Hop til indhold

dyremishandling af dyr til pelsindutrien, hvad er jeres syn på det?


Gæst mullergris
 Share

Recommended Posts

Gæst Priceman

 

Det er hermed vedtaget og så siger vi bare det VAR mink!

 

Nemlig. Basta. De er typisk også svært glade for vand og opholder sig gerne ved og i vand.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 107
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

I går gik en SMS kæde rundt og fortalte at Nettos små juledyr, som er på tilbud denne uge, er besat med skind flået af levende dyr.

 

Nogle timer efter trak Netto disse figurer tilbage og ville undersøge sagen. Så ja, penge, og vi som forbrugere kan derfor blive mere bevidste om, hvad vi køber. Og råbe højt.

 

Jeg har intet mod skind og pels fra dyr som er blevet skudt/aflivet og som har haft et godt liv. eksempelvis læder fra fritgående produktionsdyr.

Jeg ved bare ikke hvor man finder sådanne produkter.

 

Fra hvilke dyr fra hvilke forhold kommer f.eks. vore læder hundeliner fra?

 

Opdræt af dyr kun for pelsens skyld kan jeg ikke støtte

 

100% enig.

 

Jeg fik også dem SMS, og jeg tager hatten af for Netto.

 

Groas læderhalsbånd er lavet af Elg, men ved desværre ikke vilkår de lever under.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Jeg synes det er gode tanker du gør dig!

 

Herudover skal man også huske på at evolution iblandt dyr i fangeskab ikke er et ukendt fænomen - de tilpasser sig helt utroligt til forholdene.

Det kan ske at de vildtlevende mink er solitære, men det er ikke sikkert at minkene i fangeskab fungerer på samme grundlag længere!

 

Bare til reference - projektet "mink hjælper mink":

 

Projektet i AQUA har vist, at burmink, der gennem generationer er opdrættet i små bur, får en naturlig adfærd når de får mulighed for det i naturtro omgivelser.

 

http://www.ferskvandscentret.dk/aqua/oplevelser/dyr-i-aqua/pattedyr-i-aqua/mink/

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/minkhjaelpermink

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero

Jeg har på studiet haft flere erstatningssager, der vedrørte mink-udslip fra minkfarme (hjulpet godt på vej af dyreaktivister eller børn der ikke vidste bedre). Minkene står oftest i bure parvis og problemet med udslippene er, at man når man fanger minkene ind ikke kan finde ud af hvilken mink, der plejede at gå sammen med hvilken anden mink. Minkene kunne KUN finde ud af at gå sammen med den, som de før havde gået med - ellers ville de slås og dræbe hinanden. Og derfor bliver man ofte nødt til at aflive ALLE mink, der var blevet sluppet ud af deres bure.

 

Tænkte bare på det i forbindelse med tanken om "frilandsmink" - noget tyder på, at de ikke er så venligt anlagt når det kommer til deres artsfæller :hmm: I hvert fald ikke når der er flere end to... Der er selvfølgelig forskel på at blive sat i et lille bur med en fremmed mink og løbe frit i en stor indhegning med mange andre mink, men tror der ville blive meget slåskamp...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er i advaret dette bliver altså langt :engel: Men helt ærligt er jeg den enste som nogen gange skammer mig over at være af racen "menneske" så programmet igår, og må igen sidde med åben mund og måbe over folks måde at behandle dyr på SVINERI andet kan jeg ikke sige, jo og så har jeg for længe siden set det på PETA som en nævner her, og ja jeg må sige jeg så sådan ud :megaked: den gang bestemte jeg at jeg ALDRIG mere skulle have hverken tøj, pynt eller noget som bare har det mindste pels på :confused: ikke om jeg vil på nogen måde støtte sådan noget.

 

Nå men altså det var så pels, men hvad med det andet, har I gode nerver så kig på PETA hjemmeside der er video af hvordan dyr bliver fragtet verden rundt på den mest grusomme måde, køer slagtes i USA tror jeg også grusomt :megaked: osv......

 

Og ja hvad sker der så lige med fjer/dun, nu kan man så heller ikke får en dyne mere, for det svineri vil jeg bare heller ikke støtte :cry:

 

Det er så udlandet, men ja der sker jo også meget herhjemme transport af heste i flere dage som ender med at give op og ligger sig til at dø, søer på langfart, JAMEN HVAD SKER DER FOR FOLK????? :damn:

 

Jeg kan godt lide en god bøf, frikadeller men altså hvorfor kan vi ikke i det mindste behandle dyrene ordentlig indtil de er døde, hvorfor skal de lide, jeg vil personligt heller betale lidt mere og så vide at koen eller grisen har levet godt og er kommet til slagtning på en ordentlig måde, ja det er produktionsdyr men derfor kan de jo godt leve uden at lide :hmm:

 

Og hvorfor skal man have en pels, ja jeg holder fint varmen uden :engel:

 

Nå så fik jeg lige det ud af systemet FØJ DER ER MANGE I HELE VERDEN SOM SKAL SKAMME SIG :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er i advaret dette bliver altså langt :engel: Men helt ærligt er jeg den enste som nogen gange skammer mig over at være af racen "menneske" så programmet igår, og må igen sidde med åben mund og måbe over folks måde at behandle dyr på SVINERI andet kan jeg ikke sige, jo og så har jeg for længe siden set det på PETA som en nævner her, og ja jeg må sige jeg så sådan ud :megaked: den gang bestemte jeg at jeg ALDRIG mere skulle have hverken tøj, pynt eller noget som bare har det mindste pels på :confused: ikke om jeg vil på nogen måde støtte sådan noget.

 

Nå men altså det var så pels, men hvad med det andet, har I gode nerver så kig på PETA hjemmeside der er video af hvordan dyr bliver fragtet verden rundt på den mest grusomme måde, køer slagtes i USA tror jeg også grusomt :megaked: osv......

 

Og ja hvad sker der så lige med fjer/dun, nu kan man så heller ikke får en dyne mere, for det svineri vil jeg bare heller ikke støtte :cry:

 

Det er så udlandet, men ja der sker jo også meget herhjemme transport af heste i flere dage som ender med at give op og ligger sig til at dø, søer på langfart, JAMEN HVAD SKER DER FOR FOLK????? :damn:

 

Jeg kan godt lide en god bøf, frikadeller men altså hvorfor kan vi ikke i det mindste behandle dyrene ordentlig indtil de er døde, hvorfor skal de lide, jeg vil personligt heller betale lidt mere og så vide at koen eller grisen har levet godt og er kommet til slagtning på en ordentlig måde, ja det er produktionsdyr men derfor kan de jo godt leve uden at lide :hmm:

 

Og hvorfor skal man have en pels, ja jeg holder fint varmen uden :engel:

 

Nå så fik jeg lige det ud af systemet FØJ DER ER MANGE I HELE VERDEN SOM SKAL SKAMME SIG :evil:

 

:5up:Jeg har det som dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er i advaret dette bliver altså langt :engel: Men helt ærligt er jeg den enste som nogen gange skammer mig over at være af racen "menneske" så programmet igår, og må igen sidde med åben mund og måbe over folks måde at behandle dyr på SVINERI andet kan jeg ikke sige, jo og så har jeg for længe siden set det på PETA som en nævner her, og ja jeg må sige jeg så sådan ud :megaked: den gang bestemte jeg at jeg ALDRIG mere skulle have hverken tøj, pynt eller noget som bare har det mindste pels på :confused: ikke om jeg vil på nogen måde støtte sådan noget.

 

Næ jeg tror såmænd ikke du er den eneste der skammer sig over at være menneske, jeg har ikke læst nogen her på HF som synes at det der sker er ok:-D

 

Nå men altså det var så pels, men hvad med det andet, har I gode nerver så kig på PETA hjemmeside der er video af hvordan dyr bliver fragtet verden rundt på den mest grusomme måde, køer slagtes i USA tror jeg også grusomt :megaked: osv......

 

Der sker rigtig mange grusomme ting, rundt omkring, og heldigvis er der også masser af mennesker der gør noget for at få det stoppet:-D

 

Og ja hvad sker der så lige med fjer/dun, nu kan man så heller ikke får en dyne mere, for det svineri vil jeg bare heller ikke støtte :cry:

 

Hurra for fiberdyner, de fungerer fint:-D

Det er så udlandet, men ja der sker jo også meget herhjemme transport af heste i flere dage som ender med at give op og ligger sig til at dø, søer på langfart, JAMEN HVAD SKER DER FOR FOLK????? :damn:

 

Jeg kan godt lide en god bøf, frikadeller men altså hvorfor kan vi ikke i det mindste behandle dyrene ordentlig indtil de er døde, hvorfor skal de lide, jeg vil personligt heller betale lidt mere og så vide at koen eller grisen har levet godt og er kommet til slagtning på en ordentlig måde, ja det er produktionsdyr men derfor kan de jo godt leve uden at lide :hmm:

 

Generelt sker der vel det for folk, der hedder penge:hmm:

Jo mindre vi har lyst til at betale, jo værre har dyrene det, men ved at blive oplyst om det, kan vi ændre vores købevaner:-D

 

Og hvorfor skal man have en pels, ja jeg holder fint varmen uden :engel:
Jeg kunne aldrig drømme om at købe en pels, men jeg har egentlig ikke et problem med at folk bruger pels, så længe dyret har haft et ordentligt liv:-D

 

Nå så fik jeg lige det ud af systemet FØJ DER ER MANGE I HELE VERDEN SOM SKAL SKAMME SIG :evil:

Ja der er så:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu når nogen af jer siger at der ikke er et problem i danmark. Men det er norge usa...osv. Er det så lidt underligt at direktøren for dansk pels går af så længe hena egen farm bliver undersøgt:hmm: Hvis ikke han selv mener der er noget at komme efter er det da meget underligt at han "midlertidig" stopper som direktør. Havde han helt ren mel i posen ville han vel stå fast og sige "kom i bare:evil:, jeg har intet at skjule!"

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu når nogen af jer siger at der ikke er et problem i danmark. Men det er norge usa...osv. Er det så lidt underligt at direktøren for dansk pels går af så længe hena egen farm bliver undersøgt:hmm: Hvis ikke han selv mener der er noget at komme efter er det da meget underligt at han "midlertidig" stopper som direktør. Havde han helt ren mel i posen ville han vel stå fast og sige "kom i bare:evil:, jeg har intet at skjule!"

 

Jeg mener ikke at nogen af os har skrevet at det IKKE er et problem i DK:-D

 

Vi har kun sået tvivl om de metoder og beviser der er blevet fremlagt, bla. af Anima:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO
I går gik en SMS kæde rundt og fortalte at Nettos små juledyr, som er på tilbud denne uge, er besat med skind flået af levende dyr.

 

Nogle timer efter trak Netto disse figurer tilbage og ville undersøge sagen. Så ja, penge, og vi som forbrugere kan derfor blive mere bevidste om, hvad vi køber. Og råbe højt.

 

Jeg har intet mod skind og pels fra dyr som er blevet skudt/aflivet og som har haft et godt liv. eksempelvis læder fra fritgående produktionsdyr.

Jeg ved bare ikke hvor man finder sådanne produkter.

 

Fra hvilke dyr fra hvilke forhold kommer f.eks. vore læder hundeliner fra?

 

Opdræt af dyr kun for pelsens skyld kan jeg ikke støtte

 

Jeg kunne virkelig også godt tænke mig, at både mærkning og udbud blev voldsomt forbedret når det gælder 'produkter' fra dyr. Jeg har desværre ikke 'styrken' til at blive vegetar (bl.a. fordi jeg hader de fleste grøntsager!), men jeg ville meget, meget gerne kunne købe kød fra dyr der er behandlet ordentligt, også fra min lille Dagli' Brugs, og det kunne være skønt at have mere end 2 ting at vælge imellem. Jeg har en fornemmelse af, at der er mange andre der har det på samme måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener ikke at nogen af os har skrevet at det IKKE er et problem i DK:-D

 

Vi har kun sået tvivl om de metoder og beviser der er blevet fremlagt, bla. af Anima:-D

Jamen var det ikke lidt det pricemann var indepå at det kun er spil for galleriet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Til mulline

 

Nej nej var slet ikke sådan ment :blink: ved godt at jeg er blandt ligesinde:5up:

 

Jep bliver da også det næste jeg skal have :banan:

 

Kan man jo håbe :engel:

 

Problemet er vel bare at det er så pokkers svært at vide fordi der er så meget løgn og snyd med det, derfor vælger jeg det selv fra, for som med dyner ( hvor man ikke kan stole på at det ikke er den grumme måde) og forskellig tøj med pels som er anført som kunstig men er fra hunde som dør af smerte efter at pelsen er flået af dem ja man bliver jo snydt fordi nogle slyngler skal tjene penge :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen var det ikke lidt det pricemann var indepå at det kun er spil for galleriet?

 

Det priceman var inde på var at der blev brugt tvivlsomme beviser:-D

 

Jeg kan love dig at priceman på ingen måde vil accepterer nogen form for dyremishandling:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Til mulline

 

Nej nej var slet ikke sådan ment :blink: ved godt at jeg er blandt ligesinde:5up:

 

Jep bliver da også det næste jeg skal have :banan:

 

Kan man jo håbe :engel:

 

Problemet er vel bare at det er så pokkers svært at vide fordi der er så meget løgn og snyd med det, derfor vælger jeg det selv fra, for som med dyner ( hvor man ikke kan stole på at det ikke er den grumme måde) og forskellig tøj med pels som er anført som kunstig men er fra hunde som dør af smerte efter at pelsen er flået af dem ja man bliver jo snydt fordi nogle slyngler skal tjene penge :evil:

 

Det kan nemlig være svært at vide:oops: og jeg må indrømme at er jeg i tvivl, bliver produktet ikke købt:-D for hvis jeg ikke køber det, så støtter jeg det heller ikke:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan nemlig være svært at vide:oops: og jeg må indrømme at er jeg i tvivl, bliver produktet ikke købt:-D for hvis jeg ikke køber det, så støtter jeg det heller ikke:-)

Det er også sådan jeg har det:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hm...et par af jer har fået gjort mig opmærksom på nogle ting, hvor jeg ikke rigtig har haft taget stilling/tænkt færdig :hmm:

 

Nu vil jeg lufte mit lille sorte hunde-pelsdyr og i mens, tænke over jeres pointer og augmentationer - tak for dem :5up: - og hvor er det fedt, med et forum hvor den slags også kan hænde :-D

 

 

I øvrigt forklarede en minkavler i udsendelsen "pels eller ej" at frilandsmink ikke kunne lade sig gøre, da mink lever solitært og derfor ville mistrives på friland sammen med andre mink!

 

Men de trives i små bure tæt på hinanden :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO

Genposter lige mit indlæg fra 'alt og intet'-tråden igår aftes, nu da udsendelsen har fået sin egen tråd:

 

"Tvang mig selv til at se Operation X... :megaked:

 

På en måde tror jeg det er rigtigt, at et forbud mod minkavl i Danmark bare ville føre til, at man fik pelsen fra andre lande, hvor vi (Danmark) er helt uden indflydelse på dyrenes forhold, men jeg kan ikke lade være med at tænke på, at der findes et langt mere effektivt alternativ: et forbud mod al handel med mink i Danmark. Jeg kan ikke forstå, at ingen har nævnt denne mulighed?!

 

Udsendelsen viste, at det åbenbart i praksis er umuligt (læs = urentabelt) at opdrætte mink i fangenskab under etisk forsvarlige forhold (det skal være så stort, at overblikket over de enkelte dyr går tabt), at man nok kan gå ud fra det står lige så slemt til i andre lande, altså burde man, set fra et dyreetisk synspunkt, helt sige stop for handel med mink (pelsdyr) da dette, i modsætning til de fleste andre dyreopdræt KUN tjener forfængelighedsformål og i øvrigt let kan erstattes af kunstig pels."

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det kan godt være at pelsindustrien bliver flyttet til udlandet, hvis vi forbyder det her. Men vi er nød til at begynde i vores egen baghave. Hverken i eller jeg kan ændre verden. Men vi kan vise et godt eksempel og håbe, at det spreder sig som ringe i vandet.

 

Jeg prøver, at undgå at købe noget fra dyr, som ikke har haft et godt liv. Men jeg forstår godt at det for nogle er et økonomisk spørgsmål.

 

Men vi kan stille spørgsmål ved om det er så meget dyrere for producenterne, at produktionsdyrene behandles ordenlig og ansvarlig.

Vi får altid den stukket i hovedet, at det er forbrugerne, der ikke vil betale hvad det koster. En dårlig undskyldning efter min mening og en måde art skyde problemet fra sig.

 

Jeg har i mit indlæg koncentreret mig om de danske forhold. Det er der vi kan gøre en forskel og så kan vi lade være med at købe produkter fra dyr, fra de lande hvor der sker grusom mishandling sted.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg støtter på ingen måde det der er vist i operation x, og anden pelsindusri, men jeg har et men:blink:

 

Hvordan kan i skære alle 1500 pelsavlere over en kam, efter den "videnskabelige" udsendelse, hvor der var 34 farme der stod for skud og nogle med urent mel i posen???

 

Vil i hellere have at de folk der gerne vil have pels skal købe det fra kina eller hvor det nu kommer fra??? hvor der absolut ingen kontrol er???

 

Nå ja og så glemte hr. studenterhueAnima knægten lige at der findes en virus der er pænt nederen for en mink at få (den minder om HIV, men slutter med store bylder), og der hjælper det ikke at tage noget plastic på skoene og vade rundt udenfor området med dem på, for at hoppe ind til flere tusinde mink og potientielt smitte dem, "det er sgu ikke lige studenterhuen der strammer hr. Amina":damn:

 

Ps. Hvis der er større huller i pelsen end en 25øre, får de ikke en rød reje for pelsen, gamle bidskader trækker også ned i pris...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...