Hop til indhold

Manglende nyttige tips


Gæst Nordstroem
 Share

Recommended Posts

Gæst Nordstroem

Hej alle derude.

Jeg er en lykkelig ejer af en han amstaff på 3år, og har på trods af det medierne siger, aldrig oplevet en "uheldig" episode med min hund.

Jeg har søgt og søgt herinde, samt andre steder efter nogle nyttige tips til hundeejere.. såsom det at give sin hund en skøn pels.. osv osv.

Jeg vil lige sige at min hund er korthåret og jeg har en gummi børste jeg bruger hver til hver anden dag, men han fælder skam stadig en hel del :)

Og ja, jeg er bevidst om de to tider på året hvor de smider pelsen, men han fælder altså konstant 365dage om året..

Jeg har hørt at et råt æg oveni maden hver dag, skulle hjælpe, samt noget olivenolie kan gøre pelsen blankere? .. desuden at havregryn og A38 skulle være rigtig godt for hundens mavesystem............

Han kan til tider have lidt luft i maven, men jeg har haft nogle større perioder hvor jeg har haft mulighed for at fodrer ham med noget kvalitetskød i form af fx okstesteg i større mængder pga nogle arbejdsforbindelser.......

Nok om det.. som sagt, det jeg leder efter er nogle af de der små nyttige tips der på den ene eller anden måde kan gavne hundens indre som ydre, ved hjælp af normale hverdagsting og ik de der svinedyre produkter..

Håber på i har nogle af de gode råd, i vil bidrage med..

Venter håbende...

Mvh

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod

Jeg undlader lige at bryde hjernen for meget med bindingen mellem Kamphunde og gode råd til skinnende pels :blink:

 

Hvad fodrer du normalt med når han ikke lige spiser den mad jeg drømmer om? :-)

 

Og velkommen til, seføli

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Nhøpse&Walter

Jeg har altid købt fiskeolie til min(e) hund(e) eks Viacutan eller EFA-Prescription. De har hjulpet utrolig meget på pelsen og huden... måske ikke så meget på "hårtabet", men lidt har også ret, når hunden nu smider pelsen x 2 dagligt.

 

Dette er jo kun tilskud - hvis du giver "lorte"-fodder, er det lige fedt....

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejza :vinken:

 

Kan ikke hjælpe så meget ang. fældning og maveproblemer, men jeg ved at foder ofte kan have indflydelse på dette.

 

Forskellige hunde kan have forskellige reaktioner på foder. Fx havde Mio en periode med nogle meget ildelugtende prutter, men det har han ikke, efter vi har skiftet foder. Og det behøver ikke betyde en formue for foder, men derimod bare hvilket foder der virker for lige din hund. :5up:

Mio får desuden lidt fiskeolie over maden en gang i mellem. Det skulle være godt for pelsen.

 

A38 giver jeg kun når han har dårlig mave, men de kan sagtens spise det dagligt hvis man ønsker det.

 

Håber du finder nogle gode råd her i tråden, som du kan bruge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det jeg har hørt skulle være mest effektivt til at fjerne løse hår på korthårshunde er at slutte børstning af med at stryge hunden med en fugtig klud. Og ellers kan du jo vænne hunden til at blive støvsuget. Min elsker det og det fjerner ret mange løse hår.

 

Hvad det indre angår, har jeg selv haft gode erfaringer med Viacutan. Det er en olie hunden skal have i maden, der skulle virke opbyggende på huden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hunden ikke har en naturlig, pæn, skinnende pels ville jeg se på den daglige fodring - Jeg har stort set kun oplevet min gamle tæve havde lidt grim pels omkring løbetid - og efter et foderskift var det meget lidt hun havde det de sidste par løbetider.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, hvilket foder bruger du?

 

Du kan jo barf'e (råfodre), det skulle gøre vidundere for pels, tarm, tænder, glæde og jeg kunne blive ved :mrgreen: (Og nej, jeg barfer ikke. Endnu i hvert fald..) En voksen hund skal vist nok have omkring 2% af sin kropsvægt, så så meget dyrere end et normalt godt foder er det faktisk heller ikke. Især ikke hvis man har en kummefryser og gider køre efter tilbud engang imellem...

 

Ellers som de andre skriver - olie på maden. Rapsolie har nogle rigtig gode kvaliteter.

Du kan også give omega 3 og 6 fiskepiller, A38 vil jeg personligt holde til dårlig mave, hmm ellers ja - den med den opvredne klud har vi brugt med held på vores korthårede kat på en lummer sommerdag.

 

Vi giver også tørrede fisk som godbidder, du kan også give sardiner.

 

Kan ikke lige komme i tanke om mere lige nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Nordstroem

Tak for hurtige svar :)

Jeg sagde luft i maven, ikke mave problemer. og hans indre lufte er ikke ildelugtende.. så der er ingen problemer, men man vil jo kun det bedste for ens dyr, de er jo vores ansvar.

Jo det kunne da nemt ske at jeg uploader et billed eller to af dyret :)

jeg har pedigree blandet med noget topdog som igen er blandet med noget tørfoder som skulle være særlig rig på alt det gode(noget jeg fik fra en kammerat der har hund på størrelse med en hest men det faldt ikke helt i hundens smag). ja, ellers er det jo madrester, en pølse i ny og næ og leverpostej.. han lever under gode vilkår vil jeg påstå :)

Han er bestemt heller ikke grim i pelsen, men som sagt man vil kun det bedste.. og er der noget man kan gøre bedre for dyret, skal man da gøre det ..

Link til indlæg
Del på andre sites

Pedigree er faktisk fyldt med sukker, det er bestemt ikke sund mad for en hund, ved godt at de markedsfører det som om det er.

Prøv at kig rundt herinde, der er mange tråde om hvilket foder som folk anbefaler :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for hurtige svar :)

Jeg sagde luft i maven, ikke mave problemer. og hans indre lufte er ikke ildelugtende.. så der er ingen problemer, men man vil jo kun det bedste for ens dyr, de er jo vores ansvar.

Jo det kunne da nemt ske at jeg uploader et billed eller to af dyret :)

jeg har pedigree blandet med noget topdog som igen er blandet med noget tørfoder som skulle være særlig rig på alt det gode(noget jeg fik fra en kammerat der har hund på størrelse med en hest men det faldt ikke helt i hundens smag). ja, ellers er det jo madrester, en pølse i ny og næ og leverpostej.. han lever under gode vilkår vil jeg påstå :)

Han er bestemt heller ikke grim i pelsen, men som sagt man vil kun det bedste.. og er der noget man kan gøre bedre for dyret, skal man da gøre det ..

 

Jeg vil også anbefale at finde noget andet foder.

 

Som udgangspunkt ville jeg ikke fodre med noget, man kan købe i supermarkederne. Der er for meget korn og sukker i og for lidt kød og den smule kød der er i er affaldsprodukter.

 

Prøv at kigge i foder-foraet efter hvad vi andre fordrer med og kan anbefale.

Link til indlæg
Del på andre sites

Denta Stix giver jeg ikke meget for. I reklamerne sælges produktet som noget der renser tænderne, selvom jeg ikke i min vildeste fantasi kan forstå hvordan noget der er blødt og klistret kan rense tænder...

 

Hvis du ønsker noget hunden kan rense tænder på, er rå okseben at foretrække.

 

I forhold til foderet ville jeg absolut også gå i gang med at lede efter noget andet. Det er en jungle, og andres erfaringer nytter ikke nødvendigvis noget i forhold til hvad ens egen hund fungerer på.

 

Men der er tråde herinde hvor de forskellige foderprodukter i hvert fald grupperes efter deres "indholdsmæssige værdi" - og så kan man jo selv prøve sig frem efter det produkt ens hund har det bedst med, og som man kan få fingre i uden at skulle køre langt efter det.

Link til indlæg
Del på andre sites

I forhold til foderet ville jeg absolut også gå i gang med at lede efter noget andet. Det er en jungle, og andres erfaringer nytter ikke nødvendigvis noget i forhold til hvad ens egen hund fungerer på.

 

Men generelt finder man vist ikke mange herinde der vender tomlen op til feks pedigree og lign. produkter ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men generelt finder man vist ikke mange herinde der vender tomlen op til feks pedigree og lign. produkter ;-)

Nope :5up:

 

og hvis man undersøger kilo prisen er pedigree ellers også var det frolic jeg regnede ud engang :hmm: der er kilo prisen DYRER end Olivers for at tage et eksempel og der er efter min vurdering milevid forskel på kvaliteten af pedigree/frolic kontra olivers foderet, og olivers er bedst :mrgreen: af de dem.

 

Til Ts, jeg ville helt sikkert også kigge efter andet foder, vi har selv en korthåret hund amstaff/ambull og det er uhyr sjældent vi "børste" eller bruger vores gummiting til at fjerne løse hår med (stort set kun forår) og vi bruger Olivers og det fungere vores hund rigtig godt på :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men generelt finder man vist ikke mange herinde der vender tomlen op til feks pedigree og lign. produkter ;-)

 

ROD! Fik jeg det til at fremstå som at Pedigree var et ok valg? For det var absolut ikke meningen. Tværtimod.

 

Det jeg forsøgte på at sige - men åbenbart mislykkedes med - var, at selvom nogen anbefaler Olivers, andre Hills og andre RC (som vel alle kan siges at være i samme liga), er det ikke nødvendigvis sådan, at ens egen hund fungerer optimalt på et af dem. Men det er så muligt at se på andre foderfabrikater i samme liga og af samme kvalitet og vælge en af dem i stedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo det kunne da nemt ske at jeg uploader et billed eller to af dyret :)

 

Det glæder jeg mig til :klap:

 

 

jeg har pedigree blandet med noget topdog som igen er blandet med noget tørfoder som skulle være særlig rig på alt det gode(noget jeg fik fra en kammerat der har hund på størrelse med en hest men det faldt ikke helt i hundens smag). ja, ellers er det jo madrester, en pølse i ny og næ og leverpostej.. han lever under gode vilkår vil jeg påstå :)

Han er bestemt heller ikke grim i pelsen, men som sagt man vil kun det bedste.. og er der noget man kan gøre bedre for dyret, skal man da gøre det .

 

 

Jeg ville prøve noget andet foder, jeg har hørt en masse dårligt om pedigree, dog aldrig prøvet det. Dog har jeg også hørt at kræsne hunde skulle kunne lide det :mrgreen:

 

Her i huset har vi "mødt" dilemmaerne ved et forkert foder, prutten, hærgen, fælden osv osv.

 

Da aslan fungere på olivers, skal jeg jo foreslå dig dette :blink: du kan bestille prøvefoder www.olivers.dk (dog hører jeg også både skidte og gode ting om olivers)

 

Ej at jeg kan tvinge dig til at skifte foder, men jeg syntes det måske kunne være et forsøg værd? :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst marina29

Jeg har selv en amstaff-blanding og hans fælder som et ondt år i øjeblikket :hmm:

Jeg har prøvet diverse mindre fantastisk karter, børster osv, men intet har virket optimalt. Dog fælder Kenzo kun i den hvide pels fra hovedet og halsen, og her har furminator været fantastisk og har taget en masse, men det skærer også underhårerne, så vi bruger den ikke så meget, og kommer nok til at droppe den helt når det bliver rigtig koldt :)

 

Vi bruger Henne Pet Food, hvor fisk er hovedingrediensen og vi har virkelig kunne se forskel på hans pels, der er blevet mere skinnende og blank, han er så fin :)

Men ellers skulle noget lakseolie kunne give samme effekt, den får Kenzo dog dårlig mave af :(

 

Men når han får dårlig mave, så har lidt A38 i maden hjulpet i løbet af meget kort tid :)

 

Mht tænderne, så sørger min mand for tandbørstningen, så ofte han husker det. Lidt tandbørstning=en godbid osv ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Nordstroem

Tusind tak, endnu en gang for de gode svar :) Foderskift? Hmm, jo nu har han os snart fortæret de kilo jeg havde liggende af det, så hvorfor ikke give det et forsøg. Der var en der nævnte noget om at det skulle være godt til kræsne hunde... Cujo fortrækker bestemt "normalt" mad fremfor tørfoder (men hvilken hund gør ikke det :)) men min pointe er bare at han spiser betydelig meget mindre når der kun er tørfoder i skolen, jeg plejer at blande en frikadelle eller lign med i, sådan så han får noget ned i maven. (og når skålen lugter af andet end tørfoder, bliver den som regel os tømt) Det med okseben er os noget jeg vil prøve, når denta stix hylden er tom ;)

Fiskeolie kommer med som tilbehør ved næste fodring..

....Er der ingen herinde der kan be eller afkræfte det med en rå æggeblomme? Jeg har hørt det skulle være godt at give sin hund...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak, endnu en gang for de gode svar :) Foderskift? Hmm, jo nu har han os snart fortæret de kilo jeg havde liggende af det, så hvorfor ikke give det et forsøg. Der var en der nævnte noget om at det skulle være godt til kræsne hunde... Cujo fortrækker bestemt "normalt" mad fremfor tørfoder (men hvilken hund gør ikke det :)) men min pointe er bare at han spiser betydelig meget mindre når der kun er tørfoder i skolen, jeg plejer at blande en frikadelle eller lign med i, sådan så han får noget ned i maven. (og når skålen lugter af andet end tørfoder, bliver den som regel os tømt) Det med okseben er os noget jeg vil prøve, når denta stix hylden er tom ;)

Fiskeolie kommer med som tilbehør ved næste fodring..

....Er der ingen herinde der kan be eller afkræfte det med en rå æggeblomme? Jeg har hørt det skulle være godt at give sin hund...

 

Min hund er også en kræsenpind, så jeg putter som regel også lidt ekstra "smagsforstærker" i tørfoderet :oops: Min er rigtig glad for tun eller makrel i tomat :mrgreen: Nogle hælder faktisk til den opfattelse, at hvis hunden ikke vil spise foderet, så er det fordi det ikke er godt for den :hmm:

Jeg ville prøve et foderskift hvis jeg var dig, det kan gøre en kæmpe forskel på pelsen :5up: Prøv evt. Olivers Selected Fish, det får min og hendes pels er rigtig fin og blød :lun: Det kan godt være at du skal forsøge dig med flere mærker før du finder det rigtige :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...
Min hund er også en kræsenpind, så jeg putter som regel også lidt ekstra "smagsforstærker" i tørfoderet :oops: Min er rigtig glad for tun eller makrel i tomat :mrgreen: Nogle hælder faktisk til den opfattelse, at hvis hunden ikke vil spise foderet, så er det fordi det ikke er godt for den :hmm:

Jeg ville prøve et foderskift hvis jeg var dig, det kan gøre en kæmpe forskel på pelsen :5up: Prøv evt. Olivers Selected Fish, det får min og hendes pels er rigtig fin og blød :lun: Det kan godt være at du skal forsøge dig med flere mærker før du finder det rigtige :-D

 

Ja, altså det er en virkelig sympatisk tanke at når hunden ikke vil spise sit mad, så er det fordi det ikke er godt for den. Men jeg nægter simpelhen at tro på at ingen af de 8 + kvalitetsfoderprodukter jeg har prøve at give Sigurt ikke har været sunde for ham. :hmm:

 

Nå, men tilbage til emnet. Jeg kan anbefale Pro-plan og Grizzly-lakseolie. Det har simpelhen gjordt mine hundes hud og pelse så lækre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...