Hop til indhold

dåsemad kontra tørkost??


Gæst alouiseba
 Share

Recommended Posts

Gæst alouiseba

Sagen er den at jeg har en lille cavalier dame som er MEGET kræsen, vi kan max fåhende til at spise ca 60-80 gram tørkost hver dag, jeg har nu købt det samme mærke bare i dåsemad (Regal hedder det skulle være rigtig godt) og det spiser hun lynhurtigt op, så jeg overvejer at skifte til dåsefoder, eller kan jeg evt. blande halv/halv? og hvad har i andre af erfringer med dåsefoder? det jeg havde købt kostede 20 kr. for en dåse og hun skulle på en dag have 3/4 af dåsen så det er jo alt for dyrt sntes jeg, kan i andre forslå nogle gode mærker som ikke er helt så dyre, eller må jeg bare regne med at det er dyrt når det er på dåse? Kan man evt. lave det selv på en eller anden måde?? Håber på lidt hjælp fra jer rfarende hundeejere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg så en ernæringsekspert udtale sig om det forleden, og hun udtalte at hvis man købte kvalitets vådfoder og sammenlignede det med kvalitets tørfoder, så var der ingen forskel ud over prisen...

 

Altså, det ene er lige så godt som det andet, vådfoder smager bare bedre og er meget dyrere i brug.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Dåsefoder består af 80 - 90% vand, så det ER dyrt.

 

 

Hvis det er samme produkt synes jeg fint du kan blande det - eller skifte foder til du finder noget hun vil spise.

 

Min labrador er ikke vild med tørfoder og får 2/3 hjemmelavet og 1/3 tørt, så virker det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke så godt om dåsemad.

Det lugter grumt, ser ikke særlig lækkert ud og får Mio til at prutte under bordet/i sengen! :badr:

 

Vi er begyndt at gå over på halvt hjemmelavet og halvt tørkost.

Det er så lækkert, at man ved hvad der er i maden, og at det lugter af almindelige mad for min sarte næse :mrgreen:

 

Alternativt kan man prøve, at bruge lidt tricks til at gøre tørkosten mere lækker. Præcis som Gryn også har beskrevet!

Hvis hunden ikke gider arbejde for tørkosten, så foder i skål to gange om dagen, ingen fri adgang til skålen.

Bland med lidt fiskeolie, lidt vand evt. fra kogt aftensmad, kogte ris, tun fra dåse osv. Prøv evt at skifte tørkosten.

 

Det har i hvert fald virket for os, i den periode hvor Mio ikke gad spise sin almindelige tørkost.

Det gør han nu igen uden problemer :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Man kan jo også diskutere hvorvidt en hund skal presses til at spise noget den siger fra overfor?

 

Vi kalder det at hunden er kræsen, men i virkeligheden har hunden måske behov for andet end det vi beslutter, den skal have.

 

Jeg kan godt fortså at Pelle hellere vil have kalvekoteletter med ris og grøntsager end tørre piller af uigennemskuelig oprindelse. Gør det en hund til kræsen eller ved den bare hvad der smager bedst og ER bedst for den?

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan jo også diskutere hvorvidt en hund skal presses til at spise noget den siger fra overfor?

 

Vi kalder det at hunden er kræsen, men i virkeligheden har hunden måske behov for andet end det vi beslutter, den skal have.

 

Jeg kan godt fortså at Pelle hellere vil have kalvekoteletter med ris og grøntsager end tørre piller af uigennemskuelig oprindelse. Gør det en hund til kræsen eller ved den bare hvad der smager bedst og ER bedst for den?

 

Giver dig ret, vi stolede så bare på vores daværende dyrlæge.

 

Groa får som Pelle både hjemmelavet og tørkost. Nogle dage vil hun kun have tørkost, det viser hun ved at sætte sig ved foderspanden. Så får hun da bare tørkost i stedet for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BellaDiva

Bella synes heller ikke at hendes tørkost er spændende overhovedet hvis hun bare får det serveret. Så kan det ligge i en hel dag uden at blive rørt. - Men hvis hun derimod skal arbejde for det, så er det det bedste i verden! Lidt i aktivitetsbolden, lidt i skovbunden på gåturen, lidt leg og cirkus. - Så gnasker hun dem lykkeligt i sig, som var det det allerlækreste.

Så nu spreder vi fodringen lidt over hele dagen og så er det guf. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Giver dig ret, vi stolede så bare på vores daværende dyrlæge.

 

Groa får som Pelle både hjemmelavet og tørkost. Nogle dage vil hun kun have tørkost, det viser hun ved at sætte sig ved foderspanden. Så får hun da bare tørkost i stedet for.

 

Pelle vil helst have sine koteletter tror jeg, men han spiser også det tørre mad.

Han får 3 - 4 måltider om dagen

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan jo også diskutere hvorvidt en hund skal presses til at spise noget den siger fra overfor?

 

Vi kalder det at hunden er kræsen, men i virkeligheden har hunden måske behov for andet end det vi beslutter, den skal have.

 

Jeg kan godt fortså at Pelle hellere vil have kalvekoteletter med ris og grøntsager end tørre piller af uigennemskuelig oprindelse. Gør det en hund til kræsen eller ved den bare hvad der smager bedst og ER bedst for den?

 

Præcis, jeg synes også vi skal lytte til dem, jeg kunne ikke drømme om at servere noget mine hunde skulle "tvinges" eller "sultes" til at spise.

Link til indlæg
Del på andre sites

Præcis, jeg synes også vi skal lytte til dem, jeg kunne ikke drømme om at servere noget mine hunde skulle "tvinges" eller "sultes" til at spise.

 

Så når barnet ikke vil spise grøntsager, så skal det ikke tvinges, men bare have lidt ekstra chokolade?! :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, sådan ser jeg det ikke, men de har ret til selv at vælge ordentlig mad. De spiser helst hjemmelavet og lidt råt, hvorfor skulle jeg så tvinge dem til at spise tørfoder. Jeg går selv meget op i rigtig ernæring både til mig, hunde og heste, så det er helt fint.:cool: Jeg laver gerne deres mad fra bunden så jeg ved hvad der er i.

 

Jeg tror de har lettere ved at mærke deres behov, når der bliver lyttet til dem. :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så når barnet ikke vil spise grøntsager, så skal det ikke tvinges, men bare have lidt ekstra chokolade?! :engel:

 

faktisk ja, man får intet fornuftigt ud af at tvinge nogen, hverken dyr eller mennesker, der findes også andre alternativer end chokolade:rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Morgenmad = hjemmelavet

Frokost = tørfoder

Aftensmad= hjemmelavet

Natmad (meget lille portion) = tørfoder

 

Nogle gange lader Groa aftensmaden stå, og sætter sig så hen til foderspanden, fordi hun gerne vil have tørfoder i stedet for. Det får hun så, tror hun selv ved hvad hun har brug for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...