Hop til indhold

Nytårsaften med hunde:-)


Gæst Chili Con Caia
 Share

Recommended Posts

Gæst Chili Con Caia

Godmorgen alle sammen

 

Vi har som sagt to hunde, hvoraf det er Caias første nytåraften sammen med os. Hendes første nytårsaften var hos opdrætteren, og her klarede hun det rigtige godt - Dog bor de også laangt ude på landet, hvor der stort set ikke sker så meget igen:-)

 

Vi er ikke så bekymret for Caia, jeg tror egentlig at hun kommer til at klare det meget godt, tiden må vise det..

 

Derimod kan Chili godt blive frygtlig bange, ligesom så mange andre hunde i denne dumme tid... Hun er 5 år, og hun tager det ikke helt så godt. I år skal vi holde nytårsaften sammen med et rigtig godt vennepar hjemme hos dem. Jeg tænker lidt om det måske ville være en ide at snakke med dyrlægen om evt. at give hende en form for beroligende pille den dag. Er det ikke noget med at man give ens hunde sådan nogen? Må indrømme at jeg ikke har det store kendskab til om det overhovedet ville være en god ide, så derfor vil jeg høre jeg her inde, om i har god erfaring med det?

 

Vi har så tænkt os at gøre som vi har gjort hidtil, nemlig at gå en dejlig laaang tur i skoven, hvor de rigtig kan løbe frit og lege, og så køber vi et par lækre store rå ben til dem, som de kan hygge sig med. Jeg er dog bare ikke sikker på at det er nok for lille Chili.

 

Der bliver selvf. trukket for, og sat noget musik på, for at tage den væreste larm, men alligevel...

 

Mange Hilsner fra Carina

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan sagtens få nogle piller ved dyrlægen. Dog skal du være opmærksom på at det skal være en kombination af beroligende (plegicil) og angstdæmpende (stesolid)

 

Min egen hanhund har også tendens til at blive bange, dog ikke så meget mere. Jeg har brugt baldrian og stesolid til ham. Jeg bruger ikke plegicil da jeg fik det for sig selv af en dyrlæge engang.

 

Det følgende er ikke en kritik af dig, det må du ikke læse det som, men jeg tager ikke fra mine hunde nytårsaften. Slet ikke når den ene er utryg. Faktisk så tøffer vi sandsynligvis i sommerhus og holder nytår der, for at hundene kommer så godt igennem det som muligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MariePylaia

Mit svar her, forvirrer dig nok mere end det hjælper dig.. Men.

Jeg ved at der er noget afslappende man giver hunden, hvis den eksempelvis skal flyve, og i dét regi ved jeg at man skal passe lidt på. Der findes nemlig noget medicin, som kun sløver hundens krop - men ikke dens sind. Og det ønsker man jo virkelig ikke - en stresset, angst hund i en krop der er delvist lammet. Så mit råd er bare - vær forsigtig med det dér, jeg håber der er nogen herinde der kender til problemet og måske kan anbefale dig det rigtige til netop din vaps.

Det lyder som om at du tager alle de gode forholdsregler - lang tur, rå ben, trukket for og musik. Super - det hjælper hende jo langt hen ad vejen!

Godt nytår:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit svar her, forvirrer dig nok mere end det hjælper dig.. Men.

Jeg ved at der er noget afslappende man giver hunden, hvis den eksempelvis skal flyve, og i dét regi ved jeg at man skal passe lidt på. Der findes nemlig noget medicin, som kun sløver hundens krop - men ikke dens sind. Og det ønsker man jo virkelig ikke - en stresset, angst hund i en krop der er delvist lammet. Så mit råd er bare - vær forsigtig med det dér, jeg håber der er nogen herinde der kender til problemet og måske kan anbefale dig det rigtige til netop din vaps. Godt nytår:5up:

 

Der er plegicil, hvis det gives alene. Derfor skal det altid gives med stesolid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MariePylaia
Der er plegicil, hvis det gives alene. Derfor skal det altid gives med stesolid.

 

Ah! Jamen så er det godt du har tjek på det der! :klap:

De bruger det desværre meget i Grækenland under transport af hunde, og det er så forfærdeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt ærligt ville jeg aldrig forlade mine hunde en Nytårsaften. Man aner jo ikke, hvordan lige dette nytår fejres , hvor man bor.

Førhen kendte jeg til hunde der fik plegicid, som faldt ned af trapper og brækkede ben.Giv det aldrig alene, for det er svært at docerer og kan ændre hundens temperament , så den er uopnåelig at få kontakt med, og evt angriber husstandens andre hunde af skræk.

Alene er det faktisk dyrplageri.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Ulla H - Hvem har sagt at de skal være alene hjemme? Jeg skriver at vi skal holde nytårsaften med et godt vennepar, og de bliver nu altså ikke efterladt alene hjemme... Hmm... De skal da med!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Jeg prøver at snakke med vores dyrlæge om det. Hvis han mener at det ville være bedst ikke at give hende det, skal hun ikke have det. Jeg vil ikke give hende noget der ikke er forsvarligt.

 

Som jeg har forstået på det i skiver skal det være en kombi af Plegicil og Stesolid, og man må ikke blot give Plegicil alene...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg prøver at snakke med vores dyrlæge om det. Hvis han mener at det ville være bedst ikke at give hende det, skal hun ikke have det. Jeg vil ikke give hende noget der ikke er forsvarligt.

 

Som jeg har forstået på det i skiver skal det være en kombi af Plegicil og Stesolid, og man må ikke blot give Plegicil alene...

helt korrekt, og dejligt at jeres venner lader jer tage hundene med :5up::5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

De har selv en Cairn Terrier - Dog bliver han passet i sommerhus, så han vil ikke være hjemme. Så det bliver kun Chili og Caia der er der. Og vores vennepar kender hundene ganske godt, og de ved at hvis vi kommer, så er de med os. Hehe!

 

Min kærestes forældre kan desværre ikke passe hundene oppe på landet, da de selv holder noget nytårsaften der oppe. Der oppe sker der jo virkerlig ikke det store, så det ville klart være en fordel hvis de kunne slippe for al den larm.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Okay, det har jeg jo også misforstået :) Godt du tager dem med :)

 

Bare helt ok - Kunne nu ikke drømme om at efterlade mine hunde på sådan en dag. Det ville jeg slet ikke kunne stå inde for. Jeg vil bare gerne have at de kommer godt igennem dagen uden at de bliver alt for bange og nervøse, og derfor tænkte jeg om det ville være en ide at give Chili noget beroligende hvis det var forsvarligt... :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare helt ok - Kunne nu ikke drømme om at efterlade mine hunde på sådan en dag. Det ville jeg slet ikke kunne stå inde for. Jeg vil bare gerne have at de kommer godt igennem dagen uden at de bliver alt for bange og nervøse, og derfor tænkte jeg om det ville være en ide at give Chili noget beroligende hvis det var forsvarligt... :-)

 

Så er vi to, men der er jo mange der gør det :(

 

Du kan evt bruge baldrian som jeg jo er meget glad for. Oscar får baldrian i hele december Og så trapper jeg langsomt op på en relativ høj dosis. Selve nytårsaftensdag får han baldrian og stesolid. Ikke plegicil, dem er jeg personligt meget imod... Baldrian virker godt på ham, men virker ikke på alle. Der er dog flere naturprodukter der har beroligende virkning, så der er flere I kan undersøge om de har en effekt på hende eller ej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Så er vi to, men der er jo mange der gør det :(

 

Du kan evt bruge baldrian som jeg jo er meget glad for. Oscar får baldrian i hele december Og så trapper jeg langsomt op på en relativ høj dosis. Selve nytårsaftensdag får han baldrian og stesolid. Ikke plegicil, dem er jeg personligt meget imod... Baldrian virker godt på ham, men virker ikke på alle. Der er dog flere naturprodukter der har beroligende virkning, så der er flere I kan undersøge om de har en effekt på hende eller ej.

 

Baldrian? Det har jeg aldrig hørt om, minder det om D.A.P ?

Stesolid skal du have fra dyrlægen af ikke? Gad vide om vi bare kan køre forbi og snakke med vores dyrlæge om vi skal give Chili det. Det skal vel gives i den helt rette mængde, så hun ikke får alt for meget...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
SereneUm kan også bruges, evt. som supplement til Baldrian :-)

 

Personligt vakler jeg stadig i mit forhold til alle de naturlægemidler, fordi jeg aldrig har oplevet en virkning af dem.

Men andre har.. så det er nok bare mine unger der er underlige!

 

Jaa, der findes virkelig mange naturprodukter efterhånden.

D.A.P har vi haft god erfaring med i forhold til Caia, da hun skulle lære at være alene hjemme. ( Det gjorde at hun slappede af) Vi har dog ikke prøvet det på Chili.

 

Nogen hunde virker det på, andre gør det ikke.. DEt er meget forskelligt.

Sereneum har jeg godt hørt om.... :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

SereneUm kan også bruges, evt. som supplement til Baldrian :-)

 

Personligt vakler jeg stadig i mit forhold til alle de naturlægemidler, fordi jeg aldrig har oplevet en virkning af dem.

Men andre har.. så det er nok bare mine unger der er underlige!

 

Ja sereneUm ville jeg nemlig prøve hvis ikke baldrian virkede på oscar. Jeg mærker heller ikke en voldsom sløvning hos ham, men synes at det havde en effekt sidste år :)

Link til indlæg
Del på andre sites

De har selv en Cairn Terrier - Dog bliver han passet i sommerhus, så han vil ikke være hjemme.

 

Aner ikke hvor gode venner jeres hunde er - men hvis der er fred og ro i sommerhuset og en ansvarlig passer med, så var det måske en mulighed at sende hende med derop?

 

Hvis du beslutter dig for beroligende, så afprøv det i god tid FØR nytår, Petrine fik nogle fly-angst-piller som vi naivt gav hende i lufthavnen, der gik under ½ time og så var Petrine afsindigt skæv, opførte sig værre en en der havde drukket, larmede og bed (både mig og fremmede...og det var IKKE for sjovt), virkningen holdt i 24 timer, så da vi nåede frem var Petrine stadigt mere end almindeligt belastende.

 

Håber så ikke jeg fik afskræmt dig fra beroligende midler, vi skal eksperimentere videre med forskellige ting og se hvordan de virker ;-) bortset fra et kort tidsrum virkede Petrine til at have det herligt, mens hun var påvirket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Aner ikke hvor gode venner jeres hunde er - men hvis der er fred og ro i sommerhuset og en ansvarlig passer med, så var det måske en mulighed at sende hende med derop?

 

Alle 3 hunde kender hinanden rimelig godt, men vil ikke sende hende op i et sommerhus til mennesker der ikke kender Chili. Ikke at jeg tror at de der skal passe deres hund ikke gør et ordentligt stykke arbejde... Men det ville klart være en fordel hvis der var fred og ro omkring hende:-)

 

Jeg synes det er en jungel at finde rundt i alle de midler man evt. kan give ens hund... Det virker meget forskelligt fra hund til hund kan jeg næsten fornemme... Men dog er det rart at få et par erfaringer med det:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det ville klart være en fordel hvis der var fred og ro omkring hende:-)

 

Jeg synes det er en jungel at finde rundt i alle de midler man evt. kan give ens hund... Det virker meget forskelligt fra hund til hund kan jeg næsten fornemme... Men dog er det rart at få et par erfaringer med det:-)

 

Jep fred og ro - fantaserede om enlig passer i øde beliggende sommerhus 100 km fra nærmeste raket :oops:

 

Og ja, har mødt nogle med gode erfaring med de piller Petrine fik, så det er mystisk uforudsigeligt - held og lykke, håber de bare virker hos jer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Jep fred og ro - fantaserede om enlig passer i øde beliggende sommerhus 100 km fra nærmeste raket :oops:

 

Og ja, har mødt nogle med gode erfaring med de piller Petrine fik, så det er mystisk uforudsigeligt - held og lykke, håber de bare virker hos jer.

 

Jeg skal i hvert fald ha undersøgt de forskellige midler man kan få til ens hund, og så skal jeg snakke med vores dyrlæge om det også..

Der er jo ikke så lang tid til.. Så det gælder om at få tænkt på det inden det er for sent :-)

 

Jeg håber vi får en god nytårsaften alle sammen.. :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var lige ude ved Borris skydeterræn i weekenden, der var skydning med kanoner. Zantos kiggede bare på mig da de skød, jeg stod bare og tog mig en smøg, så lagde den sig ned og legede med sin pind, imens jorden rystede under os, ved nedslagene. Så jeg er ikke bange for nytår.

Link til indlæg
Del på andre sites

Heller ikke her :banan:

 

Vi gik i god tid på Aalborg fyrværkeri's hjemmeside (http://www.afac.dk/) og afspillede demoerne.

Først lavt så med øget styrke.

Bailey havde overhovedet ingen problemer sidste nytår.

Kun hvis raketterne fløj lige over hovedet på hende dukkede hun sig - og så ville hun selvfølgelig ikke med ud kl. 24.

Hun var ellers meget lydfølsom i starten - bare der var nogle der smed noget i en container et par km. væk farede hun sammen - men heldigvis ikke mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Heller ikke her :banan:

 

Vi gik i god tid på Aalborg fyrværkeri's hjemmeside (http://www.afac.dk/) og afspillede demoerne.

Først lavt så med øget styrke.

Bailey havde overhovedet ingen problemer sidste nytår.

Kun hvis raketterne fløj lige over hovedet på hende dukkede hun sig - og så ville hun selvfølgelig ikke med ud kl. 24.

Hun var ellers meget lydfølsom i starten - bare der var nogle der smed noget i en container et par km. væk farede hun sammen - men heldigvis ikke mere.

 

Jeg vil da prøve at afspille et par af de lyde du linker til på hjemmesiden. Smart nok :-) Så må jeg se hvad hun siger til det... Det er da værd at prøve..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...