Hop til indhold

Passer mine fordomme om hanhunde?


Gæst Frigga
 Share

Recommended Posts

Jeg har en hanhund på 2 år. Han humper aldrig på hverken mennesker eller andre hunde. Han kan endda træne sammen med hunhunde i løbetid. Men det er også noget jeg bevidst har trænet med ham.

 

Jeg kender flere hanhunde som heller aldrig humper eller gør lign. Jeg tror det med humpen ofte har med stress, at gøre eller at hunden simpelthen ikke er stimuleret nok fysisk og mentalt. Det er ihvertfald min teori.:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror de fleste unghunde på et tidspunkt lige skal afprøve hvordan det virker hvis de forsøger at pinke på deres ejere men ved ikke om der er forskel på kønnene i den sammenhænge.

 

Uanset hvad, synes jeg ikke problemet er så udtalt at det bør være dèt der afgør valget af køn, men mere hvad man synes om løbetid, markering og tiden der bruges til at snuse på gåturene osv. Desuden er det ikke smart at anskaffe sig en hund af et køn i et nabolag, fyldt med det modsatte.

 

Hunde har meget forskellige personligheder og jeg tror ikke på at man kan sige at f.eks. tæver er mere knyttede til deres ejere end hanner, fordi disse hele tiden er obs på fremmede tæver. Måske tror jeg dog at tæver er bedre vagthunde.

Og hvem af dem gør det mest?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ellers have gætter på hunhunde :D Passede engang en hunhund i en uges tid, og man kunne på ingen måde løbe med hunden, da den skulle stoppe for hver 1 meter og snuse. Det skal der selvfølgelig også være plads til, men jeg var helt chokeret over hvor lidt gå- og løbeture, man kunne med den hund.

 

Ha, lige som jeg troede det sværeste var at finde den rigtige race ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er hos boston terrierne. Vi har fået at vide, at jo større hunden er, jo mindre er risikoen for at den har åndedrætsproblemer. Og hannerne er langt større end hunnerne. Jeg har svært ved at forstå logikken i forhold til næsestørrelse og kropsstørrelse, men det er hvad opdrætterne siger. Og derfor skulle det så være en hanhund, hvis vi vælger en boston terrier.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ellers have gætter på hunhunde :D Passede engang en hunhund i en uges tid, og man kunne på ingen måde løbe med hunden, da den skulle stoppe for hver 1 meter og snuse. Det skal der selvfølgelig også være plads til, men jeg var helt chokeret over hvor lidt gå- og løbeture, man kunne med den hund.

 

Ha, lige som jeg troede det sværeste var at finde den rigtige race ;)

 

Det problem havd ejeg også imens jeg havde Dolph som ferie-barn! Efter et par dage med 1 meter i minuttet tempo, fordi han skulle snuse og pisse overalt, begyndte jeg simpelthen at sige "Nej" og få ham videre! Det fungerede efter nogle dage og han holdte det på et moderat niveau til sidst!

 

Lige dét, tror jeg blot handler om at beslutte hvad man som ejer synes er ok og at sætte grænser derefter :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ellers have gætter på hunhunde :D Passede engang en hunhund i en uges tid, og man kunne på ingen måde løbe med hunden, da den skulle stoppe for hver 1 meter og snuse. Det skal der selvfølgelig også være plads til, men jeg var helt chokeret over hvor lidt gå- og løbeture, man kunne med den hund.

 

Ha, lige som jeg troede det sværeste var at finde den rigtige race ;)

 

Hunde der kommer nye steder snuser mere end de gør i deres vante omgivelser, så måske er det derfor. Tror også det kommer an på om hunden er vant til opleve nye omgivelser. Passede engang en tæve der kun kom to forskellige steder og er du gal. Vi gik ikke tur men stod tur. Men generelt er det jo det primære formål for en hund der kommer udenfor,.. at "læse avisen" som man kalder det.

 

Hvis jeg skulle løbe med en hund (meget tænkt eksempel) :lol: så ville jeg bruge en flexline og forsøge løbe hvor der ikke var ret mange andre. Synes det er okay at folk jogger med deres løse hunde i hundeskovene, hvis de da for fan... bare ville løbe sammen med hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det problem havd ejeg også imens jeg havde Dolph som ferie-barn! Efter et par dage med 1 meter i minuttet tempo, fordi han skulle snuse og pisse overalt, begyndte jeg simpelthen at sige "Nej" og få ham videre! Det fungerede efter nogle dage og han holdte det på et moderat niveau til sidst!

 

Lige dét, tror jeg blot handler om at beslutte hvad man som ejer synes er ok og at sætte grænser derefter :-)

 

Selvfølgelig kan man være i en situation hvor man ikke gider vente, f.eks. på vej hjem fra bilen med to tunge indkøbsposer, men generelt synes jeg hunden skal have lov til at snuse færdig. Vi andre ville da også blive irriterede hvis vi kun nåede at læse en halv spalte i en avis, før den blev revet ud af hånden på een.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig kan man være i en situation hvor man ikke gider vente, f.eks. på vej hjem fra bilen med to tunge indkøbsposer, men generelt synes jeg hunden skal have lov til at snuse færdig. Vi andre ville da også blive irriterede hvis vi kun nåede at læse en halv spalte i en avis, før den blev revet ud af hånden på een.

 

Vi er sådan set helt enige, men ingen regler uden undtagelser og jeg kan høre du aldrig har gået tur med en hanhund hvis eneste formål med livet er at karte rundt og pisse OVERALT og derefter hysteri-skrabe bagud og knurre.

 

Han synes uden tvivl at jeg var en belastning uden lige i starten fordi han ikke fik lov, men jeg gengældte følelsen :lol:

 

Faktisk oplevede jeg at han til sidst nød turene på en anden mere afslappet facon, fordi han vidste at han ikke kunne få lov til det andet pjat!

Grænsesætning, også på gåturene, er altså ikke en skidt ting - også selvom det af og til konflikter med hundens ønsker!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er sådan set helt enige, men ingen regler uden undtagelser og jeg kan høre du aldrig har gået tur med en hanhund hvis eneste formål med livet er at karte rundt og pisse OVERALT og derefter hysteri-skrabe bagud og knurre.

 

Han synes uden tvivl at jeg var en belastning uden lige i starten fordi han ikke fik lov, men jeg gengældte følelsen :lol:

 

Faktisk oplevede jeg at han til sidst nød turene på en anden mere afslappet facon, fordi han vidste at han ikke kunne få lov til det andet pjat!

Grænsesætning, også på gåturene, er altså ikke en skidt ting - også selvom det af og til konflikter med hundens ønsker!

Nej, det har jeg vist aldrig prøvet men det var bare ikke lige det billede jeg så for mig. Og jeg vil ikke kommentere på andre brugeres hunde uden at det er dem selv der beder om det. Så her ender den for mig. :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hey,

 

Nu nærmer vi os snart tidspunktet for at vi skal have hund, og mine kæreste og jeg har hele tiden været enige om at det skal være en hunhund. Basta! Vi har begge dårlige erfaringer med hanhunde, og derfor har det slet ikke været til diskussion. MEN...for to af de tre hunderacer, vi har kig på, kan vi bedst lide hannerne (rent udseendesmæssigt og helbredsmæssigt). Og desuden har jeg også forelsket mig en hanhund fra Græske Gadehunde.

 

Men vi er virkelig i tvivl nu. Som barn har jeg været vant til at blive overfaldet af venners hanhunde, der voldtog mine ben hver eneste gang jeg kom på besøg. Derudover så havde min ekskærestes hanhund en tendens til at få rejsning på hver eneste gang man kælede med den, hvilket jeg havde noget svært ved. Min kæreste har samme erfaring med hanhunde.

 

Men har vi bare været uheldige?? Eller er sandsynligheden for en hanhund, der enten voldtager mit ben eller får rejsning af at jeg kæler med den, stor nok til at vi skal holde os til hunhundene, når vi nu er så sippede?

 

Jeg kan generelt godt følge din tankegang :-) Jeg er da allerede begyndt at tænke i, og glæde mig til, at få to hunde igen!

Og selvom jeg véd at Stella-Asta tingen ikke nødvendigvis gentager sig hvis jeg får en ny tæve, så tør jeg bare ikke at risikere noget.

En kommende no. to hund bliver altså en han!

 

Jeg har også mange overvejelser omkring det, fordi jeg er tævemenneske og fordi jeg har oplevet rigtigt rigtigt mange belastende, oversexede, samkønsagressive og påtrængende hanhunde.

 

Det jeg er kommet frem til er, at hunden bliver hvad man gør den til. Hvis man ikke vil have at kræet humper på alt hunkøn i nærheden, så stopper man det fra start og får sat en tydelig grænse for at det på ingen måder er OK. Hvis man gerne vil kunne gå en tur ned af strøget uden at bekymre sig for at han letter ben op af samtlige tøjstativer, jamen så begrænser man de tendenser!

 

I virkeligheden tror jeg ikke det er så slemt, og jeg tror ikke der er den helt store forskel på han og tæve.

Ja, de har en tissetrold og den ér ikke ret lækker, men til gengæld slipper man for blod-bad 2 gange årligt :mrgreen: og tæver kan altså lige så godt humpe som hanhunde - det handler om stress og/eller dårlige vaner! Jeg ville aldrig acceptere det fra hverken han eller tæve, det bliver stoppet med det samme her i huset!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror de fleste unghunde på et tidspunkt lige skal afprøve hvordan det virker hvis de forsøger at pinke på deres ejere men ved ikke om der er forskel på kønnene i den sammenhænge.

 

Uanset hvad, synes jeg ikke problemet er så udtalt at det bør være dèt der afgør valget af køn, men mere hvad man synes om løbetid, markering og tiden der bruges til at snuse på gåturene osv. Desuden er det ikke smart at anskaffe sig en hund af et køn i et nabolag, fyldt med det modsatte.

 

Hunde har meget forskellige personligheder og jeg tror ikke på at man kan sige at f.eks. tæver er mere knyttede til deres ejere end hanner, fordi disse hele tiden er obs på fremmede tæver. Måske tror jeg dog at tæver er bedre vagthunde.

 

Min Robin, terrier og hanhund, prøvede én gang at humpe mit ben - aldrig igen :mrgreen: Han humpede heller ikke andre hunde. Hverken Kimmi, Splint eller Vilya har forsøgt sig på mennesker (alle border collie tæver). Vilya har forsøgt at humpe Splint et par gange som hvalp (3-4 måneder), men kun når Kimmi og Splint legede trækkeleg. Det var hendes måde at "være med på", men uanset vil jeg ikke have det - og hun gør det ikke mere. Nu bider hun sig så fast i Splints halsbånd i stedet :roll: Så lige nu arbejder vi på en leg, de alle sammen kan være med til....

Link til indlæg
Del på andre sites

tror det er han-hunde, Aslan er ihvertilfalde en snuse hund, som snuser næsten lidt for meget efter min mening - specielt hvis jeg ikke har fået ordentligt med tøj på :mrgreen:

Jep kan nemt bruge rigtig lang tid på et tot græs, kræver stor tålmodighed at vente på :engel: må indrøme at jeg altså når han så er så langt at han skal til at slikke i totten også så bliver der sagt stop :slem: når jo aldrig nogen steder, i hans tempo :blink: så må han snude når han kommer fri på marken :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er hos boston terrierne. Vi har fået at vide, at jo større hunden er, jo mindre er risikoen for at den har åndedrætsproblemer. Og hannerne er langt større end hunnerne. Jeg har svært ved at forstå logikken i forhold til næsestørrelse og kropsstørrelse, men det er hvad opdrætterne siger. Og derfor skulle det så være en hanhund, hvis vi vælger en boston terrier.

 

Okay, på den måde. Jeg aner ikke, om hun har ret eller ej, men nu behøver jeg da ikke tænke over mere, hvad forskellen på en han og hun dog kunne være :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Robin, terrier og hanhund, prøvede én gang at humpe mit ben - aldrig igen :mrgreen: Han humpede heller ikke andre hunde. Hverken Kimmi, Splint eller Vilya har forsøgt sig på mennesker (alle border collie tæver). Vilya har forsøgt at humpe Splint et par gange som hvalp (3-4 måneder), men kun når Kimmi og Splint legede trækkeleg. Det var hendes måde at "være med på", men uanset vil jeg ikke have det - og hun gør det ikke mere. Nu bider hun sig så fast i Splints halsbånd i stedet :roll: Så lige nu arbejder vi på en leg, de alle sammen kan være med til....

 

Begge mine har forsøgt sig og jeg har ikke gjort noget specielt ud af at stoppe det, det er bare gået over af sig selv. Måske har det noget med racen at gøre eller hvordan hundene bliver opdraget generelt,.... jeg ved ikke hvordan der kan være sådan en forskel.

 

Men ser man på hvordan voksne hunde tager det, når det er en hvalp eller en unghund, så skal man nok ikke lægge for meget betydning i det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt foretrækker jeg drenge inden for alle dyreracer, af temperament.. Der er en grund til at ordet bitch både betyder hun-hund og noget andet.. Det samme inden for heste, katte (mennesker?) osv. Hunner er tit nogen bitches.

Men på den anden side synes jeg også der kan være noget lækkert over den lidt arrogante måde de kan opføre sig, hvis man får et samarbejde til at fungere, mere ligeværdigt på en eller anden måde..

Mht. til humping har jeg oplevet det lige så ofte ved hunner som hanner tror jeg. Jeg tror bestemt ikke en hun-hund er nogen garanti for at slippe for den slags. Og som andre siger, de kommer jo også i løbetid..

 

Må jeg spørge hvilken race det har noget at sige i forhold til helbredet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...