Hop til indhold

"Antiluft" mad?


Gæst Mopsdog
 Share

Recommended Posts

Gæst Mopsdog

Hej

 

Vi får i morgen en skøn lille Mops/Fransk Bulldog kryds på 6 mdr.. :-D Men dens nuværende ejer fortæller at den har meget luft i maven.

Dette lille problem kunne jeg godt tænke mig at gøre noget ved, hvis det er muligt.

Så hvilket foder skal sådan en lille fyr have for at undgå prutteriet?

 

Jeg ved ikke hvad den fodres med nu, og jeg skal selvfølgelig nok skifte forsigtigt, hvis der skal skifte.

 

Venligst

Meget ny hundeejer :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kunne gå på www.olivers.dk og ringe til dem , de leverer til døren.

Har brugt det i 9 år til voksne og hvalpe uden problemer.

Men der findes mindst 100 andre mærker, som jeg ikke kender så godt.

Måske har din hvalp orm, hvis der er lidt mavesjov med den.

Så aftal med Dr Dyr at få den checket for evt orm.Her menes om du skal have afføring med fra flere dage????

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen

 

Ja, så er vidunderet ankommet, og jeg har fået min første lektion i hvad jeg IKKE har forstand på hos hunde.:lun:

Da vi havde spist (ved sofabordet) stjal fyren et levnet stykke hamburgerryg og slugte det uden at tygge overhovedet :shock: så staklen har nu diarré. Så selv om den var renlig, da den ankom, kan den nu ikke nå ud, før det sker.

 

Så jeg lader aldrig mere levninger stå, mens jeg lige laver noget andet!!!

 

Jeg har bestilt Olivers, så jeg kan prøve det.

 

Jeg har besluttet mig for at den skal ha' et dyrlægetjek. Ikke fordi jeg tror den har orm, men det skal da undersøges, hvis det kan være en mulighed, og så ved jeg jo om hunden er sund og rask.

 

Venligst

Charlotte

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa, velkommen og STORT tillykke med vapsen! :vinken:

 

Hehe, det er vidst en lille tyv i har fået Jer, det er ikke noget du skal bebrejde dig selv, vi laver alle fejl! :5up:

Hvalpe har lidt sart mave, lidt ZooLac kan hjælpe maven på vej igen. Det kan købes hos dyrlæger på nogle apoteker og hos nogle dyrehandlere. Hvis det fortsætter, så må du faste ham lidt med kogte ris og lidt kogt kylling eller måske en tur omkring dyrlægen.

 

Når han er faldet til hos Jer, kan i med fordel begynde at træne "nej"-øvelsen.

Start med en godbid mellem fingrene, hold den hen mod vovse, og sig "nej" (ikke råbe :engel:) træk evt. hånden lidt væk hvis vovse forsøger at tage den.

Når vovse kigger væk fra godbidden siger du/I "dyyygtiiig" evt. efterfulgt af "værsgo'" eller "ja" hvorefter hunden får lov at få den.

Med tiden kan man så udvide til at have bedre godbidder/have åben hånd/smide godbidden foran hunden - Det burde kunne gøre kål på "tyve"-problemet! :5up:

 

Held og lykke med videre forløb, håber I bliver glade for at være herinde :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå Charlotte- nu ingen godbidder eller andet , hvis hun fik tynd mave. Kun vand i 24 timer til tarmene får ro. Derefter så kogt fedtfattig kylling med kogt ris , ger ne med mere vand og længere kogetid. Ca 1/4 del kylling i 3/4 ris og små portioner , selv til en sulten hvalp . Så hellere fodre lidt, 4 gange dagligt til fast afføring.Evt dette Zoolac eller Canikur tabletter, står på pakken hvad der skal gives Pr legemsvægt.

Og så derefter skånsomt over på hvalpefoderet, med skånekosten iblandet og så mindre og mindre.

Hvis hun får blod i afføring må du til dr dyr med hende.Og sørg for hun drikker, for dehydrerede hvalpe er ikke godt .

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå Charlotte- nu ingen godbidder eller andet , hvis hun fik tynd mave. Kun vand i 24 timer til tarmene får ro. Derefter så kogt fedtfattig kylling med kogt ris , ger ne med mere vand og længere kogetid. Ca 1/4 del kylling i 3/4 ris og små portioner , selv til en sulten hvalp . Så hellere fodre lidt, 4 gange dagligt til fast afføring.Evt dette Zoolac eller Canikur tabletter, står på pakken hvad der skal gives Pr legemsvægt.

Og så derefter skånsomt over på hvalpefoderet, med skånekosten iblandet og så mindre og mindre.

Hvis hun får blod i afføring må du til dr dyr med hende.Og sørg for hun drikker, for dehydrerede hvalpe er ikke godt .

Hvis du synes kylling er for bøvlet så har vi altså brugt torskerogen når vi har skånefoderet Zacko og det fungere fint:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja,så har jeg dummet mig igen, for jeg har fodret almindeligt idag, men holdt ham langt væk fra "menneskemad".

 

Hvis jeg starter "program" fra nu, skulle det så ikke kunne rette op på fyren?

 

Han er i topform, husker at drikke og tigger mad ( han har boet her i et døgn og kender allerede køkkenskabet, der gemmer maden - dum er han ikke.)

 

Jeg skal selvfølgelig nok observerer ham nøje og kontakte dyrlægen, hvis der sker forværringer.

Han er nøje planlagt og ønsket, så det sidste jeg ønsker er jo at skade ham.

 

Charlotte

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja,så har jeg dummet mig igen, for jeg har fodret almindeligt idag, men holdt ham langt væk fra "menneskemad".

 

Hvis jeg starter "program" fra nu, skulle det så ikke kunne rette op på fyren?

 

Han er i topform, husker at drikke og tigger mad ( han har boet her i et døgn og kender allerede køkkenskabet, der gemmer maden - dum er han ikke.)

 

Jeg skal selvfølgelig nok observerer ham nøje og kontakte dyrlægen, hvis der sker forværringer.

Han er nøje planlagt og ønsket, så det sidste jeg ønsker er jo at skade ham.

 

Charlotte

 

Mener du han har det dårligt igen? er det sådan så faster du ham og starter skånekost kogt ris og Kylling,torskerog,fiskeboller har jeg også hørt brugt så om nogle dage lidt tørfoder i osv som beskrevet her i tråden har altid løst problemet for os, altså hvis der ikke støder andet til så er det dyrlægen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej han er ikke blevet dårligere. Jeg mente at jeg havde fodret normalt i dag.

 

Men jeg vil starte på den beskrevne diæt fra i morgen, når han skal ha' sit mad.

 

Hvis maven allerede er i bedring, er der ingen grund til 24timers faste - lidt ZooLac og kogte ris blandet med vand og lidt tørkost er fint så. :5up:

Har aldrig kunne faste Mio 100% et helt døgn :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der med at faste hvalpe er jeg altså ikke enig i :hmm:Nogle dyrlæger mener at det er dårligt (hårdt) for tarmvæggene. Vi har også givet skånekost og har prøvet zoolak en gang, det virkede så ikke men det gjorde pro-kolin.

 

Tillykke med hvalpen :-) Håber at maven har det godt igen. Næsten synd at han bare slugte burgeren, han (hun??) nåede jo ikke engang at nyde den :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Maven har det desværre ikke bedre,og jeg er begyndt at tvivle på om det kun er fordi han har stjålet "menneskemad", men måske fordi han ikke kan med det hundemad han har fået, det er af mærket Eukanuba/ hvalpefoder( det var en ny pakke vi fik med, da vi hentede ham)

 

Så nu står den på ris, kogt kylling og vand - ikke andet, heller ikke godbider, selv om han ser meget undrende ud over den kost.

 

Jeg har ikke ønsket at faste ham, idet det altid er hårdt for unge dyr/mennesker at faste, så jeg er rigtig glad for at få råd om diæt.

 

mvh, charlotte

Link til indlæg
Del på andre sites

Maven har det desværre ikke bedre,og jeg er begyndt at tvivle på om det kun er fordi han har stjålet "menneskemad", men måske fordi han ikke kan med det hundemad han har fået, det er af mærket Eukanuba/ hvalpefoder( det var en ny pakke vi fik med, da vi hentede ham)

 

Så nu står den på ris, kogt kylling og vand - ikke andet, heller ikke godbider, selv om han ser meget undrende ud over den kost.

 

Jeg har ikke ønsket at faste ham, idet det altid er hårdt for unge dyr/mennesker at faste, så jeg er rigtig glad for at få råd om diæt.

 

mvh, charlotte

 

Det skulle gerne blive bedre i løbet af 2 dage med skånekosten, hvis det ikke gør så prøv at købe pro-kolin på apoteket, det er ikke hård medicin, men hjælper rigtig godt (og smager åbentbart så godt at hunden tror det er en godbid :mums:).

Ved ikke om de andre allerede har skrevet det, men det er en god ide også at koge vandet han drikker.

 

Har de ikke fodret ham med det mærke før? For så er det da lidt mærkeligt at give jer det med?

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til HF.. er sikker på at du bliver glad for at være her.. der er et hav af "tosser" og "genier" og de har alle sammen rigtig meget at bidrage med ! (ved det for jeg er også selv ret ny endnu) :-D

Mth din lille vaps og hans mawse, jeg tyns at du skal tage en snak med dyrlægen når du nu alligevel tager op for at få et tjek af den lille fyr.

Det kan skade lige så meget som det gavner at forsøge "først det ene , så det andet" , hvis han i forvejen har sart mave som det lyder til pga luft osv.. så vil det være tåbeligt at begynde de helt store eksperimenter.

 

Kogt ris og kylling kan 100% sikkert ikke skade ham og da det er let fordøjeligt så laver det heller ingen skader.

Som nogen nævner så vil Zoo-lac eller evt Pro-kolin være en god ting at have i huset... også selvom alt er som det skal være... flere herinde vil vist give mig ret i at det ALTID er på fridag eller i weekender at vores kære hundebørn skal blive "syge" eller få mavebøvl... så hold husapoteket i orden. :-D

 

Held og lykke med gavtyven...:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Alt foderskift af hundefoder kan smadre en sart mave , især hos hvalpe.

Tillige kan skift af hjem og familie give løs mave, nok pga lidt stress.

Giv ikke menneskemad overhovedet, f.eks er alle løgarter giftige.

Når jeg modtager 3-4 mdr´s plejehvalpe fra Grækenland, er de forvirrede over flyturen, ændret klima, mærkelig folk der taler anderledes og ny hunde .Jeg giver ris/kylling til maven , altså afføring er hel normal, og derefter forsigtigt over på fuldfoder af god kvalitet , ved at øge mængden af fuldfoder. Dette over en hel uge.

Dem, der får spladdermave igen er ofte ikke af-ormet helt.

Til mine voksne hunde der sjældent får en maveomgang , bruges i stedet eller sammne med skånekost dyrlægens foder til sarte nyoperede hunde, . Der hedder Prescriftion Diæt I/D.

Først når maven er helt OK kan du give en delle eller andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak, for jeres gode råd og velvilje, når det kommer til en ny hundeejer.

 

Vel nok fordi jeg startede den anbefalede diæt i går, er der fremgang at spore, ikke at maven er helt i top, men det er da ikke tynd mere.

Jeg vel fortsætte med diæten indtil alt er i orden igen og få bestilt det sundhedstjek i morgen, så vi kan få vovse helt i top.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak, for jeres gode råd og velvilje, når det kommer til en ny hundeejer.

 

Vel nok fordi jeg startede den anbefalede diæt i går, er der fremgang at spore, ikke at maven er helt i top, men det er da ikke tynd mere.

Jeg vel fortsætte med diæten indtil alt er i orden igen og få bestilt det sundhedstjek i morgen, så vi kan få vovse helt i top.

 

Lyder godt der er bedring :klap: Hvalpe har sarte maver :roll:

- husk ikke bare at stoppe med ris/kylling og gå over på foderet, men at trække det over flere dage.. Giv evt. ZooLac forebyggende ved skiftet, det skade ikke, er lidt som Cultura for mennesker mener jeg! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...