Hop til indhold

Opfattelse af de forskellige spaniel-racer?


Gæst wsg
 Share

Recommended Posts

Det skal da ikke være nogen hemmelighed, at jeg er faldet for Field-spaniel'en, men I må ikke spørge om hvorfor....

 

Jeg har jo spurgt lidt rundt omkring om folk's opfattelse af Field'en og det har mest været folk med andre spanielracer.... Deres opfattelse af Field'en er ekstremt "negativ" forstået på den måde, at den ligger temperamentsmæssigt langt fra de fleste andre spaniels og ordet "dum" har været nævnt flere gange. Det kan godt være, at jeg ikke er så realistisk, men jeg kan ikke få deres udtalelser til at stemme overens med racegruppen "spaniel"....

 

Og så var det jeg kom til at tænke på min egen opfattelse af de andre spanielracer....

 

F.eks. har jeg længe gået rundt og tænkt på cockeren (den engelske) som værende en lille hysterisk sag, der egner sig til ældre damer..... Dette billede er dog blevet gjort til skamme, men det var det billede jeg fik i starten... Og den irske vandspaniel har jeg altid tænkt på som uligevægtig i hovedet.... Den amerikanske cocker mener jeg slet ikke hører med i gruppe 8 efterhånden, men da jeg ikke kender nogen personligt, så er det kun en fordom (ej heller kender jeg den irske personligt).

Og I skal slet ikke spørge om mit indtryk af clumberen....

Den lille brune kortbenede spaniel navgivet efter en engelsk landsdel (som jeg ikke lige kan stave til nu) har jeg ikke rigtig tænkt over....

Welsh'en har jeg, sjovt nok, kun positive ting om....

 

Har I "fordomme" mod de andre spanielracer end lige den I har? Og jeg vil da gerne høre Jeres indtryk af Field'en, nu hvor jeg er igang ;-)

 

Og ja, jeg overvejer et raceskift indenfor spanielracerne, da jeg/vi gerne vil have en lidt mindre hund end springeren. Cockeren er mest nærliggende og ligger og kæmper stærkt med Field'en. Cockeren vinder endda ret tit, da den jo er nemmere at komme til med en bedre sundhedsstatus.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skal da ikke være nogen hemmelighed, at jeg er faldet for Field-spaniel'en, men I må ikke spørge om hvorfor....

 

Jeg har jo spurgt lidt rundt omkring om folk's opfattelse af Field'en og det har mest været folk med andre spanielracer.... Deres opfattelse af Field'en er ekstremt "negativ" forstået på den måde, at den ligger temperamentsmæssigt langt fra de fleste andre spaniels og ordet "dum" har været nævnt flere gange. Det kan godt være, at jeg ikke er så realistisk, men jeg kan ikke få deres udtalelser til at stemme overens med racegruppen "spaniel"....

 

Og så var det jeg kom til at tænke på min egen opfattelse af de andre spanielracer....

 

F.eks. har jeg længe gået rundt og tænkt på cockeren (den engelske) som værende en lille hysterisk sag, der egner sig til ældre damer..... Dette billede er dog blevet gjort til skamme, men det var det billede jeg fik i starten... Og den irske vandspaniel har jeg altid tænkt på som uligevægtig i hovedet.... Den amerikanske cocker mener jeg slet ikke hører med i gruppe 8 efterhånden, men da jeg ikke kender nogen personligt, så er det kun en fordom (ej heller kender jeg den irske personligt).

Og I skal slet ikke spørge om mit indtryk af clumberen....

Den lille brune kortbenede spaniel navgivet efter en engelsk landsdel (som jeg ikke lige kan stave til nu) har jeg ikke rigtig tænkt over....

Welsh'en har jeg, sjovt nok, kun positive ting om....

 

Har I "fordomme" mod de andre spanielracer end lige den I har? Og jeg vil da gerne høre Jeres indtryk af Field'en, nu hvor jeg er igang ;-)

 

Og ja, jeg overvejer et raceskift indenfor spanielracerne, da jeg/vi gerne vil have en lidt mindre hund end springeren. Cockeren er mest nærliggende og ligger og kæmper stærkt med Field'en. Cockeren vinder endda ret tit, da den jo er nemmere at komme til med en bedre sundhedsstatus.

 

Jeg overvejede også en field spaniel en overgang (man kan godt få dem i sorte) men opgav det fordi der ikke er noget udvalg herhjemme.

 

Talte med en opdrætter der gav indtrykket af, at racen er mere rolig end den engelske springer men også noget mere selvstændig.

 

Clumberen er for langsom for mig, og så er det ikke liiige min type.

 

Den irske vandspaniel kender jeg ikke.

 

Den amerikanske cocker er en sød race men den har alt for meget pels og det har den engelske cocker desværre også fået, selvom man kan finde individer der ikke er "overpelsede". Cockere er i mine øjne lidt mere flimrende end den engelske springer.

 

Welsh springeren kan jeg godt lide.

 

Hvorfor vil du skifte race?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg overvejede også en field spaniel en overgang (man kan godt få dem i sorte) men opgav det fordi der ikke er noget udvalg herhjemme.

 

Talte med en opdrætter der gav indtrykket af, at racen er mere rolig end den engelske springer men også noget mere selvstændig.

 

Clumberen er for langsom for mig, og så er det ikke liiige min type.

 

Den irske vandspaniel kender jeg ikke.

 

Den amerikanske cocker er en sød race men den har alt for meget pels og det har den engelske cocker desværre også fået, selvom man kan finde individer der ikke er "overpelsede". Cockere er i mine øjne lidt mere flimrende end den engelske springer.

 

Welsh springeren kan jeg godt lide.

 

Hvorfor vil du skifte race?

 

Det er nu ikke, fordi jeg absolut vil skifte race, men den bedre halvdel er begyndt at ytre ønske om en mindre hund størrelsesmæssigt. Om det så er fordi Mollie "fylder" meget i vores hverdag eller om han rent faktisk mener, at springeren er fysisk for stor, kan jeg ikke rigtig finde ud af. Han indrømmer selv, at hvis vi havde 2 hunde med et temperament som Rosie's, så ville han ikke et øjeblik betænke sig over at få en 3. springer.

 

Jeg har også fået ad vide, at Field'en er mere selvstændig end Springeren, men slet ikke i stil med f.eks. Beagle eller ruhåret og jeg bryder mig heller ikke om "det lille udvalg" set med et sundhedsmæssigt synspunkt.

 

Så intet er sikkert :-) Jeg er ikke desperat efter at få en 3. hund, selvom jeg savner at udstille og selvom jeg har fået et usandsynligt godt tilbud.....

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst am.kjaer

Hej Vivian

 

Nu har jeg jo min lille cocker selv saa derfor er hun selvfoelgelig nummer et i listen, hvis man kikker paa de racerene cockere (altsaa dem MED stamtavle) saa har jeg faktisk ikke rigtig moedt nogle hysteriske endnu, kikker man deriomod paa de "racerene" uden tavle (jeg synes ikke de er racerene men folk selv om det) ja saa har jeg som hundetraener faktisk KUN moedt lettere hysteriske, hyperaktive hunde som var temmelig uden for paedagogisk raekkevide saa jeg tror det kommer meget an paa hvad folk betegner som en cocker spaniel :)

 

Jeg synes selv amerikaren er soed temperamentsmaessigt i hvert fald de jeg har moedt, men for meget pels og for meget show efter min mening, det har nogle af de engelske dog ogsaa. Det er betsemt ikke bare fordi min ikke har saa meget pels at jeg holder mig lidt til den side for showmaessigt er det ikke saa fedt men hvis man udelukkende kikker paa standarten saa skal de jo slet ikke have saa meget pels.

 

Clumberen synes jeg er ret grim, lidt kartoffellignende. Vandspanielen bryder jeg mig heller ikke om, kan slet ikke lide hunde med kroeller, i hvert fald ikke lige nogen jeg kan komme i tanke om.

 

Springeren synes jeg er skoeeeeen men pladsmaessigt er jeg mere til cockeren. Dog maa det vaere skoent at traene en springer, spaniel sind og ikke saa langt at bukke sig :)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

uuuuuuh fordomme

 

Lige det jeg er bedst til.

 

Sussex : Brun klumpedumpehund. Ligner en blanding af bæ og basset.

 

Welsh : Total overhyperenergisk hund med massive allergiproblemer.

 

Springer : :? Der er bare noget ved deres øjne jeg ikke kan lide. Ellers har jeg ikke så meget at sige om dem.

 

Amerikaner : Pelsbombe med konstant dårlig mave der aldrig burde være havnet i gruppe 8.

 

Field : Grim som arvesynden... Og uanset eksemplaret så falder det uden for standarden.

 

IWS: Klassens klovn. Jeg er vild med den race. Har stærkt overvejet at få en, men de har mange problemer med sundheden.

 

Cockeren vil jeg ikke udtale mig om, for dem har jeg jo selv :lol:

 

Men hysteriske kællinger falder lige for...................... :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Dog maa det vaere skoent at traene en springer, spaniel sind og ikke saa langt at bukke sig :)

Nej for de springer op i hovedet på dig inden du når at bukke dig ned. Faktisk har jeg givet dem et nyt navn: engelsk hop-op spaniel.

Ja, det er en himmelsk fryd. :lol:GIV MIG EN FLATTER IGEN! :cry:

 

Aj, spøg til side men jeg har haft en del vanskeligheder med min. Så mange faktisk, at jeg har udtalt flere gange: en gang springer, aldrig mere springer. Nu er det jo ved at være nogle år siden at jeg vrælede over at min hund og jeg ikke kunne forstå hinanden så det er ved at være: en gang springer måske igen springer.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 year later...
uuuuuuh fordomme

 

Lige det jeg er bedst til.

 

Sussex : Brun klumpedumpehund. Ligner en blanding af bæ og basset.

 

Welsh : Total overhyperenergisk hund med massive allergiproblemer.

 

Springer : :? Der er bare noget ved deres øjne jeg ikke kan lide. Ellers har jeg ikke så meget at sige om dem.

 

Amerikaner : Pelsbombe med konstant dårlig mave der aldrig burde være havnet i gruppe 8.

 

Field : Grim som arvesynden... Og uanset eksemplaret så falder det uden for standarden.

 

IWS: Klassens klovn. Jeg er vild med den race. Har stærkt overvejet at få en, men de har mange problemer med sundheden.

 

Cockeren vil jeg ikke udtale mig om, for dem har jeg jo selv :lol:

 

Men hysteriske kællinger falder lige for...................... :wink:

Jeg forstår ikke hvorfor du synes de hunde er så grimme, fx sussex og field?

Hvad er en IWS? Du må da meget gerne udtale dig om cockeren :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...