Hop til indhold

De forbandede lopper!

Adele
 Share

Recommended Posts

Jeg har brug for lidt råd, mht. lopper.

Sherlock har lopper, og her for et par uger siden, behandlede vi ham med en pipette i nakken. Der står bag på at det skal gentages 6 uger efter, og det er jo alt sammen fint. Men vi kan altså ikke vente seks uger! Sherlock klør sig og klør sig, og han er fuld af loppeeksrementer, inde ved pelsen. Jeg ved godt at der skal et par pipetter til at slå sådan en loppecyklus i smadder, men jeg synes at det er synd, at han skal gå og klø sig, hele tiden. Er er noget der kan sige mig, kan der ske noget ved at give hunden en ny pipette i nakken, en 2-3 uger efter han har fået den første? Eller er der noget andet man kan gøre, for at hjælpe ham af med lopperne?

Og så lige en lille ting mere;

Vi har nogle piller liggende, som man også giver, imod lopper. Capstar Vet hedder de. To gange har han fået dem, og begge gange har han reageret på samme måde; der går 20-30 minutter, og så farer han rundt i huset, og skaber sig, og napper sig i pelsen.

Vi har snakket om at det muligvis kan være at lopperne bider ekstra til, når de mærker giften, og at det er dét, der påvirker ham så meget. Men så skænkede tanken mig også, at han måske er allergisk over for de piller? Ved i om det er en normal reaktion?

Link til indlæg
Del på andre sites

Du må IKKE overdosere, han har fint loppegift på sig og lopperne dør....eller måske dør de ikke, så ville jeg skifte mærke istedet. De gange Petrine har haft lopper er det sluttet indenfor 24 timer efter hun blev dryppet.

Tror ikke ligefrem lopperne bider ekstra, synes mere det lyder som en uheldidg bivirkning ved pillerne, så dem ville jeg heller ikke bruge.

Har han loppeallergi? Eller er det 'bare' lopperne der generer ham? Hvad dryppede I med?

Link til indlæg
Del på andre sites

Du må IKKE overdosere, han har fint loppegift på sig og lopperne dør....eller måske dør de ikke, så ville jeg skifte mærke istedet. De gange Petrine har haft lopper er det sluttet indenfor 24 timer efter hun blev dryppet.

Tror ikke ligefrem lopperne bider ekstra, synes mere det lyder som en uheldidg bivirkning ved pillerne, så dem ville jeg heller ikke bruge.

Har han loppeallergi? Eller er det 'bare' lopperne der generer ham? Hvad dryppede I med?

Hermed noteret, INGEN overdosering.

Det vi drypper ham med hedder Frontline, og er det, vi kan købe hos dyrlægen. Jeg tror ikke at han er allergisk overfor lopper. Han har stadig en del i hans pels, så det er nok mere realistisk at produktet ikke virker. Det undrer mig dog lidt, for så vidt jeg ved, at det de pipetter de fleste herinde bruger? Men det kan selvfølgelig være det sammen, hvis ikke de dræber Sherlocks lopper.

Med hensyn til pillerne, vi har selvølgelig ikke tænkt os at bruge dem på ham igen, da hans reaktion var lidt for underlig. Det tør vi ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når nu den stakkels fyr er så hårdt angrebet og capstar ikke er godt, så ville jeg købe noget loppe shampo og vaske ham grundigt og evt. kæmme ham med en loppekam.

Derefter er du nød til at behandle ham med frontline igen, da du fjerner frontlinen ved vask:-D

Desuden måske også grundig støvsugning og loppespray i omgivelserne og hans liggeplads:-D

Håber han slipper hurtigt af med de dumme lopper:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når nu den stakkels fyr er så hårdt angrebet og capstar ikke er godt, så ville jeg købe noget loppe shampo og vaske ham grundigt og evt. kæmme ham med en loppekam.

Derefter er du nød til at behandle ham med frontline igen, da du fjerner frontlinen ved vask:-D

Desuden måske også grundig støvsugning og loppespray i omgivelserne og hans liggeplads:-D

Håber han slipper hurtigt af med de dumme lopper:5up:

Jeg vil, så snart det er muligt, suse ind til dyrhandelen og købe noget loppeshampoo og noget loppespray. Hans kurv kan heldigvis komme i vaksemaskinen, så det er jo nemt.

Mange tak for hjælpen, jeg håber at vi snart kan blive fri for de dumme lopper :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes du skal læse på denneher side om Frontline og om lopper.

http://www.frontlinecombo.dk/html/parasite/flea.asp

--Jeg går ud fra, at det er Frontline Combo I har brugt?

--Lopperne dør når de kommer i kontakt med den dryppede hund, men de kan jo altså godt leve i måneder i omgivelserne.

Det er vigtigt, at I følger forskrifterne der hører til produktet.

Det er noget med at rengøre og støvsuge og vaske osv.

Ellers bliver I ved med at have lopper i op til 3 måneder.

LAD VÆRE MED at dryppe igen før de 6 uger er gået. Det virker ikke stærkere. Og det KAN være farligt for Sherlock.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes du skal læse på denneher side om Frontline og om lopper.

http://www.frontlinecombo.dk/html/parasite/flea.asp

--Jeg går ud fra, at det er Frontline Combo I har brugt?

--Lopperne dør når de kommer i kontakt med den dryppede hund, men de kan jo altså godt leve i måneder i omgivelserne.

Det er vigtigt, at I følger forskrifterne der hører til produktet.

Det er noget med at rengøre og støvsuge og vaske osv.

Ellers bliver I ved med at have lopper i op til 3 måneder.

LAD VÆRE MED at dryppe igen før de 6 uger er gået. Det virker ikke stærkere. Og det KAN være farligt for Sherlock.

Den vi bruger hedder Frontline Pour-on Vet.

Tak for hjælpen :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

De par gange, hvor Tyson har haft lopper, har jeg gjort følgende i nævnte rækkefølge:

- Støvsuget grundigt (husk paneler, sofahjørner osv.) og vasket alt, hvad der kunne vaskes

- Givet Tyson bad med loppeshampoo

- Givet ham en pipette med FrontlineCombo

Det har hver gang virket mere eller mindre med det samme, så hverken han eller jeg har fået nye loppebid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der skal altså dryppes med frontline 10 x dosis for at der overhovedet er nogen risiko for hunden:-D

Jeg har jo haft rotter og brugte Frontline (ved godt rotter ikke er hunde, men de bliver brugt til forsøg), for det første blev rotterne dårlige ved overdosering på en halv gang for meget, for det andet blev jeg selv vanvittigt dårlig bare fordi jeg dyppede en finger i stadset, så jeg har STOR respekt for frontline.

Tilstået, jeg har hverken gjort rent eller vasket ekstra når Petrine har haft lopper, jeg har brugt advocat, som vist nok er et hak giftigere, dyrere men også ret effektivt.

Håber du slipper af med de klamme snyltere!

Link til indlæg
Del på andre sites

Stakkels Sherlock! :ae:

Jeg er gået over til Bayvantic efter jeg fik at vide, at det var mere effektivt end Frontline. Der skal også kun gå 4 uger mellem behandlingerne mener jeg?! :hmm:

Jeg mener desuden, at Frontline Combo er mere effektiv end Frontline Pour on.. :hmm:

Held og lykke i kampen mod bæsterne - Death to them all! :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Stakkels Sherlock! :ae:

Jeg er gået over til Bayvantic efter jeg fik at vide, at det var mere effektivt end Frontline. Der skal også kun gå 4 uger mellem behandlingerne mener jeg?! :hmm:

Jeg mener desuden, at Frontline Combo er mere effektiv end Frontline Pour on.. :hmm:

Held og lykke i kampen mod bæsterne - Death to them all! :evil:

Jeg vil da lige kigge på det Bayvantic. Indtil videre tror jeg dog vi fortsætter med Frontline, som vi har liggende. Og fortsætter vi med det, skal jeg nok huske at købe Combo :5up:

Bag på pakken står der at der ved katte skal gå fire uger, men ved hunde seks uge. Ikke at jeg forstår hvorfor.

Men tak for hjælpen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo haft rotter og brugte Frontline (ved godt rotter ikke er hunde, men de bliver brugt til forsøg), for det første blev rotterne dårlige ved overdosering på en halv gang for meget, for det andet blev jeg selv vanvittigt dårlig bare fordi jeg dyppede en finger i stadset, så jeg har STOR respekt for frontline.

Tilstået, jeg har hverken gjort rent eller vasket ekstra når Petrine har haft lopper, jeg har brugt advocat, som vist nok er et hak giftigere, dyrere men også ret effektivt.

Håber du slipper af med de klamme snyltere!

Rotter bliver jo netop brugt til forsøg, fordi de reagere ved meget lave doser:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Zacho har loppeallergi og vi er derfor meget opmærksomme på at hverken hunde eller katte har lopper.

Vi startede ud med Frontline og har prøvet både den alm Pour-on og Combo´en, men desværre med meget ringe resultat.

I dag bruger vi Bayvantic på hundene og Zacho har ikke reageret på lopper siden vi skiftede for knap et år siden.

Jeg ville nok overveje at droppe Frontlinen og i stedet prøve med Bayvantic og behandle så hurtigt som muligt, uanset at din hund allerede for kort tid siden er blevet behandlet med Frontline.

Mht Frontline og overdosering, så er jeg ikke inde i hvor meget og hvor lidt der skal til, men har selv lavet det samme nummer (altså overbehandlet) uden der har været problemer, men man skal selvfølgelig altid holde et vågent øje, når man behandler sin hund med loppemidler, uanset interval - det er ikke alle hunde, der tåler det lige godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

:evil::evil:

Jeg har brugt hele min dag på at støvsuge grundigt i køkken og mellemgang, så det var gjort, når min far kom hjem fra byen med loppeshampoo. Men de havde det sgu udsolgt over det hele!

Nu overvejer jeg så om jeg skal give ham endnu en frontline, i håb om at den udførte rengøring vil gøre det af med lopperne denne gang. Egentlig skal han først have igen om to uger (Jeg fandt ud af at mindste behandlingsinterval er 4 uger, undskyld n1nna) Men jeg har jo fået lidt blandede inputs omkring overdosering, i tråden her. Jeg ved virkelig ikke om jeg tør det.

Men på den anden side, hvis jeg venter til butikkerne har fået shampoo, om en uge, skal jeg jo til at gøre rengørings arbejdet endnu en gang...

Tro endelig ikke at jeg hellere vil have at min hund bliver syg, end at jeg skal gøre rent igen, men altså. Jeg håber i forstår hvad jeg mener :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
:evil::evil:

Jeg har brugt hele min dag på at støvsuge grundigt i køkken og mellemgang, så det var gjort, når min far kom hjem fra byen med loppeshampoo. Men de havde det sgu udsolgt over det hele!

Nu overvejer jeg så om jeg skal give ham endnu en frontline, i håb om at den udførte rengøring vil gøre det af med lopperne denne gang. Egentlig skal han først have igen om to uger (Jeg fandt ud af at mindste behandlingsinterval er 4 uger, undskyld n1nna) Men jeg har jo fået lidt blandede inputs omkring overdosering, i tråden her. Jeg ved virkelig ikke om jeg tør det.

Men på den anden side, hvis jeg venter til butikkerne har fået shampoo, om en uge, skal jeg jo til at gøre rengørings arbejdet endnu en gang...

Tro endelig ikke at jeg hellere vil have at min hund bliver syg, end at jeg skal gøre rent igen, men altså. Jeg håber i forstår hvad jeg mener :rolleyes:

Hvorfor ikke prøve et andet mærke, når det du allerede har prøvet, har bevist at det ikke virker :confused:

Bayvantic fx har et helt andet aktivstof end Frontline :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bruger Bayvantic.. Det virker meget bedre end Frontline..og så virker det selvom hundene hopper i vandet/kommer i bad..

2 gange om året (1 maj og 1 november) bruger vi advocate som også tager orm.. Så slipper vi får at give dem ormekur oveni..

Frontline bruger vi kun til kattene(fordi dyrlægen siger de dør af Bayvantic) og mod øremider..

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bruger Bayvantic.. Det virker meget bedre end Frontline..og så virker det selvom hundene hopper i vandet/kommer i bad..

2 gange om året (1 maj og 1 november) bruger vi advocate som også tager orm.. Så slipper vi får at give dem ormekur oveni..

Frontline bruger vi kun til kattene(fordi dyrlægen siger de dør af Bayvantic) og mod øremider..

Her i huset virker Bayvantic tilgengæld OVERHOVEDET ikke. Jeg har tidligere brugt Frontline, men sidst jeg købte var dyrlægen gået over til Bayvantic fordi det skulle være mere effektivt.....Bah humbug :evil:

Det handler mindre om hvilket mærke man bruger og mere om at hvis lortet ikke virker så prøver man noget andet. Det er åbenbart temmelig individuelt, hvilken slags lopper ens kræ har..:mrgreen:

Iørvrigt, advocate??? Nu har både du og Petrine nævnt det, som værende megt effektivt, og nu siger du at det osse virker mod orm?. Har aldrig hørt om det. Hvor køber I det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Her i huset virker Bayvantic tilgengæld OVERHOVEDET ikke. Jeg har tidligere brugt Frontline, men sidst jeg købte var dyrlægen gået over til Bayvantic fordi det skulle være mere effektivt.....Bah humbug :evil:

Det handler mindre om hvilket mærke man bruger og mere om at hvis lortet ikke virker så prøver man noget andet. Det er åbenbart temmelig individuelt, hvilken slags lopper ens kræ har..:mrgreen:

Iørvrigt, advocate??? Nu har både du og Petrine nævnt det, som værende megt effektivt, og nu siger du at det osse virker mod orm?. Har aldrig hørt om det. Hvor køber I det?

Man får det på recept hos dyrlægen.. Det tager ALT, også øremider og selvfølgelig flåter...

Det er ikke så meget dyrere end Bayvantic.. Jeg giver 1300 for Advocate til alle mine (1000 kr for Bayvantic)

Link til indlæg
Del på andre sites

Og det er ikke engang løgn... Jeg har mistet en kat på den konto.:megaked:

Hun slikkede på hunden efter den var dryppet med Bayvantic. Hun hadede ellers hunden af et godt hjerte og holdt altid god afstand. Det må have lugtet/smagt godt :cry: Der gik ikke engang 15 min, så var hun død......under megen klagen og skrigen :megaked:

Endnu en grund til at vi ikke længere bruger Bayvantic her i huset.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Og det er ikke engang løgn... Jeg har mistet en kat på den konto.:megaked:

Hun slikkede på hunden efter den var dryppet med Bayvantic. Hun hadede ellers hunden af et godt hjerte og holdt altid god afstand. Det må have lugtet/smagt godt :cry: Der gik ikke engang 15 min, så var hun død......under megen klagen og skrigen :megaked:

Endnu en grund til at vi ikke længere bruger Bayvantic her i huset.....

Det smager sq ellers ikke godt!!! Meget bittert.. Jeg fik det i munden en dag da jeg gav hundene det..

15 min??:shock::shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det smager sq ellers ikke godt!!! Meget bittert.. Jeg fik det i munden en dag da jeg gav hundene det..

15 min??:shock::shock:

Ja, 15 min!! Jeg havde lige nået at får dyrlægen i røret, da min mand råbte at nu var det for sent..:megaked:

Jeg ved ikke hvad det var der kom over hende, hun nærmede sig som sagt aldrig hunden, men jeg ved det var 15 min, for jeg så hende slikke hunden, og et kvarter senere var hun død.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor ikke prøve et andet mærke, når det du allerede har prøvet, har bevist at det ikke virker :confused:

Bayvantic fx har et helt andet aktivstof end Frontline :-)

Vi giver lige Frontline en chance mere. Sidste gang vi brugte det gjorde vi hverken rent eller støvsugede, det vil sige at i princippet kan det have hjulpet for en kort stund, men så er lopperne hoppet på ham igen. Denne gang vil vi bruge det efter et bad i loppeshampoo og vaskning af kurven og de steder han færdes mest. Hvis det ikke virker denne gang, vil vi da klart overveje, at skifte mærke.

Jeg fortsætter med at give min Boxer hvidløg - har hverken set lopper eller orm i mange år :-)

Jeg har godt hørt det nævnt, det dér med hvidløg. Men hva', giver du det revet/presset, eller er det noget pulver, af en art?

Link til indlæg
Del på andre sites

Siden 1995 har jeg brugt hvidløg til mine hunde og i alle de år har de aldrig haft lopper eller orm og kun få (måske 3- 4) flåter eller tæger hver, på et år.

Hvidløg er giftigt og det må kun bruges i ganske små mængder.

Jeg køber det i en et kilo-spand hos foderfirmaer og giver ca. 100 kr for et kilo hvidløgspulver eller grannulat. Det bruges også til f.eks. ænder, gæs, høns, får, heste og geder.

Jeg bruger ikke rå hvidløg, fordi de svinger meget i "styrke" - grannulat eller pulver er ens i styrke hver gang.

Mine hunde har fået en lille strøget teskefuld på deres våde mad hver dag - i starten (8 - 14 dage) kun en MEGET lille halv strøget teskefuld. Mine Boxere har vejet ca. 27 kg og ca. 36 kg. Lige når foderet med hvidløg er ædt kan hundenes ånde godt lugte af det, men lugten er væk efter ca. 5 min.:badr:

Jeg kender eén der ville gøre det så godt at hun 1. gang gav sine hunde en spiseskefuld hver - de blev rigtig syge af det og har aldrig siden ville have hvidløg Så lad være med at give Jeres hunde ekstra hvidløg.

Hundefolk jeg kender som gerne holder ferie på Bornholm, har tidligere haft store gener af tæger / flåter på deres hunde i ferien. Efter at have brugt "hvidløgsmetoden" har de ingen problemer med det mere.

Ps. Jeg kan aldrig huske om de hedder tæger eller flåter :oops:

Tak for svaret!

Ps. det hedder flåter. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites