, udbenet kalkun, kalkunmel, kogt sød kartoffel, friskfanget hvid dybhavsfisk, kyllingefedt, sød kartoffel, udbenet laks, hele æg, laksemel, naturlig kyllingesmag, lakse- og ansjosolie, solsikkeolie, tørret alfalfa (Blålucernespirer), tang, gulerødder, spinat, ærter, tomat, æble, chicorie rod, lakridsrod.

 

Den lange indholdsliste:

Fresh deboned chicken, chicken meal, turkey meal, russet potato, fresh deboned salmon (a natural source of DHA and EPA), herring meal, sweet potato, peas, fresh deboned lake whitefish, fresh deboned walleye, chicken fat (naturally preserved with vitamin E and citric acid), chicken liver, salmon meal, fresh deboned turkey, fresh whole eggs, fresh deboned herring, sun-cured alfalfa, salmon oil, chicory root, dehydrated organic kelp, pumpkin, carrots, spinach, turnip greens, apples, cranberries, saskatoon berries, black currants, choline chloride, psyllium, licorice root, angelica root, fenugreek, marigold flowers, sweet fennel, peppermint leaf, chamomile flowers, dandelion, summer savory, rosemary, sea salt, vitamin supplements (vitamin A, vitamin D3, vitamin E, niacin, vitamin C, thiamine mononitrate, riboflavin, vitamin B5, vitamin B6, folic acid, biotin, vitamin B12), mineral supplements (zinc proteinate, iron proteinate, manganese proteinate, copper proteinate, selenium), dried Lactobacillus acidophilus product, dried Enterococcus faecium fermentation product.

 

 

Og link, hvor man også kan se analysen: HER

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 64
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg skal ikke forsøge at omvende jer :mrgreen:

 

Men har I sammenlignet med de her tal (altså hvor energien kommer fra)? (Bare så I har en ide om det lever op til kravene)

 

http://www.taenk.dk/index.php?sid=2&cid=3440&paid=5&scid=3550

 

Den her artikel (som også linkes til derfra på Tænks hjemmeside) er også ret god:

 

http://www.taenk.dk/index.php?sid=2&cid=3440&paid=5&scid=3549

Redigeret af Frigga
Lagde lige nyt link ind
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal ikke forsøge at omvende jer :mrgreen:

 

Men har I sammenlignet med de her tal (altså hvor energien kommer fra)? (Bare så I har en ide om det lever op til kravene)

 

http://www.taenk.dk/index.php?sid=2&cid=3440&paid=5&scid=3550

 

Den her artikel (som også linkes til derfra på Tænks hjemmeside) er også ret god:

 

http://www.taenk.dk/index.php?sid=2&cid=3440&paid=5&scid=3549

 

Elsker at Frolic ligger nr. 6 i den øverste test... Det siger måske lidt om testens kvalitet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Elsker at Frolic ligger nr. 6 i den øverste test... Det siger måske lidt om testens kvalitet.

Jeg har ikke forstand på foder, så fortæl endelig mere :-)

 

Hvis det er okay, Buddha? Ellers laver jeg en ny tråd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænk tager ikke stilling til hvor godt et foder er, den siger kun noget om hvad en hund kan leve af!

En hund kan leve af farve, korn og fjer, ben og andet affald!

Men så er det så spørgsmålet om du vil give penge for det??

Jeg vil ikke.

Mine hunde skal så heller ikke bare leve, de skal have det godt:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal ikke forsøge at omvende jer :mrgreen:

 

Men har I sammenlignet med de her tal (altså hvor energien kommer fra)? (Bare så I har en ide om det lever op til kravene)

 

http://www.taenk.dk/index.php?sid=2&cid=3440&paid=5&scid=3550

 

Den her artikel (som også linkes til derfra på Tænks hjemmeside) er også ret god:

 

http://www.taenk.dk/index.php?sid=2&cid=3440&paid=5&scid=3549

 

Nej det har vi ikke, men umiddelbart angående link 2 - ja kan godt ske at hunden kan leve ligeså godt på andet foder, men jeg er uenig i at det er billigere. For får hunden ikke den nok næring, spiser den bare mere.. og så kan 10 kilo jo sagtens koste e.g. 300kr, men hvis han alligevel spiser dobbelt så meget?

Desuden kan jeg også sagtens leve af pizza - men det vil nok indhente mig på en knap så rar måde.

 

Er nu også med på, at der gerne må være "spild" i foderet, altså jeg forventer/håber ikke at min hund kun begynder at skide hver anden dag :blink:

 

Men, der er nogle ting ved testen jeg bider mærke i? Den er fra 2003, og den har ikke nogen af de mærker med som jeg har kigget på? Synes sammenligningen ville være federe hvis den strækte sig lidt længere..

 

Desuden anbefaler de Frolic..... så vidt jeg husker er det fyldt med sukker? Og er Pedigree ikke også det? Eller er det kun godbidderne?

 

 

Det med kulhydrater, jeg kan godt lide at de i Orijens foder stammer fra grøntsager, og kan han ikke forbruge alt proteinen fra kødet bliver det jo også bare omdannet til kulhydrat..

 

Ved ikke, kan godt ske at jeg går lige lovlig meget op i det, men nu går jeg jo også op i hvad jeg selv spiser, så det falder mig nok lidt naturligt :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke forstand på foder, så fortæl endelig mere :-)

 

Hvis det er okay, Buddha? Ellers laver jeg en ny tråd.

 

Neej skriv løs her :-D

 

Jamen, det er også en jungle!

Som jeg skrev i første indlæg, lægger jeg bl.a. vægt på at hoveddelen af ingredienserne stammer fra kød. Kød er sundt for en hund - det er fyldt med protein og sunde olier. Men naturligt spiser hunde vel ikke køer, og mon ikke der er en grund til det? Det er der heller ikke i Olivers (som også bliver rost meget) men det er der i Pedigree (bare for at tage en).

 

I Pedigree står korn desuden nr. 1 på ingredienslisten - dvs det er det der er mest af. Og så kom min joke med at min hund jo ikke er en ko, men jeg mener det også lidt alvorligt.. Hvorfor fylde hans mave med et produkt som måske nok mætter, men som vel ikke gør vidundere for hans krop, fordøjelse, pels?

Nu har jeg ikke læst ingrediens listen på alle de andre derinde, men faldt i staver for et stykke tid siden på foderhylden i SuperBrugsen, der var næsten kun foder som går imod hvad jeg ser som sundt for en hund. Sundt - ikke bare noget den kan overleve på.

 

Igen, det er jo en smagssag hvor meget man vil gå op i det, men det er mange år siden at jeg har lagt billigt dyrefoder på hylden, for det ér ikke billigere i længden.

 

Jeg tror også at der er sammenhæng mellem sundt foder og sund hund. Hvis jeg giver min hund kage, får han nok også huller i tænderne princippet..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke, kan godt ske at jeg går lige lovlig meget op i det, men nu går jeg jo også op i hvad jeg selv spiser, så det falder mig nok lidt naturligt :oops:

Det kan jeg godt forstå. Det gør jeg også selv. Men nu har jeg ikke selv hund, og har derfor ikke brugt timevis af undersøgelser på det endnu. Jeg faldt bare over den her test på et tidligere tidspunkt og bookmarkede den. Og den var egentlig bare ment som en hjælp. Jeg kan forstå på folks holdninger herinde, at det var meget forkert af mig, og det beklager jeg. Men når folk ikke vil fortælle, hvad der er galt med Frolic, men kun blive forargede over testen, så er det jo svært for andre at vide, hvad de gør galt :blink:

 

Men nu har jeg så lige brugt mellemtiden på at researche. Har du kigget på Acana også?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan jeg godt forstå. Det gør jeg også selv. Men nu har jeg ikke selv hund, og har derfor ikke brugt timevis af undersøgelser på det endnu. Jeg faldt bare over den her test på et tidligere tidspunkt og bookmarkede den. Og den var egentlig bare ment som en hjælp. Jeg kan forstå på folks holdninger herinde, at det var meget forkert af mig, og det beklager jeg. Men når folk ikke vil fortælle, hvad der er galt med Frolic, men kun blive forargede over testen, så er det jo svært for andre at vide, hvad de gør galt :blink:

 

Men nu har jeg så lige brugt mellemtiden på at researche. Har du kigget på Acana også?

 

Åh nej, det var bestemt ikke dit indlæg jeg rullede øjne af, men testens indhold.

 

Det var slet ikke forkert af dig - det er kun dejligt med lidt debat.

 

Det undrer mig bare at Frolic ligger så højt på deres liste, da der er helt usandsynligt meget sukker i - derfor de fleste hunde eeeelsker det. Og selvfølgelig må hunden da få Frolic en gang imellem som godbidder, men jeg synes bare det er foruroligende hvis mange mennesker troligt giver Frolic til deres hund som det eneste foder, fordi et ellers udmærket testblad som Tænk konkluderer, at det er et godt foder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan jeg godt forstå. Det gør jeg også selv. Men nu har jeg ikke selv hund, og har derfor ikke brugt timevis af undersøgelser på det endnu. Jeg faldt bare over den her test på et tidligere tidspunkt og bookmarkede den. Og den var egentlig bare ment som en hjælp. Jeg kan forstå på folks holdninger herinde, at det var meget forkert af mig, og det beklager jeg. Men når folk ikke vil fortælle, hvad der er galt med Frolic, men kun blive forargede over testen, så er det jo svært for andre at vide, hvad de gør galt :blink:

 

Men nu har jeg så lige brugt mellemtiden på at researche. Har du kigget på Acana også?

 

Nej, jeg er slet ikke sur! Og gik da også ind og kiggede på begge links - alle input modtages da med kyshånd!

 

Frolic kender jeg kun som at folk giver det som godbidder, og jeg er ikke glad for at der er sukker i... Jo, hundene elsker det, men hmm, tænker bare at vi giver MANGE godbidder i løbet af en dag, så vil hellere at hunden får noget som jeg ser som værende sundt (torskerogn er et kæmpe hit her :mums:), i stedet for at gøre buddha afhængig af sukker.

Sukker kører bare energien hurtigt op for derefter at falde ligeså drastisk, ligesom med mennesker.

Ikke i 4 godbidder på en dag, men vi giver som skrevet mange :-D

 

Nu skal det så lige siges at jeg heller ikke er fanatisk, bruger helst sukker i kaffe og elsker is..... :engel:

 

Man kan heller ikke vide det hele på en gang! Men der er flere ting med den test der som vist er lidt sketcy... kan læse at foderet er testet på mink, som fordøjer på en ret anden måde end hunde? Dog kan jeg ikke se nogen beviser for påstanden :hmm:

 

Men hey, bare rolig, jeg anede heller ikke halvdelen da jeg begyndte at kigge på foder for 2 måneder siden, selvom jeg da synes at jeg har gået op i kattenes foder i mange år.

Og det har været forvirrende 2 måneder :lol: Du skal selvfølgelig gå efter DIN mavefornemmelse!

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh nej, det var bestemt ikke dit indlæg jeg rullede øjne af, men testens indhold.

 

Det var slet ikke forkert af dig - det er kun dejligt med lidt debat.

 

Det undrer mig bare at Frolic ligger så højt på deres liste, da der er helt usandsynligt meget sukker i - derfor de fleste hunde eeeelsker det. Og selvfølgelig må hunden da få Frolic en gang imellem som godbidder, men jeg synes bare det er foruroligende hvis mange mennesker troligt giver Frolic til deres hund som det eneste foder, fordi et ellers udmærket testblad som Tænk konkluderer, at det er et godt foder.

Tak, det er jeg glad for:-) Jeg ligger syg derhjemme i sengen, så jeg er måske noget nærtagende i dag, syntes nemlig pludselig I alle var utrolig strenge, når man bare ville hjælpe.

 

Men jeg er da glad for, at jeg også har lært noget i dag så. Jeg smider testen ud til højre og kigger ikke mere på den. Og i stedet har jeg surfet lidt rundt og er nået frem til, at vores kommende hund får Acana. Det er fra samme sted som Orijen, men uden den samme mængde protein. Så må I så komme efter mig til den tid, når jeg præsenterer vovsen og dens foder :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Acana, ja det kiggede vi på, ser også godt ud - bortset fra at havre er nummer 2 ingrediens... så altså, et ret stort indhold.

Havre ser jeg lidt som fyld, ikke som noget der gør det helt store for hunden.

Men fresh free-run chickens, det lyder godt :-D

 

Og nu må du endelig ikke stoppe med at skrive ideer, jeg skriver det ikke for at være bedre vidende, men udfra hvad jeg efterhånden har læst mig frem til, som har tiltalt mig og manden!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak, det er jeg glad for:-) Jeg ligger syg derhjemme i sengen, så jeg er måske noget nærtagende i dag, syntes nemlig pludselig I alle var utrolig strenge, når man bare ville hjælpe.

 

Men jeg er da glad for, at jeg også har lært noget i dag så. Jeg smider testen ud til højre og kigger ikke mere på den. Og i stedet har jeg surfet lidt rundt og er nået frem til, at vores kommende hund får Acana. Det er fra samme sted som Orijen, men uden den samme mængde protein. Så må I så komme efter mig til den tid, når jeg præsenterer vovsen og dens foder :mrgreen:

 

Hvilken hund skal i have?!

 

Tror bestemt også at Arcana er et godt foder. Helt klart, og som du selv skriver, kommer det også an på hvilken race man har, om den overhovedet kan fordøje så stort indhold af protein :5up:

 

God bedring :syg:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du er bare to skridt foran hele tiden, så kan være, at jeg bare skal melde mig på samme foder som dig så :mrgreen:

 

Hvor kan du læse indholdet helt præcist i Acana? Jeg kan kun finde noget om det her:

http://www.acanadanmark.dk/produkter/acana_hundefoder/puppy_junior.html

 

Og der er jo ikke nogen indholdsfortegnelse. Kender du et sted, hvor jeg kan se det, eller er det fordi du har stået med en pose og har læst det?

 

EDIT: Vi har kig på schipperke, sort spids eller boston terrier. Skal ud og snakke med opdrættere sidst på måneden og nå frem til en beslutning. Så det er jo umiskendeligt mindre racer end din, som ikke skal have så meget protein :) DET har jeg nemlig lige lært ved at kigge på fodertråde herinde:cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Puhh.... har taget mig cirka 2 måneder :blink: Har læst rigtig mange fodertråde herinde, og selv om det bestemt har gjort mig endnu mere forvirret har det også givet mig en væsentligt større indsigt i hvad pokker det er de forskellige ingredienser gør, og ligeså vigtigt, ikke gør.

 

Men - dette tiltaler os begge:

 

Orjien Large Breed Puppy, BARF-tørfoder

 

 

 

Vi har valgt det udfra at det grundlæggende er lavet af kød. Der er 10 forskellige ingredienser i, som kommer fra kød eller fisk.

Der er ansjosolie i som er en skide sund olie, og en lille fisk som ikke indeholder store mængder tungmetaller.

Som det er beskrevet i analysen er der 42% protein, hvor der i f.eks. Olivers kun er 25%.

Det er uden korn..... jeg har jo en hund, ikke en ko :blink:

Og meget andet - men det var lige nogle af hovedpunkterne.

 

 

Der er laks i, men det er det godt nok i næsten alt! Så så længe det er hvalpefoder, må vi bare leve med det.. og håbe at vovsen ikke får en laksefarvet streg ned af ryggen (og får han det, er det alligevel klart et foto værd).

 

Det er ikke kun Olivers vi har sammenlignet med selvfølgelig, vi har vidt omkring, Golden Eagle holistiske foder, Arcana, Marcus Mühle osv osv.

 

 

 

Tror vi bestiller i morgen - så hvis nogen har et sidste input til os, modtages det med kyshånd. Selvom jeg nu nok tror at der efterhånden skal meget til at "omvende" os :mrgreen:

 

 

 

Vi har også længe brugt Orijen - og var meget glade for det. Eneste grund til at vi er skiftet er for variationens skyld. Pt. får Samson fish4dogs med masser af laks i, så måske bliver du mødt af en orange hund på søndag:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak, det er jeg glad for:-) Jeg ligger syg derhjemme i sengen, så jeg er måske noget nærtagende i dag, syntes nemlig pludselig I alle var utrolig strenge, når man bare ville hjælpe.

 

Men jeg er da glad for, at jeg også har lært noget i dag så. Jeg smider testen ud til højre og kigger ikke mere på den. Og i stedet har jeg surfet lidt rundt og er nået frem til, at vores kommende hund får Acana. Det er fra samme sted som Orijen, men uden den samme mængde protein. Så må I så komme efter mig til den tid, når jeg præsenterer vovsen og dens foder :mrgreen:

 

God bedring :syg:

 

Jeg overvejer også lidt at skifte til Acana, for min hund gider ikke rigtig Orijen, som han får nu, længere.. Så når posen er færdig vil vi prøve noget nyt.

 

Men Buddha, det er 'dampet havre', tror du det er bedre end normal havre, siden de ligefrem skriver at det er dampet.. måske alle de dårlige ting ved korn bliver 'dampet ud'..?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har også længe brugt Orijen - og var meget glade for det. Eneste grund til at vi er skiftet er for variationens skyld. Pt. får Samson fish4dogs med masser af laks i, så måske bliver du mødt af en orange hund på søndag:blink:

 

Det håber jeg næsten :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du er bare to skridt foran hele tiden, så kan være, at jeg bare skal melde mig på samme foder som dig så :mrgreen:

 

Hvor kan du læse indholdet helt præcist i Acana? Jeg kan kun finde noget om det her:

http://www.acanadanmark.dk/produkter/acana_hundefoder/puppy_junior.html

 

Og der er jo ikke nogen indholdsfortegnelse. Kender du et sted, hvor jeg kan se det, eller er det fordi du har stået med en pose og har læst det?

 

EDIT: Vi har kig på schipperke, sort spids eller boston terrier. Skal ud og snakke med opdrættere sidst på måneden og nå frem til en beslutning. Så det er jo umiskendeligt mindre racer end din, som ikke skal have så meget protein :) DET har jeg nemlig lige lært ved at kigge på fodertråde herinde:cool:

 

Årh schipperke... hvor er den fin. Har aldrig hørt det navn før. Bliver spændende hva! Glæder mig til at høre hvilken en af de 3 i vælger.

 

Og ja, har selv været liiidt i mod for meget protein i Buddhas foder, men altså, han stiler stærkt op af den kurve der ender på 30kg.. Store brød :shock::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe, husk nu: 2 måneders overvejelser herfra!

 

Fandt den her: http://www.championpetfoods.com/acana/show-product.php?formulation=plb

 

Til højre i bunden kan du trykke, så åbner en pdf fil.

 

Men hvilken hund skal i have? Man er vel nysgerrig... :mrgreen:

Tak for linket. Får straks kigget på det.

 

Ja, jeg beklager, at det med hundevalg ikke lige kom med i første omgang, men som sagt så kører hovedet ikke i højeste gear i dag :mrgreen: Men jeg fik tilføjet det i det tidligere svar efter at have læst dit svar eeen gang til :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

God bedring :syg:

 

Jeg overvejer også lidt at skifte til Acana, for min hund gider ikke rigtig Orijen, som han får nu, længere.. Så når posen er færdig vil vi prøve noget nyt.

 

Men Buddha, det er 'dampet havre', tror du det er bedre end normal havre, siden de ligefrem skriver at det er dampet.. måske alle de dårlige ting ved korn bliver 'dampet ud'..?

 

Det er vist det samme som bulgur i menneske mad... men stadig havre.

 

Elsker selv bulgur, men det er jo så det, hvor langt man vil gå i "yderligheder" med hundefoder.

Det ér jo heller ikke sikkert at vores hund vil trives på det foder, så må jeg jo starte forfra hehe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Ellers så har Acana varianterne Grasslands og Prairie Harvest... de skulle være all lifte stages hundefoder... de indeholder ikke havre eller ris.

 

Jeg må indrømme at jeg er mere tiltrukket af acana frem for Orijen.. mængden af protein i orijen skræmmer mig lidt på jeg indrømme..

 

Der er også mere glukosamin i acana frem for orijen, og jeg synes at fosfor - kalcium balancen er bedre i acana.

Link til indlæg
Del på andre sites

Acana skriver, at dampet havre er rig på betaclucan (what?) som giver energi, men samtidig så er sukkerindholdet minimeret i forhold til andre kornarter...

 

Et andet sted står der"Dampet havre indeholder kulhydrater med et lavt indhold af glucose, hvilket sørger for langsomt at lukke glucosen ind i blodet, hvorved energiniveauerne bevares."

 

Jeg har googlet lidt dampet havre. Og hvis den er dampet ved under 80 %, så er det en skånsom måde at producere havegryn på - og som i modsætning til konventionelle metoder, ikke medvirker til dannelse af det kræftfremkaldende stof acrylamid. Ved nu ikke om det er bevæggrunden til det dampede havre :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...