Hop til indhold

Passer mine fordomme om hanhunde?

Gæst Frigga
 Share

Recommended Posts

Hey,

Nu nærmer vi os snart tidspunktet for at vi skal have hund, og mine kæreste og jeg har hele tiden været enige om at det skal være en hunhund. Basta! Vi har begge dårlige erfaringer med hanhunde, og derfor har det slet ikke været til diskussion. MEN...for to af de tre hunderacer, vi har kig på, kan vi bedst lide hannerne (rent udseendesmæssigt og helbredsmæssigt). Og desuden har jeg også forelsket mig en hanhund fra Græske Gadehunde.

Men vi er virkelig i tvivl nu. Som barn har jeg været vant til at blive overfaldet af venners hanhunde, der voldtog mine ben hver eneste gang jeg kom på besøg. Derudover så havde min ekskærestes hanhund en tendens til at få rejsning på hver eneste gang man kælede med den, hvilket jeg havde noget svært ved. Min kæreste har samme erfaring med hanhunde.

Men har vi bare været uheldige?? Eller er sandsynligheden for en hanhund, der enten voldtager mit ben eller får rejsning af at jeg kæler med den, stor nok til at vi skal holde os til hunhundene, når vi nu er så sippede?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hey,

Nu nærmer vi os snart tidspunktet for at vi skal have hund, og mine kæreste og jeg har hele tiden været enige om at det skal være en hunhund. Basta! Vi har begge dårlige erfaringer med hanhunde, og derfor har det slet ikke været til diskussion. MEN...for to af de tre hunderacer, vi har kig på, kan vi bedst lide hannerne (rent udseendesmæssigt og helbredsmæssigt). Og desuden har jeg også forelsket mig en hanhund fra Græske Gadehunde.

Men vi er virkelig i tvivl nu. Som barn har jeg været vant til at blive overfaldet af venners hanhunde, der voldtog mine ben hver eneste gang jeg kom på besøg. Derudover så havde min ekskærestes hanhund en tendens til at få rejsning på hver eneste gang man kælede med den, hvilket jeg havde noget svært ved. Min kæreste har samme erfaring med hanhunde.

Men har vi bare været uheldige?? Eller er sandsynligheden for en hanhund, der enten voldtager mit ben eller får rejsning af at jeg kæler med den, stor nok til at vi skal holde os til hunhundene, når vi nu er så sippede?

Jeg har aldrig oplevet at mine eller andres hanhunde humpede mig eller fik rejsning fordi jeg kælede med dem, så jeg vil ikke mene at jeres fordom passer :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Som barn har jeg været vant til at blive overfaldet af venners hanhunde, der voldtog mine ben hver eneste gang jeg kom på besøg. Derudover så havde min ekskærestes hanhund en tendens til at få rejsning på hver eneste gang man kælede med den, hvilket jeg havde noget svært ved.

Har svært ved at tro hanhundene ligefrem er blevet SÅ begejstret, har det ikke bare været lidt 'rød pølse' der hang udenfor? Det er ikke ligefrem rejsning, bare mild begejstring.

Har kun oplevet gimpesyge tæver - kan anbefale at tjekke Petrines udfoldelser på youtube, hun er endda steriliseret. De fleste synes det er forkert/ækelt og så kan det bare opdrages væk (Petrine får lov at udfolde sig)

Hvis I er sippede (som du selv siger) så synes jeg tæver er mere .... ulækre, de kommer jo i løbetid og det er værre end rød pølse :oops:

Ser ikke noget forkert i at gå efter et bestemt køn, men du kan da besøge den græske dreng og se om han er sexfikseret ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst littlemisssunshine

Uheldige!

Alle de hanhunde jeg kender (og de to jeg selv har), gør i hvert fald ingen ting af det du beskriver. Enten kan man jo kastrere hunden, for at mindske de ting eller man kan opdrage den.

Vi bestemte os for, at vores skulle være hanner, da vi har lidt dårlig erfaring med hunhunde, men ellers synes jeg da bare I skal vælge den hund I bedst kan lide.

Link til indlæg
Del på andre sites

Aslan har humpet en gang, der sagde martin itl ham at hvis han nogen sinde gjorde det igen, røg kuglerne, samt aslan har lagt op til det en gang til mig, hvor jeg var upædagogisk og sagde NEJ og rejste mig og gik.

Jeg mener at det er en dårlig vane og at det kan fra-læres HVIS det er indlært.

Med hensyn til rejsning, så har vi kun oplevet at den lille pistol kom ud, når Aslan var usikker, det sker stadig........men der skal noget virkelig slemt til.

Eller en overlykkelig glæde, dette stoppes ved at få aslan op og stå, da den så bliver trykket/hevet ind igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har svært ved at tro hanhundene ligefrem er blevet SÅ begejstret, har det ikke bare været lidt 'rød pølse' der hang udenfor? Det er ikke ligefrem rejsning, bare mild begejstring.

Tro mig, det er sandt! Den kom frem hver gang. Ping! Men kan godt være det bare var mild begejstring og mig der ikke brugte nok tid på at studere præcis hvad der foregik :mrgreen:

Men tak for jeres input!! Det var en stor hjælp. Jeg vil straks give beskeden videre til kæresten. Jeg har også spurgt andre IRL om deres hanhunde gør det, og de kigger altid mærkeligt på mig og siger nej. Så vi har nok bare været uheldige begge to.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja I skal nok se nogle flere hanhunde, jeg har selv 2 stk herhjemme, og de er mere "pussenusse syge" end mine tæver, er mere førerfikserede ( ikke sex fikserede ;) ), "humper" aldrig, kan sammen med andre hunde, både tæver og hanner.

Jeg elsker mine tæver ( har 3 stk ) overalt på jorden, men de er anderledes, det er jo nok også fordi at det ligger i dem, at skulle klare tingene selv, passe hvalpe, beskytte og holde konkurrerende tæver og upassende hanhunde på afstand :blink:.

Tæverne "humper hinanden, når de er i løbetid.

Uanset hvilket køn I vælger, er der fordele og ulemper, så det er simpelt hen "bare", ud at se en masse hunde, hvis I nu vil være lidt mere sikker på temperamentet, ville det være en fordel, at købe en tavlehund. Finde ud af racernes særpræg. snakke med en masse opdrættere, af ligepræcis den race i kunne have kig på.

Held og lykke med hunde søgningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er skam i gang med at besøge opdrættere. Det er dér, det er gået op for os, at vi egentlig godt kan lide hanhundene. Og for en enkelt af racerne har det også noget at sige i forhold til helbredet. Jeg tror måske bare jeg gør det med køb af hund til en større videnskab end det egentlig er. Man vil jo bare gerne gøre det så fuldstændig rigtigt, når det drejer sig om et familiemedlem i de næste 10-15 år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja I skal nok se nogle flere hanhunde, jeg har selv 2 stk herhjemme, og de er mere "pussenusse syge" end mine tæver, er mere førerfikserede ( ikke sex fikserede ;).

Jeg har samme oplevelse af hanhunde, og det er derfor jeg foretrækker dem. Men vil man fokusere på "tissehunden", så ser man den selvfølgelig, og som andre har nævnt kan den titte frem under forskellige omstændigheder der intet har med sexuel opstemthed at gøre.

Selv lægger jeg dårligt mærke til det - jeg tænker jo ikke på mine hunde på "den" måde, og det udstyr de nu engang har, det følger jo med i pakken, så at sige.

Men skal det endelig være, så synes jeg måske nok at en tæves bavian-numse under løbetiden er en del mere "in your face" end hanhundens røde pølse :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hey,

Jeg har aldrig oplevet det, og vi har ellers nærmest kun haft hanhunde i familien. Jeg tror bare I har været uheldige.. :-)
Link til indlæg
Del på andre sites

Har også en hanhund, som aldrig viser noget :engel: og humper heller ikke :lun: så ja det er vist bare uheld, så det er vist bare en smags sag om det er dreng eller pige man vælger :blink: jeg synes alt det med løbetid er alt for bøvlet, og synes nok også at hanhunde er mere ens i humør, ved ikke om der er noget om det :hmm: og så kan jeg godt lide at der er noget mere fylde end på tæver, men ja det er en smagssag, så vælg det I synes bedst om, og skulle der være nogle unoder, må man jo opdrage sig ud af det :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som flerer har nævnt, så er humpen og fremtittende dimser hos Mio et tydeligt tegn på frustration eller stress.

Før blev jeg så forfærdet når han fx mit i leg begyndte på naboens dreng, men nu ved jeg bare, at han ikke skal lege frit med ham, fordi han ikke ved hvordan det skal foregå og derfor bliver stresset/opkørt.

Han kan finde på det samme, når min mor leger med ham og en yndlingsbamse på gulvet, af præcist samme grund.

Vi prøver langsomt at træne ham fra det, men han er en hund der stresser let, så at undgå disse lege er det letteste.

Jeg ville egentligt også have haft en tæve dengang vi skulle vælge, men en opdrætter fik mig til at ændre mening. Hun havde også et specielt forhold til sine hanner mens tæverne var mere "selvstændige" som andre også har beskrevet! Det er helt sikkert en smagssag, men jeg har ikke fortrudt en eneste gang! :lun:

Kæresten er dog lidt sart med "dimsen", havde troet det ville være omvendt, men det er nok "moder-genet" der gør mig mindre sart! :mrgreen:

Held og lykke med valget! :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage

vi har 3 hanhunde herhjemme og vi har ikke disse problemer. vores den ene hanhun kan dog godt finde på at humpe en af de andre (det er altid den samme han gør det ved). men det er kun i situationer hvor han er opkørt/stresset eller når han bliver meget glad. Ellers er det aldrig noget vi oplever.

jeg er helt klart mest til hanunde, kan egentlig ikke forklare hvorfor, sådan er det bare :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror de fleste unghunde på et tidspunkt lige skal afprøve hvordan det virker hvis de forsøger at pinke på deres ejere men ved ikke om der er forskel på kønnene i den sammenhænge.

Uanset hvad, synes jeg ikke problemet er så udtalt at det bør være dèt der afgør valget af køn, men mere hvad man synes om løbetid, markering og tiden der bruges til at snuse på gåturene osv. Desuden er det ikke smart at anskaffe sig en hund af et køn i et nabolag, fyldt med det modsatte.

Hunde har meget forskellige personligheder og jeg tror ikke på at man kan sige at f.eks. tæver er mere knyttede til deres ejere end hanner, fordi disse hele tiden er obs på fremmede tæver. Måske tror jeg dog at tæver er bedre vagthunde.

Link til indlæg
Del på andre sites