Hop til indhold

Renlighed - tisser nu i sofaen!


Gæst Walther
 Share

Recommended Posts

Gæst Walther

Håber virkelig at der er nogen som kan hjælpe lidt. Min kæreste og jeg er første-gangs-hundeejere, og før vi fik vores dejlige Bichon Havanais hvalp, som nu er 5 måneder, læste vi en masse bøger for at være sikker på at gøre det godt.

Vi fulgte alle reglerne omkring renlighed; sørge for at tage ham ned i gården og tisse efter han har sovet, leget, spist og drukket, ikke skælde ud hvis han tissede indenfor og massere af ros når det skete ude. Der gik lidt tid, og til sidst nåede vi at komme ud med ham næsten hver gang. Han har herefter kun tisset indenfor når han har været alene i løbet af dagen, og det skete altid på avisen.

Men nu har han de sidste par uger bare tisset når han har haft lyst, og han letter ben op af stole, hopper op i sengen og sofaen, og letter ben. Det er som om han har glemt alt om at man kun tisser ude og skal holde sig, og hvis det skal ske inde, at det så er på avisen.

Er der nogen som ved hvorfor han pludselig er begyndt på den slags, og hvordan man gør for at få ham på rette kurs?

På forhånd mange tak for hjælpen!:-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Han letter jo ben, så det er da også i mit hovede markering han foretager sig.

 

Nu ved jeg godt at det ikke er på mode med skæld ud længere (og ja.. jeg er fra dengang man tværede snuden på den stakkels hund ned i uheldet :megaked:)

Ikke at jeg bidrager til dette nu og bifalder heller ikke metoden. :shock:

 

Men jeg mener også at hunden skal have at vide at det IKKE er okay at tisse indendørs. Det kan sagtens gøres på en bestemt og samtidig pæn måde. Naturligvis i gerningsøjeblikket og ikke efterfølgende.

 

Hvis vi har uheld, bliver det også bare fjernet og ignoreret.

 

Men hvis jeg 'overrasker' ham i det, bliver han helt bestemt ført udenfor, så han lærer hvor det skal foregå.

 

Men det gør I andre vel også? :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Han letter jo ben, så det er da også i mit hovede markering han foretager sig.

 

Nu ved jeg godt at det ikke er på mode med skæld ud længere (og ja.. jeg er fra dengang man tværede snuden på den stakkels hund ned i uheldet :megaked:)

Ikke at jeg bidrager til dette nu og bifalder heller ikke metoden. :shock:

 

Men jeg mener også at hunden skal have at vide at det IKKE er okay at tisse indendørs. Det kan sagtens gøres på en bestemt og samtidig pæn måde. Naturligvis i gerningsøjeblikket og ikke efterfølgende.

 

Hvis vi har uheld, bliver det også bare fjernet og ignoreret.

 

Men hvis jeg 'overrasker' ham i det, bliver han helt bestemt ført udenfor, så han lærer hvor det skal foregå.

 

Men det gør I andre vel også? :confused:

nææ, vi roser for vaps'en gør det udenfor, lukker den ud meget tit og er med den så vi er der til at rose :-)

 

Jeg har aldrig hørt om en hund der vil afmærke sit eget hjem=dens hule.

De gør det enten fordi de ikke kan holde sig og/eller har lært det er udenfor det sker.

 

Eller pga. stress/seperations angst når de er alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

nææ, vi roser for vaps'en gør det udenfor, lukker den ud meget tit og er med den så vi er der til at rose :-)

 

Jeg har aldrig hørt om en hund der vil afmærke sit eget hjem=dens hule.

De gør det enten fordi de ikke kan holde sig og/eller har lært det er udenfor det sker.

 

Eller pga. stress/seperations angst når de er alene.

 

 

Ja ja.. det gør jeg da osse - til overflod.. :blink:

 

Men der er vel ikke ret mange hvalpeejere som bare står og kigger på at kræet besørger på gulvet?.. :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg TROR altså... at det kan være en nervøsitet, der kan være opstået hvis I f.eks. har råbt op når han var ved at sætte sig indendørs...

 

Når hvalpen HAR vist alle mulige tegn på begyndende renlighed og der så alligevel er ved at ske uheld, så er det jo menneskeligt at man råber "NEJ" og styrter hen og griber hvalpen for at få den udenfor.....:roll:

Men så bliver hunden nervøs og kan slet ikke finde ud af det med renlighed mere.

Jeg havde det samme problem med min tidligere hund, Ramses II. Og han var af samme årsag rigtig længe om at blive renlig.

 

Du kan ikke stoppe problemet på én dag. Men du KAN gøre forskellige ting.

 

1) I skal have indøvet helt faste vaner for, hvad man gør når I skal ud og tisse. F.eks. siger man "ska du ud og tisse?" og går ud til hoveddøren. Hunden går sandsynligvis med. Og med lidt held så kan det være at den piver eller gøer af begejstring.. Så rooser man altså, selv om man ellers helst ikke vil have gøen i lejligheden af hensyn til naboerne.

Og ved hoveddøren skynder man sig at tage snor og overtøj på. Man skal være sjov og glad hele tiden. Det må ikke virke som en ulejlighed, selv om det er midt i en tv-udsendelse..

 

2) I må aldrig reagere, hvis han tisser indendørs. Hvis problemet skyldes nervøsitet, så hjælper det ikke spor at irettesætte eller at komme farende for at afværge "katastrofen". Vent til han er færdig, og gør derefter grundigt rent efter ham.

 

3) Hold øje med ham. Hvis han søger hen til steder, hvor han måske kunne finde på at tisse, så siger en af jer: "Ska du ud og tisse?" og går ud til hoveddøren. Sørg for at være sjov og underholdende, så det er sjovere at gå med dig ud og tisse end bare at tisse op at et dumt stoleben.

 

4) Når han er alene hjemme, så kunne han måske opholde sig i køkken, bad eller entre. Eller i et andet rum uden tæpper eller polstrede møbler.

 

Hvis I lige får nerverne i ro, så tror jeg at han ret hurtigt vil lære at gå ud til hoveddøren og gø eller pive. Og SÅ skal der roses!!! Hele vejen ned ad trappen og ud til tissestedet!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, jeg vil altså godt indrømme at når Luna vælger at besørge indenfor fordi at hun ikke vil ud når det regner, så siger jeg "nej" til hende, "nej" er en indlært øvelse der betyder "stop det du er i gang med øjeblikkeligt!"

 

Hvordan skal hun vide at det ikke er ok, hvis jeg ikke fortæller hende det? Jeg skælder hende ikke ud, jeg løber ikke hen til hende, jeg siger bare "nej". Og når hun så stopper, så går jeg hen og lukker hende ud.

 

Jeg kunne aldrig finde på at sige noget hvis jeg ikke direkte ser hende gøre det, men ser jeg hende gøre det, så får hun altså et "nej".

 

Lige i øjeblikket er det desværre en af de ting vi øver en del, da et hospitalsophold hvor man bliver tvunget til at tisse inden for, ligesom ødelægger renlighedstræningen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, jeg vil altså godt indrømme at når Luna vælger at besørge indenfor fordi at hun ikke vil ud når det regner, så siger jeg "nej" til hende, "nej" er en indlært øvelse der betyder "stop det du er i gang med øjeblikkeligt!"

 

Hvordan skal hun vide at det ikke er ok, hvis jeg ikke fortæller hende det? Jeg skælder hende ikke ud, jeg løber ikke hen til hende, jeg siger bare "nej". Og når hun så stopper, så går jeg hen og lukker hende ud.

 

Jeg kunne aldrig finde på at sige noget hvis jeg ikke direkte ser hende gøre det, men ser jeg hende gøre det, så får hun altså et "nej".

 

Lige i øjeblikket er det desværre en af de ting vi øver en del, da et hospitalsophold hvor man bliver tvunget til at tisse inden for, ligesom ødelægger renlighedstræningen...

 

Men der er osse forskel på, hvor nervøse hunde er...

 

Min Ramses havde lige netop problemer i 4-5 mdrs.-alderen..

 

Og Luna er lidt ældre end trådstarters hvalp, ikke?..

 

Det klogeste er nok at gå ud fra, at det er nervøst betinget.

Så gør man ikke noget galt.

 

Faste rutiner og at gøre tisseturen sjov og interessant virker jo osse på ulyst og regnvejr..:-D

 

Selv om det da sikkert ER mindst lige så godt at sige "DEN går ikke putte" til Luna... :lol::lol: Hun VED jo godt, at hun skal tisse udenfor. Osse i regnvejr:-P.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men der er osse forskel på, hvor nervøse hunde er...

 

Min Ramses havde lige netop problemer i 4-5 mdrs.-alderen..

 

Og Luna er lidt ældre end trådstarters hvalp, ikke?..

 

Det klogeste er nok at gå ud fra, at det er nervøst betinget.

Så gør man ikke noget galt.

 

Faste rutiner og at gøre tisseturen sjov og interessant virker jo osse på ulyst og regnvejr..:-D

 

Selv om det da sikkert ER mindst lige så godt at sige "DEN går ikke putte" til Luna... :lol::lol: Hun VED jo godt, at hun skal tisse udenfor. Osse i regnvejr:-P.

 

Ja, det ved Luna godt :lol:

 

Du kan godt have ret i "better safe than sorry", idet vi jo heller ikke ved hvordan "nej" er indlært. Herhjemme har "nej" intet med straf at gøre, tværtimod bliver man belønnet hvis man straks stopper det man er i gang med, som ved enhver anden øvelse der udføres korrekt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle.

 

Mange tak for de gode råd! :-P Jeg tror ikke at det er nervøsitets-tisseri, men mere at 'jeg-er-oppe-og-køre-så-jeg-tror-jeg-tisser-op-af-stolen/sofaen'. Vi må bare til at tage os sammen og komme ud med ham noget oftere, selvom det er koldt om man skal ned fra 3.! :blink:

 

Er der en normal alder for hvornår de er helt renlige?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...