Hop til indhold

usikkerhed i mørke, møj altså


guanomo
 Share

Recommended Posts

Så kom de mørke aftener for real :( og vi havde "glemt" at cujo er ekstra opmærksom/usikker så i aften havde han 2 store udfald :damn:

 

på vej op til kiosk kommer der en cyklende emd sin hund, allerede der er jeg opmærksom for cujo er slet ikke tryg ved det, men han tager det pænt og står kun og kigger imens han får ros, vi går i kiosk og hjemaf, i mellem tiden er det blevet mørkt.

Så vender han sig pludselig om, jeg skal til at vende mig om for at se hvad det og kræet springer frem og knurre voldsomt, på den anden side af vejen kommer den samme hund som før og jeg får råbt noget så højt af cujo :evil:, men nu er det jo mørkt så cujo knurre indtil jeg får kontakt til ham.. derefter er han rolig igen.

Den hund har vi mødt flere gange, aldrig hils dog da jeg ved det er en hanhund på 9 mrd. Men cujo har aldrig knurret af ham...

 

Lige inden vi kommer hjem, ser jeg "crazY" (en amstaff som slet ikke kan lide hanhunde og i særdeles hed ikke cujo og omvendt) og de cykler altid, når vi møder dem, så jeg tager cujo med op af en indkørsel med høje hække med han når at se ham så han vender rundt og knurre meget voldsomt og kommer op på bagben og jeg kan ikke få ham ned, og crazy er ved at rive ejer omkuld på cykel. Så han kan se ham over hækken, og der var det første gang han ikke stoppede da jeg sagde det :(

Så fremover, kun små ture om aften og eftermiddagen må blive en længere tur og kun gå aften på de veje der er mest lys på :damn:

 

Et suk herfra...han havde ellers forbedret sig markant med andre hunde..men så kom mørket...

Link til indlæg
Del på andre sites

Så kom de mørke aftener for real :( og vi havde "glemt" at cujo er ekstra opmærksom/usikker så i aften havde han 2 store udfald :damn:

 

på vej op til kiosk kommer der en cyklende emd sin hund, allerede der er jeg opmærksom for cujo er slet ikke tryg ved det, men han tager det pænt og står kun og kigger imens han får ros, vi går i kiosk og hjemaf, i mellem tiden er det blevet mørkt.

Så vender han sig pludselig om, jeg skal til at vende mig om for at se hvad det og kræet springer frem og knurre voldsomt, på den anden side af vejen kommer den samme hund som før og jeg får råbt noget så højt af cujo :evil:, men nu er det jo mørkt så cujo knurre indtil jeg får kontakt til ham.. derefter er han rolig igen.

Den hund har vi mødt flere gange, aldrig hils dog da jeg ved det er en hanhund på 9 mrd. Men cujo har aldrig knurret af ham...

 

Lige inden vi kommer hjem, ser jeg "crazY" (en amstaff som slet ikke kan lide hanhunde og i særdeles hed ikke cujo og omvendt) og de cykler altid, når vi møder dem, så jeg tager cujo med op af en indkørsel med høje hække med han når at se ham så han vender rundt og knurre meget voldsomt og kommer op på bagben og jeg kan ikke få ham ned, og crazy er ved at rive ejer omkuld på cykel. Så han kan se ham over hækken, og der var det første gang han ikke stoppede da jeg sagde det :(

Så fremover, kun små ture om aften og eftermiddagen må blive en længere tur og kun gå aften på de veje der er mest lys på :damn:

 

Et suk herfra...han havde ellers forbedret sig markant med andre hunde..men så kom mørket...

 

Og vi sukker med. Vi gider ikke engang have, at Bassen ligger udenfor i mørke. Alt er jo en årsag til gø og knur og sprut. Sympati-suk herfra !!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Først :ae: her fra.

 

Lajka har ikke noget imod mørke. Heller ikke engang hvis der kommer en ildkugle over hende. Tjooh.. Sjov historie. Kan vel godt fotælle den:

Min mor og Lajka var ude at gå en aften tur ( eller MORGEN tur. Kl 1 om natten ) Da min mor ser en Ildkugle over hende. Min mor er næsten helt i chok, mens Lajka bare kigger, snuser lidt, og går så videre. Der skal meget til for at overraske min hund. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

:ae::ae: Til jer med mørke problemer:ae::ae:

 

Lexus har ikke problemer med at være bange i mørke overhovedet....Jeg fristes til at sige tværtimod...

 

I aftes da vi gik nattur var det jo mørkt og han går fint stille og roligt og passer sit eget:blink: Lidt ud på turen kommer der en preson lige mod os i rask gang og lexus gør som han altid gør, han ligger sig "frem i kroppen, og ørene helt frem" en dæmpet brummen, og let løftet hale.. Det er så en engelsk mand der kommer imod os han siger.. Hi I come in peace...(Der kunne jeg altså ikke lade være med at grine, jeg kom jo i tanke om den der film med arnold swartenegger, predator:lol::lol::lol::lol: I come in peace, yeah but you are leaving in pieces...)

Han lød lidt nervøs...Det ka jeg sq godt forstå:lol: Jeg siger til ham at lexus ikke vil bide, han passer bare på mig...

Han går jo forbi os og lexus følger ham med øjnene, stopper op og ser efter manden:lol: Lexus vender igen om og vi går stille og roligt det sidste af turen.

Link til indlæg
Del på andre sites

:ae:

 

Herhjemme er det faktisk kun mig der er generet af mørket, jeg er simpelthen mørkeræd som en i pokker når jeg er udenfor alene om aftenen -og "alene" det er så selvom jeg har hundene med, af en eller anden mærkelig årsag er det kun menneskelig selvskab der tæller i det regnskab ;-)

 

Den anden aften da jeg var ude og gå var der lige pludselig en ugle der tuede og jeg var simpelthen ved at sk*de en grøn gris af bare forskrækkelse, og jeg skulle lige stå og tage mig sammen, og sikre mig at det nu også bare var en ugle jeg kunne høre :genert: Det er simpelthen så møg irreterende :mad::cry:

 

Men hundene er temmelig ligeglade -men vi møder så heller aldrig en levende sjæl når vi går her ude på bøhlandet, hverken om aftenen eller i fuldt dagslys ;-)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO

Guanomo nævnte det vist i spøg, men sådan helt seriøst: hvad med de der pandelamper? Jeg købte en sidste år (Energizer) og den kan godtnok lyse op - har ovenikøbet infrarødt lys, hvis det er på ønskelisten. Jeg bruger den naturligvis ikke på Tika, men derimod på mig selv når vi er ude i mørke. Jeg plejer at lyse der hvor Tika er 'på vej hen'.

Link til indlæg
Del på andre sites

Guanomo nævnte det vist i spøg, men sådan helt seriøst: hvad med de der pandelamper? Jeg købte en sidste år (Energizer) og den kan godtnok lyse op - har ovenikøbet infrarødt lys, hvis det er på ønskelisten. Jeg bruger den naturligvis ikke på Tika, men derimod på mig selv når vi er ude i mørke. Jeg plejer at lyse der hvor Tika er 'på vej hen'.

 

I virkeligheden er ideen slet ikke tosset ved nærmere eftertanke. Så kunne man måske få bare lidt fred på aftenturen !

Link til indlæg
Del på andre sites

Guanomo nævnte det vist i spøg, men sådan helt seriøst: hvad med de der pandelamper? Jeg købte en sidste år (Energizer) og den kan godtnok lyse op - har ovenikøbet infrarødt lys, hvis det er på ønskelisten. Jeg bruger den naturligvis ikke på Tika, men derimod på mig selv når vi er ude i mørke. Jeg plejer at lyse der hvor Tika er 'på vej hen'.

:5up:

Jeg har lige købt en Petzl e+lite pandelampe.

 

Men det er nu kun pga de satans unger der går og knuser flasker på stien:evil: Det koster jo en halv mill at køre til dr. dyr på denne tid a døgnet, og når forsikringen kun gi'r 600kr til en dyrlægeregnen på 2000 så hjælper den sq ikke meget hvis skande sker

Link til indlæg
Del på andre sites

Guanomo nævnte det vist i spøg, men sådan helt seriøst: hvad med de der pandelamper? Jeg købte en sidste år (Energizer) og den kan godtnok lyse op - har ovenikøbet infrarødt lys, hvis det er på ønskelisten. Jeg bruger den naturligvis ikke på Tika, men derimod på mig selv når vi er ude i mørke. Jeg plejer at lyse der hvor Tika er 'på vej hen'.

 

Er flux igang med at designe en hunde-lampe, hvis jeg har lygten så bliver Petrine vred på sin egen skygge, men hvis lampen sad op hende...hm,hm

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Leo_the_hood

Kære Guanomo, jeg fik også den tanke om der kunne være noget med synet, eller hørelsen. Når det bliver mørkt er han jo hæmmet lidt på synet, og hvis det er hørelsen det kniber med??, måske værd at tænke på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kære Guanomo, jeg fik også den tanke om der kunne være noget med synet, eller hørelsen. Når det bliver mørkt er han jo hæmmet lidt på synet, og hvis det er hørelsen det kniber med??, måske værd at tænke på.

tror jeg ikke det er, han reagere generelt på store hunde, efter han blev overfaldet.

Når det så er mørkt er han endnu mere opmærksom på store hunde eller værst når de er i fart :(

 

han kan spotte skraldemænd i mørke 100 meter væk, de har jo guffer :mums:

 

ville være nemmere med en lille vaps, men en tung kamphund på 35 kg der vil frem er det lidt svært at "bortforklare" tror godt jeg ved hvad folk tænker, men sådan er det jo.

 

Måske har han svært ved at se i mørke, men imellem de 2 episoder kom en (cavalier spanier vist nok) gående på den anden side af vejen, den kiggede han bare kort på og gik videre. Så hans "angst"/usikkerhed over for store hunde og/eller hunde i fart er bare forstærket i mørke.

 

Han havde jo set den ene hund i fart tidligere (20 min før) uden at reagere, han studeret den bare.

 

Og rart at vide man ikke er alene :mrgreen:

 

det kniber også med hørelsen, men det er vist mest en teenager syndrom ...:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Så kom de mørke aftener for real :( og vi havde "glemt" at cujo er ekstra opmærksom/usikker så i aften havde han 2 store udfald :damn:

 

på vej op til kiosk kommer der en cyklende emd sin hund, allerede der er jeg opmærksom for cujo er slet ikke tryg ved det, men han tager det pænt og står kun og kigger imens han får ros, vi går i kiosk og hjemaf, i mellem tiden er det blevet mørkt.

Så vender han sig pludselig om, jeg skal til at vende mig om for at se hvad det og kræet springer frem og knurre voldsomt, på den anden side af vejen kommer den samme hund som før og jeg får råbt noget så højt af cujo :evil:, men nu er det jo mørkt så cujo knurre indtil jeg får kontakt til ham.. derefter er han rolig igen.

Den hund har vi mødt flere gange, aldrig hils dog da jeg ved det er en hanhund på 9 mrd. Men cujo har aldrig knurret af ham...

 

Lige inden vi kommer hjem, ser jeg "crazY" (en amstaff som slet ikke kan lide hanhunde og i særdeles hed ikke cujo og omvendt) og de cykler altid, når vi møder dem, så jeg tager cujo med op af en indkørsel med høje hække med han når at se ham så han vender rundt og knurre meget voldsomt og kommer op på bagben og jeg kan ikke få ham ned, og crazy er ved at rive ejer omkuld på cykel. Så han kan se ham over hækken, og der var det første gang han ikke stoppede da jeg sagde det :(

Så fremover, kun små ture om aften og eftermiddagen må blive en længere tur og kun gå aften på de veje der er mest lys på :damn:

 

Et suk herfra...han havde ellers forbedret sig markant med andre hunde..men så kom mørket...

 

Surt!

 

Det er ikke mørket der er problemet.

 

Dette viser desværre bare at Cujo stadig har det ØV med andre hunde i visse situationer.

 

En ting er at man træner i dagslys og får en virkning dér, noget andet er en generel ændring af hundes holdning til det der er et problem for dem.

 

Dit uheld er at han ikke nåede at få afreageret mellem møderne, men i stedet akkkumulerede stressen/ubehaget :(

 

Hunde som er utrygge omkring noget viser dette meget mere i mørke.

 

Du må ud at træne mens mørket falder på

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
:5up:

Jeg har lige købt en Petzl e+lite pandelampe.

 

Men det er nu kun pga de satans unger der går og knuser flasker på stien:evil: Det koster jo en halv mill at køre til dr. dyr på denne tid a døgnet, og når forsikringen kun gi'r 600kr til en dyrlægeregnen på 2000 så hjælper den sq ikke meget hvis skande sker

 

Udenfor emnet ganske vist, men hvad er det for en forsikring du har. Det plejer at være omvendt: At man selv skal betale de første 500 - 600kr og så betaler forsikringen 80 - 100% af resten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Udenfor emnet ganske vist, men hvad er det for en forsikring du har. Det plejer at være omvendt: At man selv skal betale de første 500 - 600kr og så betaler forsikringen 80 - 100% af resten.

Forsikringen siger at det er fordi det var en weekend og derfor dobblet konsultation, medicin giver de ikke noget til og de betaler kun en 1 konsultation og den øjeblikkelige behandlingen, og når vores selvrisiko på 500 er trukket fra ja så er den jo go' nok med de 600

 

Jeg har alle mine forsikringer hos IF

Redigeret af Dogue1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke rigtig hvordan hundes syn er, men jeg mener at have læst at de ikke har ret godt tusmørkesyn.

 

I går aftes var jeg til træning, og efterhånden som det blev mørkt, blev hundene helt klart mere vagtsomme - og det var altså hele holdet. De begyndte at stå og gø når der kom nogen ind på banen osv.

Leroy brummede heldigvis bare - han er vant til at jobbet med at gø ikke er hans ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Surt!

 

Det er ikke mørket der er problemet.

 

Dette viser desværre bare at Cujo stadig har det ØV med andre hunde i visse situationer.

 

En ting er at man træner i dagslys og får en virkning dér, noget andet er en generel ændring af hundes holdning til det der er et problem for dem.

 

Dit uheld er at han ikke nåede at få afreageret mellem møderne, men i stedet akkkumulerede stressen/ubehaget :(

 

Hunde som er utrygge omkring noget viser dette meget mere i mørke.

 

Du må ud at træne mens mørket falder på

Du har helt ret, det var bare blevet bedre, og så følte man bare at vi blev kastet helt tilbage.

Vi træner så godt vi kan, selvom vi ingen figurant hunde kan finde, som kan bruges.

Begge de gange her blev vi også "overrumplet"

 

I morges skulle han næsten trækkes/lokkes afsted i starten af morgenturen, men synet af gule blink og en mand i selvlysende tøj fik ham op på dupperne og afsted hen til skraldemand for at få hapser.:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Forsikringen siger at det er fordi det var en weekend og derfor dobblet konsultation, medicin giver de ikke noget til og de betaler kun en 1 konsultation og den øjeblikkelige behandlingen, og når vores selvrisiko på 500 er trukket fra ja så er den jo go' nok med de 600

 

Jeg har alle mine forsikringer hos IF

 

OK.

 

Jeg har Dyrekassen og mener ikke det bliver dyrere for mig at søge dyrlæge til dobbelt pris, men er ikke sikker

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht forsikring:

Jeg ved af erfaring at Alm. brand ikke tager ekstra selvrisiko for aften/weekend konsultationer!

Det er faktisk første gang jeg hører om en forsikring der har sådan en regel!

 

Jeg ved ikke rigtig hvordan hundes syn er, men jeg mener at have læst at de ikke har ret godt tusmørkesyn.

 

I går aftes var jeg til træning, og efterhånden som det blev mørkt, blev hundene helt klart mere vagtsomme - og det var altså hele holdet. De begyndte at stå og gø når der kom nogen ind på banen osv.

Leroy brummede heldigvis bare - han er vant til at jobbet med at gø ikke er hans ;-)

 

Min Stella er også betydeligt mere vagtsom i mørket.

 

Lige pt. er lyset gået i min bil, så der er MØRKT. Jeg har efter lyset er gået 3 gange oplevet at Stella er begyndt at knurre og gø når hun sidder i bilen og jeg kommer med Asta som også skal ind.

Hvis jeg lige tøver lidt, er det som om hun genkender lugten og alt er ok, men hvis jeg bare åbner bagagesmækker og lader Asta hopper ind bliver der skældt voldsomt ud i 3-5 sekunder indtil Stella finder ud af hvem det er!

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg vil lige fortælle aftenturen gik super :mrgreen:

 

så en sort hund kom fra en sidevej, på den anden side af vejen, gadelygterne lige tændt, så halv mørkt, cujo kigede over med fortsatte sin gang på venstre side, det var en sort stor hund :banan:

 

Lidt efter hilste han på hanhund på 7 mrd, han har hilst på ham mange gange, en rigtig blanding, berner, rotte, golden ect. ligner en hvid schæfer, men mere adræt og aftegner i hovedet :lun:

 

ednu en mørk hund på modsatte side, kigger over, men stopper ikke op.

 

En hvid bomuldshund, kigger, ligeglad.

 

-en hvid/brun hund kommer bagfra, cujo ligger :damn: hader han gør det, men ejer vender rundt og gå ned af en sidevej, cujo går videre..

 

han blev flydt med hapser :mums: vi har hapser med på turen til samme formål, men ellers er vi stoppet med dem i forbindelse med gå pænt/trække for at snusestedet er gevinsten :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg vil lige fortælle aftenturen gik super :mrgreen:

 

så en sort hund kom fra en sidevej, på den anden side af vejen, gadelygterne lige tændt, så halv mørkt, cujo kigede over med fortsatte sin gang på venstre side, det var en sort stor hund :banan:

 

Lidt efter hilste han på hanhund på 7 mrd, han har hilst på ham mange gange, en rigtig blanding, berner, rotte, golden ect. ligner en hvid schæfer, men mere adræt og aftegner i hovedet :lun:

 

ednu en mørk hund på modsatte side, kigger over, men stopper ikke op.

 

En hvid bomuldshund, kigger, ligeglad.

 

-en hvid/brun hund kommer bagfra, cujo ligger :damn: hader han gør det, men ejer vender rundt og gå ned af en sidevej, cujo går videre..

 

han blev flydt med hapser :mums: vi har hapser med på turen til samme formål, men ellers er vi stoppet med dem i forbindelse med gå pænt/trække for at snusestedet er gevinsten :5up:

 

Super, hvor dejligt for jer! :klap2: Godt at høre! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Update :banan:

 

det er gået strygende de sidste 14-18 dage.

Vi besluttede at kun jeg gik morgen og aftentur pga. kæresten også er utryg i mørke og kombineret med cujo også er besluttede vi os for at afprøve at det kun var mig, som er tryg :slem:

Og så går hun en længere eftermiddagstur med ham.

Vi ser faktisk en del sorte hunde, lap størrelse, ved ikke om de er hanner eller tæver, men han siger intet, han går ikke frem i linien mere hellere.

Han er lidt nemmere at få med når han er opmærksom på andre hunde/mennesker.

Hans forsigtighed på starten af turen er væk, de første 20-30 meter gik han med nedsænket hoved bag en indtil han var ok med det.

NU skal han bare af sted :klap:

Igår brummede han for første gang, men var helt i orden da. Vi var lige kommet ud på fortovet så kom der 2 gående med 2 lap (?) cujo lagde sig, tegn på jeg vil snakke, de stoppede op og fik deres hunde i sit, så fik jeg lokket cujo over på den anden side af vejen, så gik, den ene brumemde og gøede så, cujo brumemde igen men uden at gå frem, sagde bare rolig basse og så klapepde han i, gik i plads og fik ros :klap: :banan:

Vi mistænker så også de forbandede lopper for at gøre det værre for 1 måned siden da vi fandt dem, hvis han har været irritabel over dem kan det være grunden til han var mere opfaren der.

 

Så i øjeblikket er stolte over bassen og ikke mindst os selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...