Hop til indhold

Welsh Corgi Cardigan


Gæst Exelynz
 Share

Recommended Posts

Gæst Exelynz

Hej i glade hundefolk.

Jeg er helt ny på siden så tilgiv mig hvis jeg har lagt tråden i et forkert rum.

 

Min kæreste og jeg har talt om at anskaffe os en hund når vi får sat os i hus.

 

Jeg er simpelthen forelsket i alle hunde, men corgien er helt speciel. Desværre ved jeg ikke nok (synes jeg selv) om racen, så det kunne være rart hvis i er nogle som har erfaringer med denne race som ville give lidt tips osv.

 

Jeg ved at det ikke anbefales at have en corgi som førstegangs hund men kan det gå alligevel når nu det er denne hund man har læst sig varm på??

 

på forhånd tak.

Trine

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender ikke noget til racen overhovedet, ud over at den har nuttede ører :lun:

 

 

Når det så er sagt, så ville jeg TRO at hvis i satter jer godt ind i racen (hvilket i vel har vis det er den i er varm på) og der findes så mange bøger (ikke at man kan læse sig til alt) så tror jeg da i nok skal klare det.

 

Med mindre hunden har nogle specifikke ting der gør at man SLET IKKE kan overleve den som førstegangs ejer?

 

 

Kunne i evt tage ud og besøge nogle kenler (hvilket anbefales før man køber hvalp) og snakke med dem om hvordan hunden er, se den "live" og få nogle gode snakke?

Link til indlæg
Del på andre sites

De corgier, jeg har mødt, elsker i hvert fald at gø. Vi møder jævnligt er par stykker, der ikke laver andet end at løbe glammende gennem parken med ørerne svævende ud til siden, når de er ude at gå tur. :lol:

 

Så vidt jeg har forstået, er det en stædig race, der kan være svær at motivere og opdrage. Det er nok derfor, at den ikke anbefales til førstegangskøbere, kunne jeg forestille mig.

 

Jeg vil også anbefale jer at besøge en kennel (IKKE mens de har hvalpe, så er det umuligt at være objektiv :blink:) eller andre, der selv har corgier. Så kan I snakke med dem om, hvad racen kræver, hvilke udfordringer der er osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25

Jeg kender til et par corgiér - Den ene bed Emil i går. Den er generelt meget territorial også på steder hvor den ret beset ikke bor. Har den sat sig noget for så gør den det.

 

Den her, render løs hele dagen. Den hyrder hestene (corgien er en hyrdehund), og det kan gå ret vildt for sig. Den bider gerne i haser, koder mv. Kender også een der hyrder familiemedlemmerne. Den gør jævnligt men ikke hele tiden. Når den så går i gang så bliver den også ved og ved og ved. Mest af heste eller hunde.

 

Disse og de andre jeg mødt er ikke kæle/putte hunde. De vil gerne klappes og kløes lidt men generelt har de det godt ved ejeren men ikke "på skødet" af ejeren.....Hvis du forstår :rolleyes::-D

 

Der skal nok være flere undtagelser end dem jeg har mødt. Mit forslag vil også være og ringe til nogle opdrættere - kigge i et par bøger og læse lidt om hyrdehunde samt racen specifikt.

 

Held og lykke :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Trine.

Jeg er første gangs hunde ejer og har netop en Welsh Corgi Cardigan.

Og det har vi på ingen måder fortrudt :blink:

Det er en race som der er meget trofast overfor sin ejer og den er meget

lærenem. MEN det er en hund som der skal opdrages lige med det samme

man får den. Og den skal vide fra første dag hvad den må og ikke må.

For ellers vil den gerne overtage styrringen.... det tog os ca 1 måned og så var der ingen problemer. Racen elsker udfordringer og vil gerne lege meget. Det er en meget energisk hund der gerne vil gå lange ture og gerne flere gange om dagen... men den er skam også en kærlig famile hund der gerne vil " hygge " om sin ejer.

Håber at det dette kan hjælpe jer lidt med at tage jeres beslutning :-)

Hilsen Luna

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja når tiden nærmer sig vil vi da besøge et par steder der opdrætter. Har dog allerede kigget på et sted som jeg føler mig meget tryg ved at skulle have hund fra.

Jeg kan høre at der er mange oplevelser med denne hund:klap: Jeg tror vi holder os til denne race. Vores genbo har også en og den hverken gør eller er aggresiv, så det må kunne lade sig gøre med faste rammer at opdrage dem til ikke at være larmende osv.

 

Vil vente med hund til vi sætter os i hus med have. Så må jeg nøjes med at passe min venindes lille chihuahua indtil videre. selvom jeg er helt vild hunde-skrug :P:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

sheilas bedste ven er en corgi og man skal lede længe efter en mere sjov, fræk og morsom hund. ukuelig gåpåmod og humor.

 

Jeg har passet hende flere uger af gangen, så lidt smag for hvordan livet med en corgi er har jeg da fået.

 

Meget aktiv, elsker udfordringer og at lege. Lidt bestemt overfor andre hunde, vil måske gerne bestemme lidt. Sheilas veninde er først begyndt at vise den tendens nu som knap 2 årig. Tidligere har hun bare været et stort legebarn.

Hun gøer ikke specielt meget. jo, højt og tydeligt i haven og hvis noget skræmmer hende, men ikke mere end mine hunde.

 

Men det er bestemt ikke en hund, for dem der ikke har humor og kan se det lidt sjove i at hunden kigger på en ud af øjenkrogen, når man kalder og så spæner den anden vej! Og som samtidig kan være rolig og konsekvent, så hunden ikke får sin vilje med alt.

Det har ikkeværet den nemmste hund at træne, hun lærer hurtigt, men har svært ved at holde fokus i længere tid, når nu der er så meget andet spændende.

Ejerne til hende er førstegangsejere som har sat sig meget ind i hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...