Hop til indhold

dyremishandling af dyr til pelsindutrien, hvad er jeres syn på det?


Gæst mullergris
 Share

Recommended Posts

Jeg håber virkelig, at vi vil begynde at få pels- og lædervarer med angivelser af dyrenes forhold, ligesom man kan få det med kød. Det er ikke rimeligt, at dyrene skal lide, og det er heller ikke rimeligt, at bøfspiseren kan have bedre samvittighed end den, der gerne vil have en pelsfrakke og et par lædersko.

 

Jeg håber også, at debatten ikke udelukkende vil komme til at handle om pelsdyr, for landbrugsdyrene har det ligeså dårligt, og antalsmæssigt er de jo langt i overtal. Derfor kan jeg heller ikke rigtigt tage det seriøst, når folk gerne går med lædersko og spiser bøffer, men peger fingre ad pels. For de fleste er det jo rimeligt begrænset, hvor mange minkkåber man når at have i løbet af et liv, hvorimod det er helt normalt at forbruge sko, tasker og møbler af læder samt spise kød flere gange om ugen.

 

Det er alt sammen luksus, som vi egentlig godt kunne undvære - jeg tror bare, at pelsen er i fokus, fordi den lidt er de rige damers varemærke og ikke i samme grad allemandseje. Alle dyr, som bliver slået ihjel, for at mennesket kan nyde en luksus, bør leve godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 107
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg støtter på ingen måde det der er vist i operation x, og anden pelsindusri, men jeg har et men:blink:

 

Hvordan kan i skære alle 1500 pelsavlere over en kam, efter den "videnskabelige" udsendelse, hvor der var 34 farme der stod for skud og nogle med urent mel i posen???

 

Vil i hellere have at de folk der gerne vil have pels skal købe det fra kina eller hvor det nu kommer fra??? hvor der absolut ingen kontrol er???

 

Nå ja og så glemte hr. studenterhueAnima knægten lige at der findes en virus der er pænt nederen for en mink at få (den minder om HIV, men slutter med store bylder), og der hjælper det ikke at tage noget plastic på skoene og vade rundt udenfor området med dem på, for at hoppe ind til flere tusinde mink og potientielt smitte dem, "det er sgu ikke lige studenterhuen der strammer hr. Amina":damn:

 

Ps. Hvis der er større huller i pelsen end en 25øre, får de ikke en rød reje for pelsen, gamle bidskader trækker også ned i pris...

 

Jeg jar ikke set hverken operation X eller udsendelsen fra Kina.

 

Min holdning er, at det skal forbydes. Jeg syntes at det er dyrmishandling, at holde dyr i bur. Det er så ligemeget om det er den ene eller anden slags dyr.

 

 

Det er ikke sårene på dyrene, som afgør det for mig, om det er synd eller ikke. Det er at man tilader at holde dyr på denne for mig uacceptable måde. Der er ingen der skal bilde mig ind, at dyrene har et godt liv i et bur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg jar ikke set hverken operation X eller udsendelsen fra Kina.

 

Min holdning er, at det skal forbydes. Jeg syntes at det er dyrmishandling, at holde dyr i bur. Det er så ligemeget om det er den ene eller anden slags dyr.

 

 

Det er ikke sårene på dyrene, som afgør det for mig, om det er synd eller ikke. Det er at man tilader at holde dyr på denne for mig uacceptable måde. Der er ingen der skal bilde mig ind, at dyrene har et godt liv i et bur.

Så er du vel heller ej skide glad for zoologiske haver???

 

Men jo jeg køber også helst økoglad kød, ægog mejeriprodukter...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Jeg håber virkelig, at vi vil begynde at få pels- og lædervarer med angivelser af dyrenes forhold, ligesom man kan få det med kød. Det er ikke rimeligt, at dyrene skal lide, og det er heller ikke rimeligt, at bøfspiseren kan have bedre samvittighed end den, der gerne vil have en pelsfrakke og et par lædersko.

 

Her må jeg erklære mig fuldstændigt enig i det du skriver. :shock: Jo jo den er god nok, jeg er enig.

En eller anden mærkningsordning med tilhørende kontrol ville være på sin plads og burde komme som en naturlig ting efter de ting vi har set foregår både i Danmark med i særlig grad i visse andre lande.

 

Jeg håber også, at debatten ikke udelukkende vil komme til at handle om pelsdyr, for landbrugsdyrene har det ligeså dårligt, og antalsmæssigt er de jo langt i overtal.

 

Nu har vi i forhold til andre lande en fantastisk lovgivning på det dyreetiske område. Der er enkelte svipsere i loven, men overordnet er det en god lov.

Men vi bør aldrig nøjes. Vi bør arbejde på at forbedre loven og forbedre forholdene for de dyr vi har i vores varetægt på den ene eller den anden måde. Vi bør kunne gøre det bedre.

 

Derfor kan jeg heller ikke rigtigt tage det seriøst, når folk gerne går med lædersko og spiser bøffer, men peger fingre ad pels. For de fleste er det jo rimeligt begrænset, hvor mange minkkåber man når at have i løbet af et liv, hvorimod det er helt normalt at forbruge sko, tasker og møbler af læder samt spise kød flere gange om ugen.

 

Det er alt sammen luksus, som vi egentlig godt kunne undvære - jeg tror bare, at pelsen er i fokus, fordi den lidt er de rige damers varemærke og ikke i samme grad allemandseje. Alle dyr, som bliver slået ihjel, for at mennesket kan nyde en luksus, bør leve godt.

 

:5up:

Redigeret af Priceman
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg så begge udsendelser.

 

Operation X er som sædvanlig: Ensidig sensationsjournalistik, på et temmeligt løst grundlag.

 

 

En seersluger, men ikke meget andet.

 

 

AT de bruger animas videoer betyder ikke ret meget i min verden. Det er vel logik for burhøns at ANima IKKE udsender videomateriale af andet end de steder hvor der er noget at komme efter. "jamen vi besøgte 34 steder, og fandt noget de 30"

 

Nej.... I besøgte 34 steder hvor i forventede at finde noget "snavs", og fandt så kun noget de 30 steder.

 

Udover det så giver jeg ikke en fløjtende fis for animas arbejde.

Man kan ligeså godt støtte PETA eller dyrenes befrielsesfront. De hænger sjovt nok begge sammen med ANIMA.

 

Og at klandre en hel branche, for hvad de brodne kar gør, giver jo ingen mening. Et andet perspektiv ville være at klandre samtlige svineproducenter, for det hvad de brodne kar gør iblandt dem, med skuldersår osv...

Eller samtlige ejere af muskelhunde, for hvad enkelte idioter gør med deres muskelhunde.....

Og det ved vi jo ikke holder vand. Men vi gør det jo alligevel.

 

Vi kan være rørende enige om at forholdene næppe er så gode som de kunne være, generelt set.

Men pelsbranchen har faktisk i mange år forsket i måder at gøre ting på, andre indretninger, andre måder at holde dyrene på og sågar aktivering for dyrene...

Der er i de sidste par år gennemført flere tiltag (f.eks. skal alle mink have "hule" nu om dage)

Der er forsøg igang med rør som minkene kan gemme sig i, flytte rundt på og meget mere.

 

Man skal dog liige huske på, at det tager tid at stille om, og at gennemføre "etellerandet" bare for at gøre "noget" er idioti. Det vil koste kassen, og effekten vil ingen ane noget om, før det HAR kostet kassen i et par år.

Derfor man laver forsøg, og afprøver tingene i mindre skala, før man laver regelsættet om for alle.

Det skal være de rigtige tiltag man sætter igang, Tiltag der HAR en effekt, og rent praktisk KAN gennemføres, og ikke bare en eller anden halvhjertet hovsaløsning, der alligevel ikke virker.

 

 

Udsendelsen der blev vist senere var noget bedre, og væsentligt mere nuanceret. (Omend stadigvæk noget propagandapræget, da aktivist-pensionisten liiiige skulle af med kina-videoerne som argument mod danske farme)

Heri blev på meget sober vis vist mange måder at skaffe pels på, såvel som hvad der sker med pelsen efter den er fremstillet.

I det sidste blev belyst en problemstilling jeg kun er enig i:

Pelsene sorteres ikek efter hvor de komemr fra, men udelukkende efter kvaliteten.

Det betyder at man som forbruger reelt ikke har en chance for at købe pelse fra farme hvor forholdene er iorden.

 

Medmindre man køber direkte, for den mulighed har vi alle.

 

Slutforbrugeren har magten, ganske som med alle andre ting. Vil man ikke betale for ordentligt fremstillede pelse (eller vilde pelse), ja så får man en vare fra steder hvor det der med dyrevelfærd ikke betyder så meget. Kinapelse for eksempel.

 

 

 

 

Og lige til dén med PETA i argumentationen....

PETA er vel nok én af de mest skinhellige og knaldhamrende useriøse propagandadrevne pengemaskiner der eksisterer.

PETA og ANIMA hænger iøvrigt temmeligt godt sammen. Ved ikke om de stadig offentligt står ved det, men det gjorde de ihvertfald for et lille års tid siden.

Lidt "propaganda" imod PETA: www.petakillsanimals.com

Penn & Teller har iøvrigt også lavet et program om PETA. Ikke just det mest seriøse program ("Bullshit" hvis i kender til dem), men mindst på højde med "Operation X"

Link til indlæg
Del på andre sites

Her må jeg erklære mig fuldstændigt enig i det du skriver. :shock: Jo jo den er god nok, jeg er enig.

En eller anden mærkningsordning med tilhørende kontrol ville være på sin plads og burde komme som en naturlig ting efter de ting vi har set foregår både i Danmark med i særlig grad i visse andre lande.

 

 

 

Nu har vi i forhold til andre lande en fantastisk lovgivning på det dyreetiske område. Der er enkelte svipsere i loven, men overordnet er det en god lov.

Men vi bør aldrig nøjes. Vi bør arbejde på at forbedre loven og forbedre forholdene for de dyr vi har i vores varetægt på den ene eller den anden måde. Vi bør kunne gøre det bedre.

 

 

 

:5up:

 

Det er jo en historisk dag i HFs historie :scared: :lol:

 

I øvrigt vil jeg tilføje, at det der med, om hele dyret bliver brugt eller ej - det ser jeg som mindre vigtigt. Hovedsagen er, at det bliver slået ihjel, og jeg ser det ikke som en formildende omstændighed, at der ikke er en smule til rest. Omvendt kan man jo indvende, at det, der bliver brugt fra pelsdyrene, holder længere end det, man bruger fra køddyrene.

 

En pels holder i mange år - måske mere end 10 år, hvorimod en bøf er glemt, når den er spist (Ok, er den solgt af SuperBest så lever selvfølgelig ret længe...: badr:). Med mindre man køber sko af virkelig høj kvalitet, holder de jo heller ikke mere end et par sæsoner.

Link til indlæg
Del på andre sites

En af mink avlerne fra udsendelsen "pels eller ej", fortalte at minkene blev brugt 100%.

 

Fedtet blev bla. brugt til Bio-et-eller-andet-olie (tror jeg det var :oops: ) og kødet til - orv jeg hørte vist ikke helt efter :oops::oops::oops: - men kødet blev også genanvendt! :lol:

 

Minkenes foder var vist i øvrigt grise og hønse affald.

 

Fedtet til bio-diesel og kød og ben til køb og benmel.:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...