Hop til indhold

Kropssprog til agility


sonja77
 Share

Recommended Posts

Jeg ved jo godt, at kropssprog er vigtigt i agility, men til agilitytræning her til aften, fik vi virkelig syn for sagen.

 

Vi skulle løbe en lang bane, og ved første gennemløb måtte vi gerne bruge stemmen, lige som vi plejer. Ved andet gennemløb måtte vi ikke sige noget, men kun bruge kropssprog.

 

Ved første gennemløb løb Tyson en ok bane - han blev dog lidt forvirret et par gange og missede et par forhindringer, og han lavede nogle gange piruetter på banen, når han ikke lige kunne finde ud af, hvad jeg ville have ham til.

 

Ved andet gennemløb, hvor jeg kun brugte kropssprog, løb Tyson banen fuldstændig fejlfrit og meget mere sikker i sit løb - også i frem- og videresendelser, som jeg ellers ville have troet var sværere for ham uden mine kommandoer til at guide. Han var også meget mere rolig på banen -altså, han løb stadig hurtigt (næsten hurtigere, faktisk), men han virkede mere afslappet, hvis man kan sige det sådan.

 

Det var altså virkelig interessant at opleve. :-) Træneren sagde, at jeg løb helt anderledes, når jeg ikke måtte bruge stemmen, og at mit kropssprog blev meget bedre. Jeg troede ellers, at jeg var ret godt til at bruge mit kropssprog normalt, men det var jeg jo helt tydeligt ikke. :mrgreen: Faktisk har jeg nok mange gange forvirret Tyson. :rolleyes:

 

Fremover skal jeg helt sikkert til at bruge stemmen langt mindre på banen og i stedet holde fokus på min kropssignaler!

Redigeret af sonja77
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor sjovt, for et par dage siden skrev jeg et indlæg om netop det med at kropssproget betød meget mere end hvad man sagde, og i denne forbindelse brugte jeg et eksempel jeg havde læst i en bog, og det var magen til dit eksempel :-D

 

Og præcis som du oplevede, så oplevede dem der havde deltaget i forsøget også, at mange af hundene løb banen bedre når deres ejer ikke gav verbale signaler, men bare brugte kroppen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var virkelig en god øvelse. Selv Aina, der jo sidder i minicrosser, og derfor ikke kan bruge kroppen lige så meget som os andre, oplevede at få et meget bedre banegennemløb med Lumi, da hun ikke måtte bruge stemmen. Og Lumi, som ellers plejer at gø en del, sagde næsten ikke noget og virkede lige som Tyson meget mere afslappet.

 

Tyson og jeg skal til konkurrence i morgen, og så vil jeg prøve at begrænse mine talte kommandoer og i stedet fokusere på at bruge kroppen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst topsytop

Jeg hæftede mig i sin tid ved en artikel hvor en af DK's meget dygtige handlere sagde, at på banen ønskede hun kun at høre meget få kommandoer hos sine elever. Det har sat sig så meget fast hos mig, at jeg senere har fået at vide, at jeg siger for lidt til min hund på banen :-D:-D

Det er sgu' ikke nemt det der agility :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

I dag har vi været til stævne. Jeg prøvede at huske på mest at bruge kropssprog. I springklassen om formiddagen gik det super dårligt, Tyson var fokuseret på alt andet end mig og lavede ca. en million milliard fejl. :lol: Så jeg skal ærligt indrømme, at jeg hurtigt glemte alt om kropssprog og mest brugte min energi på at kalde på ham og prøve at få hans opmærksomhed. :mrgreen:

 

Men i springklassen om eftermiddagen var hans fokus heldigvis meget bedre. Jeg brugte næsten kun kroppen, og det gik bare så godt! :klap2: Vi blev godt nok disket, fordi Tyson ikke kun modstå en tillokkende tunnel, som han ikke lige skulle have tager dér, men ellers løb han perfekt og meget, meget sikkert! Man kunne se, at han ikke var i tvivl om, hvor han skulle hen, heller ikke i frem- og videresendelser. :5up:

 

Det er helt sikkert sådan, jeg skal arbejde fremover. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...